2021-04-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Absolut, det återstår bara Norge och Finland...och de andra 192 länderna som ska "gå om oss".

Av de andra 192 länderna. Kan det vara så att rätt många av dem redan "gått om oss"?

Citera
2021-04-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Nu sprider du gödsel igen.

Påståendet var att Estlands nedstängning har reducerat insidensen avsevärt, vilket jag påvisat. Skrev aldrig att att den inte fortfarande är bland de högsta i Europa. Vore märkligt att göra något sådant när jag tillika presenterase de färskaste siffrorna.

Deras insidens har därmed sjunkit med 500 sedan nedstängningen och är nu 1009. Sveriges är 678 men inte sjunkande. Sverige är på 12:e plats för övrigt.

Känns som du undviker huvudresonemanget och plockar ut valda delar, som du dessutom förvränger, varefter du argumenterar utifrån det.

Väldigt märkligt sätt att föra sig.

Inte alls märkligt. Någon nämnde Estland i tråden och jag kommenterade hur uselt det går för Estland. Varken mer eller mindre än så.
Citera
2021-04-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Innan epidemin hade spridits i Sverige"? De började maila så sent som den 6 mars.

Dessutom skriver Britton själv "Hej Anders, Bråda dagar för dig. Här är några rader från en som inte har lika bra koll på verkligheten (men däremot på smittspridningsmodeller)". Har någon av de här smittspridningsmodellerna visat sig stämma? Näpp, inte ett rätt. Sverige skulle ha hundratusentals döda till midsommar. Flockimmunitet i maj. Munskydd skulle rädda världen från en andra våg.

Vi ska vara evigt tacksamma för att vårt land stod emot impulsen att inteckna landet och slänga människors rättigheter i papperskorgen, baserat på gammelmodiga datormodeller som inte stämde.

Som vanligt läser du allt som går emot din världsbild, som Fan läser Bibeln. 😄 Tack för dagens skratt dock. 👍

Det som det går ut på är att Britton (m.fl.) försökte vädja till FHM om tidiga åtgärder. För att det skulle kunna åtminstone fördröja/dämpa smittan, bl.a.

Britton fortsätter att trycka på, närmast vädjar om åtgärder, eftersom varje liten sådan – tvätta händer, undvika kram och handskakning – får stora effekter i hans smittspridningsmodeller.

I artikeln jämförs också mycket riktigt hur grannländerna införde viktiga åtgärder, tidigt.

Även Jan Albert försöker ligga på Tegnell men blir avvisad.

Det är ett högklassigt reportage som tydligt för alla och envar med minsta intelligens, visar på hur FHMs strutsmentalitet försenat varje typ av åtgärd som skulle kunnat fördröja smittexplosionen och vunnit oss tid. Tid att förbereda oss, forma en strategi och köpa in skyddsmaterial, osv.

Skall bli intressant att följa vad mer för galenskaper som uppdagas i artiklarna framöver.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-var-sist-med-atgarder-for-att-fhm-inte-tror-att-det-hjalper/
Senast redigerad av Maharaja79 2021-04-06 kl. 11:36. Anledning: Länk
Citera
2021-04-06, 11:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men de flesta har lämnat Tyskland och Danmark bland körbärsplockandet nu
I våras var ju Tyskland guden som alla skulle följa enligt epidemiologerna här
Det hör man inte mycket av... nu är det som du säger, mest söderhavsöar och Norge/Finland kvar...

Norge är nu lika farligt som sverige nu enligt CDC ...

https://wwwnc.cdc.gov/travel/destinations/traveler/none/norway

Finns inga länder kvar snart..
Citera
2021-04-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Återigen, tills du presenterar källor är dina inlägg tyvärr rätt ointressanta. Jag har väldigt nyligen sett helt andra siffror som visar att Sverige ligger mkt mer skamligt till än det du påstår. Men visa gärna källor som sagt.

Det är heller inte ointressant att vi är absolut sämst av alla våra nordiska grannländer. Det handlar inte om små marginaler, utan vi är som ett u-land i jämförelse med dem, när det gäller covid. Vilket är högst märkligt. Det reportage jag länkade kan ge vissa förklaringar till det, bland annat.

Varför man är intresserad av att granska ett totalt medicinskt och hälsomässigt haveri såsom allt som gick fel med covid i Sverige, är väl rätt uppenbart. Så att man förhoppningsvis inte gör om samma misstag igen, vid nästa pandemi.

Om du visste vad du pratade om så hade du vetat allt det här men... jag gör det enkelt för dig.
Gå in på worldometers. Väljs sedan "Europa" och välj sedan "Döda/capita".

Sverige på 22:a plats.

Knappast det du sade när vi låg 6:a i våras på samma lista om man tittar tillbaka i tråden litegranna.
Nu har bägaren sedan länge runnit över till Sverige och land efter land går förbi oss.

Något som enligt dig var helt uteslutet

Det är ganska ointressant att jämför sig med två outliers i världen. Jag tror också det är ointressant för Norge att jämföra sig med Grönland, Island, Taiwan, NZ eller Micronesien.

Inte alls märkligt att vi ligger sämst till i Norden med våran demografi. Dessutom har Sverige alltid drabbats hårdast av de tidigare pandemierna som varit. Så det är snarare konstigt om det skulle vara tvärtom helt plötsligt.

