2021-04-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror inte Sverige är så långt efter.

Sverige har med sina relativt få tillgängliga vaccindoser lyckats minska dödligheten rejält och vi ligger under USA:s dödlighet nu (trots rapporterad större smittspridning).

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=USA~SWE

Det har du rätt i. Men sen samtidigt har Sverige också vaccinerat 20% med första dosen, det motsvarar en femtedel av dom vuxna invånarna. Såklart det ger effekt på dödligheten!

Med tanke på mängden dos som också kommer så kommer även andelen på IVA sjuka drastiskt vilken dag som helst. Jag tror att vi innan april är slut vaccinerat nästan alla 70+ med första dosen.

Vi är ute ur skiten nu. Förhoppningsvis kan det visa sig på andelen smittade också nu snart så att man låter krogarna etc ha öppet efter 2 maj.
Citera
2021-04-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha, fast nu är jag Svensk och bor i Sverige vilket gör att jag faktiskt bryr mig om hur det går för Sverige.

Men jag håller med dig Europa har klarat detta uselt, med några undantag.
Men att peka på Europa, den världsdel som borde ha de bästa försättningarna att klara pandemin men ändå misslyckats så kopiöst för att kunna äga att i jämförelse så har det gått bra är ju enligt mig knäppt. Det går inte alls bra bara för att det finns länder som det går sämre för.

Sverige har istället för att ha rätt åtgärder vid rätt tillfälle haft fel åtgärder vid fel tillfälle. Det tycker jag är fel oavsett hur det gått för Centraleuropa och Östeuropa.

Är du säker på det? Att Europa klarat detta uselt? Det kanske visar sig att Europa klarade av detta otroligt bra? Där vi faktiskt lyckades hålla igång ekonomierna någorlunda (vissa bättre än andra) och hålla dödstalen nere samt inget land där sjukvården kollapsade (Hände dock i Spanien och Italien i våras).

Svårt att veta då vi inte har så mycket att jämföra med då sådana här pandemier än så länge är ovanliga. Men förmodligen blir allt vanligare.

Det finns nån slags tro att bara man gör si eller så , så är man skyddad ifrån en pandemi. Det har ju visat sig att det inte alls fungerar så.

Jag håller med om att många restriktioner är trams och bör skrotas för länge sedan. Vi ska såklart kunna släppa in tusentals människor på stora arenor. Varför i helvete har vi krog-stopp klockan 20:30 men inte 19:58?

Varför har vi stängda bibliotek och badhus? Är det här smittan sprids? Nej, såklart inte.

90% av restriktionerna bör slopas.

Kvar ska "hålla avstånd" samt negativt test för inresa vara. Även jobba hemifrån är en bra grej.

För vaccinerade ska såklart alla restriktioner hävas. Det är ju därför vi vaccinerar oss.
Citera
2021-04-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jasså strömmar det in nya smittade? Varför skulle det göra det?
Du behöver ju negativt test för att komma hit och nästan överallt. Så varför skulle det strömma in smittade människor?

De länder som inte har negativt test som krav har ju heller ingen mer smittspridning än nån annan. Så jag förstår inte vad du menar?

Virus muterar hela tiden och har inget med gränser att göra. Den bästa mutationen letar sig in i alla fall. T om Australien har UK-varianten och hårdare gräns kan man knappast ha.

Ja även Sverige har med tiden skärpt kraven vid inresa, men det är fortfarande ganska slappt och svenskar som kommer hem behöver inte testa sig. Men de rekommenderas att göra det inom några dagar.

Det behövs inte särskilt många smittade för att få spridning. Det var ju så det började förra våren. På ett par månader gick vi från 0 till ett stort utbrott med tusentals döda på grund av hemvändande turister.

Mutationer kan naturligtvis uppstå var som helst, även i Sverige. Men det handlar ju om att minimera risker. Ju färre som är smittade desto mindre sannolikhet för mutationer.

När det gäller Australien så har de i princip ingen smitta alls. De fåtal fall som de registrerar är inresande som är smittade. De har haft några fall av hemvändare som har haft den brittiska varianten men de har ju stoppats på grund av den rigorösa kontrollen och någon allmän spridning har de definitivt inte.
Citera
2021-04-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja även Sverige har med tiden skärpt kraven vid inresa, men det är fortfarande ganska slappt och svenskar som kommer hem behöver inte testa sig. Men de rekommenderas att göra det inom några dagar.

