2021-04-11, 17:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut, och de du känner måste också haft enormt otur som drabbats av covid i så stor omfattning.

Har man stort kontaktnät i Stockholms affärsliv så kommer man känna många med covid-19.
Många där har nästan levt som vanligt senaste året. Inte riktigt vad jag förespråkar, men det blir ju inte lättare att övertyga folk när alla de känner bara fått milda besvär av skiten. T.o.m. de vänner jag har lite högre upp i åldrarna (65-70) har gått igenom skiten som en förkylning..

Därmed inte sagt att det är vad man skall utgå ifrån. Det gör inte jag iaf..
Citera
2021-04-11, 17:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det finns ca 15 ”unga kvinnor” av dessa 50, så det är något annat.
Det är ju en del av de som drabbats av postcovid som skäms och väljer att dölja det faktum att de drabbats av långtids besvär. Många nervärderar de som drabbats, det ser vi ju även här i tråden, det är inte kul då att både vara sjuk och inte orka och samtidigt måste bevisa att man faktiskt är sjuk. Kanske de inte litar på att din rektion ska vara hänsynsfull och väljer att inte berätta.
Citera
2021-04-11, 17:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har jag jävligt svårt att tro på. Av de ca fem jag känner som haft covid dog två och två har fortfarande symptom efter ca 1 år.

Vilken grotta gömmer du dig i?
Hur kan du bara känna 5 st?
Snart har var tionde svensk ett positivt testsvar vet du plus alla som varit sjuka utan att testa sig.

Bland min närmaste familj har vi 5 smittade.
I jobbet träffar både frun och jag massor med människor varje dag, hon jobbar på ett stort sjukhus och känner MINST 50 smittade och jag känner massor av både kollegor och anställda på andra företag som är eller har varit smittade.

En avliden 85+ avlägsen släkting, en som fick långvariga problem med lukt men är bra nu, en 50-åring som hamnade på IVA i våras men är bra nu, en med extrem trötthet ett par månader efter och en med alla möjliga symptom men inget syns vid provtagning.

Detta är en helt ärlig beskrivning av dom 100+ fall jag och frun känner till.
Med andra ord är min erfarenhet att mer än 9 av 10 får en lindrig till måttlig sjukdomsbild och blir fullständigt återställda.
Citera
2021-04-11, 17:50
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Smittspridningen blir alltmer oviktigt ju mer som vaccineras. TOTALT ointressant om du inte har några döda. Och det har inte sverige. Numera en underdödlighet sedan ett tag tillbaka.

En av de lägsta dödstalen i Europa per capita och LÅÅÅÅNGT under snittet i Europa.

Där dödstalen fortsätter skena i länder som Estland, Polen, Rumänien, Moldavien, Frankrike, Grekland, hela Balkan utom Slovenien, Litauen, Lettland, Ukraina m.fl m.fl

Nedstängningar är både meningslösa och verkningslösa. Finns inga motsägelser i dessa två. Just därför ska de bort.

Nej, Sverige har naturligtvis inte högre smitta än länder som Mexico, Brasilien och andra som aldrig testat sin befolkning men som har skyhöga dödstal.

Återigen körsbärsplokande.

När det passar dina syften hänvisar du gärna till incidens. Nu när Frankrikes sjunkit under Sveriges och Sverige snart går om Estland är det inte lika intressant längre. Nedstängningar som egentigen inte är det har inget med saken att göra. Tillika som du påståd att det behövdes en lapp i handen i Frankrike för att få gå ut. På samma gång hävdads det att Sveriges restriktioner är rent fascistiska.

Alla inser vid det här laget att du bara kastar ur dig epitet och svingar åt alla håll och kanter i desperation över att bli ollad gång på gång med fakta. Nu senast är du själv en bergfast källa som därmed inte behöver redovisa underlag. Tror jag talar för de flesta att din eventuella trovärdighet därmed försvann i ett moln av gödsel.

När du sedan blir nitad där tar du till dödlighet. Och därefter det egna uppfunna begreppet underdödlighet.

Och så där fortsätter det. I inlägg efter inlägg.
Citera
2021-04-11, 18:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vilken grotta gömmer du dig i?
Hur kan du bara känna 5 st?
Snart har var tionde svensk ett positivt testsvar vet du plus alla som varit sjuka utan att testa sig.

Jag bor inte i Sverige. Här i Andalucien är det inte speciellt många som är smittade öht, det tog nästan 6 månader innan det första fallet här i stan blev dokumenterat och det är fortfarande bara drygt 800 fall totalt.
Citera
2021-04-11, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan du / någon hjälpa till att reda ut begreppen här?

