2021-04-08, 07:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
In your dreams.

Vi kommer inte ha det i något annat land heller, utom möjligen Nordkorea, Kina och liknande. T om Biden har skrotat idén nu. I UK ser det också mörkt ut för vaccinfascisterna. Det är helt enkelt inte genomförbart, och motståndet är för stort.

Skrattretande att de ens tänkte tanken.
Boris meddelade i förrgår att man kommer testa vaccinpass för att öppna resande och stora events. EU marscherar på i sitt införande. Danmark öppnar frisörer etc. med hjälp av vaccin pass, Spanien startar i Juni. Naturligtvis finns svårigheter i genomförandet men att det kommer att införas åtminstone delvis är ganska klart.
Citera
2021-04-08, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men likväl så hade Sverige en ganska rejäl överdödlighet för år 2020.

Nej. Det går inte bättre för oss. Men det går ännu sämre för andra.

Jag behöver upprepa samma självklarhet igen och igen: Att det finns andra länder som har lyckats ännu sämre, innebär inte att Sverige har lyckats bra.

Jag ser hellre att pengarna går till Italien än till Afrika. Afrikanerna har missbrukat det bistånd som dom har fått. Istället för att minska på fattigdomen, så har biståndet gått till att kraftigt öka befolkningsmängden hos biståndsmottagarna. Och västländerna har inte vågat säga åt afrikanerna att dom måste sluta skaffa så enorma mängder barn. Man riskerar ju att bli kallad för "rasist" ifall man säger att afrikanerna behöver tygla sin enorma fruktsamhet.

I spåren av epidemin, så är italienarna mer förtjänt av hjälp än afrikanerna.

1. Finns år där vi har högre överdödlighet. Den var inte särskilt stor. Istället för 90 000 så dog typ 97 000. Det är den nivån vi är på.
Vi pratar alltså om enkelsiffror i procent. Inte mer än så. Mot ett "vanligt år".

2. Och om det går sämre för de flesta andra så går det ju bättre för oss... än för dom

3. Jo, det innebär att Sverige har lyckats relativt bra.

4.
Citera
2021-04-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Boris meddelade i förrgår att man kommer testa vaccinpass för att öppna resande och stora events. EU marscherar på i sitt införande. Danmark öppnar frisörer etc. med hjälp av vaccin pass, Spanien startar i Juni. Naturligtvis finns svårigheter i genomförandet men att det kommer att införas åtminstone delvis är ganska klart.

Tror inte det kommer hålla i mer än "5 sekunder". Vem ska kolla det här liksom?

Låter mest som ännu mera corona-trams i mina öron. Snart kommer alla vara vaccinerade och då är det bara att öppna grejjerna. Finns inget mer att vänta på då. Detta är bara några månader bort så varför hålla på och tramsa med dessa pass som ändå ingen kommer att kolla.?
Citera
2021-04-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Tror inte det kommer hålla i mer än "5 sekunder". Vem ska kolla det här liksom?

Låter mest som ännu mera corona-trams i mina öron. Snart kommer alla vara vaccinerade och då är det bara att öppna grejjerna. Finns inget mer att vänta på då. Detta är bara några månader bort så varför hålla på och tramsa med dessa pass som ändå ingen kommer att kolla.?

Först och främst kommer alla såklart bara vara nöjda med att de får hålla öppet och inte hålla på och kolla folks vaccinpass även om Ygeman kommer och trycker upp sitt i nyllet på varje restaurangarbetare.

Om några månader, när det går upp för folk att vaccinet inte ger livslångt skydd, kommer hela idén skrotas.

Från och med i höst kommer endast riskgrupper vaccineras årligen.

Detta är exakt vad som kommer att hända.

Edit: Nu pratar jag om Sverige alltså. Resten av världen har ju i 1 års tid matats med att det är livsfarligt att över huvud taget existera utan munskydd och patrullerande militär, så det är möjligt att man kommer behöva vaccinera sig för att besöka dessa skräckslagna länder en bra tid framöver.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2021-04-08 kl. 07:25.
Citera
2021-04-08, 07:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har för mig att alla har fått vård i USA för covid19 som behövt det, försäkring eller ej, och att det var Trump som godkände det.

https://www.hrsa.gov/CovidUninsuredClaim

Nej det finns 27 miljoner Amerikaner som är oförsäkrade och om dom åker in och får akutvård som sjukhusen inte kan vägra så blir dom skuldbelagda för livet om dom inte kan betala och får dom tex cancer och behöver långvarig vård så blir dom utkastade om dom inte kan betala eller är försäkrade.

Titta på Michel Moores dokumentär Sicko det är helt otroligt hur det fungerar!
Den är från 2007 men det mesta fungerar fortfarande likadant.
Citera
2021-04-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Först och främst kommer alla såklart bara vara nöjda med att de får hålla öppet och inte hålla på och kolla folks vaccinpass även om Ygeman kommer och trycker upp sitt i nyllet på varje restaurangarbetare.

Om några månader, när det går upp för folk att vaccinet inte ger livslångt skydd, kommer hela idén skrotas.

Från och med i höst kommer endast riskgrupper vaccineras årligen.

Detta är exakt vad som kommer att hända.

Edit: Nu pratar jag om Sverige alltså. Resten av världen har ju i 1 års tid matats med att det är livsfarligt att över huvud taget existera utan munskydd och patrullerande militär, så det är möjligt att man kommer behöva vaccinera sig för att besöka dessa skräckslagna länder en bra tid framöver.

