Hva er villedning? Hva er flaks? Og hva er planlagt?
Politiet mener bidragene til løsning som TH har kommet med er "bevisst villedning og en del av et narrespill".
Fra denne artikkelen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-hagen-hjelp-var-narrespill/72463528
Her sier en kilde blant annet at teoriene TH kom med er veldig konkrete og inneholdt tips om mulige gjerningspersoner. Artikkelen sier også
"Noen av innspillene skal ha hatt et fantasifullt preg. Andre skal ha pekt på helt konkrete kriminelle handlinger som tidligere er blitt utført i Lørenskog-området."
Det er nok her de avisartiklene som ble funnet i Sv4 kom fra.
TH har blant annet brukt betydelig tid på å granske sin egen fortid og fått hjelp til å systematisere dette.
Uansett om TH er skyldig eller ikke, er det ikke overraskende at det ble en isfront mellom TH og politiet i det øyeblikket der politiet mener innspillene er villedning all den tid TH har brukt på dette.
Er han uskyldig må jo dette føles helt forferdelig, mens om han er skyldig vil det også føles som om politiet har ingen tro på han.
I tillegg mener politiet at trusselbrevet og motparten er villedning, og da vil også strips og åsted være villedning også.
Ut over dette ser jeg ikke at politiet mener det er andre ting som peker mot villedning. Da tenker jeg blant annet på Futurummennene og bilene i nærheten av Sv4, eventuelt bilen i Ås. Ved å få noen til å gå utenfor Futurum kun for å villede, samt ha biler rundt Sv4 for å villede uten å bidra med noe konkret vil øke risikoen for at flere fanger opp detaljer som kan avsløre GM. Om futurummennene og bilene rundt Sv4 har noe med saken å gjøre, blir jeg overrasket om de ikke hadde konkrete oppgaver som å overvåke, rapportere og hente.
Det som forvirrer meg er om dette er godt planlagt eller ikke. Her er det flere ting som peker mot hverandre. Bitcoinkonto er opprettet i lang tid i forveien som tyder på planlegging om den ikke tilfeldigvis var tilgjengelig og kunne brukes om dette har skjedd i affekt. For som flere eksperter har vært inn på, så er Bitcoinkommunikasjon relativt amatørmessig fra start og det brukes samme adresse flere ganger. Kommunikasjonen utvikler seg til å bli mer avansert og sikker etter hvert, som kan tyde på at det ikke var planlagt men ble utviklet i ettertid.
Har det vært planlagt i lang tid i forveien, hadde det vært mindre avslørende om trusselbrevet var kortere og mer konkret. Et så langt og detaljert trusselbrev kan tyde på at det er skrevet på kort tid og man er redd for at informasjon ikke blir med. "Vanligvis" er vel slike trusselbrev ganske korte.
Det er noe som tyder på planlegging, men også at dette er gjort på kort tid uten mye planlegging, og dette er forvirrende. Håper det kommer mer informasjon etter hvert slik at vi blir mer klok på hva som faktisk har skjedd. Personlig heller jeg mot at dette ikke er godt planlagt, men at det ligger en del flaks og noe dyktighet her som gjør at GM ikke er tatt.