2021-04-15, 13:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Det är ändå imponerande att Sverige i 1 års tid legat på top 10 värst drabbade i världen.

Nu top 8.

Sverige ha en bra strategi följ rekommendationerna 🤣🤣

Dumma jävla svenskar. Vi var patetiska och pinsamma innan corona kom. Kommer aldrig våga säga att jag är svensk igen.

Vad dör folk av i andra länder egentligen? Det måste ju gå att stoppa detta massmord på något sätt.
Överdödligheten är ju skyhögt över Sveriges i nästan hela Europa. Men inte är det covid-19 de dör av, inte enligt officiella siffror iaf.
Citera
2021-04-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Det är ändå imponerande att Sverige i 1 års tid legat på top 10 värst drabbade i världen.

Nu top 8.

Sverige ha en bra strategi följ rekommendationerna 🤣🤣

Dumma jävla svenskar. Vi var patetiska och pinsamma innan corona kom. Kommer aldrig våga säga att jag är svensk igen.

Ja, nog blev både en och tio avundsjuka kommenterar från utländska kollegor, framförallt förra våren, men även under hösten, när man berättade att man kunde gå på krogen här hemma. Eller klippa sig. Eller äta på restaurang.
Citera
2021-04-15, 13:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med andra ord har inte privata snabbtester ingått i UK:s statistik det senaste halvåret. Precis som privata snabbtester inte ingår i statistiken i Sverige, eller i Tyskland.

Och om man gör privata snabbtester enkelt tillgängliga för privatpersoner (som i Tyskland där man kan köpa hemtest på apoteket) så kommer snabbtesterna ta över en stor del av den offentliga testningen. Det ser då ut som att man har färre fall, jämfört med länder där snabbtest är svårtillgängliga, som Sverige. Vilket är vad diskussionen handlade om.
Vi räknar test som utförs av privatpersoner. Det har vi gjort sedan Juni 2020 när vi introducerade snabbtester som utförs av privatpersoner. I nästan samtliga dessa fall har det rört sig om studier och undersökningar som ligger till grund för de antikroppsstudier som publiceras. Samtliga tester skickas dock ut till och genomförs av privatpersoner. Alla dessa resultat ingår i den statistik som redovisas över testade personer. Mellan Juni 2020 och 7 Mars 2021 har det utförts 2,856,926 sådana tester.

https://coronavirus.data.gov.uk/api/v1/data?filters=areaName=United%2520Kingdom;areaType= overview&structure=%7B%22areaType%22:%22areaType%2 2,%22areaName%22:%22areaName%22,%22areaCode%22:%22 areaCode% 22,%22date%22:%22date%22,%22plannedPCRCapacityByPu blishDate%22:%22plannedPCRCapacityByPublishDate%22 ,%22newPCRTestsByPublishDate%22:%22newPCRTestsByPu blishDate%22,%22cumPCRTestsByPublishDate%22:%22cum PCRTestsByPublishDate%22,%22plannedAntibodyCapacit yByPublishDate%22:%22plannedAntibodyCapacityByPubl ishDate%22,%22newAntibodyTestsByPublishDate%22:%22 newAntibodyTestsByPublishDate%22,%22cumAntibodyTes tsByPublishDate%22:%22cumAntibodyTestsByPublishDat e%22%7D&format=csv

Hope that helps.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-15 kl. 13:10.
Citera
2021-04-15, 13:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi publicerar en annan rapport som visar VAR personerna blivit smittade och NÄR de upptäckts (t.ex. kan man se hur många av de smittade som rest in i landet samt om de är nära släktingar som bor tillsammans). Och jag kan för mitt liv inte hitta vad rapporten heter...

Jag har för mig att jag i den rapporten läste att det bara var en handfull fall som smittats genom s.k. community spread.

Men det blir som sagt oerhört intressant att se om den P.1 klarar att etablera sig i konkurrens med B.1.1.7 i en population där majoriteten har antikroppar mot andra varianter.

Det ska även bli intressant om B.1.617 kommer kunna få fäste i UK. Den har större skillnader mot b.1.1.7 än p1 o p2.

https://www.newindianexpress.com/thesundaystandard/2021/apr/11/covid-19-indian-doublemutant-strain-found-in-us-germany-uk-two-other-nations-2288429.html
Citera
2021-04-15, 13:12
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Jag är väl bekant med den rapport du hänvisar till. Jag har till och med träffat Philip, både på ett professionellt och privat plan. En mycket påläst och trevlig herre, hans förnekar-åsikter till trots.

