2021-02-23, 23:14
Medlem
Rättegången sniglar sig fram. Om allt går enligt plan och ingen blir sjuk eller så, så ska man ha avverkat 12 av 28 rättegångsdagar när veckan är över.

Skulle verkligen önska att man fick fast skyttarna också. Säkert polisiärt uppklarat vid det här laget.
Citera
2021-02-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Rättegången sniglar sig fram. Om allt går enligt plan och ingen blir sjuk eller så, så ska man ha avverkat 12 av 28 rättegångsdagar när veckan är över.

Skulle verkligen önska att man fick fast skyttarna också. Säkert polisiärt uppklarat vid det här laget.

Men har du förstått hur det ska gå till i själva dömandet? Två anstiftan till mord men också två helt olika rättegångar. Hur gör man då?
Citera
2021-02-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Men har du förstått hur det ska gå till i själva dömandet? Två anstiftan till mord men också två helt olika rättegångar. Hur gör man då?

Vet faktiskt inte. Det är ju två separata brott så det ena ska ju inte konsumeras av det andra. Blir det livstid för det ena eller bägge så löser det sig. Men hur man räknar om man bedömer straffvärdet till 14 eller 18 år för bägge är jag osäker på.
Citera
2021-02-24, 01:47
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte. Det är ju två separata brott så det ena ska ju inte konsumeras av det andra. Blir det livstid för det ena eller bägge så löser det sig. Men hur man räknar om man bedömer straffvärdet till 14 eller 18 år för bägge är jag osäker på.

Nej, jag fattar inte hur de ska få till det. Har nog själv inte tänkt att det blir livstid för ett av brotten. Men det skulle kunna bli det för båda tillsammans. Fast det går väl inte heller när de har kört det i två separata rättegångar? Hmmm...
Det måste väl ha gått tre veckor sedan huvudförhandlingen om Hermodsdalsmordet tog slut vid det här laget, så har börjat fundera på den här saken.

Får hoppas att det dyker upp någon superkunnig jurist här och läser som kanske kan reda ut.
Citera
2021-02-24, 15:24
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Nej, jag fattar inte hur de ska få till det. Har nog själv inte tänkt att det blir livstid för ett av brotten. Men det skulle kunna bli det för båda tillsammans. Fast det går väl inte heller när de har kört det i två separata rättegångar? Hmmm...
Det måste väl ha gått tre veckor sedan huvudförhandlingen om Hermodsdalsmordet tog slut vid det här laget, så har börjat fundera på den här saken.

Får hoppas att det dyker upp någon superkunnig jurist här och läser som kanske kan reda ut.
Är inte alls insatt i det här ärendet men efter lite läsning nu har jag förstått det som att samma GM står åtalad för två helt separata fall av anstiftan till mord men som kommer att avhandlas i olika rättegångar.

Jag tror att man angriper det här problemet med 34 kap. 1 § brottsbalken. Här ges rätten möjlighet att undanröja påföljden från den första rättegången och istället döma till gemensam påföljd för båda brotten i den andra rättegången. Vid bedömningen av denna gemensamma påföljd hanterar man det alltså på samma sätt som man skulle göra om en person stod åtalad för två brott vid samma rättegång. Två brott som var för sig inte skulle räcka för livstid skulle då kunna göra det gemensamt.

Kan väl tillägga att från det jag läst nu så tror jag inte att något av brotten separat når upp till livstids fängelse. Båda gärningarna har utförts innan lagändringen och då kunde livstidsstraffet bara dömas ut i undantagsfall då omständigheterna var "synnerligen försvårande". Dessutom finns det ju en lagakraftvunnen dom i det ena fallet där straffvärdet för skytten bedömdes vara 18 år.
Citera
2021-02-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Är inte alls insatt i det här ärendet men efter lite läsning nu har jag förstått det som att samma GM står åtalad för två helt separata fall av anstiftan till mord men som kommer att avhandlas i olika rättegångar.

