Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jaha, fast nu är jag Svensk och bor i Sverige vilket gör att jag faktiskt bryr mig om hur det går för Sverige.
Men jag håller med dig Europa har klarat detta uselt, med några undantag.
Men att peka på Europa, den världsdel som borde ha de bästa försättningarna att klara pandemin men ändå misslyckats så kopiöst för att kunna äga att i jämförelse så har det gått bra är ju enligt mig knäppt. Det går inte alls bra bara för att det finns länder som det går sämre för.
Sverige har istället för att ha rätt åtgärder vid rätt tillfälle haft fel åtgärder vid fel tillfälle. Det tycker jag är fel oavsett hur det gått för Centraleuropa och Östeuropa.
Är du säker på det? Att Europa klarat detta uselt? Det kanske visar sig att Europa klarade av detta otroligt bra? Där vi faktiskt lyckades hålla igång ekonomierna någorlunda (vissa bättre än andra) och hålla dödstalen nere samt inget land där sjukvården kollapsade (Hände dock i Spanien och Italien i våras).
Svårt att veta då vi inte har så mycket att jämföra med då sådana här pandemier än så länge är ovanliga. Men förmodligen blir allt vanligare.
Det finns nån slags tro att bara man gör si eller så , så är man skyddad ifrån en pandemi. Det har ju visat sig att det inte alls fungerar så.
Jag håller med om att många restriktioner är trams och bör skrotas för länge sedan. Vi ska såklart kunna släppa in tusentals människor på stora arenor. Varför i helvete har vi krog-stopp klockan 20:30 men inte 19:58?
Varför har vi stängda bibliotek och badhus? Är det här smittan sprids? Nej, såklart inte.
90% av restriktionerna bör slopas.
Kvar ska "hålla avstånd" samt negativt test för inresa vara. Även jobba hemifrån är en bra grej.
För vaccinerade ska såklart alla restriktioner hävas. Det är ju därför vi vaccinerar oss.