Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag känner inte till siffrorna på hur rika olika länder är. Men det är ointressant i det här fallet. Mitt påstående var inte att Sveriges ekonomi var en katastrof. Mitt påstående var att Anders Tegnells strategi är en katastrof för ekonomin. Med ett annat agerande, hade Sveriges ekonomi kunnat vara bättre idag.
Jag vet att det finns länder vars ekonomier har drabbats hårdare än Sveriges. Men det innebär inte att Sveriges strategi var bra för ekonomin.
Anders Tegnell är en ekonomisk katastrof. Sett ur ett globalt perspektiv, så är det naturligtvis Kina som bär stor skuld till katastrofen. Det förefaller som att fladdermössen är oskyldiga. Wuhan är inte fullt av fladdermusgrottor. Däremot är Wuhan hemstad till ett viruslaboratorium som sysslar med Corona-virus.
Eh jo, Sveriges strategi var bra för ekonomin. Pandemin har inte varit någon framgångsfaktor för ekonomin men Sveriges strategi att hantera den har definitivt varit det. Den har gjort att vi sluppit ett ras av BNP, sluppit belåning upp över öronen och vi har dessutom utrymme att klara av en andra pandemi.
Att påstå att det land som klarat av ekonomin bäst mitt i en global kris haft en strategi som var en katastrof för ekonomin är helt enkelt bara barnsligt.
Ser du varje konjunktursvängning som en ekonomisk katastrof? Du känner till att konjunkturen går upp och ner va?
Inte ens världen i sin helhet har drabbats av en ekonomisk katastrof ännu även om det finns länder som havererat sin ekonomi rejält.
Nej, nu är du verkligen bara för töntig.
ALLA länders statsepidemiologer har i så fall varit en katastrof för ekonomin. Vissa större, som våra grannländers statsepidemiologer, andra mindre, som Sveriges. Italiens och Spaniens statsepidemiologer ska vi inte bara tala om.
Din fixering vid statsepidemiologers uselhet i allmänhet och Tegnells i synnerhet borde du söka hjälp för. En pandemi bryter ut och alla tråkigheter på grund av pandemin är statsepidemiologernas fel. Weird.