2021-04-10, 14:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag läste om det häromdagen.

Vi får väl se om solen kommer och räddar oss igen. Var ett ärende på stan häromdagen, väldigt tunt med folk verkar som många sprungit och gömt sig, vilket är bra.

Det är lite folk ute det i skogen, det är lite folk i shoppingcentrumet. När jag vara i Täby centrum i veckan var det mycket lugnare än normalt men utanför systemet stod ett gäng A-lagare i en liten klunga och väntade på att de skulle öppna. Ingen hade mask ingen verkade bry sig. Innan jag påstår att a-lagare verkar vara immuna mot det mesta så konstaterar jag mig känna nästa inga coronasmittade personer nu i andra och i tredje vågen.

Däremot hör man hur hela bandylag och ishockey lag utslagna av corona. Liksom fotbollsspelare. Inte dom som hamnar på intensiven men de kanske är dom som sprider sjukdomen i samhället.

Skulle vara intressant om någon som umgås med idrottsfolket har ni också smittats?

Skulle också vara intressant om någon tycker sig se andra grupper där smittan grasserar?
Citera
2021-04-10, 14:13
Medlem
-VECKAN SOM VARIT-

Lurigt läge just nu, där de låga dödsfallen kan få oss att glömma bort stigningen av antalet fall/dag. Eftersom antalet fall per dag har stigit i mer än 20 dagar nu så kan man ganska säkert säga att om det är mycket o göra på covid-avdelningarna och IVA just nu så lär det inte bli mindre att göra om någon vecka eller två eller så!
https://www.bildtagg.se/file/4aux0gzqgx0wkv3hyl4wmkw

Någon nämnde något om att CFR har minskat väldigt mycket i Sverige efter vaccinationerna, och det visar mina kurvor också. Mätt med 20 dagars fördröjning mellan antal fall/dag och antal döda/dag(rullande 7-snitt) så har antal fall/död nu stigit till 300 fall/död(..och stigande), vilket är samma som CFR=0,33%
https://www.bildtagg.se/file/uqcjth3kxcypnx7xys909dl

Prognoskurvorna som jag har ritat ut utgår alltså från 67 fall/död(CFR=1,49%) och fördröjning 20 dagar(antal fall vs antal döda) och den kurvan har stämt överens relativt bra hela vintern fram till februari där separationen mellan kurvorna definitivt inträffade.
Om dödligheten hade varit kvar på den ”gamla nivån” före vaccinationseffekten slog in så hade vi haft typ 15400 döda totalt nu och 70 döda/dag vid det här laget och med stigande värde i varje fall fram till slutet av april.. vaccinet har redan räddat 1700 liv om vi ska gå efter FHMs siffror..
Citera
2021-04-10, 14:13
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Israel körde hårt med lockdown samtidigt som vaccinerna för att pressa ner smittan maximalt samt undvika mutationer som skulle kunna runda immuniteten.

Chile är ett annat exempel med hög vaccinationsgrad men med hög smittspridning.

Så verkar klokt att pressa ner smittan som Israel medan man vaccinerar.

En månad GLOBAL LOCKDOWN i Europa hade hjälpt medans vi vaccinerar klart. Ser ingen annan utväg.
Citera
2021-04-10, 14:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det är ju ett problem om folk nu får gå direkt till IVA istället för att hamna i slutenvården först, dvs man blir sjukare direkt.

Kan var så att man lättare fick vård förut. Nu är det inte så välkomnade längre så man är i sämre skick när man tas in. Men det kan också vara konsekvenser av den brittiska varianten.
Citera
2021-04-10, 14:21
Medlem
revodnebs avatar
En ny studie kopplar ihop ökningen av solens instrålning med lägre dödlighet i covid19. De gör dock inte kopplingen till D-vitamin utan kväveoxid (NO), och andra förklaringar. NO hänger ju ihop med skapandet av marknära ozon vilket är virusdödande. Någon som är mer insatt? Är det ett försök till att avfärda D-vitaminteorin?

https://www.jpost.com/health-science/increased-sunlight-exposure-linked-to-reduced-coronavirus-death-risk-664737

Citat:
The study, published in The British Journal of Dermatology, found that the Mortality Risk Ratio – or the ratio between the likelihood of dying for a certain population group and the risk of death for all other population groups – in the US fell by 29% for every 100 KJ/meter squared increase in mean daily UVA. In Italy and England there was an estimated pooled decline of 32%.

