2021-04-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Att hålet ligger "uppåt sett från botten" är en självklarhet. Inget håll kan ligga nedåt sett från botten eftersom fartyget vilar på botten. Allt som hör till fartyget är alltså uppåt sett från botten. Har du problem med logiska resonemang eller försöker du medvetet blanda bort korten och förvilla läsare?

Hålet finns på den sida av fartyget som ligger mot botten och därför är det fullt möjligt att det vid Rabe/Bemis expedition dels kan ha varit övertäckt med sand/sten, dels kan ha varit dolt på grund av fartygets dåvarande lutning på botten. På Rabe/Bemis film är dessutom inte botten relativt plan utan det är övertydligt att det är kuperat vid hålet. Det är också övertydligt i Evertssons dokumentär att det är precis där hålet ligger som det dumpats en mängd sand och sten. Alltså, sanden och stenen har dumpats på EXAKT den plats där flera av varandra oberoende experter, genom att väga samman beräkningar OCH vittnesmål, pekat på att om det finns ett hål i skrovet på Estonia så ska det finnas på exakt den platsen. Detta framgår övertydligt av Evertssons dokumentär.

Du är ju så dum i huvudet att du i dina egna inlägg pekar på omständigheter som gör dem till nyttiga idioter https://www.flashback.org/sp75520504.

I inlägget skriver du "som refererats till många gånger så var VINNOVAs uppdrag att göra studierna utan nya dykningar. Något annat alternativ fanns heller inte eftersom svensk lag som bekant förbjuder dykningar på Estonia." Citatet illustrerar med tydlighet att VINNOVA var kraftig kringsuret i sin handlingsfrihet och de agerade därför per definition som nyttiga idioter eftersom de räknenissar som de gav uppdraget räknade om på samma paramterrar som använts i tidigare studier. Och suprise suprise så kom de fram till sanrlika resultat.

Det går inte att avgöra något från bilderna och som jag påpekade så är analyser likt de som anförs i JAIC det kanske enklaste som finns att förfalska om det nu är en konspiration i görningen. Materialprover kan väljas selektvt och förvanskas och hela analyserna kan fabriceras. Vidare, du vill få det till att Atlantlåset inte saknas. Vart är då låskolven? Menar du att låskolven INTE tillhör atlantlåset? Så låt oss då säga att en del av atlantlåset saknas. Påpassligt eller oturligt nog den del som är av mest intresse...

Varför är den relationen intressant om man ska bedöma värdet av Evertssons gärning? Förklara gärna det.

Vidare vad spelar ett förhandstips för roll i sammanhanget? Hålen finns där.

Om jag ska spekulera så skulle jag säga att det inte fanns något konkret förhandstips då undervattenskameror idag är så pass billiga att de finns i var och varannan sportdykares ägo. Och vem fan skulle inte vilja vara först med att sälja bilder på hål på Estonia till massmedia? Jag skulle tippa på att de bilderna betingar ett värde av många miljoner.

Om jag fortsätter spekulationerna, så är det nog snarare så, vilket framträder igenom hela Evertssons dokumentär, att han gör ett grundligt journalistiskt jobb och navigerar sig igenom en rad olika teorier, officiella så väl som så kallade konspirationsteorier, konkluderar att empiriska efterforskningar är det ända som kan fälla avgörandet. Sedan ser han med hjälp av ett produktionsbolag till att de efterforskningarna genomförs. Och vips så är det, trots att offciella verisioner förnekat det i 27 år (!), ställt utom allt rimligt tvivel att det finns två hål i sidan på Estonia. Hade Evertsson inte lyckats hitta något hål så hade det sannolikt vara ok det med eftersom det hade medfört att många av de sk. "konspirationsteorier" som florerat hade kunnat avfärdas.

Ja varför tillåts Reintamm prata om "sitt vita föremål"? Svaret på den frågan är otroligt enkelt. Reintamm's vittnesmål vinner betydande trovärdighet då han är ett (av flera) ögonvittnen som hela tiden sagt att det rann vatten under bildäck redan sekunder efter det betydande oljudet hördes och slagsidan började. Reintamm råkade också ha sin hytt i exakt den sektion där Evertssons dokumentär visar att det finns ett hål som delvis ligger under vattenlinjen.

Reintamm kan naturligtvis ha fel i sin observation av "sitt vita föremål" men det kan också vara så att han har, som den ena av de två norska professorerna i Evertssons dokumentär i klartext påpekar, sett något som kan vara av avgörande betydelse för att förstå hålets uppkomst.