Granskning kan man göra om ett par år, absolut. Nu handlar det mest om en journalist som vill sälja lösnummer.
Citera
2021-04-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Absolut, det återstår bara Norge och Finland...och de andra 192 länderna som ska "gå om oss".

Jasså, jaha?

Sverige nu alltså nere på 22:a plats i Europa i döda/capita. Sjunker som en sten på listan. Snart går ytterligare ett par länder om oss.

Vad gäller överdödligheten för 2020 är vi topp 10. Och det är ju ett bättre mäteverktyg och det enda riktiga när detta är över.
Citera
2021-04-06, 11:38
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Inte alls märkligt. Någon nämnde Estland i tråden och jag kommenterade hur uselt det går för Estland. Varken mer eller mindre än så.

Det här ju helt sanslöst faktiskt. Det gick uselt för Estland, det är sant. Då stängdes landet ner och insidensen har avtagit markant. Vilket var hela poängen.

Hela inläggskedjan började med att du hävdade att nedstängningar kan som bäst "nagga spridningen i kanten" och förneka att en nedstängning är en nedstängning. Oftast mumlar du obegripligt om korvkiosker, oklart varför.

Väldigt inkonsekvent, motsägelsefull och direkt ohederlig argumentation.
Citera
2021-04-06, 11:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Barnen ska inte offras i denna pandemi. Detta synsätt är helt sjukt hypokondriskt och direkt skadligt. Barn far illa som det är av pandemin pga stängda fritisaktiviteter och ska inte straffas ytterligare med utebliven fysisk undervisning.

Vad vi helt ska fokusera på är att skydda de som behöver skyddas och det har vi tyvärr inte gjort tillräckligt. Hade vi gjort rätt från början hade inte lika många behövt dö i förtid.
Hampus går till skolan och blir smittad, tar hem smittan till mamma som jobbar på ett äldreboende...
Svårt att stoppa dessa kedjor i praktiken.
Särskilt när man tycker det är onödigt med tester och skyddsutrustning.

*edit
Dessutom var man skeptisk till pre-/a-symptomatisk smittspridning.
Senast redigerad av DikT 2021-04-06 kl. 11:44.
Citera
2021-04-06, 11:40
Medlem
Citat:
Barnen ska inte offras i denna pandemi. Detta synsätt är helt sjukt hypokondriskt och direkt skadligt. Barn far illa som det är av pandemin pga stängda fritisaktiviteter och ska inte straffas ytterligare med utebliven fysisk undervisning.

Vad vi helt ska fokusera på är att skydda de som behöver skyddas och det har vi tyvärr inte gjort tillräckligt. Hade vi gjort rätt från början hade inte lika många behövt dö i förtid.

För mig är inte distansundervisning att offra barnen. Jag tillhör dem som tycker att det finns en övertro på skolans betydelse. Jag tycker skolan är en förvaringsplats. Det klipps och klistras. Sen är det fruktstund. Ruggigt ineffektivt.

Helt enig i att skydda de som måste skyddas. Men för att vi ska lyckas med det så måste vi få ner smittspridningen i samhället och där är barnen en kugge i hjulet.
Citera
2021-04-06, 11:40
Medlem
Citat:
Norge är nu lika farligt som sverige nu enligt CDC ...

https://wwwnc.cdc.gov/travel/destinations/traveler/none/norway

Finns inga länder kvar snart..

Hindrar dock inte körsbärsplockarna från att köra med Norge och Finland ett tag till Uppblandat med Taiwan och NZ

Jag minns också i våras när epidemiologerna här inne satt och hyllade Ungern, Polen, Baltikum... ja, hela östeuropa i princip.
De var så grymma med stängda gränser i tid och där skulle smittan AAAAAALDRIG få fotfäste

Många av dessa nick ser du än idag här i tråden.

Man hör lika lite om östeuropa nu som av Tyskland bland körsbärsplockarna
Citera
2021-04-06, 11:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hindrar dock inte körsbärsplockarna från att köra med Norge och Finland ett tag till Uppblandat med Taiwan och NZ

Jag minns också i våras när epidemiologerna här inne satt och hyllade Ungern, Polen, Baltikum... ja, hela östeuropa i princip.
De var så grymma med stängda gränser i tid och där skulle smittan AAAAAALDRIG få fotfäste

Många av dessa nick ser du än idag här i tråden.

Man hör lika lite om östeuropa nu som av Tyskland bland körsbärsplockarna

Och Portugal var så duktiga... hmm vi får nog vänta och se hur det går. Det verkar som att det blir jobbigare ju längre man stänger ner.
Citera
2021-04-06, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du tror inte det kan finnas sjukdomar som utlöses av att immunförsvaret "engageras"? Hur förklarar du narkolepsin efter svininfluensavaccinet om vaccinet "bara engagerade immunförsvaret"? Är autoimmuna sjukdomar inga sjukdomar för att det "bara är immunförsvaret som är engagerat"? Allergier samma sak.

Hur kan du vara så säker på att covidvaccin inte kan utlösa sjukdomar? Tycker du behöver förklara dig på den punkten.
Ni förnekare har blivit ovanligt korkade på sista tiden med en i det närmaste autistisk hermeneutik.

Naturligtvis menar jag sjukdomen man vaccineras för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in