Researchers are examining what could be behind this correlation with one possible explanation being nitric oxide that is released by the skin when it is exposed to sunlight. Some studies suggest that the skin's release of nitric oxide may reduce the ability of the SARS Coronavirus2 to replicate.
Another possible explanation is the fact that other studies have shown that increased exposure to sunlight is associated with fewer heart attacks and lower blood pressure, both factors that could possibly reduce the risk of dying from COVID-19.

This reduced risk could not be explained by vitamin D levels in the local population, according to the research. This is because the research was based in areas where UVB levels are to low to produce significant vitamin D levels in the body.
Citera
2021-04-10, 14:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är lite folk ute det i skogen, det är lite folk i shoppingcentrumet. När jag vara i Täby centrum i veckan var det mycket lugnare än normalt men utanför systemet stod ett gäng A-lagare i en liten klunga och väntade på att de skulle öppna. Ingen hade mask ingen verkade bry sig. Innan jag påstår att a-lagare verkar vara immuna mot det mesta så konstaterar jag mig känna nästa inga coronasmittade personer nu i andra och i tredje vågen.

Däremot hör man hur hela bandylag och ishockey lag utslagna av corona. Liksom fotbollsspelare. Inte dom som hamnar på intensiven men de kanske är dom som sprider sjukdomen i samhället.

Skulle vara intressant om någon som umgås med idrottsfolket har ni också smittats?

Skulle också vara intressant om någon tycker sig se andra grupper där smittan grasserar?

Jag känner ingen som är sjuk i covid19 just nu. Fattar inte hur folk lyckas bli smittade heller, är det så jävla svårt att hålla sig ifrån andra människor?
Citera
2021-04-10, 14:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kan var så att man lättare fick vård förut. Nu är det inte så välkomnade längre så man är i sämre skick när man tas in. Men det kan också vara konsekvenser av den brittiska varianten.

Ja det är svårt att sia om men jag sätter en tia på den brittiska varianten, engelsmännen stängde ju inte ner för skojs skull.
Citera
2021-04-10, 14:40
Medlem
Vi har aldrig sett en så hög nivå av antikroppar. Det sprängde skalan i vårt laboratorium

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnxy5q/astrazeneca-funn-publisert-i-prestisjetidsskrift-pasientene-var-mellom-32-og-54-aar

Lite märkligt detta samband, kan man säga att de drabbade patienterna har fått en överdos pga vaccinet ?

Vad avgör i så fall hur mycket vaccin du ska ta för att det inte ska bli för mycket ?
Citera
2021-04-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Exakt. Sverige har varit väldigt bra på att hålla nere kurvan hela tiden.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..156&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~ITA~SWE

Samma kurva:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..281&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~ITA~SWE
Citera
2021-04-10, 14:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
60% än så länge ja, men vi är ju fortfarande i en stigande fas.
Jo, men det är ändå mycket mindre där än på IVA jämfört med toppen i våras.

Och dessutom har man ju sett tidigare hur snabbt stigande fas kan övergå till en sjunkande.
Citat:
Antalet förlorade levnadsår lär öka nu när det är yngre åldersgrupper som drabbas.
Inte troligt, eftersom dödstalen är så mycket lägre och det väl fortfarande äldre som löper störst risk att avlida av en infektion.
[QUOTE
Dödskurvan? Det är människor av kött och blod vi pratar om.[/quote]
Precis, så därför ska man vara glad att så många fler klarar sig nu! Bryr du dig då inte alls?

Varför ser du bara det negativa?
Citera
Medlem
Citat:
Jag känner ingen som är sjuk i covid19 just nu. Fattar inte hur folk lyckas bli smittade heller, är det så jävla svårt att hålla sig ifrån andra människor?

Om man inte är ytterst märkligt skapt så är svaret på den frågan: Ja.

Det är ytterst konstigt att inte ha sociala kontakter på över 1 år. Det går emot allt vad människans natur heter och det ser vi ju också på den usla psykiska status denna sjukdom medför till både vuxna och barn.

Har du dessutom ett jobb så är kontakter en självklarhet för de allra flesta. Bland mängder med människor. Dessutom familj...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
En månad GLOBAL LOCKDOWN i Europa hade hjälpt medans vi vaccinerar klart. Ser ingen annan utväg.
Det låter minst sagt motsägelsefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in