Varför menar du att Evertsson skulle neka ett sådant ögonvittne möjligheten att spekulera om att han såg något i vatten och vad det var han såg?

Låt mig börja med att översätta det du skriver om "Bernouillis formel", du har alltså räknat fram något utifrån en skada vars omfattning du inte har full klarhet i och då fått fram att vatten inflödet i hålet i sig inte var nog för att sänka Estonia. Vad gör det dig till om du relaterar tillbaks till det vokabulär som jag använt i tidigare inlägg? En "räknenisse" som arbetar enligt GIGO kanske?

Sen till hålet och dess potentiella betydelse för sjunkförloppet. Det är fullt möjligt att hålet ensamt inte orsakat Estonias förlisning. Det är inte heller det som är budskapet i eller ens det intressanta i Evertssons dokumentär. Istället är budskapet att hålet förklarar att fartyget sjönk och inte kapsejsade. En av de aspekter som blir intressant i det presumtiva sammanhang som Evertsson lyckas påvisa genom att verifiera existensen av hålet är hur otroligt osannolikt det är att det hux flux uppstår ett 4 meter högt och 1,2 meter hål i sidan på Estonia i samband med att bogvisiret faller av. Du som framhåller din matetmatiska begåvning kan ju ta och räkna fram oddsen på det...

Förklara i detalj hur dokumentären "ger skenet av" att "de upptäckte hålet och direkt efteråt lämnade platsen"?

Vidare, förklara i detalj på vilket sätt det framgår att upptäckten av hålet är regisserad?

Att själva dokumentär i sitt publicerade format sedan är klippt och i den meningen är regiserad är naturligt. Det finns i praktiken inga dokumentärer som inte på ett eller annat sätt genomgår ett redigeringsarbete. Den principen gäller för övrigt i praktiken alla former av publikationer, även JAIC:s rapport som bevisligen innehåller redigerade (läs: förfalskade) dokument.

Så ja, jag gör en annan bedömning.

Jag måste börja med att fråga, vilka är vittnena som gör att man kan dra slutsatsen att ett hål måste ha funnits där det nu har hittats?

Reintamm bodde i hytt 1094, vilket är i avdelning 3. Hålet man nu bar hittat finns mellan avdelning 4/5.
Att Reintamm får vara med i dokumentären beror ju som sagt på att han har sett något. Vad han har sett är ju oklart, om det ens är något. Men varvet gick igång på det och mer eller mindre pressade honom på att det var en ubåt han hade sett. Utredaren från varvet sa att en annan överlevande hade sett ett ubåtstorn och att Reintamm var den andra personen som säger något liknande. Reintamm ör väldigt tydlig med att han inte säger att det var en ubåt.
Dessutom kom han upp på babords sida. Det ska han själv ha sagt. Dessutom måste det ha tagit längre tid för honom än några sekunder att komma upp på yttre däck från hytten. På vägen upp stannar han och pratar med två ut besättningen, eller iaf nämner att han har sett vatten på däck 1.
Citera
2021-04-16, 23:07
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ditt inlägg är långt så jag svarar i bitar. Några delar svarar jag inte på alls, så där får du hitta någon annan att diskutera med.

Förstår dig till fullo. Dina resonemang är ofta så bristfälliga och tendensiösa att du får svårt att hantera argument från personer som är insatta. Därför tycker jag du gör rätt i att avstå från att besvara vissa delar.

Citat:
Ang. hålet och dykningarna:
Som jag påtalat i ett par inlägg tidigare är det klart att fartyget vridit sig betydligt sedan Rabe/Bemis dykningar 1998-2000. Det syns också på Slaweks dykfilm där botten bildar en närmast rät vinkel med havsbotten.

Som framgår av Evertssons dokumentär har fartyget vridit sig cirka 12 grader, från 120 till cirka 132 grader om jag minns rätt.

Citat:
Var sten och sand har dumpats framgår inte av Evertssons dokumentär. Han visar ett par minuter från vraket och det går inte ens att orientera sig.

Du behöver nog se eller evnteullt se om Evertssons dokumentär. Enligt den tillgängliga analysen av bottensedimentet består det av ett ganska tjockt lager mjuk lera. I Evertssons dokumentär framgår det tydligt att det i anslutning till hålet finns stenar som storeksmässigt stämmer väl överens med storleken på de stenar (och den sand) som dumpades i försöket att täcka över fartyget.

Citat:
Har du sett någon annan film än Dplay-dokumentären?

