2021-04-11, 14:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressant!

Jag känner numera ungefär 50 pers som haft covid-19. INGEN av dessa har några som helst problem.
Just mitt umgänge måste haft enorm tur, om nu 70% får långtidseffekter..

Och hur många av dessa 50 personer har genomgått en full hälsokontroll inkl. MRI?
Citera
2021-04-11, 14:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
70% av alla i Covid-19 har alltså långtidscovid... vad nu det innebär

70% får långtidseffekter av olika typer. Det behöver inte uppträda direkt utan kan uppstå senare.
Citera
2021-04-11, 14:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Är du verkligen "drabbad" när symptomen är "trötthet ibland" , "huvudvärk ibland" och luktbortfall som kommer tillbaka efter ett tag.

Ganska mycket el-allergi över det här.
Så nu ska du förringa de som drabbats av postcovid?

Jag tänker på klippet i SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/videodagbok-langtidssjuka-barnen

Nikolina 16 som hon gråter för hon kan inte dansa, umgås med kompisar eller ens klara skolarbetet.

Jag brukar inte gilla att nervärdera personer i tråden men du är ett svin.
Citera
2021-04-11, 14:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Är du verkligen "drabbad" när symptomen är "trötthet ibland" , "huvudvärk ibland" och luktbortfall som kommer tillbaka efter ett tag.

Ganska mycket el-allergi över det här.
Nu finns det ju även kliniska mått på långtidscovid, dvs. sådant som är mätbart och/eller diagnostiserbart. Det finns en del skrivet om detta även om det är ett nytt ämnesområde.
De upplevda symtom som rapporterats har främst varit trötthet, andfåddhet, hosta, hjärtklappning och försämrat luktsinne. Men även bröstsmärtor, muskel- och ledvärk, viktnedgång, mag-tarmbesvär, hudförändringar, en försämrad livskvalitet samt en allmänt försämrad fysisk respektive psykisk hälsa har redovisats.

Kliniska mått som rapporterats har varit försämrad lungfunktion och förändringar i lungor, hjärt- och kärlpåverkan som hjärtmuskelinflammation, förändringar i hjärnan samt försämrat lukt- och smaksinne.
Eftersom sjukdomen är ny kan det inte uteslutas att det förekommer andra långvariga symtom som ännu inte har rapporterats i vetenskapliga artiklar.
https://www.sbu.se/contentassets/a57f9380e8404670b27e655c72ebaad3/sbu_langvariga_symtom_covid19.pdf
Citera
2021-04-11, 14:28
Medlem
Staten har satsat närmare 400 miljarder i corona-stöd varav merparten är garantier för företag. Det är 1 år in i pandemin. Hur länge tror ni pengarna räcker. Viruset fortsätter att sprida sig i oförminskad takt.
Regeringens coronapengar är som att laga en trasig gummibåt mitt på Atlanten. Det går inte i längden. Varför satsar man inte på obligatorisk mask istället som minskar smittspridningen och trycker ner behovet av andra svindyra åtgärder.
Citera
2021-04-11, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressant!

Jag känner numera ungefär 50 pers som haft covid-19. INGEN av dessa har några som helst problem.
Just mitt umgänge måste haft enorm tur, om nu 70% får långtidseffekter..
Absolut, och de du känner måste också haft enormt otur som drabbats av covid i så stor omfattning.
Citera
2021-04-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väldigt många bud på hur många som drabbas av postcovid.
I Kina gav man många mer vård en vad vi gör här ändå tror de att 76% drabbats av postcovid.
https://www.newzblab.com/langtidscovid/

Här i Sverige kan man läsa detta.
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/svensk-studie-var-tionde-far-langtidscovid

Då har man ju inte tagit med de med svårare sjukdomsförlopp som har fått sjukhusvård utan bara de med mild covid.

Du menarju på att trafiken skadar fler en covid när det gäller unga personer. De som drabbas av postcovid är i förstahand yngre personer under 50 år.
Trafiken skadar ca 18 000 personer per år. Kan du överhuvud taget visa på en enda studie som tror på att det är färre som drabbas av post covid en som blir skadade i trafiken. Annars kanske du bör spola ditt trafiken snack.

Ditt jävla postcovid som i stora delar består av luktbortfall och trötthet från och till.

Nä, det är inga skador.

Trafiken är långt farligare för gruppen under 50 år. Helt rätt. Där blir man nämligen skadad på riktigt.
Citera
2021-04-11, 14:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nä det gör de inte alls. En jävla lögn.

Ynka 143 pers under 50 år har avlidit av Covid19 i Sverige sedan starten.

Fler avlider i denna grupp i trafikolyckor årligen.

Ynka 400 pers under 40 har belastat IVA. Några få ynka % av totalen alltså.
Och det är IVA som är den kritiska punkten. Inte om du kommer in andfådd och det mäts syremättnad och du får åka hem igen.

Sluta med den där nollvisionen du tycks ha och som aldrig kommer inträffa.

Du fattar ff inte att det finns andra covidavdelningar än IVA. 11500 under 50 år har vårdats på sjukhus förutom IVA. Du bara körsbärsplockar siffror, det funkar inte riktigt så. Jag har ingen nollvision.
Citera
2021-04-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
70% får långtidseffekter av olika typer. Det behöver inte uppträda direkt utan kan uppstå senare.

Lägg av nu med lögnerna.

Nyss var det 1 av 10 och nu är de 7 av 10 ?

Dessutom är luktborfall (som kommer tillbaka) det överlägset vanligaste postcovid syndromet.

Hua va hemskt! Måste vara värre än att förlora ett ben i en trafikolycka.

Postcovid är lika mycket trams som många av restriktionerna. Där man idag skylle ALLT på Covid-19 oavsett vad.

Och nej, trötthet ibland, huvudvärkd ibland och luktbortfall är knappast det minsta allvarligt. Symptom som dessutom är övergående.
Citera
2021-04-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du hänvisar till en studie från Wuhan, d v s människor som fått sjukhusvård gällande covid och som har besvär efter sjukhusvistelsen.

Det du behöver ta med i beaktande är att Wuhan är en av världens mest förorenade städer. Har man bott och andats i den staden i låt säga 40 år, har man lungor som en 80-åring. Luften är direkt skadlig och ohälsosam

Åker man då på en tuffare lunginfektion och har dom ingångsvärdena borde 100% ha symptom efteråt kan man tycka.

Så, detta med källkritik och att tänka till lite.....

Jag känner för övrigt säkert närmare 100 som haft covid senaste året, av dessa är det någon som hade vissa symptom/besvär några veckor efter själva sjukdomen.
Citera
2021-04-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så nu ska du förringa de som drabbats av postcovid?

Jag tänker på klippet i SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/videodagbok-langtidssjuka-barnen

Nikolina 16 som hon gråter för hon kan inte dansa, umgås med kompisar eller ens klara skolarbetet.

Jag brukar inte gilla att nervärdera personer i tråden men du är ett svin.

Ja jag förringar sådant trams. Luktbortfall som alltid kommer tillbaka är varken någon sjukdom eller särskilt allvarligt. Inte heller huvudvärk eller trötthet som de flesta människor har oavsett Covid-19 eller ej.

100% trams.
Citera
2021-04-11, 14:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om du inte förstått vad jag menat så föreslår jag att du lämnar här och nu. Jag tänker inte göra en manual for dummies för detta mycket enkla. Om du inte förstår så är det ditt problem. Fråga pappa.
Jag förstår att du jämför mängden skadade och döda i den genomreglerade biltrafiken med massor av lagar och förordningar man måste följa med covid-19.

Sedan förstår jag inte mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in