Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
När staten erbjuder gratis vaccinering bör din personliga valmöjlighet bestå av två val. Vill jag acceptera erbjudandet eller inte.
Mitt inlägg handlade inte om rätten att välja, utan om rätten att få veta vad som ska sprutas in i kroppen. Det är en mycket dålig strategi att hemlighålla för medborgarna vilket vaccin dom ska få. En sådan strategi skapar misstro. Relationen mellan vårdgivare och patient bör bygga på ärlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Om du då anser att risken att du för det första får Astra, och för det andra är 1/200000 som får den allvarliga biverkningar är en för stor risk, ja då ska du vänligen ge fan i att acceptera erbjudandet och sedan aldrig sätta dig i en bil heller, eller för den delen gå över ett övergångsställe för att använda Tegnells ord.
För att kunna göra det övervägandet, så behöver man ha tillgång till information. För att kunna leta upp information, så underlättar det att veta vilket preparat man ska inhämta information om.
Jag kan gå vidare till att även begrunda rätten att välja vaccin. Ifall man inte vill ta vaccinet som erbjuds, så bör man avboka sin tid, så att någon annan kan få vaccinet istället. Det är rimligt att den som tackar nej till en viss sorts vaccin, får acceptera att vänta tills det kommer tillräckliga leveranser av vaccinet som man önskar. Vaccin är ju en bristvara i nuläget.