Jag tror att man angriper det här problemet med 34 kap. 1 § brottsbalken. Här ges rätten möjlighet att undanröja påföljden från den första rättegången och istället döma till gemensam påföljd för båda brotten i den andra rättegången. Vid bedömningen av denna gemensamma påföljd hanterar man det alltså på samma sätt som man skulle göra om en person stod åtalad för två brott vid samma rättegång. Två brott som var för sig inte skulle räcka för livstid skulle då kunna göra det gemensamt.

Kan väl tillägga att från det jag läst nu så tror jag inte att något av brotten separat når upp till livstids fängelse. Båda gärningarna har utförts innan lagändringen och då kunde livstidsstraffet bara dömas ut i undantagsfall då omständigheterna var "synnerligen försvårande". Dessutom finns det ju en lagakraftvunnen dom i det ena fallet där straffvärdet för skytten bedömdes vara 18 år.

Låter ju fullständigt rimligt. När jag tänker efter tror jag att jag har sett ett sådant agerande i något eller några domar tidigare.

Här har vi ju även den 16-åring som sköts av misstag men ingen kommer ju att dömas för det. Vet inte om det tas upp i rättegången men det skulle då eventuellt vara en försvårande omständighet att en tredje person dött som en följd av denna anstiftan. Dock har det inte funnits någon avsikt här från de åtalade. Men det fanns det ju inte heller vad gäller Atta. Även det var ju en felskjutning. Tror ändå att det blir en livstidsdom för de bägge fallen gemensamt. Allt annat vore stötande.

Intressant det här med anstiftan som slutar med att fel personer dör.
Citera
2021-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams

Tack så oändligt mycket för svar #KnasTrams! Nu blev det så mycket enklare att se framför sig hur det kan hanteras.
Citera
2021-03-28, 04:00
Medlem
Ingen dom ännu? Rättegången för jacob atta slutade väll för månader sen. Ahmeds rättegång är pågående. Men... kommer man baka in dessa två eller hur är de
Citera
2021-04-06, 19:54
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ingen dom ännu? Rättegången för jacob atta slutade väll för månader sen. Ahmeds rättegång är pågående. Men... kommer man baka in dessa två eller hur är de

På dagens schema i Malmö TR:
kl. 09:00 - 16:40
Sal 31, Säkerhetssal
B 12936-20, Huvudförhandling, Dag 21 av 28
angående anstiftan till mord och medhjälp till mord
Avdelning 2, Enhet 205 B

Så en 2 veckor till får vi nog vänta på ett domslut.
Citera
2021-04-06, 21:24
Medlem
Citat:

Aspirationsprincipen heter det som annars kallas lite slarvigt mängdrabatt.

Det behöver inte bara samma rättegång utan det kan vara två separata där man helt enkelt räknar ihop dessa två och ger ett straff för båda. Inte på varandra alltså.

Nu kommer det ju ändå bli så långt straff att det faller platt med aspirationsprincipen men teoretiskt sätt kan man alltså få nästan maxstraff från en rättegång och sedan några månader till i rättegång två men att det gäller samma brottslighet.

Jag tror dock att döms han i dessa fall får han kanske 18 i första och livstid i andra eller så blir det livstid från första.
Citera
2021-04-07, 16:30
Medlem
Vilka är misstänka i pågående rättegång. Ganska tyst om va som sker tycks det iallfall. Är det ingen som har tillgång till fup?
Citera
2021-04-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
På dagens schema i Malmö TR:
kl. 09:00 - 16:40
Sal 31, Säkerhetssal
B 12936-20, Huvudförhandling, Dag 21 av 28
angående anstiftan till mord och medhjälp till mord
Avdelning 2, Enhet 205 B

Så en 2 veckor till får vi nog vänta på ett domslut.
Ja. Det är väll mordet på ahmed. Men jacob atta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in