Det behövs inte särskilt många smittade för att få spridning. Det var ju så det började förra våren. På ett par månader gick vi från 0 till ett stort utbrott med tusentals döda på grund av hemvändande turister.

Mutationer kan naturligtvis uppstå var som helst, även i Sverige. Men det handlar ju om att minimera risker. Ju färre som är smittade desto mindre sannolikhet för mutationer.

När det gäller Australien så har de i princip ingen smitta alls. De fåtal fall som de registrerar är inresande som är smittade. De har haft några fall av hemvändare som har haft den brittiska varianten men de har ju stoppats på grund av den rigorösa kontrollen och någon allmän spridning har de definitivt inte.

Ja, du kan väl inte ha en lag på att medborgarna ska testa sig när de kommer hem? Vem ska kontrollera att detta efterföljs?
Och vad ger det? Då ska du ju lika gärna ha samma lag att testa dig varje gång du är på IKEA eller på ICA för du kan ju lika gärna bli smittad där? Förmodligen enklare än på en resa dessutom eftersom du är på ICA rätt många gånger under ett år...

Så det går inte ihop och ger ingenting. Hade bara kostat enorma resurser och pengar för ingenting.

Jag gav ett exempel på att mutationer letar sig in oavsett hur stängd gräns du har i princip. Förr eller senare så är de där.
Citera
2021-04-14, 10:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Har du missat att döda inte räknas längre, numera räknar man bara smitta för där är ju Sverige dåliga. Du måste hänga med i agendan. Räkna döda gjorde vi förut när Sverige var dåliga inom det området....
Det finns massor av områden där Sverige har varit bra - inte minst har man varit duktiga på att skydda ekonomin från alltför stora bucklor.

Den framgången alltid kommer vägas mot det moraliska förfall som det innebär att stå och se på när äldre människor dör. Sverige hade ganska enkelt kunnat rädda tusentals liv - möjligen uppemot 10,000 - men valde att prioritera ekonomin.

Problemet uppstår när nationalexceptionalister menar att Sverige inte bara varit bäst på att skydda ekonomin, men också bäst på att rädda liv. Det har man inte varit, man har antagligen varit sämst i världen på det. I synnerhet om man betänker utgångsläget.
Citera
2021-04-14, 10:47
Medlem
AndersTengells avatar
EU skrotar vektorvaccinen (AZ+J&J)

Nu ska bara doserna som vi har kontrakt på tvingas ut till folket, men ingen lär väl vara speciellt sugen då detta är det ultimata beviset på hur dåligt det är

Citat:
EU-kommissionen kommer inte att förnya vaccinkontrakten med Astra Zeneca och Johnson & Johnson nästa år.

I stället kommer kommissionen att fokusera på covid-19-vaccin som använder sig av tekniken budbärar-RNA, till exempel Biontechs/Pfizers och Modernas.

https://www.svd.se/uppgift-eu-forlanger-inte-astrakontrakt
Citera
2021-04-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Regionerna och deras politiker kan dra åt helvete. Du också.

Inte ens landstingen funkade bra. Nu funkar det inte bättre med dessa regioner som ersatt landstingen.

Vad är det som är så djävla "intressant". Ska ni använda era djävla kraftuttryck hela tiden så påpekar jag bara lite försiktigt att "ansträngt läge" är inte unikt för svensk vård just i år och förra året.

Nu vet jag inte vad du menar med "ni" i sammanhanget men jo, det ansträngda läget som rått i vården i år och förra året saknar nästan helt motstycke om man jämför med tidigare år. Iallafall om man får tro de vårdanställda och med all respekt, men jag litar mer på dem än på dig.
Citera
2021-04-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det har du rätt i. Men sen samtidigt har Sverige också vaccinerat 20% med första dosen, det motsvarar en femtedel av dom vuxna invånarna. Såklart det ger effekt på dödligheten!

Med tanke på mängden dos som också kommer så kommer även andelen på IVA sjuka drastiskt vilken dag som helst. Jag tror att vi innan april är slut vaccinerat nästan alla 70+ med första dosen.

Vi är ute ur skiten nu. Förhoppningsvis kan det visa sig på andelen smittade också nu snart så att man låter krogarna etc ha öppet efter 2 maj.

Den finns flera länder som kommit lika långt med vaccineringen och till och med längre men som ändå har mycket högre dödlighet.

