2021-04-16, 10:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Så du förstår inte problemet i att Sveriges siffror alltid är lägre när andra länders inte är det? Sen för ECDC ihop det i samma statistik. Manipulation är det.
Och har du mailat ECDC och påtalat felet i deras sammanställning?
Så värst lyckad mörkning kan det inte vara då data är fritt tillgängligt för alla som önskar.
Citera
2021-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Så du förstår inte problemet i att Sveriges siffror alltid är lägre när andra länders inte är det? Sen för ECDC ihop det i samma statistik. Manipulation är det.
Vad blir problem? Att det ryker ur öronen av frustration hos vissa?
Citera
2021-04-16, 10:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och har du mailat ECDC och påtalat felet i deras sammanställning?
Så värst lyckad mörkning kan det inte vara då data är fritt tillgängligt för alla som önskar.
Ja, det har jag. Giesecke svarade att så här brukar Sverige göra.
Citera
2021-04-16, 10:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja, det har jag. Giesecke svarade att så här brukar Sverige göra.
Ja, då har du ju fått ett svar.
Alla intressenter är fullt medvetna om detta med andra ord.
Citera
2021-04-16, 10:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad blir problem? Att det ryker ur öronen av frustration hos vissa?
Lite gulligt att folk ondgör sig över detta som man uppfattar som manipulation, "rätt ska vara rätt!".

När det är exakt det som svenska myndigheter arbetar efter, man vill att data ska vara rättvisande vad gäller faktiskt avliden-datum.
Citera
2021-04-16, 10:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Okej, ja. Det har ni ju rätt i. Det är uppenbart fel.

Men det är ECDC som räknar fel. Någon i tråden kan ju maila ECDC och påpeka det.

ECDC bytte ut den där sidan helt för några månader sedan, när de gick från att rapportera dagligen till veckovis. Det har väl blivit fel någonstans.

Det tycks vara mycket som "råkar" bli fel i covidhanteringen när denna regering är inblandad. Som när Emanuel Karlsten avlsöjade att regeringen ändrat publikationen om coronastrategin i efterhand för att passa den politiska agendan och försöka släta över flockimmunitetshaveriet.

https://emanuelkarlsten.se/regeringen-andrar-i-dokument-om-coronastrategi-raderar-mening-om-kontrollerad-spridning/
Citera
2021-04-16, 10:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför skulle vi dölja något?

Vi har ju en av de lägsta överdödligheterna i Europa under 2020 (bara 5 länder hade bättre siffror).

Och vi har en dödlighet långt under snittet i Europa sen lång lång tid där land efter land går förbi oss.

Så vad skulle vi dölja menar du?

Att vi rapporterar mer korrekt än övriga Europa är väl bara bra? Vi rapporterar dödsdag och det är ju det som betyder något. Inte rapporteringsdag som övriga länder gör.

Det intressanta är ju när folk avlidit och inte vilken dag det rapporterats på.

En fördel med att inte göra som oss är att man får mer korrekt information till befolkningen. Hos oss får vi vänta 2 veckor innan medelsvensson får reda på att det dör väldigt många - som också kan öka följsamheten då folk förstår att det är allvar när dödstalen ökar.
Hos oss har vi alltid sjunkande kurva - så det ökar risken att människor tror det är lugnt.

Även om det är en liten % så borde Sverige ta alla % man kan för att minska smittspridning.

Men det är samma som Sverige gör gällande rapportering av vaccinationerna som jag läste i tråden tidigare av Reijo Heivonen. Vi lägger troligen mer tid på att frisera våra siffror än ren smittbekämpning?

Citera
2021-04-16, 10:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag utgår ifrån att FHM är tillräckligt intelligenta för att förstå att man inte bara kan titta på kurvan för avlidna de senast veckorna. Man får bara en känsla av att de hela tiden försöker ge en mer optimistisk bild av läget till allmänheten. Att de aldrig säger som det är, vilket delvis Tegnell har medgett.
Man har haft en strategi från början som gick ut på smittspridning och flockimmunitet, men detta har man inte velat säga öppet. I stället har man hittat på lite verkningslösa restriktioner och försökt ge en mer positiv bild av läget. Vi skall bara ha lite tålamod, snart så är övriga norden ifatt oss. Vi har gjort rätt för vi tog smällen i början...
Precis så.
Och sedan när det har visat sig att detta med flockimmunitet var helt fel approach så försöker de backa och skriva om historien utan att någonsin erkänna att de haft fel.

*edit
"Strategin har alltid varit att stoppa smittspridningen maximalt!". Jo tjena.
Citera
2021-04-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad får dig att tro att FoHM sitter och tittar primärt på en kruva som visar utfallet bakåt i tiden?
Allt det som man säger på presskonferenser etc handlar om smittspridning i nuläget.