Du har mycket rätt i det du skriver.

Jag läser redan nu att fullvaccinerade människor i en del länder inte vågar ta av sig sin ansiktsblöja... trots att det inte är ett krav längre.

Indoktrinerade under 1 års tid av förljuget trams.

Jag skriver under på varenda rad du skrev.
Citera
2021-04-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja verkligen komplext det här. Det som irriterar mig är dubbelmoralen. Samma personer som går i taket över att Pippi Långstrumps pappa kallas Negerkung i en gammal bok har inga problem med att låta tusentals gamlingar kvävas ihjäl på vårdboende utan att ens få bedömas på sjukhus.

Och detta tystas ju ner. Eller är det bara jag som tycker att detta vore värt att debatteras och belysas? Hur mycket är en gammal människa värd i den humanitära stormakten? Allas lika värde osv. Det ger en konstig eftersmak numera.

Vad hände för övrigt med Dr Whistleblower? Han blev väl i princip utnämnd till persona non-grata, blev av med både jobb och legitimation trots att han hade helt rätt? (Reserverar mig för att jag inte riktigt följt hans fall och vad han gjorde men han verkade ju åtminstone slå larm).
Hmm, bara så jag förstår vad du menar. Menar du att Sveriges äldreomsorg är dålig överlag, eller att man skulle ha agerat annorlunda under pandemin?

Det är ju bara omoraliskt om det finns ett bättre alternativ inom räckhåll. Hur menar du att man skulle ha agerat när smittan var utbredd på SÄBO?

Den där Dr. Whistleblower var väl nån sorts Internetkrigare på glesbygden som aldrig hade varit inom 10 mil från en coronapatient när han blåste i visselpipan. Så förstod jag det.
Citera
2021-04-08, 07:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Här är studien: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2778528

Tack :-)

Citat:
8% reported that their long-term symptoms moderately to markedly disrupted their work life, compared with 4% of the seronegative participants (RR, 1.8 [95% CI, 1.2-2.9]);
15% reported their long-term symptoms moderately to markedly disrupted their social life, compared with 6% of the seronegative participants (RR, 2.5 [95% CI, 1.8-3.6]);
and 12% reported that their long-term symptoms moderately to markedly disrupted their home life, compared with 5% of the seronegative participants (RR, 2.3 [95% CI, 1.6-3.4])
Furthermore, 11% of the seropositive participants reported moderate to marked disruption in any Sheehan Disability Scale category as well as having at least 1 moderate to severe symptom lasting for at least 8 months, compared with 2% of the seronegative participants (RR, 4.5 [95% CI, 2.7-7.3]).

Alltså:
8% störs långsiktigt i sitt arbetsliv.
15% störs långsiktigt i sitt sociala liv.
12% störs långsiktigt i sitt hemmaliv.
11% störs långsiktigt allt som allt.

Nu finns det förstås en kraftig bias för kvinnor i 40-års åldern:

Citat:
Participant enrollment was closed after 2149 of 4375 health care professionals (49%) enrolled; 393 were seropositive. Fifty seropositive participants with severe symptoms and 404 seronegative participants who seroconverted were excluded. Twenty seropositive and 280 seronegative participants did not complete the 8-month follow-up, leaving 323 (94%) seropositive and 1072 (84%) seronegative participants. Seropositive participants who reported no or mild prior symptoms had a median (interquartile range) age of 43 (33-52) years and 268 (83%) were women; continuously seronegative participants had a median (interquartile range) age of 47 (36-56) years and 925 (86%) were women. Underlying chronic disease was reported by 71 (22%) seropositive participants vs 254 (24%) seronegative participants.

Det kan hända att det fungerar annorlunda på t.ex. tonåringar.
Citera
2021-04-08, 07:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag läser redan nu att fullvaccinerade människor i en del länder inte vågar ta av sig sin ansiktsblöja... trots att det inte är ett krav längre.
Väldigt nedvärderande att kalla munskydd för munblöja. Många av hjältarna inom vården bär dessa varje dag.
Citera
2021-04-08, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Väldigt nedvärderande att kalla munskydd för munblöja. Många av hjältarna inom vården bär dessa varje dag.

För det första är de inga hjältar. Utan ett yrke de valt att utbilda sig till.

För det andra är det viss skillnad att ha ansiktsblöja på dig i din yrkesutövning där det fungerar eller bland en befolkning i allmänhet där det inte fungerar.

Indoktrinerade i 1 år tid så vågar de rädshågsna inte ens ta av sig sin blöja runt käften även vid fullvaccinering...
Snacka om torftigt liv framöver
Citera
2021-04-08, 07:57
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om man tar en drink varje gång alarmisterna i tråden hävdar att det kommer bli katastrof inom 2 veckor, då jävlar ser det mörkt ut för levern

Man tycker nästan synd om er hur fel ni får hela tiden. Ni vill SÅÅÅÅ gärna ha rätt, åtminstone en gång, så att ni äntligen kan få trycka till de dumma "förnekarna" och "foliehattarna".
Om du verkligen tror att någon vill ha katastrof så är det något fel i huvudet på dig.
Citera
2021-04-08, 08:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Så påstår man även på Kuba. Ska vara snabb tillgång till den också.

Din härliga politikerkår har dock förstås förtur eller behandlas direkt på Sophiahemmet.

Om du vill hitta någon med större politikerförakt än mig så får du leta ordentligt. Jag vet av egen erfarenhet att vår hjärt-kärl kirurgi håller världsklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in