Först och främst är jag inte helt säker på att du är kapabel att läsa och förstå den studie du refererar till, men rent krasst har författaren på ett teorietiskt plan bl.a. undersökt följdeffekterna av de restriktioner som införts, och det är ju helt ok. Men nu var det inte det jag diskuterade. Just oförmågan att hålla isär begreppen verkar vara en vanligt förkommande trend på FB - inte minst du har givit prov på det i återkommande magplask där du likt en papegoja upprepar mantrat att "det vi vunnit på gungorna har vi minsann förlorat på karusellen".

Notera att det författaren avser med rapporten är att applicera en J-modell på - och utvärdera - de EKONOMISKA effekterna av de restriktioner som införts i UK och i vilken mån ett fallande BNP påverkar den förväntade livslängden. Noterbart är också att han i god vetenskaplig anda inte ger sig i kast med att försöka modellera exakt hur stor den ekonomiska nedgången kan förväntas bli.

Philip Tomas modell bygger på en princip som säger att de åtgärder som införts i UK kommer resultera i att den samlade minskade livslängden (antal månader förlorat multiplicerat med antalet invånare) ackumulerat och dividerat med den genomsnittliga livslängden i UK kommer resultera i ett antal förlorade liv som överstiger det antal liv som sparats genom de direkta åtgärderna som införts för att stoppa epidemin i UK och därmed avlidna i COVID-19.

Förvisso en intressant teori men om sanningen skall fram är jag övertygad om att majoriteten av Britter är mindre oroade över att ha förlorat ett par veckor av sitt liv. Det är inte så att 100,000 Britter kommer att ramla ihop och dö - vilket i princip är vad som skett om man inte infört de restriktioner som således räddade uppemot 40,000 liv - en siffra baserat på ett antal döda som Philip Thomas själv uppskattar till 260,414 i det papper du refererar till (herregud, du läser inte ens det material du länkar till...).

Hope that helps.

Här är fler papper av Philip Thomas:
http://www.jvalue.co.uk/papers/J-value-assessment-of-combating-Covid-19.pdf
http://www.jvalue.co.uk/papers/2020-Options%20for%20leaving%20(first)%20lockdownpdf.pd f
http://www.jvalue.co.uk/papers/2020-Measuring%20and%20Controlling%20Covid%20pandemic.p df
http://www.jvalue.co.uk/papers/2021-Vaccine%20mediated%20exit%20strategies%20Submitted %20Manuscript.pdf

PS.
Säg gärna till om du behöver mer hjälp att tolka och förstå de papper du länkar till.
Vilken osannolik tur att jag, som inget förstår, inte i någon mån gav mig på att självmant redogöra för studien eller dess slutsatser utan enbart citerade ett stycke direkt hämtat ur dess sammanfattning. Likaså var det lyckligt att jag inte i någon mening påstod att studien var rättvisande. Du diskuterar alltså med dig själv rakt igenom ett relativt långt inlägg varför det är allas vår smala lycka att åtminstone du är så skicklig på att hålla isär begreppen. Det och ditt brinnande engagemang är nog dina största tillgångar.

Men det var verkligen nedslående nyheter för mig att brittisk forskning visar att 260 414 britter kommer att dö. Å andra sidan var det en glad nyhet att lockdown inte bara räddat återstoden av 40 000 britters liv, utan även den tid som dessa 40 000 människor levt fram till dess att lockdown infördes.
Det var även skönt att höra att majoriteten av de britter som dött i covid-19 antagligen inte heller oroade sig för att förlora kommande veckor av sina liv. (Allt detta baserat på ditt eget resonemang vilket återfinns i citatet ovan och för tydlighetens skull även refereras på denna plats: "Förvisso en intressant teori men om sanningen skall fram är jag övertygad om att majoriteten av Britter är mindre oroade över att ha förlorat ett par veckor av sitt liv. Det är inte så att 100,000 Britter kommer att ramla ihop och dö - vilket i princip är vad som skett om man inte infört de restriktioner som således räddade uppemot 40,000 liv - en siffra baserat på ett antal döda som Philip Thomas själv uppskattar till 260,414 i det papper du refererar till (herregud, du läser inte ens det material du länkar till...)." )

Därutöver tackar jag dig för upplysningen om att följdeffekterna av restriktionerna har studerats på ett teoretiskt plan. Jag trodde nämligen att det som genomförts var en praktisk övning i likhet med den studie om hur många brittiska liv som räddats genom lockdown som du tidigare refererade till.

I övrigt noterar jag att du inte med ett ord bemötte min kritik av den sistnämnda studien i sak. Det berodde säkert på något missförstånd på min sida.

