Citat:
Detta är sanning med modifikation, men det spelar inte så stor roll, eftersom du fortfarande färdas snabbare än ljuset med en Alcubierre drive, så de relativistiska effekterna (alltså tidsdilatation) kickar in i alla fall:
https://www.quora.com/If-the-Alcubierre-warp-drive-is-possible-does-that-mean-time-traveling-to-the-past-is-possible?top_a ns=189802792
https://physics.stackexchange.com/questions/247038/does-alcubierre-drive-allow-time-travel
När du färdas snabbare än ljuset så åker du helt enkelt tillbaka i tiden. I normala fall krävs det acceleration för att färdas snabbare än ljuset, men färdas du snabbare än ljuset så färdas du helt enkelt snabbare än ljuset, spelar ingen roll om du gör det genom ett vanligt rymdskepp som accelererar eller i ett rymdskepp som tekniskt sett står stilla men som manipulera rumtiden så att rymdskeppet ändå förflyttaa...
Maskhål kan användas som tidsmaskiner också, skillnaden är att ett maskhål inte kan användas för att färdas längre bak i tiden än från tidpunkten maskhålet startade. Så om jag skapar ett stabilt maskhål idag som varar i några tusen år, så kommer framtidsmänniskor från tusentals år in i framtiden att kunna använda maskhålet för att färdas tillbaka i tiden till idag. Med Alcubierre drive däremot kan man färdas mer eller mindre hur långt som helst tillbaka i tiden, eftersom man bokstavligt talat färdas snabbare än ljuset, medan maskhål snarare är en genväg mellan tid och rum.
När du färdas i till exempel 85% av ljusets hastighet så börjar tidsdilatation att komma igång, och när du kommer riktigt nära ljusets hastighet, säg 99.95%, så blir tidsdilatation extrem. Så med andra ord, ska du färdas i ljusets hastighet i vintergatan så kommer du att nå fram till andra sidan galaxen på relativt kort tid, medan det här på jorden kanske har passerat hundra tusen år eller liknande siffror.
https://www.quora.com/If-the-Alcubierre-warp-drive-is-possible-does-that-mean-time-traveling-to-the-past-is-possible?top_a ns=189802792
https://physics.stackexchange.com/questions/247038/does-alcubierre-drive-allow-time-travel
När du färdas snabbare än ljuset så åker du helt enkelt tillbaka i tiden. I normala fall krävs det acceleration för att färdas snabbare än ljuset, men färdas du snabbare än ljuset så färdas du helt enkelt snabbare än ljuset, spelar ingen roll om du gör det genom ett vanligt rymdskepp som accelererar eller i ett rymdskepp som tekniskt sett står stilla men som manipulera rumtiden så att rymdskeppet ändå förflyttaa...
Maskhål kan användas som tidsmaskiner också, skillnaden är att ett maskhål inte kan användas för att färdas längre bak i tiden än från tidpunkten maskhålet startade. Så om jag skapar ett stabilt maskhål idag som varar i några tusen år, så kommer framtidsmänniskor från tusentals år in i framtiden att kunna använda maskhålet för att färdas tillbaka i tiden till idag. Med Alcubierre drive däremot kan man färdas mer eller mindre hur långt som helst tillbaka i tiden, eftersom man bokstavligt talat färdas snabbare än ljuset, medan maskhål snarare är en genväg mellan tid och rum.
När du färdas i till exempel 85% av ljusets hastighet så börjar tidsdilatation att komma igång, och när du kommer riktigt nära ljusets hastighet, säg 99.95%, så blir tidsdilatation extrem. Så med andra ord, ska du färdas i ljusets hastighet i vintergatan så kommer du att nå fram till andra sidan galaxen på relativt kort tid, medan det här på jorden kanske har passerat hundra tusen år eller liknande siffror.
Det är sant utan modifikation och det spelar all roll. Du kan inte påstå att relativistiska effekter sker av en orsak som inte alls innebär relativistiska effekter och sen påstå att det inte spelar någon roll att orsaken inte innebär relativistiska effekter då den ändå innebär relativistiska effekter.
Det innebär inga relativistiska effekter så för frågan om det innebär relativistiska effekter så spelar det roll om det innebär relativistiska effekter.
På samma sätt som inflationen expanderar rummet mellan oss och det vid kanten av vårat observerbara universum så sker ingen tidsdilatation eftersom det inte är någon rörelse som i hastighet av acceleration från vila i det egna referenssystemet genom kraftverkan.
Säg vad du menar istället för att länka till andra forum.
