2021-04-07, 12:00
Avslutad
En fråga som säkert besvarats många gånger i jättetråden. Folk som åker in på intensiven och får syre inpumpat i lungorna, får de avstå om de vill det eller kan de bli tvingade för att det eventuellt ett nekande skulle vara en fara för dem själva?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni har varken små bostäder eller många människor på lite yta. Det är en inbillad trångboddhet. Nästan alla länder i hela Europa har det värre. Varför ni envisas med att tycka det är trångt vet jag inte.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200422-1
Diskussionen gällde huruvida UK är mer tätbefolkat än Sverige. Jag drar den slutsatsen eftersom det var DET du påstod. Du har i vanlig ordning försökt flytta målstolparna (mer än vanligt, faktiskt).

Vi har i UK ett stort antal människor på en liten yta. Ungefär tio ggr sånga många människor än Sverige räknat på yta och befolkning. Hur du kan fortsätta göra bort dig och hävda att så inte är fallet är i sanning djupt fascinerande och tyder på någon form av gravt mentalt handikapp.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att Tegnell eftersträvade stor allmän spridning i syfte att nå flockimmunitet men misslyckades mot att andra länder försökte minska spridningen men misslyckades.

Sverige har alltså klarat sig förvånansvärt bra trots Tegnell o inte tack vara honom.

Att smittspridningen i Sverige blev begränsad trots försöken från fohm är intressant. Kan ju bero på att folk gjorde betydligt mer begränsningar i sina sociala kontakter än vad myndigheterna krävde.
Det handlar nog till stor del om att Sverige har så mycket bättre förutsättningar att klara sig bra jämfört med länderna i centraleuropa. Lika bra förutsättningar som grannländerna, den dödlighet som överstiger Danmark kan nog läggas på Tegnells ansvar fullt ut.

Hade FHM och Tegnell inte existerat och samhället fortsatt helt som vanligt hade dödligheten antagligen ändå varit lägre då man kanske sett mera på hur andra hanterat situationen och gjort samma sak.
Citera
2021-04-07, 12:02
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Idag börjar Finland ta fram en exitplan. Med 70+ vaccinerade och snabbt minskande spridning börjar dom vara över på andra sidan.

Den 8 mars infördes strängare restriktioner med stängda restauranger (endast takeaway) och högstadieskolor och uppåt övergick till distansundervisning. Sjudagars snittet nya fall var då 637 och spridningen ökade. Från den 15 mars började kurvan plana ut för att peaka 20 mars (13 dagar efter införda restriktioner).

Då hade man ett sjudagars snitt på 731fall/dag. Efter det har spridningen minskat i stadig takt. Med dagens 348 konstaterade fall landar nuvarande sjudagarssnitt på 423fall/dag. En minskning på 42% på 18 dagar.

Med ett "laglydigt" folk är det verkligen glasklart hur effektivt och bra restriktioner fungerar på att minska spridningen.

Skulle uppskatta att Finland är postcorona från mitten av maj och kan öppna upp. Tegnell hade fel, om allt...

Det finska folket har en helt annan sammanhållning än vad svenskarna har.
Det gör att restriktioner följs i större utsträckning och när dessa ger resultat känner sig befolkningen sig stolta att ha bidragit med något till samhället och framförallt till sitt land.

I Sverige verkar det bara vara jag, jag jag. Tyvärr!

Eftersom är rekommendationerna så luddiga i Sverige och endast rekommendationer som är upp till var och en att följa eller inte.

Till exempel åkte buss i Västmanland för någon vecka sedan och det rullade en film på skärmen att alla passagerare ska använda munskydd ombord på bussen. Jag var den enda som hade munskydd på mig.
Citera
2021-04-07, 12:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Astra får inte exportera vaccin förens leveranserna till Uk är färdiga = stopp av export av vaccin.
Hur många doser av pfizers vaccin hade ni haft om eu hade stoppat export av vaccin på samma sätt?
Var har du läst det? Jag kan ha fel, men vad jag vet finns inget sådant exportförbud.

