Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag är väl bekant med den rapport du hänvisar till. Jag har till och med träffat Philip, både på ett professionellt och privat plan. En mycket påläst och trevlig herre, hans förnekar-åsikter till trots.
Först och främst är jag inte helt säker på att du är kapabel att läsa och förstå den studie du refererar till, men rent krasst har författaren på ett teorietiskt plan bl.a. undersökt följdeffekterna av de restriktioner som införts, och det är ju helt ok. Men nu var det inte det jag diskuterade. Just oförmågan att hålla isär begreppen verkar vara en vanligt förkommande trend på FB - inte minst du har givit prov på det i återkommande magplask där du likt en papegoja upprepar mantrat att "det vi vunnit på gungorna har vi minsann förlorat på karusellen".
Notera att det författaren avser med rapporten är att applicera en J-modell på - och utvärdera - de EKONOMISKA effekterna av de restriktioner som införts i UK och i vilken mån ett fallande BNP påverkar den förväntade livslängden. Noterbart är också att han i god vetenskaplig anda inte ger sig i kast med att försöka modellera exakt hur stor den ekonomiska nedgången kan förväntas bli.
Philip Tomas modell bygger på en princip som säger att de åtgärder som införts i UK kommer resultera i att den samlade minskade livslängden (antal månader förlorat multiplicerat med antalet invånare) ackumulerat och dividerat med den genomsnittliga livslängden i UK kommer resultera i ett antal förlorade liv som överstiger det antal liv som sparats genom de direkta åtgärderna som införts för att stoppa epidemin i UK och därmed avlidna i COVID-19.
Förvisso en intressant teori men om sanningen skall fram är jag övertygad om att majoriteten av Britter är mindre oroade över att ha förlorat ett par veckor av sitt liv. Det är inte så att 100,000 Britter kommer att ramla ihop och dö - vilket i princip är vad som skett om man inte infört de restriktioner som således räddade uppemot 40,000 liv - en siffra baserat på ett antal döda som Philip Thomas själv uppskattar till 260,414 i det papper du refererar till (herregud, du läser inte ens det material du länkar till...).
Hope that helps.
Här är fler papper av Philip Thomas:
http://www.jvalue.co.uk/papers/J-value-assessment-of-combating-Covid-19.pdf
http://www.jvalue.co.uk/papers/2020-Options%20for%20leaving%20(first)%20lockdownpdf.pd f
http://www.jvalue.co.uk/papers/2020-Measuring%20and%20Controlling%20Covid%20pandemic.p df
http://www.jvalue.co.uk/papers/2021-Vaccine%20mediated%20exit%20strategies%20Submitted %20Manuscript.pdf
PS.
Säg gärna till om du behöver mer hjälp att tolka och förstå de papper du länkar till.
Vilken osannolik tur att jag, som inget förstår, inte i någon mån gav mig på att självmant redogöra för studien eller dess slutsatser utan enbart citerade ett stycke direkt hämtat ur dess sammanfattning. Likaså var det lyckligt att jag inte i någon mening påstod att studien var rättvisande. Du diskuterar alltså med dig själv rakt igenom ett relativt långt inlägg varför det är allas vår smala lycka att åtminstone du är så skicklig på att hålla isär begreppen. Det och ditt brinnande engagemang är nog dina största tillgångar.
Men det var verkligen nedslående nyheter för mig att brittisk forskning visar att 260 414 britter kommer att dö. Å andra sidan var det en glad nyhet att lockdown inte bara räddat återstoden av 40 000 britters liv, utan även den tid som dessa 40 000 människor levt fram till dess att lockdown infördes.
Det var även skönt att höra att majoriteten av de britter som dött i covid-19 antagligen inte heller oroade sig för att förlora kommande veckor av sina liv. (Allt detta baserat på ditt eget resonemang vilket återfinns i citatet ovan och för tydlighetens skull även refereras på denna plats:
"Förvisso en intressant teori men om sanningen skall fram är jag övertygad om att majoriteten av Britter är mindre oroade över att ha förlorat ett par veckor av sitt liv. Det är inte så att 100,000 Britter kommer att ramla ihop och dö - vilket i princip är vad som skett om man inte infört de restriktioner som således räddade uppemot 40,000 liv - en siffra baserat på ett antal döda som Philip Thomas själv uppskattar till 260,414 i det papper du refererar till (herregud, du läser inte ens det material du länkar till...)." )
Därutöver tackar jag dig för upplysningen om att följdeffekterna av restriktionerna har studerats på ett teoretiskt plan. Jag trodde nämligen att det som genomförts var en praktisk övning i likhet med den studie om hur många brittiska liv som räddats genom lockdown som du tidigare refererade till.
I övrigt noterar jag att du inte med ett ord bemötte min kritik av den sistnämnda studien i sak. Det berodde säkert på något missförstånd på min sida.
Och ja, Philip är verkligen både påläst och trevlig. Du får hälsa både honom och Gemma så gott från mig när ni möts nästa gång. Jag skulle ha varit närvarande när de firade sin förlovning, men på grund av pandemin var det tyvärr inte möjligt. Dessvärre har jag ingen referens att bifoga sedan jag förlagt inbjudningskortet.