2021-04-13, 20:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Korta lockdowns är kanon för att bryta en uppåtgående trend med smittade. Ju tidigare i vågen man slår till hårt desto bättre.

Att inte ha en strategi som regeringen och en flockimmunitetspredikant som Tegnell är knappast ett bra koncept. Meningslöst försöka bygga immunitet via smitta som du vill då det tar många år.

I detta läge är det inte verkningsfullt med lockdowns.

Jag hade covid förra året och har antikroppar kvar sist jag kollade. Vet inte varför det skulle ta så lång tid eller om tid är ens ett problem givet att 70+ snart är vaxxade och klara.

Det är just detta ni lockdownförespråkare och fearmong:late inte förstår:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9457599/How-12-times-people-dying-cancer-Covid.html
Citera
2021-04-13, 20:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sveriges Covid dödsfall per dag är fortfarande större än grannländer Norge, Finland och Danmark trots vaccinering.
Än en gång bekräftas att det inte går att skydda en riskgrupp under en pandemi utan att minska smittspridningen överlag i samhället.

Man har inte skyddat någon. Passivitet har ridit. I länder där man stängt ner till Max har det gått ännu sämre generellt sett.
Citera
2021-04-13, 20:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Jag hade covid förra året och har antikroppar kvar sist jag kollade. Vet inte varför det skulle ta så lång tid eller om tid är ens ett problem givet att 70+ snart är vaxxade och klara.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9457599/How-12-times-people-dying-cancer-Covid.html

Förstår ju såklart att du är 100% egoist o är emot allt bara för att du själv har antikroppar.

Vi andra som bryr oss om våra medmänniskor tänker annorlunda.
Citera
2021-04-13, 20:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Jag tror att man rent generellt bör vara försiktig med att i konkreta ordalag försöka beskriva vad andra människor förstår eller ej. I synnerhet när det gäller frågor som politiska åtgärder i kölvattnet av en pandemi. För att göra den distinktionen är det min bestämda uppfattning att man innan den typen av bedömning bör vara åtkomlig för en rent saklig diskussion snarare än en baserad på godtycke och känslobaserade åsikter.

Jag nämner det då jag tycker mig märkt att det är ganska gott om personer på båda sidor i den här verbalpugilistiska ringen som klarar att på ett alldeles utmärkt sätt kan tillgodogöra sig faktabaserade argument oaktat de talar emot ens tidigare övertygelse.

Att andra inte håller med dig behöver inte betyda att de inte förstår. För att återkoppla till artikeln du länkar till förstår jag mycket väl att lockdowns i en pandemisk situation har en stor mängd komplexa och allvarliga implikationer. För egen del arbetar jag med exakt de frågorna - och då i synnerhet med de processer och den informationshantering vi implementerar för att skaffa fram det data vi behöver för att ta fram statistik och bereda underlag för beslut.

Det märkliga är snarare att någon skulle drabbas av hybris och få för sig att den som inte håller med i sak gör så enbart på grundval av att de INTE skulle förstå dessa komplexa förhållanden.
Citera
2021-04-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kanske missar något här, men vad du säger är således att att ni "har haft" den brittiska mutationen i hela familjen trots att ni hela tiden testat negativt?

Har alla varit sjuka eller endast vissa och hur många av dessa har testat positivt respektive negativt?

Vi är fyra i familjen. 2 vuxna och 2 barn.

Det började med att vi testade ett av barnen för att det hade skett ett stort utbrott på skolan - Positivt - inga symptom.

Då testar sig båda de vuxna - ena testar positivt och andra negativt.

Efter några dagar så testar sig den andra vuxna igen samtidigt som det andra barnet - vuxen negativt och barnet positivt men inga symtom.

Efter några dagar till efter det så testar sig den vuxna igen - negativt.

Alla i familjen utom en har alltså haft det.

