Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Ja, det var den posten jag baserade min teori på. Och så vet jag att det var nerstängningar i SA.
Platina har inte precis blivit billigare på senaste. På väg upp igen från när alla råvaror kollektivt dippade.
Platina igår var festligt. Kl. 13:33 (ja, exakt då) började man spoofa (lägga falska ordrar) i Guld, Silver och Platina (men inte i Palladium och Koppar). Alla dessa krashade då rakt ned och varje litet köp som gjordes på 1 minut trycktes ned som att livet hängde på det.
Många råvaror lider en del av denna typ av manipulation av olika slag i tid och otid. Där gäller det att vara på hugget dock. Platina har t ex betydligt starkare trender än Guld och Silver varpå en stark dipp där givetvis då innebär köpläge för att gå lång. Platina svänger dock också lätt +/-0.5% på en enda minut så där måste man verkligen vara på det klara med vad man ger sig in på.
En fördel annars med just Platina och Palladium är att båda dessa råvaror har ett betydligt mindre utbud än guld, silver och koppar. En nackdel är att Platina och Palladium främst används inom bilindustrin i katalysatorer för förbränningsmotorer. Om förbränningsmotorer fasas ut till fördel för elmotorer kan därför både Platina och Palladium vara något 50/50 på lång sikt (tänk 5-10 år).
Ang. AZ markets kunde de inte lägga in nya MiniF för koppar, zink, aluminium, järn mm då emittenten (Morgan Stanley) tydligen inte hade avtal för det. Därför fortfarande svårhandlat tyvärr.