Citat:
"Den variant av coronaviruset som upptäckts i Sydafrika kan bryta igenom” Pfizer/Biontechs covid-19-vaccin i viss utsträckning, slår en ny israelisk forskningsstudie fast."

"I studien jämfördes 400 personer som hade testats positivt för covid-19 två veckor eller mer efter att de hade fått en eller två doser av vaccinet, med samma antal ovaccinerade personer med sjukdomen."

"Den sydafrikanska varianten stod för en procent av alla covid-fall hos personerna i studien. Men hos patienter som hade fått två doser av vaccinet var variantens utbredning åtta gånger så hög än hos de ovaccinerade, 5,4 procent mot 0,7 procent."

Slutsatser / konsekvenser ...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Vad ska man säga? En studie IRL till skillnad mot labbtester. Jag hade nog väntat mig det; att även Pfizer-vaccinet skulle fallera som AZ-vaccinet gjorde. Det är skillnad på studier i verkligheten.

Nu väntar vi bara på autoimmuna trombos-incidenter hos unga för mRNA-vaccinerna. I takt med att vaccinprogrammen i flera länder breddas till att även omfatta unga människor.

Vill lägga till att troligtvis skyddar alla vacciner mot allvarlig sjukdom med samtliga nu florerande mutationer.
Citera
2021-04-11, 18:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag bor inte i Sverige. Här i Andalucien är det inte speciellt många som är smittade öht, det tog nästan 6 månader innan det första fallet här i stan blev dokumenterat och det är fortfarande bara drygt 800 fall totalt.

Så ni har 600 st som går omkring med nedsatt lungkapacitet och kroniska skador då?

Jag har inga studier som bevisar min tes men jag är fullkomligt övertygad baserat på alla smittade människor jag känner att det INTE är så farligt som du beskriver.
En nära vän är hemma just nu, 50 år högt blodtryck m.m och kände tryck över bröstet en dag och kraftig trötthet men ingen feber och nu på bättringsvägen.
Jag har hur många exempel som helst där det gått bra.
Citera
2021-04-11, 18:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Håller med!
Det enklaste sättet att klara pandemin är att göra allt så bra som möjligt och inte gräva ner sig i förtvivlan över det man inte kan/får göra.
Hen låter som en missförstådd tonåring, men är rätt gammal faktiskt enligt egen utsago.

Det betvivlar jag.
Citera
2021-04-11, 18:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men är du korkad på riktigt? Jag pratar om de som är UNDER 50 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

UNDER 50 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad är det du inte fattar ärligt talat?

Det är en rejäl smittspridargrupp det.
Citera
2021-04-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad ska man säga? En studie IRL till skillnad mot labbtester. Jag hade nog väntat mig det; att även Pfizer-vaccinet skulle fallera som AZ-vaccinet gjorde. Det är skillnad på studier i verkligheten.

Nu väntar vi bara på autoimmuna trombos-incidenter hos unga för mRNA-vaccinerna. I takt med att vaccinprogrammen i flera länder breddas till att även omfatta unga människor.

Vill lägga till att troligtvis skyddar alla vacciner mot allvarlig sjukdom med samtliga nu florerande mutationer.

Ja, och visst är det väl så att vaccin tillverkarna har ställt om sin tillverkning för att fungera bättre mot just sydafrikanska och brasilianska varianterna ?

Då ställer man sig ju direkt frågan, när ska vi beställa de och när ska de börja om vaccineringarna ?
Citera
2021-04-11, 19:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Så ni har 600 st som går omkring med nedsatt lungkapacitet och kroniska skador då?

Skulle inte förvåna mig men nu räknar man framförallt med neurologiska problem och i synnerhet såna som dyker upp först långt senare. Vi har redan belägg för att Covid orsakar Alzheimers och det finns också korrelationer med andra sjukdomar som Parkinson och det har som sagt bara gått ett år. Givetvis kommer vi se betydligt mer sånt framöver med tanke på hur sakta de här sjukdomarna generellt utvecklar sig.
Citera
2021-04-11, 19:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fetat av mig.
Nej inte alls, bara att jag hittills inte sett något som visar att flera har dött pga. restriktioner än av covid-19.
Lägg gärna upp några länkar som styrker det du påstår.

Det där gällde länder i tredje världen som har hårda lockdowns enligt en WHO-rapport där man nämnde svält. Förnekarna i tråden har tagit det till sig och applicerat det på Sverige, vilket såklart är felaktigt men passar deras agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in