Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Idag börjar Finland ta fram en exitplan. Med 70+ vaccinerade och snabbt minskande spridning börjar dom vara över på andra sidan.
Den 8 mars infördes strängare restriktioner med stängda restauranger (endast takeaway) och högstadieskolor och uppåt övergick till distansundervisning. Sjudagars snittet nya fall var då 637 och spridningen ökade. Från den 15 mars började kurvan plana ut för att peaka 20 mars (13 dagar efter införda restriktioner).
Då hade man ett sjudagars snitt på 731fall/dag. Efter det har spridningen minskat i stadig takt. Med dagens 348 konstaterade fall landar nuvarande sjudagarssnitt på 423fall/dag. En minskning på 42% på 18 dagar.
Med ett "laglydigt" folk är det verkligen glasklart hur effektivt och bra restriktioner fungerar på att minska spridningen.
Skulle uppskatta att Finland är postcorona från mitten av maj och kan öppna upp. Tegnell hade fel, om allt...
Det finska folket har en helt annan sammanhållning än vad svenskarna har.
Det gör att restriktioner följs i större utsträckning och när dessa ger resultat känner sig befolkningen sig stolta att ha bidragit med något till samhället och framförallt till sitt land.
I Sverige verkar det bara vara jag, jag jag. Tyvärr!
Eftersom är rekommendationerna så luddiga i Sverige och endast rekommendationer som är upp till var och en att följa eller inte.
Till exempel åkte buss i Västmanland för någon vecka sedan och det rullade en film på skärmen att alla passagerare ska använda munskydd ombord på bussen. Jag var den enda som hade munskydd på mig.