Simulationsstudier utförda av oberoende experter som baserar studierna på mina inlägg i den här tråden gör gällande att ett rimligt scenario för den argumentation jag presnterar är att jag sett andra filmer än Dplay-dokumentären. Dock visar samma analyser att två rimliga scenarion är att du antingen inte har sett Dplays-dokumentär alternativt att du har kognitiva begränsningar som förhindrar dig från att begripa den typ av resonemang som presenteras i Dplays-dokumentär.

Citat:
Att sedan det nya hålets position skulle förutsetts av någon är nonsens, och det tror jag du vet själv. Vi har en ca 1 m djup intryckning centrerad vid fenderlinjen, ca 2-2.5 m över vattenlinjen. Visa mig gärna ett exempel på någon som föreslagit det. Du kanske också kan hitta någon som idag menar att Estinia kan ha sjunkit pga denna skada.

Nu innehåller Dplays-dokumentär bland annat en sekvens där en utredare från Meyervarvet på en fatygsritning specifikt pekar ut det område där hålet senare hittas som den plats på fartyget där det måste finnas ett hål för sjunkförloppet ska kunna förklaras. Intryckningen ligger delvis över och delvis under vattenlinjen, ganska exakt i den höjd där en kollisionskada skulle stå att finna om Estonia kolliderat med en ytgående farkost.

Gällande experter som pekar på att skadan bör haft inverkan på sjunkförloppet så presenteras det övertydligt i Dplays dokumentär. Vill du hitta ytterligare "experter" (det är lite oklart vem som egentligen är att beteckna som expert i detta sammanhang) så föreslår jag att du googlar så hittar du fler personer med akademiska så väl som maritim erfarenhet som påpekar att hålet kan och bör ha haft en inverkan på sjunkfförloppet. Det ingen däremot säger, och inte jag heller för den delen, är att hålet ensamt orsakde Estonias förlisning. Det rör sig i stället om ett orsakssammanhang (och här vet jag att du börjar få svårt att hänga med så jag stoppar där).

Citat:
Vilket vittnesmål talar om en kollision/skada mellan hyttavd 4/5? Menar de ca 10 överlevande varav noll hör en kollision eller ser vatten forsa in?

Du behöver verkligen se Dplays dokumentär. I dokumentären beskriver två av varandra oberoende vittnen observationer av vatten under bildäck bara några sekunder efter oljudet. I dokumentären presenteras till och med grafik som visar i vilken hytt och i vilken bädd de låg.
Citera
2021-04-16, 23:15
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Jag måste börja med att fråga, vilka är vittnena som gör att man kan dra slutsatsen att ett hål måste ha funnits där det nu har hittats?

Reintamm bodde i hytt 1094, vilket är i avdelning 3. Hålet man nu bar hittat finns mellan avdelning 4/5.
Att Reintamm får vara med i dokumentären beror ju som sagt på att han har sett något. Vad han har sett är ju oklart, om det ens är något. Men varvet gick igång på det och mer eller mindre pressade honom på att det var en ubåt han hade sett. Utredaren från varvet sa att en annan överlevande hade sett ett ubåtstorn och att Reintamm var den andra personen som säger något liknande. Reintamm ör väldigt tydlig med att han inte säger att det var en ubåt.
Dessutom kom han upp på babords sida. Det ska han själv ha sagt. Dessutom måste det ha tagit längre tid för honom än några sekunder att komma upp på yttre däck från hytten. På vägen upp stannar han och pratar med två ut besättningen, eller iaf nämner att han har sett vatten på däck 1.

Se Evertssons dokumentärserie. Förklara därefter på vilken basis iaktagelserna från de två av varandra oberoende vittnen som talar om vatten under bildäck i omedelbar anslutning till oljudet inte är att betrakta som trovärdiga.

Det du skriver om en ubåt är irrelevant i förhållande till mitt inlägg, Reintamm understrycker med emfas i dokumentären att han inte vet vad det är han har sett i vattnet men han är säker på att han såg något. Hans redogörelse för detta vinner också trovärdighet eftersm han kan återge specifika detaljer om vattenrörelser och färgsättning rörande objektet som observeras. Det är svårt att se varför han skulle fabricera detta alternativt vad som skulle vara grudnen för en oriktig minneskonstruktion från hans sida.

