Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Att hon kan peka på att något är ändrat är inte samma sak som att förslaget inte längre är kostnadsdrivande. Att ge alla afghaner som inte kan få jobb uppehållstillstånd kostar mycket mer än att någon handläggare på Migrationsverket skall ha betalt för att sätta sin stämpel på något beslut. De stora kostnaderna kvarstår även om de smetas ut på andra budgetposter. Det är principlösheten och att ett nej inte är ett nej som en majoritet av väljarna är trötta på, även många socialdemokratiska sådana.
Jag tror att de flesta tolkade Sabuni som att hon ogillade principlösheten i förslaget, inte att det var någon enskild budgetpost för Migrationsverket som stack i ögonen. Och jag tror fortfarande inte på den senare versionen, utan snarare på att Sabuni är ryggradslös och lägger sig platt för att tysta den interna diskussionen i partiet. Varför skulle någon lägga sin stödröst på Sabuni om vi inte ens vet om det är hon som styr i partiet?
Liberalerna är kanske det enda svenska riksdagspartiet som har en fungerande interndemokrati. Beslut fattas efter debatt inför öppen ridå. Detta måste Sabuni förhålla sig till. Jag är övertygad om att hon helst hade lämnat Jöken så snabbt som möjligt. Men hon fick inte partiet med sig på den punkten.
Att respektera demokratiskt fattade beslut, även de som man själv ogillar, är inte ryggradslöshet.