Har du en länk?
Citera
2021-04-07, 12:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Trams. Inte en vaccindos som producerats i UK har lämnat landet. Britterna får skylla sig själv när dom jävlas med EU som har mycket större produktionskapacitet.

"Mrs von der Leyen says 41 million vaccine doses have been exported from the EU to 33 countries in six weeks.
More than 10 million of them have gone to the UK."

"There has been no public announcement of any vaccine exports from the UK, and no evidence that any have taken place."

https://www.bbc.com/news/45877605
Vad har UK med detta att göra?

Var är det exportförbud du hävdar skulle vara på plats? Länk? Referens?

Eller är det så att det är DU som gått på någon propaganda...?
Citera
2021-04-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Var har du läst det? Jag kan ha fel, men vad jag vet finns inget sådant exportförbud.

Har du en länk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpP86/eu-i-vaccinbrak-med-britterna--hotar-med-exportforbud

Citat:
I tisdags uppgav brittiska regeringskällor att vaccin från Astra Zenecas brittiska fabriker i Oxford och Staffordshire inte får levereras till EU förrän Storbritannien har fått sina 100 miljoner doser, skriver The Guardian.
Citera
2021-04-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att Tegnell eftersträvade stor allmän spridning i syfte att nå flockimmunitet men misslyckades mot att andra länder försökte minska spridningen men misslyckades.

Sverige har alltså klarat sig förvånansvärt bra trots Tegnell o inte tack vara honom.

Att smittspridningen i Sverige blev begränsad trots försöken från fohm är intressant. Kan ju bero på att folk gjorde betydligt mer begränsningar i sina sociala kontakter än vad myndigheterna krävde.

Kanske för att Tegnell insåg att hårda restriktioner inte skulle fungera. I en månad kanske, men inte ett år. Då visste vi dessutom inte när, eller ens om, vi skulle ha ett vaccin. Finns dessutom konsekvenser av restriktioner som inte syns i siffrorna. Mer kvinnomisshandel, mer barnmisshandel e.tc.
Citera
2021-04-07, 12:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Astra får inte exportera vaccin förens leveranserna till Uk är färdiga = stopp av export av vaccin.
Hur många doser av pfizers vaccin hade ni haft om eu hade stoppat export av vaccin på samma sätt?
Var har du fått detta ifrån? Har du någon länk eller liknande som styrker dessa påståenden? Har UK infört ett exportförbud för vaccin från UK?
Citera
2021-04-07, 12:08
Medlem
SvaMp_s avatar
Vad tror ni om CHile?
De ska ha vaccinerat en stor del av befolkningen, men dödskurvan går stadigt uppåt, har de fått skitvaccin från Kina?

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
21% fullt vaccinerade

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/chile/

Inte överdrivet imponerande siffror hitills från Serbien heller, kurvan har börjat avta men tycker det går sjujävelskt långsamt. Tog ju ett tag i Israel också, men tycker ändå det borde hända lite mer...
Citera
2021-04-07, 12:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Er det ikke primært, fordi Indien er begyndt at bruge deres doser internt?
Nej, det är för att EU har börjat med vaccine-piracy efter att ha insett att de varit för sena och för dåliga på att beställa och köpa vaccin.
Citera
2021-04-07, 12:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det finska folket har en helt annan sammanhållning än vad svenskarna har.
Det gör att restriktioner följs i större utsträckning och när dessa ger resultat känner sig befolkningen sig stolta att ha bidragit med något till samhället och framförallt till sitt land.

I Sverige verkar det bara vara jag, jag jag. Tyvärr!

Eftersom är rekommendationerna så luddiga i Sverige och endast rekommendationer som är upp till var och en att följa eller inte.

Till exempel åkte buss i Västmanland för någon vecka sedan och det rullade en film på skärmen att alla passagerare ska använda munskydd ombord på bussen. Jag var den enda som hade munskydd på mig.
När Tegnell/FHM länge har sagt att munskydd inte hjälper och att det kanske kan göra saker värre så är det såklart svårt att tro att folk ska lyssna när man sedan byter fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in