Vi genomförde även ett antikroppstest några dagar efter det (självtest från apoteket) men de är inte jättetydliga ibland. Båda vi vuxna tyckte att det var ett svagt streck som indikerade antikroppar.
Citera
2021-04-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse-23
UK bör ha en bättre ålder och kön fördelning.
Samma med Janssen i US6 kvinnor 18-48

Ja.. men dom mörkar en del också.
Citera
2021-04-13, 20:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
De öppna gränserna har och kommer orsaka så oöverskådlig skada så länge och har så hejdlöst applåderats, så det borde vara helt otänkbart att några andra tankar har väckts av det här jämförelsevis, obetydliga lilla obehaget. Eller......?

Jag tänkte mest på att dom öppna gränserna har orsakat skada i form av att viruset släpptes in till att börja med.

Därutöver har ju dom öppna gränserna medfört enorm skada i form av att afrikanerna har kunnat skicka sin växande överbefolkning till Europa, istället för att behärska sin överdrivna fruktsamhet.

Men jag tror att det kan finnas ett samband mellan epidemin och folkvandringarna till Europa. Europa anses ha en skyldighet att släppa in alla som vill söka sig bort från sina egna hemländer. Att vilja kontrollera gränserna anses vara "främlingsfientligt". Denna rädsla att kunna anklagas för "främlingsfientlighet" kan ligga bakom Europas misslyckande att stänga gränserna för viruset. Rädslan för att göra sig skyldig till "främlingsfientlighet" var större än rädslan för ett nytt och okänt virus.

Någonting är allvarligt fel med Europas samhälle idag. Vi hade kunnat välja bort både invandring och virus, men onda krafter ville annorlunda. Dessa onda krafter betecknar jag som "den falska omtankens ideologi". Den falska omtankens anhängare sprider död och misär varän dom får inflytande.
Citera
2021-04-13, 20:46
Medlem
Citat:
Man har inte skyddat någon. Passivitet har ridit. I länder där man stängt ner till Max har det gått ännu sämre generellt sett.

Det skulle gått ännu sämre i dessa länder utan nedstängningarna. De har drabbats allvarligt trots nedstängningarna, inte pga dem.
Citera
2021-04-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Åtgärderna skulle sättas in från första minuten då norge och danmark gjorde det. Det är försent nu. Det var försent redan den 20 mars 2020.

Svenskar går också ut på krogen.
Allt är försent kolla vaccinationstakten bara 2 miljoner är fullvaccinerade. Kommer ta några år innan alla är vaccinerade fy fan vad håller dom på med?
Citera
2021-04-13, 20:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Förstår ju såklart att du är 100% egoist o är emot allt bara för att du själv har antikroppar.
För mig handlar det inte om mig eller covid. För mig handlar det om generell folkhälsa beträffande alla sjukdomar, vilket folk med covid-tunnelseende missar. Och förstås även ekonomi som kvaddas fullständigt av lockdowns.
Citat:
Vi andra som bryr oss om våra medmänniskor tänker annorlunda.

Det gör du ju uppenbarligen inte eftersom du enbart snöar in dig på ett ynka virus och sjukdom.
Citera
2021-04-13, 20:50
Medlem
Ja, det är det vi har sagt hela tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQOpoO/fhm-underdrev-smittspridningen-i-hostas
Senast redigerad av Lars48. 2021-04-13 kl. 20:54.
Citera
2021-04-13, 20:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi är fyra i familjen. 2 vuxna och 2 barn.

Det började med att vi testade ett av barnen för att det hade skett ett stort utbrott på skolan - Positivt - inga symptom.

Då testar sig båda de vuxna - ena testar positivt och andra negativt.

Efter några dagar så testar sig den andra vuxna igen samtidigt som det andra barnet - vuxen negativt och barnet positivt men inga symtom.

Efter några dagar till efter det så testar sig den vuxna igen - negativt.

Alla i familjen utom en har alltså haft det.

Vi genomförde även ett antikroppstest några dagar efter det (självtest från apoteket) men de är inte jättetydliga ibland. Båda vi vuxna tyckte att det var ett svagt streck som indikerade antikroppar.
I min egen bekantskapskrets är det inte direkt ovanligt att familjer och par som bor ihop hamnat i samma situation - en eller flera förblir osmittade trots att andra medlemmar i hushållet varit ordentligt sjuka.

Dock undrar jag hur du vet att det var den brittiska varianten som familjen smittades med (inte sagt att det var både möjligt och troligt)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in