Dina påståenden om att varvet pressat Reintamm behöver underbyggas. På vilket sätt gjorde detta? Exemplifiera med källa och direkta samtalsekvenser.
Citera
2021-04-16, 23:24
Medlem
Henrik & Linus sitter och gissar var dom är med ROV:en, sanningen är den att dom vet exakt
var dom filmar på MS Estonia, se navigeringsinstrumenten uppe till höger i bild.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/1Dplay.png
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page1.html
Citera
2021-04-16, 23:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
.
...
Det går inte att avgöra något från bilderna och som jag påpekade så är analyser likt de som anförs i JAIC det kanske enklaste som finns att förfalska om det nu är en konspiration i görningen. Materialprover kan väljas selektvt och förvanskas och hela analyserna kan fabriceras. Vidare, du vill få det till att Atlantlåset inte saknas. Vart är då låskolven? Menar du att låskolven INTE tillhör atlantlåset? Så låt oss då säga att en del av atlantlåset saknas. Påpassligt eller oturligt nog den del som är av mest intresse...
Nästa delsvar.

Det var du som skrev om det ”saknade Atlantlåset” och därmed gjorde klart att du inte visste vad det var för något eller hur det så ut. När jag sedan visar dig en stillbild från en dykfilm tagen fyra dagar efter förlisningen som tydligt visar det sönderslitna låsöglorna och att bulten satt kvar på vraket, då hävdar du att du inte kan se något från bilden, alternativt att den är förfalskad. Båda påståendena visar att det är helt meningslöst att gå vidare i den frågan med dig.

Låskolven var hel, det är vad du vägrar inse. Det var låsöglorna, eller om man skall vara petig, och det är vi, låsöglan, som brast. Därför tog man materialprover. Därför har man grundligt rett ut hållfastheten på konstruktionen och stålet i fråga. Se JAIC kap. 12 och 15 eller supplementen om du vill veta mer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-17 kl. 00:32.
Citera
2021-04-17, 00:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
Ja varför tillåts Reintamm prata om "sitt vita föremål"? Svaret på den frågan är otroligt enkelt. Reintamm's vittnesmål vinner betydande trovärdighet då han är ett (av flera) ögonvittnen som hela tiden sagt att det rann vatten under bildäck redan sekunder efter det betydande oljuödet hördes och slagsidan började. Reintamm råkade också ha sin hytt i exakt den sektion där Evertssons dokumentär visar att det finns ett hål som delvis ligger under vattenlinjen.

Reintamm kan naturligtvis ha fel i sin observation av "sitt vita föremål" men det kan också vara så att han har, som den ena av de två norska professorerna i Evertssons dokumentär i klartext påpekar, sett något som kan vara av avgörande betydelse för att förstå hålets uppkomst.

Varför menar du att Evertsson skulle neka ett sådant ögonvittne möjligheten att spekulera om att han såg något i vatten och vad det var han såg?
...
Här är Reintamms vittnesmål från 1994:
https://web.archive.org/web/20160828045156/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.289.
Eftersom du vill diskutera Reintamms uppgifter i dokumentären så hoppas jag att du läst detta förhör. Om inte, så föreslår jag att du gör det.

För det första, Reintamm flyr innan den kraftiga slagsidan (överhalningen). Han hör ”kraftiga skrapljud” som ”lät som de kom underifrån”. ”Hytten lutade men bara lite grann” och det ”fartyget hade mycket lite slagsida”. Först när han når övre däck märker han att ”fartyget lutade mer och mer”. Vad i ovanstående eller resten av hans vittnesmål menar du tyder att han varit med om en kollision?

För det andra låg Reintamms hytt inte i avd. där hålet/sprickan upptäckts, dvs mellan avd. 4/5 enligt vår bästa skattning i den här tråden (Evertsson har mig veterligt aldrig prickat in det exakt, men vi ägnade en bra stund åt det i höstas). Reintamm bodde i #1094 vilket ligger i avd. 3. Du kan titta på ritningen här och fundera hur rimligt den ”tunna vattensträng” han ser utanför sin hytt mitt i avd. 3 kommer från ett hål ca 15 m akterut.
https://web.archive.org/web/20040117164636/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm
Det kanske kommer som en överraskning för dig, men vi är flera som grottat i dessa ritningar betydligt längre än du varit i tråden. Men berätta gärna: om Reintamm verkligen hör skrovet tryckas in vid avd 4/5, hur leder det till en vattensträng i korridoren utanför bara minuter senare? Och hur når vattnet dit utan att forsa fram i korridorerna i avd. 4 närmare hålet? Svaret är att det gör det inte. Om vattnet Reintamm ser kommer från det nyupptäckta hålet/sprickan så har detta uppstått långt innan så att däck 0 är vattenfyllt. Men då talar vi inte enstaka minuter, utan tiotals.