Jo det spelar all roll om man färdas genom att accelerera med ett rymdskepp eller om man tekniskt sett står still. För relativism så är det skillnad på händelser som innebär relativistiska effekter och händelser som inte gör det. Det ena är tekniskt sett inte att färdas, förflyttas eller att röra sig snabbare än ljuset. Eftersom ljusets hastighet relativt en observatör definieras relativt observatören själv så finns det inget alternativ till det som i normala fall krävs, eftersom det per definition krävs.
Nej, inte den enda typen av maskhål som har någon vetenskaplig bäring, som sammanflätade svarta hål eller Einstein Rosen-bryggor. De har ingenting med att resa tillbaka i tiden att göra, tvärtom. Det är en mekanism som primärt beror på rumtidens spatiala egenskaper.
Tekniskt sett så är det samma sak som hur jag kan snurra en massa runt huvudet med ett ljusår långt rep och samtidigt som händelsen sker att jag släpper repet så sker också ögonblickligen händelsen att massan fortsätter färdas rakt fram istället för runt rotationscentrum.
Det krävs ingen information som färdas med ljusets hastighet från ögonblicket att jag släpper tills att massan byter riktning från mitt perspektiv. Händelsen att jag släppt repet har inte färdats bakåt i tiden för att information är ickelokal.
Av otroligt märkliga anledningar så beror det på att positioner inte ens från början är definierade till annat än det tröghetssystem som dess entropiska egenskaper beror på, vilket är till dess unika händelsehorisont. Du och jag har olika händelsehorisonter men kan ändå interagera med varandra. Om det är du och jag eller framtida du och jag som kan interagera blir då samma fråga som om händelserna man kan observera genom att byta position är ens egna i en annan tid eller ett annat referenssystems händelser och det har relativism svarat på genom att definiera vad som orsakar relativistiska effekter, vilket är acceleration genom kraftverkan i ens egna referenssystem. Annars måste du säga att Bose Einsteinkondensat också rör sig fram och tillbaka i tiden och det stämmer inte med hur vi definierar tid med entropi då det inte avgörs med position.
Det du pratar om är något sci-fi-maskhål som har egenskaper som är direkt ovetenskapliga.
Nej, Alcubierre drive är ingen färd snabbare än ljusets hastighet. Det som gör det möjligt att förändra förhållandet mellan ens egna referenssystem och omgivningens är att man koncentrerar insamlingen av den exotiska materian och dess oordnade rörelse till att bli ordnad. Så som den exotiska materian "böjde" rumtiden innan gör den också under drift, men kontrollerat. Som skillnaden mellan värmestrålning och arbete. Entropiskt sett vad gällande tid så är det ingenting konstigt som händer när man genom arbete ordnar den exotiska materian.
Maskhål är primärt en genväg mellan rum. Vad gällande tid så ökar oordningen genom ett maskhål snabbare till en annan position än vad den skulle göra om man färdades dit utanför maskhålet. Även om man låter exotisk materia med sina exotiska egenskaper utgöra en "reservoar" som kan isolera någonting från att oordnas under färd genom ett maskhål så är det ingenting som innebär någon rörelse bak i tid. Det som gör topologiska sammanflätningar av positioner i någon geometrisk spatial mångfald ens möjlig är just att de någon gång har sammanflätats, vilket sker lokalt. Så öppningarna till maskhålet måste någon gång ha delat position för att sedan separeras, där separationen är det som inte kan ske snabbare än c från deras då delade tröghetssystem. Därefter så skiter resten av universum i vilken position som följer den tidigare då det inte är universalt utan observatörsberoende.
Det är inget problem med tiden att färdas nära c, utan tvärtom så är det ju just det som relativism reglerar. Att den egna tiden går långsammare än tröghetssystemet man accelererade från är irrelevant. Det är inte det jag lämnar som definierar om min färd till någonting annat skett under kort tid utan det är det min färd är till som den egna tiden kommer förhålla sig till, vilket man inte var synkroniserad i delat referenssystem med från början. Så jorden kommer inte veta att jag är framme förrens jag kommit dit och en signal har kommit tillbaka. Jag kommer observera färre och färre händelser ju närmre c jag accelererat upp till, där jag vid c om jag kunde komma dit skulle upphöra att fungera som observatör då mitt tillstånd inte skulle förändras mellan händelser för utomstående observatörer, så jag tycker att det går fortare än det skulle göra om jag observerade händelser i samma takt som jag gör vid lägre hastighet men nära c, men det som jag kommer fram till kommer observera precis den tid en färd med den hastigheten nära c som den tid sträckan med hastigheten nära c tar.
Ingenting av det här har att göra med tid som går baklänges.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-04-06 kl. 02:46.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-04-06 kl. 02:46.

Vad känner du i hjärtat att han säger emot av det jag sagt? Du förstod inte så mycket va? Men fysiker och matte och grejer?