2021-04-13, 08:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Möjligen om du önskar denna frisör i personlig konkurs. Tvärtom borde vi alla gå och klippa oss så länge vi inte tillhör någon särskild riskgrupp och stötta dessa stackars frisörer som bara står med kostnader men inga intäkter.
Är du säker på att frisören vill riskera att få covid för att tjäna pengar som ska betalas till hyresvärden?
I vissa liknande sammanhang används orden prostitution och hallik.

Borde inte vi i Sverige kunna göra något bättre än att låta småföretag välja mellan smitta eller konkurs?
Citera
2021-04-13, 08:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att Tegnell ljuger kan man inte skylla på fohm och regeringen, det är till 100% hans eget ansvar.
Kan så vara, men jag var mera inne på hela hanteringen av pandemin.
Citera
2021-04-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan så vara, men jag var mera inne på hela hanteringen av pandemin.

Ja det håller jag med om, det är en annan större sak och de är naturligtvis inte utan ansvar de heller men jag begränsade mig till de regelrätta lögnerna från Tegnell nu.
Citera
2021-04-13, 08:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja det håller jag med om, det är en annan större sak och de är naturligtvis inte utan ansvar de heller men jag begränsade mig till de regelrätta lögnerna från Tegnell nu.
Jag håller med om att det är Tegnell som ljugit, men han är som sagt inte ensam ansvarig för den onödigt stora smittspridningen och för alla dödsfall.

En intressant fråga är varför han ljugit?
Är han uppmanad att ljuga, är han lojal eller känner han skuld till det som hänt?
Citera
2021-04-13, 08:37
Medlem
arbetets avatar
Region Uppsala rekommenderar personlig lockdown:
Personlig lockdown för dig i Uppsala län

Region Uppsala skärpte 2021-02-23 rekommendationerna avseende att förhindra smittspridning av covid-19 för att förebygga en ny ökning av smittspridningen. Rekommendationerna gällde fram till 2021-03-30 men förlängs nu till och med 2021-04-30.

Viktig meddelande från smittskyddsläkaren i Uppsala län

Det pågår just nu en omfattande spridning av covid-19 i Uppsala län. Alla som vistas i länet uppmanas att ta sitt ansvar för att förhindra sjukdom och rädda liv.
Följ dessa viktiga råd:
Träffa inga andra än dem du bor med.
Stanna hemma vid minsta symtom.
Arbeta hemifrån om du kan.
Undvik att vistas i trånga inomhusmiljöer.
Håll minst två meters avstånd till andra människor.
Res bara med kollektivtrafiken om du måste och använd då munskydd.
https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/lokala-rekommendationer---covid-19/
Citera
2021-04-13, 08:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är ju inte bara Tegnells fel, hela FoHM och även regeringen har ju skuld i set som gjorts/hänt (eller inte hänt).

Det jag reagerade på under utfrågningen är att Hallengren o Löfven inte haft någon strategi. Helt otrolig inkompetens att inte ta fram en strategi inom regeringen för covidsmittan. Regeringen borde bytas ut omgående.

Tegnell drömmer uppenbarligen fortfarande om att lyckas få hög naturlig immunitet trots allt som hänt. Både Danmark o Norge visar att det är totalt onödigt att ha hög allmän smittspridning.
Citera
2021-04-13, 08:40
Medlem
Surtrutens avatar
Äldre smittar mera än yngre, i alla fall inom familjen.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.28.21252608v1
Citera
2021-04-13, 08:43
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är Tegnell som ljugit, men han är som sagt inte ensam ansvarig för den onödigt stora smittspridningen och för alla dödsfall.

Är han uppmanad att ljuga, är han lojal eller känner han skuld till det som hänt?

Man ska inte tro på konspirationer när det kan förklaras enklare med dumhet.

Kanske han och kanske även fohm fortfarande jagar den där flockimmuniteten.
Citera
2021-04-13, 08:45
Medlem
Merwinnas avatar
https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/lokala-rekommendationer---covid-19/

Intressant. Smittskyddsläkaren i Uppsala uppmanar alla uppsalabor att gå i frivillig lockdown. Det är inte klokt att de inte kan få hjälp av Regeringen - att allt ska vara "frivilligt". För så länge som det är frivilligt så skiter de flesta i det..

Noterar även att de skriver "träffa inga andra än dem du bor med", i stället för FHM:s idiotiska "bubbla". Alla andra länder talar om "hushåll". "bubblor" kan ju växla och medlemmarna i dem kan dra in smitta från alla möjliga andra håll i "bubblan". Idioti...
Citera
2021-04-13, 08:53
Medlem
Citat:

Det beror givetvis på att flockimmunitet är den "dolda agendan".

Att Anders "Tvålen" Tegnell skulle känna någon skuld är uteslutet med tanke på att hans försvar som vanligt går ut på att, citat:

Citat:
"/../ det här är komplicerat, det går inte att säga vad som var rätt eller fel. "

eller

Citat:
"– Det var den bedömningen då."

Kan man inte skilja på låg och hög smittspridning så bör man syssla med annat än smittskydd.
Citera
2021-04-13, 08:57
Medlem
Hej.

Vad gäller mellan gränsen mellan Norge-Sverige.
Får man åka mellan gränsen ifall man har arbete inom helse omsorgs tjänsten. Någon som vet?
Jag måste verkligen åka till hem till svea inom de närmaste dagarna.
Men vill inte riskera att
1, inte få åka in i Norge. Då jag har arbete där.
2, va på karantän hotell.

Det är så otroligt otydligt med allting nuförtiden och oberäkneligt. Kan jag verkligen bli nekad att få åka in i Norge igen?
Citera
2021-04-13, 08:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det ökar för att det ökade förra året vid precis samma tidpunkt. Säsongcykel som beror på klimatet. Kanske.

Att det började i februari/mars i år igen kan du nästan helt tillskriva den brittiska varianten. Titta på Sveriges R-tal, hade den brittiska varianten funnits så hade de legat långt under 1 i de allra flesta regioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in