Låt oss sedan reda ut hans observation i vattnet. Versionen som Reintamm lämnar 1994 skiljer sig lite från dokumentären och ABs artikel. Han gör sin observation när, eller omedelbart innan, han står på fartygets sida. Av detta följer två saker:
- han befinner sig på BB sida av fartyget, motsatt det nya hålet. Annars kan han inte stå på fartygets sida.
- Eftersom slagsidan nu är ~45 grader så har det gått en bra stund sedan han flyr däck 1 med ”liten slagsida”. Hur länge? Det vet vi inte exakt, men definitivt inte mindre än 10-15 minuter*. Eftersom Estonia gjorde ca 12-14 knop när den hypotetiska kollisionen inträffade så har Estonia färdats flera sjömil från platsen för densamma.

Med denna information tycker Evertsson att det är relevant att spekulera i att Reintamm ser något relevant i vattnet, på fel sida och minst 10-15 minuter efter han hör sina skrapande ljud. Vad tycker du?

Evertsson skall inte ”neka ett ögonvittne” något. Men det är hans dokumentär och han väljer vad som tas med. Det är därför han skall ha hård kritik. Han kunde ha valt att låta Hillerstöm komma till tals. Han stod på SB sida under hela förloppet och såg ut över havet. Han såg eller hörde ingenting. Varför är Reintamm mer relevant än Hillerström?
https://web.archive.org/web/20040101233441/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.244.htm
Eller om vi nu talar ögonvittnen som ser saker i havet, eller i alla fall vågorna: Kikusts som från däck 7 ser det lossnade bogvisiret studsa upp och ner i motsjön, han skulle kanske kunna vara något?
https://web.archive.org/web/20040101233813/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.246.htm
Det är väl ändå uppenbart vilka ögonvittnen som skall lyftas fram om Evertsson får välja?

*) Den vanligaste antagna tidpunkten för överhalningen är 01:02 och Reintamm med säkerhet innan dess. Mayday-anropet sker 01:22 och då är slagsidan enligt bryggan mindre än 45 grader. De kan säga fel, låt säga att den är 45 grader. Det betyder att Reintamm ser sitt vita föremål > 20 minuter efter den hypotetiska kollisionen.

Edit: såg just Spark1’s svar. Beklagar upprepningen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-17 kl. 01:13. Anledning: korrigerade Hillerströms position till SB!i
Citera
2021-04-17, 00:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Du behöver nog se eller evnteullt se om Evertssons dokumentär. Enligt den tillgängliga analysen av bottensedimentet består det av ett ganska tjockt lager mjuk lera. I Evertssons dokumentär framgår det tydligt att det i anslutning till hålet finns stenar som storeksmässigt stämmer väl överens med storleken på de stenar (och den sand) som dumpades i försöket att täcka över fartyget.
...
OK, så du baserar din uppgift på botten på den SONAR-undersökning (?) av botten som gjordes ca 1995 som en förberedelse för övertäckningen. Har du sett rapporten i fråga? Den syftade att ge underlag för planering av betongsarkofagen. Fundera på om det är rimligt att denna undersökningn kan visa förekomsten av stenar eller stenpartier av storlek på någon meter.

Jag har sett dykfilmen från vraket som ingår i dokumnetären många gånger. Det finns inget i den som avhandlar en undersökning med ROVen av botten. Kanske finns det en sådan i de 3 h total film. Jag tänkte att du kanske sett något av dem. Men nej, du vill tramsa lite i stället.

Sedan skapar du ett intressant argument när du säger att Evertsson & co hittade spår av dumpad sten nära hålet. Skall det tolkas som att alla stenpartier som t,ex, de estniska experterna menade sig se på filmen, eller det som SHK kan komma att hitta, med automatik skall antas komma från dumpningen 1995-1996? En alternativ tolkning är ju att det som Evertsson menar är dumpad sten faktiskt funnits där hela tiden och i stället orsakat hålet bär vraket vilade mot denna sten.
Citera
2021-04-17, 00:57
Medlem
Citat:
Han kunde ha valt att låta Hillerstöm komma till tals. Han stod på BB sida under hela förloppet och såg ut över havet.
Visst var det SB sida Hillerström stod på?
Citera
2021-04-17, 01:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Låt mig börja med att översätta det du skriver om "Bernouillis formel", du har alltså räknat fram något utifrån en skada vars omfattning du inte har full klarhet i och då fått fram att vatten inflödet i hålet i sig inte var nog för att sänka Estonia. Vad gör det dig till om du relaterar tillbaks till det vokabulär som jag använt i tidigare inlägg? En "räknenisse" som arbetar enligt GIGO kanske?