Det Sverige lyckats bra med är vilka som fått vaccinet - att fortsätta minska dödligheten trots kraftigt ökande smittspridning.

Sveriges nuvarande CFR (t ex om man bara kollar senaste månaden) måste vara bland det lägsta i världen - dvs förhållandet mellan hur många som konstateras sjuka och hur många som dör.
Citera
2021-04-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
EU skrotar vektorvaccinen (AZ+J&J)

Nu ska bara doserna som vi har kontrakt på tvingas ut till folket, men ingen lär väl vara speciellt sugen då detta är det ultimata beviset på hur dåligt det är

Snarare ett bevis på hur enkelt politiker faller offer för hysterin i media.

Se även: lockdowns
Citera
2021-04-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi har ju fått höra att det bästa är att ha samma restriktioner hela tiden. Då mins vi dom och följer de bättre, eller något.
Men för mig känns det bara som om man är lat och orkar inte ändra på dem beroende på hur situationen ser ut.

Skillnaden mellan Sveriges strategi och andra länder förefaller för mig som om andra länder anpassar sina restriktioner efter den aktuella situationen medans vi bara kör lika dant hela tiden.

Det var nästan komiskt i höstas då FoHM in i det sista inte ville ändra rekommendationerna efter rådande situation, utan det blev regionerna som började kräva starkare åtgärder.

Lika så känner jag en smula oro att man inte kommer att lätta på restriktionerna fören hösten och att vi får se på när våra grannländer lever loppan medans vi har det som nu ungefär. Jag menar vi fick inte hälsa på våra äldre äldre när smittan var låg på sommaren utan först när smittan ökade igen på hösten och 70+ skulle hålla distans till barnbarn när smittan var låg och barnen inte gick i skolan, men så fort de började skolan och smittan ökade var det ok.

Så vist, det borde vara självklart att man anpassar restriktionerna till rådande situation.

Ja precis så, vi har dessvärre en inflexibilitet i strategin som gjort att vi på en del områden satt in restriktioner för sent men vi har också varit sena med att lätta på restriktionerna. Jag tror också vi mycket väl kan hamna i en situation i sommar då många europeiska länder lever ett friare liv än vad vi gör just på grund av senfärdigheten samt att man från regeringshåll är orolig att upprepa misstagen från i höstas.
Citera
2021-04-14, 10:53
Medlem
Det nationella R-talet har pressats ned under 1.

Vaccineringen + Vår/Sommar har gjort sitt.

Detta är den sista veckan med en ökad smittspridning, om det till och med inte vänder redan den här veckan.

Men nästa vecka kommer vi defintivit se lägre siffror än vad vi har gjort på senaste.
Citera
2021-04-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, du kan väl inte ha en lag på att medborgarna ska testa sig när de kommer hem? Vem ska kontrollera att detta efterföljs?
Och vad ger det? Då ska du ju lika gärna ha samma lag att testa dig varje gång du är på IKEA eller på ICA för du kan ju lika gärna bli smittad där? Förmodligen enklare än på en resa dessutom eftersom du är på ICA rätt många gånger under ett år...

Så det går inte ihop och ger ingenting. Hade bara kostat enorma resurser och pengar för ingenting.

Jag gav ett exempel på att mutationer letar sig in oavsett hur stängd gräns du har i princip. Förr eller senare så är de där.

Du vill ju uppenbarligen inte förstå. Andra länder testar ju hemvändare så varför skulle det inte fungera i Sverige. Våra myndigheter ansvarar för att skydda befolkningen i Sverige mot smitta och det finns en massa olika sätt att göra det. Men de har ingen makt över hur de fungerar i andra länder. Därför är gränskontrollen viktig. Inom landet kan man ju reglera på annat sätt än genom att testa folk som har varit och handlat.

Kostnaderna för testning är inte alls enorma. Det är resenären som själv betalar så det blir ju ingen kostnad för samhället.

Det är inte så att mutationer nödvändigtvis måste komma in i landet. Det har ju Australien, Nya Zeeland och Kina till exempel visat. Någon gång kan det naturligtvis vara så att ett enstaka fall slinker igenom, men då har man ett system för att hantera detta lokalt och det har också fungerat i dessa länder. Se på Kina som hade ett sort utbrott i en provins med 50 miljoner människor och detta lyckades man få kontroll på. Man kan naturligtvis klaga på Kinas metoder, men de fungerar i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in