2021-04-13, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
På vilket vis är corona/covid inte en pandemi menar du?

Jag vet inte varför det är en pandemi. Varför skulle det vara en pandemi menar du?
Citera
2021-04-13, 07:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag vet inte varför det är en pandemi. Varför skulle det vara en pandemi menar du?
Du verkar ha svårt att svara på min fråga:
På vilket vis är corona/covid inte en pandemi menar du?

Det är okej för mig, men då bryr jag mig inte om att svara på din fråga heller.
Citera
2021-04-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja tyvärr har du fel, men det visste du redan. Om alla bar respiratorskydd så hade vi inte haft någon smitta alls. Smittan kan stanna upp till 3 timmar i luften, restriktionerna är bra, det är synd att inte alla följer dem.

Edit:
Menade rekommendationerna.

Du har fel. Och facit på det har vi sedan länge.
Citera
2021-04-13, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är dumt att förlita sig på ett vaccin där man inte ens släppt fas 3 datat. Men 50% är bättre än inget.

Nä, det är verkligen inte bättre än inget om det visar sig sabotera vaccin av annan sort.
Citera
2021-04-13, 07:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför har så många smittats och dött sedanan i somras?
Sedan den andra vågen slog till i Sverige i höstas har nära 8000 människor dött. Till skillnad från den första vågen kom den inte som en överraskning. Frågan är om tillräckligt gjordes för att stoppa den.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1706454
Tack för länk!

Daniel Öhman och Maria Ridderstedt har gjort många bra reportage om pandemin, helt klart.

Det Daniel Öhman gjort finns samlat på hans twitter sida, en helt klart läsvärd sida.
Citera
2021-04-13, 07:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

WHO har förklarat det som en pandemi. Då är det så! Tycka annorlunda står var och en fritt.
Citera
2021-04-13, 07:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Ja, Tegnell är ju vår Bolsonaro när det gäller att snacka ner covid19.

"Folkhälsomyndigheten visade upp en mer positiv bild av utvecklingen än som verkligen var fallet, något som kritiker menar kan ha bidragit till ökad smittspridning."

https://sverigesradio.se/artikel/smittspridningen-i-hostas-underdrevs-av-fhm
Citera
2021-04-13, 07:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Tegnell är ju vår Bolsonaro när det gäller att snacka ner covid19.

"Folkhälsomyndigheten visade upp en mer positiv bild av utvecklingen än som verkligen var fallet, något som kritiker menar kan ha bidragit till ökad smittspridning."

https://sverigesradio.se/artikel/smittspridningen-i-hostas-underdrevs-av-fhm

Det ökar för att det ökade förra året vid precis samma tidpunkt. Säsongcykel som beror på klimatet. Kanske.
Citera
2021-04-13, 07:54
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okade-i-hostas-men-fhm-tonade-ner-/

Tegnell angående att FHM tonade ner smittspridningen i höstas, d.v.s ljög för befolkningen. Det kan aldrig vara rätt att en myndighet ljuger. Jag är så trött på att de försöker att leka mind games med oss. Vi har rätt till korrekt information från en myndighet vi betalar skatt till! För övrigt förstod många av oss här i tråden ändå, att andra vågen pågick...

Han menar också att det handlar om en balans i vilken bild av situationen som ges.

– Men det handlar ju också om vilka signaler det skickar till befolkningen. Skickar man då signalen att det är helt meningslöst, att här brakar det i väg ändå, trots att vi arbetar och sliter, då har det också effekt. Jag vill bara försöka få fram att det här är komplicerat, det går inte att säga vad som var rätt eller fel. Efteråt går det alltid att säga att hade vi skrikit varg då så kanske det hade gjort skillnad, men det vet vi inte.
Citera
2021-04-13, 07:56
Medlem
Region Stockholm ska skapa en gåvofond för personer som vill skänka pengar till sjukvården under coronapandemin. Max en miljon kronor per gåva får ges.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allmanheten-kan-skanka-flera-miljoner-till-regionens-nya-gavofond

Region Stockholm levererar
Citera
2021-04-13, 07:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk!

Daniel Öhman och Maria Ridderstedt har gjort många bra reportage om pandemin, helt klart.

Det Daniel Öhman gjort finns samlat på hans twitter sida, en helt klart läsvärd sida.
Det är ju så otroligt märkligt att Regeringen och FoHM gång efter gång efter gång väntar med att bromsa till man har krockat, annars har man ju inte evidens (bevis för att man kommer att krocka).

Edit
"Man är en idiot om man gör exakt samma sak flera gånger och väntar sig ett annat resultat"
Det sägs att det är ett citat av Albert Einstein.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-13 kl. 08:06.
Citera
2021-04-13, 07:59
Medlem
Citat:
Definitionen av ordet pandemi är en sjukdom som är smittsam och har spridits över en stor del av världen. En sjukdom som bara sprids inom ett begränsat område kallas epidemi.
Eftersom covid 19 finns i i stort sett alla länder så måste den definieras som en pandemi och det har även WHO gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in