Rapporterat data över avlidna visar endast på det som redan har skett.

Jag skrev att jag utgår ifrån att FHM är tillräckligt intelligenta för att inte bara titta på kurvan för avlidna senaste veckorna. Jag tror att de har någorlunda koll på läget.

Vad jag däremot säger är att FHM hela tiden ger budskap till allmänheten som inte överensstämmer med verkligheten. Som Tegnell har uttryckt det så skall man inte ropa vargen kommer. När man internt har en strategi som man inte vill säga öppet så blir det ju hela tiden ett trixande. Det kan till exempel handla om att presentera statistik på ett sätt som ger en mer positiv bild av läget. Man vill inte att folk skall bli rädda för då minskar ju smittspridningen.
Nu har man väl ändrat lite på strategin. Det är inte längre naturlig flockimmunitet som gäller. Men nu är det svårt att helt byta strategi. Det rullar i stort sett på som det har gjort sedan det började. Så lite åtgärder som möjligt, men nu förlitar man sig på att vaccinet skall lösa problemet i stället.
Citera
2021-04-16, 10:46
Medlem
Citat:
Det tycks vara mycket som "råkar" bli fel i covidhanteringen när denna regering är inblandad. Som när Emanuel Karlsten avlsöjade att regeringen ändrat publikationen om coronastrategin i efterhand för att passa den politiska agendan och försöka släta över flockimmunitetshaveriet.

https://emanuelkarlsten.se/regeringen-andrar-i-dokument-om-coronastrategi-raderar-mening-om-kontrollerad-spridning/
Om ni hade bott i ett land utanför Norden hade ni haft fullt upp dygnet runt med alla fel som myndigheterna gör. Att kurvan är lite konstigt böjd senaste veckorna är ett riktigt i-landsproblem.

Samtidigt i andra länder struntar man i att räkna en tredjedel av dödsfallen, och peaken kan ligga en vecka fel.
Citera
2021-04-16, 10:46
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Överdödlighet är en summa på hur många som har dött totalt sett av alla dödsorsaker. Det måste var och en förstå att det är väldigt trubbigt. Till exempel så är det ju så att om vi har en pandemi som nu så dör färre i andra dödsorsaker, till exempel influensa som vi knappt har haft alls den senaste säsongen.
Överdödligheten säger dessutom ganska lite om ifall strategin har fungerat då den även är beroende av sjukvården. Ett land med bra sjukvård kan ha relativt låga dödstal trots att man har många sjuka.

Men överdödlighet är ändå inte helt ointressant. Den kan avslöja ett land som har underrapporterat dödligheten, så som Ryssland. Ser man en betydligt större dödlighet än covidstatistiken visar och det inte finns någon annan rimlig orsak så kan man vara ganska säker på att man har underrapporterat.

Vad är du intresserad av egentligen?

Överdödligheten mäter hur många fler som dött än normalt eller hur?

Menar du att om ett land har 10000 personer fler döda men bara 100 av dom dött i corona och resten på grund av vårdköer, restriktioner, oupptäckta diagnoser m.m så har landet lyckats med sin strategi ?

Alla förlorade liv måste räknas in oavsett om det är corona eller en oupptäckt cancerdiagnos.

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt, om du sparat ett antal liv i influensa till exempel så ska det också vägas in i strategin och till slut är det den sammanlagda överdödligheten som är det viktiga inte vad människor har eller inte har dött av
Citera
2021-04-16, 10:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Klart att ecdc har koll. De har ju också kontakt med varandra. Tegnell försökte ju påverka ecdc att inte ge en rekommendation för munskydd. Så han kunde ju ha passat på att informera ecdc då, eller vid något annat tillfälle då han har haft kontakt med dem. Lika så är jag osäker på när Gieseckes chef jobb där upphörde, men jag tror han jobbade där till ganska nyligen. Så när han var på jobbet kunde han ju ha sagt något.

Nej, det här stinker och det stinker inifrån ecdc.

Dom här -3000 antal smittade som man förskönade Sveriges siffror med i början av hösten är så tydligt medvetet dit lagda. De kom i en period då smittan ökade i främst Europa och man hade börjat diskuterade nya lockdowns. Som vi alla vet är lockdowns ekonomisk förlust. Då placerades dessa -3000 och det gick som en våg av positiv syn på Sveriges strategi, lockdown var meningslöst, se på Sverige.

Jag tror att allt detta är medvetet gjort, men jag tror inte att önskemålet att göra så kommer från Sverige. Ekonomiska intressen vill att det ska se ljust ut för Sverige.

Precis, börsen har endast gått ner i mars 2020 och nu när AZ började florera i media. Annars är det all time high på börsen! De garanterar i princip att vi ska ha koll på pandemin och att hjulen börjar snurra även i full utblommad pandemi (maj juni 2020).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in