2021-04-14, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det påstås att Sverige har högst smittspridning i Europa just nu. Men är detta verkligen sant?

Eller är det bara så att vi testar mycket och vi testar rätt?

Här jämför jag dödstalen med andra "smitthärdar" som Estland, Frankrike och Ungern.

Kurvor som ser helt olika ut den Sverige har där vi ligger LÅÅÅÅÅNGT under snittet i Europa vad gäller döda per capita sedan lång, lång tid tillbaka.

https://ourworldindata.org/covid-deaths?country=SWE~EST~FRA~HUN

Hur kommer detta sig? Det måste finnas ett enormt mörkertal på smittade ute i Europa om vi ska se till inläggningar på IVA och antalet döda i många övriga länder.
Det är bara trams som vanligt. Massor av länder i Europa (framför allt Östeuropa) har positivity rates på 15-30 procent. De har bara färre cases än vi för att de inte hinner testa:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=latest&pickerSo rt=asc&pickerMetric=location&Metric=Share+of+posit ive+tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~HUN~TUR~POL~AND~SV N~HRV~SRB~EST~MKD~BGR~UKR

Även Tyskland ligger samma/värre till än Sverige, men sedan november testar de bara svårt sjuka.
Citera
2021-04-14, 09:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk.

Och igen en stor eloge till Ridderstedt och Öhman. Vi skulle behövt och behöver fler sådana journalister i Sverige.

Jag gillade denna delen mer en förra. För även om det var tragiskt och att det självklart är omoraliskt så skrattade jag mycket i höstas, då hela situationen var komisk. Regeringens velighet, FoHM ovilja att vara flexibla och regionernas krav/bön på starkare åtgärder.

Det förefaller för mig som om Sveriges problem bottnar i en långsamhet. De lättnader som borde kommit i somras kom inte fören på hösten, då man istället borde börjat skärpa till det igen. Det är som om tankeverksamheten är seg och pappers arbetet ännu segare. Eller att det finns några riktigt stora bromsklossar i regeringen och FoHM.
Jag brukar ju beskriva det som att regeringen/FoHM måste köra in i bilen framför innan de bromsar för att ha bevis på att det var rätt att bromsa.

I inslaget beskrevs arbetet som att det var 10 sekunders fördröjning i bromssystemet.
En sådan bil är ju naturligtvis svår att köra utan att det går åt hel....te.
Citera
2021-04-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En notering jag gjort gällande avvikelsen från nuvarande topp jmf med förra vårens topp är att skillnaden nästan helt ligger i Stockholm. Alla andra regioner är nu uppe på näst intill identiska IVA-volymer som förra våren. Stockholm ligger under 50% av förra våren. Hur det kommer sig vet jag inte.

Östergötland och Sörmland har inte heller riktigt nått upp till förra vårens topp (än).

Slumpen.
Man ska inte underskatta slumpen i den här pandemin. Alla tycks tro att bakom varje siffra så döljer det sig en restriktion, eller en immunitet, eller en öppnad gräns eller vad det nu kan vara. Jag köper inte det.

Underskatta inte slumpen och tillfälligheternas faktor i detta.

Skåne klarade ju förra våren långt bättre än övriga Sverige, varför då? Ingen vet.
Sen fick de Sveriges högsta topp och värsta smittspridning i slutet av året i stället.

Nu är det Sthlms tur att sticka ut litegranna. Varför då? Ingen vet.

Varför har Gävleborg Sveriges högsta dödstal per capita sedan start??
Ett skogslän med mycket glesbygd. Ganska lite folk. Inga storstäder (Gävle den största).

Medans andra skogslän som Värmland och Västernorrland bara har en bråkdel av Gävleborgs döda. TROTS att man gjort samma saker.

Slump? Ja...
Citera
2021-04-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men är det inte så att i Sverige talar man om rekommendationer i Norge är det förbud.

Ja men är det någon praktisk skillnad? Har efterlevnaden varit gos i norge med alla dessa privata fester? Inte ens statsministern Erna Solberg följde ju sitt egna regelverk...
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag brukar ju beskriva det som att regeringen/FoHM måste köra in i bilen framför innan de bromsar för att ha bevis på att det var rätt att bromsa.

I inslaget beskrevs arbetet som att det var 10 sekunders fördröjning i bromssystemet.
En sådan bil är ju naturligtvis svår att köra utan att det går åt hel....te.

En sådan bil hade inte gått igenom besiktningen hos bilprovningen, det hade blivit körförbud direkt. Tegnell borde också få indraget körkort då han uppenbarligen inte är lämplig som förare bakom ratten. Det har brustit rejält i Sveriges hantering och ingen tar ansvar för det. Man blir helt perplex när man tänker på det. Det märks ju också när man läser vissa skribenters svar här i tråden, kognitiv dissonans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
1. Bor fler i Sverige.
2. Sverige testar förmodligen fler.
3. PCR tester är värdelösa.

Du mener vel AG-test, når du nævner værdiløs? Den finder mange falske negative og falske positive.

"Over en periode på lidt over syv uger fra den 1. februar til den 23. marts fik 117.670 borgere både en PCR-test og en antigen-test inden for 48 timer.

Ifølge PCR-testen var 4.069 af dem positive. Antigen-testen fangede imidlertid kun 2.159 af dem. Det betød, at 1.910 personer fik et tilsendt et negativt testsvar, selv om der kunne påvises coronavirus i svælget."