Sen till hålet och dess potentiella betydelse för sjunkförloppet. Det är fullt möjligt att hålet ensamt inte orsakat Estonias förlisning. Det är inte heller det som är budskapet i eller ens det intressanta i Evertssons dokumentär. Istället är budskapet att hålet förklarar att fartyget sjönk och inte kapsejsade. En av de aspekter som blir intressant i det presumtiva sammanhang som Evertsson lyckas påvisa genom att verifiera existensen av hålet är hur otroligt osannolikt det är att det hux flux uppstår ett 4 meter högt och 1,2 meter hål i sidan på Estonia i samband med att bogvisiret faller av. Du som framhåller din matetmatiska begåvning kan ju ta och räkna fram oddsen på det...
...
Ditt förakt för allt som har med tekniska frågor är både roande och oroande. Det är inte meningen att du skall ta mig orden, eller siffran, när jag säger att en smal spricka vid eller strax under vattenlinjen inte kan vattenfylla Estonia i den takt du tycks tro. Men det betyder inte att det är ’GIGO’ att göra en ingenjörsmässig skattning. Sådana görs varje dag, och är grunden för både det ena och andra.

Formeln som jag inte förväntar mig att du kommer att kolla upp, och det är din ensak, är dock enkel och standard i ingenjörsmässiga beräkningar och uppskattningar. Den ger att vattenflödet är proportionellt mot arean på hålet och kvadratroten på vattentrycket (dvs djupet) vilket följer av vattnets potentiella energi. Sprickan är inte bara liten (< 5 cm x 1 m = 0.05 m^2?) utan trycket är också litet nära vattenytan. Även om hålet skulle ligga på 1 m djup så blir vattnets hastighet bara ca u = sqrt(2gh) = sqrt(20) ~ 4.4 m/s och vattenflödet u*A ~ 0.22 m^3/s ~ 13 m^3/minut. Även om mer av sprickan kommer under vattenytan, eller den är något bredare, så tar det timmar snarare än minuter att vattenfylla däck 0 under hytterna med tusentals m^3 vatten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-17 kl. 01:16.
Citera
2021-04-17, 01:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visst var det SB sida Hillerström stod på?
Naturligtvis. Tack för korrigeringen.

Reintamm på BB,
Hillerström på SB,
Kikusts i fören.

Borde inte vara så svårt att minnas.
Citera
2021-04-17, 09:45
Medlem
Citat:
Se Evertssons dokumentärserie. Förklara därefter på vilken basis iaktagelserna från de två av varandra oberoende vittnen som talar om vatten under bildäck i omedelbar anslutning till oljudet inte är att betrakta som trovärdiga.

Det du skriver om en ubåt är irrelevant i förhållande till mitt inlägg, Reintamm understrycker med emfas i dokumentären att han inte vet vad det är han har sett i vattnet men han är säker på att han såg något. Hans redogörelse för detta vinner också trovärdighet eftersm han kan återge specifika detaljer om vattenrörelser och färgsättning rörande objektet som observeras. Det är svårt att se varför han skulle fabricera detta alternativt vad som skulle vara grudnen för en oriktig minneskonstruktion från hans sida.

Dina påståenden om att varvet pressat Reintamm behöver underbyggas. På vilket sätt gjorde detta? Exemplifiera med källa och direkta samtalsekvenser.

Här finns en artikeln med ett utdrag ur CERs samtal med varvet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet

Hela samtalet mellan varvet och CER verkar inte finnas tillgängligt tyvärr.

Jag vet inte vad du säger om varvets approach men jag tycker inte den är öppen eller vad man ska säga. Dom utgår från att CER är den andra som pratar om en möjlig ubåt.
Citera
2021-04-17, 09:49
Medlem
Citat:
Naturligtvis. Tack för korrigeringen.

Reintamm på BB,
Hillerström på SB,
Kikusts i fören.

Borde inte vara så svårt att minnas.

Det finns faktiskt en till person som var ute på styrbordssidan kort innan slagsidan. En av underhållningsartisterna. Hon finns med i JAICs rapport men jag har inte lyckats hitta henne hos varvet. Sid 77 i JAICs rapport. Första spalten, halva texten in typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in