Citat:
Ursprungligen postat av
Right-humanist
Nej, jag fattar inte hur de ska få till det. Har nog själv inte tänkt att det blir livstid för ett av brotten. Men det skulle kunna bli det för båda tillsammans. Fast det går väl inte heller när de har kört det i två separata rättegångar? Hmmm...
Det måste väl ha gått tre veckor sedan huvudförhandlingen om Hermodsdalsmordet tog slut vid det här laget, så har börjat fundera på den här saken.
Får hoppas att det dyker upp någon superkunnig jurist här och läser som kanske kan reda ut.

Är inte alls insatt i det här ärendet men efter lite läsning nu har jag förstått det som att samma GM står åtalad för två helt separata fall av anstiftan till mord men som kommer att avhandlas i olika rättegångar.
Jag tror att man angriper det här problemet med
34 kap. 1 § brottsbalken. Här ges rätten möjlighet att undanröja påföljden från den första rättegången och istället döma till gemensam påföljd för båda brotten i den andra rättegången. Vid bedömningen av denna gemensamma påföljd hanterar man det alltså på samma sätt som man skulle göra om en person stod åtalad för två brott vid samma rättegång. Två brott som var för sig inte skulle räcka för livstid skulle då kunna göra det gemensamt.
Kan väl tillägga att från det jag läst nu så tror jag inte att något av brotten separat når upp till livstids fängelse. Båda gärningarna har utförts innan lagändringen och då kunde livstidsstraffet bara dömas ut i undantagsfall då omständigheterna var "synnerligen försvårande". Dessutom finns det ju en lagakraftvunnen dom i det ena fallet där straffvärdet för skytten bedömdes vara 18 år.