Och ja, Philip är verkligen både påläst och trevlig. Du får hälsa både honom och Gemma så gott från mig när ni möts nästa gång. Jag skulle ha varit närvarande när de firade sin förlovning, men på grund av pandemin var det tyvärr inte möjligt. Dessvärre har jag ingen referens att bifoga sedan jag förlagt inbjudningskortet.
Citera
2021-04-15, 13:19
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med andra ord har inte privata snabbtester ingått i UK:s statistik det senaste halvåret. Precis som privata snabbtester inte ingår i statistiken i Sverige, eller i Tyskland.

Och om man gör privata snabbtester enkelt tillgängliga för privatpersoner (som i Tyskland där man kan köpa hemtest på apoteket) så kommer snabbtesterna ta över en stor del av den offentliga testningen. Det ser då ut som att man har färre fall, jämfört med länder där snabbtest är svårtillgängliga, som Sverige. Vilket är vad diskussionen handlade om.
Snabbtester som dessutom förefaller missa flera positiva fall jämfört med PCR-tester.

Bifogar referens, vilket jag tack vare trådens försteakademiker har förstått är en vetenskaplig dygd: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/antigentest-gav-47-falsk-negative-svar
Citera
2021-04-15, 13:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Okej. Har du något stöd för den här uppfattningen eller är det ren spekulation?

Kan ju tillägga att många följde rekommendationer från nedanstående tex pga att man inte ville vara med i Tegnells flockimmunitetsexperiment

Att Svenskar är globala i sin opinionsbildning o informationsinhämtning är knappast ett kontroversiellt påstående.

https://vetcov19.se/en/

https://www.covid19-skola-och-barn.se/

https://youtube.com/c/Campbellteaching
Citera
2021-04-15, 13:26
Medlem
Citat:
Vi räknar test som utförs av privatpersoner. Det har vi gjort sedan Juni 2020 när vi introducerade snabbtester som utförs av privatpersoner. I nästan samtliga dessa fall har det rört sig om studier och undersökningar som ligger till grund för de antikroppsstudier som publiceras. Samtliga tester skickas dock ut till och genomförs av privatpersoner. Alla dessa resultat ingår i den statistik som redovisas över testade personer. Mellan Juni 2020 och 7 Mars 2021 har det utförts 2,856,926 sådana tester.

Hope that helps.

Så snabbtester som skickas ut till privatpersoner räknas med i antalet tester som genomförts men om testet är positivt så är det inte säkert att det blir ett konstaterat fall i statistiken?
Citera
2021-04-15, 13:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Men det var verkligen nedslående nyheter för mig att brittisk forskning visar att 260 414 britter kommer att dö.
Du får nog läsa Philip's papper en gång till om du fått för dig att det är DET som "visas".

Det är dock intressant att Philip's SIR modeller (och teorier) i princip stämmer överens EXAKT med de modeller jag själv utvecklade och dessutom redogjorde för här på FB. Att ingen av dem sedan visade sig vara korrekta (med hänvisning till det klusterbeteende som ställer till det) är ju en annan sak. Men ändå..
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-15 kl. 13:33.
Citera
2021-04-15, 13:33
Medlem
santos_devilles avatar
Nu verkar Stockholm ha fattat att de boomers som inte tar sina vaccin när de blir tilldelade är egoister och idioter så nu får 65 plus börja boka vaccin tider.

Jag hoppas dom boomers som nekat går sitta utan spruta, egoistjävlar. Hela världen har stannat hemma i ett år för er skull, barn har inte fått vara ute. Men neeeej inte ska ni behöva vaccinera er.

Bra Stockholm!
Citera
2021-04-15, 13:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så snabbtester som skickas ut till privatpersoner räknas med i antalet tester som genomförts men om testet är positivt så är det inte säkert att det blir ett konstaterat fall i statistiken?
Nej, tester räknas bara om det registreras som antingen negativt eller positivt. Inga tester räknas bara för att de skickas ut. Resultatet är kopplat till personen, så om samma person testas positivt via PCR (vilket är rekommendationen om man är positiv via LFT) räknas det positiva testet endast EN gång.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-15 kl. 13:36.
Citera
2021-04-15, 13:35
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
En nedstängning medför dock andra konsekvenser, i synnerhet ekonomiska och sociala som riskerar att utmynna i skenande arbetslöshet och psykisk ohälsa.

När vi blir förbjudna att resa och blir sedda som pesten själva, ja då är det du pratar om ett faktum.
En lockdown hjälper på mer plan än du tror, det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in