2021-04-18, 14:39
Medlem
Astra Zeneca kan ta fram ett modifierat vaccin mot den Sydafrikanska varianten vid årsskiftet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det var längesedan jag läste att de hade börjat ställa om sin tillverkning för att klara sydafrikanska bättre.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-astrazeneca-varian/astrazeneca-could-have-covid-19-vaccine-against-variant-by-end-2021-austrian-newspaper-idUSKBN2C50AN
Citera
2021-04-18, 14:39
Medlem
När allt kommer omkring, vilka är de ekonomiska indikatorerna för det gångna 2020 år? Har Sverige gjort bättre ekonomiskt än Norge, Danmark och Finland?
Citera
2021-04-18, 14:41
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte alls säkert att så blir fallet nu när en mer smittsam och farlig version tagit över. Sverige har dessutom högst smittspridning i Europa för närvarande. För att få ner kurvan och dra nytta av vårväder och vaccinationer borde man ha vidtagit kraftfullare åtgärder. Så gjorde våra grannländer och de öppnar ju upp nu. Sverige befinner sig dessvärre i en helt annan situation.

Svenskarna har dessutom med all tydlighet tröttnat på pandemin och gör lite som de vill för tillfället. Hur fan ska man kunna få ner Europas största smittspridning då? Vädret kommer naturligtvis att spela roll, men det lär vända långsamt.
chilla, jag sa inte att det var säkert. jag sa med lite flyt. dessutom behöver man inte vara helt upphetsad konstant och utgå från worst case scenario.
Citera
2021-04-18, 14:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du tror att vi blir inlåsta till sommaren?

som sagt. Du är inte seriös och har aldrig varit. Om en månad är vi inlåsta alltså? Okey... jag ska komma ihåg den meningen och kasta den i ansiktet på dig varje gång jag ser ditt trams här inne.

Ännu en punkt där du har fel och ännu en punkt där du ljuger.

Nä det tror jag inte. Men det kan komma fler restriktioner, exempelvis som att man inte får vistas i parker som de sagt inför valborg. Om det är någon i den här tråden som är oseriös så är det du. Du är verkligen en tragisk figur som sen dag ett du skrev i den här tråden påstår att folk ljuger. Har du absolut ingenting bättre än det att komma med, höj nivån lite och försök vara lite mer ödmjuk. Har du haft corona än?
Citera
2021-04-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Finland ligger i den mest avskiljda delen av Europa. Vilket såklart gynnar dem.
Demografin skiljer sig enormt från Sverige också.

Norge har med sitt avlånga land och fjordar en naturlig avkiljning mellan samhällen och kommuner på ett helt annat sätt än Sverige.

Finns ju en anledning att norra Norge knappt haft nån Corona.
Lite kuriosa är att Norge (på grund av alla fjordar) har världens näst längsta kustlinje. 83,281 km. 26 gånger längre än Sveriges kustlinje. Norges kust är lika lång som två varv runt jorden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_length_of_coastline

Även Danmark har mer än dubbelt så lång kustlinje som Sverige, eftersom Danmark i praktiken är Nordens polynesien.
Citera
2021-04-18, 14:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är uppenbart att Sverige misslyckats totalt med sin nysa-i-armvecket strategi.

Ja, landsfadern Tegnell brukar ju nysa rätt ut eller i handen under pressträffarna. Med en sån världsmästare vid rodret så kan det bara gå på ett sätt.
Citera
2021-04-18, 15:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Norge och Finland har ett betydligt sämre läge geografiskt än Sverige. Det har vi sett till. Som landförbindelse har vi bara Öresundsbron, till skillnad från Norge och Finland som har långa landsgränser mot ett rödlistat egoistiskt grannland.

Du tänker på Ryssl... Åh, nu förstår jag vilket land du tänker på.
Citera
2021-04-18, 15:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du tänker på Ryssl... Åh, nu förstår jag vilket land du tänker på.

Ja, du förstår nog rätt.. Även om det nu på något sätt förstås borde vara Putins fel.
Citera
2021-04-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Herregud. När man trodde att dina inlägg inte kunde bli mer komiska så slår du till igen. Nu är det inte längre slumpen som räddat Norge - nu är det fjordarna!

Vad blir det härnäst?

Hursomhelst. Det är nog väldigt få som tar din rappakalja på allvar. Norge har 700 döda och Sverige har 14 000 och Sveriges försprång ökar. Detta går inte att bortförklara. Det är uppenbart att Sverige misslyckats totalt med sin nysa-i-armvecket strategi.
Samhällsklass och misslyckad integration verkar direkt avgörande och i detta får man gärna kritisera FHMs strategi. Man ser samma fenomen i resten av världen. I U.k listades väl till och med folk mörk hudfärg som en riskfaktor. Etniska svenskar och norrmän tycks klara sig aldelles förträffligt under denna pandemi. Detta förutsatt att man inte har ena foten i graven dvs.
Citera
2021-04-18, 15:23
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I U.k listades väl till och med folk mörk hudfärg som en riskfaktor. Etniska svenskar och norrmän tycks klara sig aldelles förträffligt under denna pandemi.
Källa på att etniska svenskar (oavsett hudfärg) klarar sig aldelles förträffligt jämfört med övriga svenskar?
Citera
2021-04-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Källa på att etniska svenskar (oavsett hudfärg) klarar sig aldelles förträffligt jämfört med övriga svenskar?
Det handlar om att smittan inte sprids i samma utsträckning bland personer med högre utbildning och som har bättre levnadsvillkor. Dvs socioekonomiska faktorer är grundbulten. Då vi har rätt skitnödiga myndigheter i Sverige så får man kika på hur under våren 2020. Betänk att man då endast testade folk inom sjukvården. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/utlandsfodda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/ Även i Danmark ser man samma fenomen fast på en mycket lägre nivå än i Sverige. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/status-pa-covid-19-smitte-blandt-etniske-minoriteter-i-danmark
Citera
2021-04-18, 15:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När staten erbjuder gratis vaccinering bör din personliga valmöjlighet bestå av två val. Vill jag acceptera erbjudandet eller inte.

Mitt inlägg handlade inte om rätten att välja, utan om rätten att få veta vad som ska sprutas in i kroppen. Det är en mycket dålig strategi att hemlighålla för medborgarna vilket vaccin dom ska få. En sådan strategi skapar misstro. Relationen mellan vårdgivare och patient bör bygga på ärlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om du då anser att risken att du för det första får Astra, och för det andra är 1/200000 som får den allvarliga biverkningar är en för stor risk, ja då ska du vänligen ge fan i att acceptera erbjudandet och sedan aldrig sätta dig i en bil heller, eller för den delen gå över ett övergångsställe för att använda Tegnells ord.

För att kunna göra det övervägandet, så behöver man ha tillgång till information. För att kunna leta upp information, så underlättar det att veta vilket preparat man ska inhämta information om.

Jag kan gå vidare till att även begrunda rätten att välja vaccin. Ifall man inte vill ta vaccinet som erbjuds, så bör man avboka sin tid, så att någon annan kan få vaccinet istället. Det är rimligt att den som tackar nej till en viss sorts vaccin, får acceptera att vänta tills det kommer tillräckliga leveranser av vaccinet som man önskar. Vaccin är ju en bristvara i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in