2021-04-09, 07:11
Medlem
Hej! Tänker vikta om mina innehav mot sverige just nu. Vilken Sverigefond skulle ni rekomendera? Är ex Spiltan Aktiefond det vanliga säkra kortet?😀
Citera
2021-04-09, 07:43
Medlem
Aldrig fattat grejen med att ha investmentbolag i en fond. En tredjedel Investor, köp dem direkt istället? Behöver ju inte göda fondbolagen med avgifter i onödan.

https://substansrabatt.se/substansrabatt/

Sälj de som premien stuckit iväg på & köp tillbaka på historiska snittet. Rinse and repeat.
Citera
2021-04-09, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra-Lasse
Hej! Tänker vikta om mina innehav mot sverige just nu. Vilken Sverigefond skulle ni rekomendera?

Jag har haft SEB Hållbar Sverige Indexnära i 13 år. Nöjd med den.
Citera
2021-04-09, 11:37
Medlem
Opaques avatar
Spiltan Investmentbolag är otrolig solid och har levererad hög avkastning samtidigt som den är superbillig 0,2% avgift. För mig finns inget bättre alternativ om man vill ha positioner i svensk industri f.f.a.

Didner&Gerge (Sverige Småbolag, small och microcap) har också bra historia, men de vill ha saftigt betalt = kring 1,50% Avgift. De är aktivt förvaltade fonder, men de slår ändå inte Spiltans som är en passiv robotiserad fond.

Det enda jag kan se motiverar t.ex. D&G är deras small and micro cap , den är tämligen unik eftersom den har andelar i bolag som förutspås bra utsikter. Dock har D&G en omfattande "hållbarhetspolicy" (Läs koldioxidavtryck och annat trams) Som gör att deras urval redan från början är begränsad.

Spiltans innehav :

Fondens största placeringar
Namn %
Investor AB B 27,94
Industrivarden AB C 21,72
Kinnevik AB B 10,46
L E Lundbergforetagen AB B 8,13
ICA Gruppen AB 4,46
XACT OMXS30 ETF 4,15
EQT AB Ordinary Shares 3,45
AstraZeneca PLC 3,16
Indutrade AB 2,87
Lifco AB Class B 2,86
Senast redigerad av Opaque 2021-04-09 kl. 11:47.
Citera
2021-04-10, 12:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Om jag skulle byta till en Sverigefond idag skulle jag titta ordentligt på Plus Alla Bolag.

Har inte orkat då jag har AZ och Plus Småbolag.

Men den är klart intressant.
Citera
2021-04-11, 00:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om jag skulle byta till en Sverigefond idag skulle jag titta ordentligt på Plus Alla Bolag.

Har inte orkat då jag har AZ och Plus Småbolag.

Men den är klart intressant.

Ja, den är ny men är en fond som länge har behövts för de som är något mer seriösa med att ha en fond som följer hela marknaden och inte någon typ av faktaresistent version av marknaden.

En vanlig indexfond och en småbolag bör dock ge något snarlikt. Kanske något bättre rentav då det blir något mindre slagsida mot de största bolagen.

Något som saknas är fortfarande oviktade indexfonder, men då efterfrågan i princip är noll och det som oftast säljer är det som är enkelt att få att låta bra så...

Billigare med större poster i aktier där det finns högre likviditet också så att inte ha det likaviktat är billigare för fondbolagen. Att det är historiskt sämre verkar ingen (som betalar avgifterna) bry sig om.
Citera
2021-04-12, 20:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, den är ny men är en fond som länge har behövts för de som är något mer seriösa med att ha en fond som följer hela marknaden och inte någon typ av faktaresistent version av marknaden.

En vanlig indexfond och en småbolag bör dock ge något snarlikt. Kanske något bättre rentav då det blir något mindre slagsida mot de största bolagen.

Något som saknas är fortfarande oviktade indexfonder, men då efterfrågan i princip är noll och det som oftast säljer är det som är enkelt att få att låta bra så...

Billigare med större poster i aktier där det finns högre likviditet också så att inte ha det likaviktat är billigare för fondbolagen. Att det är historiskt sämre verkar ingen (som betalar avgifterna) bry sig om.
Ja, det är lite märkligt hur många identiska fonder det finns när det fortfarande finns glapp i utbudet.

Du har inte nån länk eller nåt till hur stor market cap omxs30 utgör av hela svenska marknaden? Jag trodde att jag hade svart bälte i Google-fu men tydligen inte.
Citera
2021-04-12, 21:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, det är lite märkligt hur många identiska fonder det finns när det fortfarande finns glapp i utbudet.

Du har inte nån länk eller nåt till hur stor market cap omxs30 utgör av hela svenska marknaden? Jag trodde att jag hade svart bälte i Google-fu men tydligen inte.

Egentligen inte då de flesta (tänk medelsvensson) inte ens börjar se att de flesta fonder är väldigt snarlika. Olika fonders funktion är oftare än sällan att sälja direkt mot kund, Länsförsäkringar säljer sina till sina kunder osv. Mer intressant för säljaren är produkter som låter bra än produkter som är bra. Detta då det ändå är så få som faktiskt läser på (se Flashback som ex...).

Nej, känner inte till market cap för OMXS30 tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in