"For at gøre det endnu mere usikkert, er der også mange, der får et positivt testsvar efter en antigentest, selv om de ikke er smittet med coronavirus. Det sker for 45% af dem, der får et positivt testsvar"

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/antigentest-gav-47-falsk-negative-svar
Citera
2021-04-14, 09:21
Medlem
Citat:
En metafor?
Låter mest som du vill förringa Norges ganska kraftfulla åtgärder.

Förutom det Merwinna skriver så har Norge haft stängda gränser med krav på karantän och provtagning. Detta höll för övrigt på att ta livet av en norrman som som åkte vilse när han försökte smita in i Norge från Sverige på skidor för att slippa sitta i karantän.

Sedan tror jag restriktionerna varit väldigt olika i olika delar av Norge, men det vet jag egentligen inte.
Det jag vet är att Norge har många mindre städer och samhällen som är ganska isolerade från varandra och har man ingen smitta så finns det ju då ingen vits med att ha restriktioner.

Kraftfulla åtgärder? HAHA

Samma som Sverige i princip. Utom stängda öl-kranar då. Vi stänger dem 20:00 istället. Marginell skillnad såklart.

Stängda gränser gör såklart varken till eller ifrån i denna pandemi sedan lång tid tillbaka. Norge och Danmark hade ju dessutom UK-varianten före vi i Sverige fick den.
Danmark först.

Ja, det är flest restriktioner i Osloområdet. i Stora delar av Norge har man typ inga alls. Bara de vanliga att du inte ska träffa folk. Som i Sverige.
Citera
2021-04-14, 09:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja men är det någon praktisk skillnad? Har efterlevnaden varit gos i norge med alla dessa privata fester? Inte ens statsministern Erna Solberg följde ju sitt egna regelverk...

Det "lilla misstaget" kostade henne 20 000 NoK i böter och sänder tydliga signaler till folket. I Sverige skickar man dubbla signaler så inte en jävel fattar någonting. Praktexemplet är väl MSB med mantrat "håll i och håll ut", då drar chefen ner till Mallorca och går på bögklubb, priceless! Nu fick han ju iofs sparken = nytt fint jobb någon annanstans.
Citera
2021-04-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet det. Men gemene man verkar inte förstå det, ty om de gjort det hade vi inte haft någon smitta att tala om. Men i Sverige får man träffa vem fan man vill, det finns inga krav alls. Om du anordnar en fest i Norge så kommer polisen hem och bötfäller dig, men du kan inte se den lilla nyansskillnaden.

Så nej det är inte alls som i Norge.

Köpcentra är stängda exempelvis. Krogar är stängda förutom för takeaway. Så det är inte alls som Sverige som du vill påskina.

Nä, köpcentra är inte alls stängda. I så fall några lokala i Oslo?? Vilka då??

I Sverige stänger vi öl-kranen 20:00 så det är en marginell skillnad såklart.

Nu kommer Norge stänga den 22:00 så då blir de ju värre än oss

Gemene man tycks inte förstå det?? Jasså inte? Jag tror de allra ,allra flesta av oss har begränsat våra kontakter. Eller jag VET att så är fallet. Vi har tusen undersökningar på det.

Knappast bättre följdsamhet i Norge. Oslos alla fester på helger. Och det är de enda man hör om, vad händer i övriga Norge?

Inte ens statsministern Erna Solberg följer sina egna lagar och drar till med 14 personers middag

Så nej, följdsamheten är nog ganska lika i Sverige och Norge. Det är vad man ser och hör ifrån personer där.
Citera
2021-04-14, 09:27
Medlem
Citat:
Stor skillnad, i Norge jagar man och bötfäller de som bryter mot förbuden.

Och får tag i en bråkdel av dem. De flesta festar ju på som vanligt utan att bli upptäckta. Vill man ha fest så har man.
Till och med Erna Solberg kör ju på det spåret

Vi ska vara glada att vi slipper fascistböter för grundläggande rättigheter. Vår grundlag är stark här. Det är bra.
Citera
2021-04-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara trams som vanligt. Massor av länder i Europa (framför allt Östeuropa) har positivity rates på 15-30 procent. De har bara färre cases än vi för att de inte hinner testa:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=latest&pickerSo rt=asc&pickerMetric=location&Metric=Share+of+posit ive+tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~HUN~TUR~POL~AND~SV N~HRV~SRB~EST~MKD~BGR~UKR

Även Tyskland ligger samma/värre till än Sverige, men sedan november testar de bara svårt sjuka.

Tack.

Det var precis det jag misstänkte.
Citera
2021-04-14, 09:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nä, köpcentra är inte alls stängda. I så fall några lokala i Oslo?? Vilka då??

I Sverige stänger vi öl-kranen 20:00 så det är en marginell skillnad såklart.

Nu kommer Norge stänga den 22:00 så då blir de ju värre än oss

Gemene man tycks inte förstå det?? Jasså inte? Jag tror de allra ,allra flesta av oss har begränsat våra kontakter. Eller jag VET att så är fallet. Vi har tusen undersökningar på det.

Knappast bättre följdsamhet i Norge. Oslos alla fester på helger. Och det är de enda man hör om, vad händer i övriga Norge?

Inte ens statsministern Erna Solberg följer sina egna lagar och drar till med 14 personers middag

Så nej, följdsamheten är nog ganska lika i Sverige och Norge. Det är vad man ser och hör ifrån personer där.

Det stod i artikeln att köpcentra var stängda. Att du inte litar på det får stå för dig.

Nu har ju Norge fått ner sin smitta och kan öppna upp lite igen. De har haft stängt sen innan påsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in