2021-04-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Emot:

Jag har aldrig hört någon ge en enda bra förklaring till vad man ska ha det till, förutom att köpa det för att hoppas att det kommer stiga i värde så att det går att sälja med vinst.

För: Det ger dig rätt att mot en avgift att transferera värden decentraliserat över protokollet. Alla tror att det är en bit kod som du har i din plånbok (nyckeln) som är värdet men det är vad du kan göra med denna kod som är värdet.

Det ger dig rätt att köra i lyxfilen på motorvägen utan några poliser/politiker/bankmän etc som kan stoppa dig. Du är fri från förtryck, ambivalenta politiska beslut, extrem inflation och monetärt våld från top 1 % av 1%. Denna frihet garanteras av kryptografi samt miljontals "maskiner" som gör att denna gräddfil kommer skyddas från yttre påverkan.

Emot: Storkapitalet har hittat in och börjat centralisera skiten genom att dokumentera konton och vem som äger vad osv osv osv. Företag som arbetar med att spåra transaktioner blir också bara fler och fler. Många verkar tycka detta är bra då värdet ökar men jag tycker att det är långsiktigt katastrof och inte alls vad satoshis syfte med BTC var.
2021-04-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Komma in?? Jag har varit kryptofantast sedan 2014 och har tjänat en mycket god summa pengar på det, så det är inget som svider. Jag är dock ej krypto-fanatiker, som vissa andra - troligen är du en sådan. Det är tragiskt att se, men sånt är livet.
Vad gäller publika bitcoin-transaktioner så borde du veta att det inte finns en personkoppling i dessa transaktioner. SKV ser att det görs en massa transaktioner, men de kan inte se att Richard-Heart har köpt och sålt Bitcoin. Däremot om Richard-Heart köper och säljer på en börs, som lämnar ut information till SKV, så kommer de få kännedom om det. Jag har dock ännu ej sett det på mitt deklarationsutdrag - men visst kan det komma i framtiden. Då kommer nog intresset tyvärr minska också.

Och varför ska man växla till FIAT, tror du inte på krypto?

ouff, sålt för tidigt alltså? Ouch.

Sista frågan är bra. Jag har inte sålt nåt än. Ökar min stack månadsvis. Men du verkar inte ha följt ditt eget råd?
2021-04-05, 17:00
Medlem
Jag facineras över dessa kryprovalutor just för att jag är ett riktigt blåbär inom området.
Men kan någon förklara hur Bitcoin har ett värde ?
Ta vanliga valutor t.ex. dom bygger ju på att det finns reella värden såsom olja, guld reserver som garanterar valutorna. Grovt generaliserat

Men Bitcoin, hur kan något som med datakraft tagits fram ha ett värde ?
Vad garanterar värdet och hur har värdet uppstått?
Det är ju inte ett brett accepterat betalmedel idag annat än till skumma affärer på darknet som exempel.¨
Den enda som jag känner till som under en kort period skulle tillåta Bitcoins som betalmedel är ju Elon Musk men det var för typ en dag eller så.

Så ett enkelt svar på vad det är som skapar värdet hos Bitcoin är intressant att veta.
2021-04-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedrock
Jag facineras över dessa kryprovalutor just för att jag är ett riktigt blåbär inom området.
Ta vanliga valutor t.ex. dom bygger ju på att det finns reella värden såsom olja, guld reserver som garanterar valutorna. Grovt generaliserat

Det är ju inte ett brett accepterat betalmedel idag annat än till skumma affärer på darknet som exempel.¨
Den enda som jag känner till som under en kort period skulle tillåta Bitcoins som betalmedel är ju Elon Musk men det var för typ en dag eller så.

Så ett enkelt svar på vad det är som skapar värdet hos Bitcoin är intressant att veta.

Fascinerad av att så många nya blåbär har hört att "det enda sättet bitcoin används på är darknet". Nyfiken på vart ni hör om detta? Aftonblaskan? Verkar vara ett av de "bästa" argumenten NoCoiners har att skrämma upp andra med.

Du kan spendera dina bitcoins i princip vart som helst. Tar dem inte bitcoin direkt så tar dem VISA/mastercard. Finns en uppsjö av kort du kan ladda med bitcoin och spendera med.

Nätverkseffekten gör bitcoin unikt. Finns ingen annan kryptovaluta i närheten. Hög säkerhet och decentraliserat, på riktigt. Så ett företag eller en regering kan inte manipulera det på samma sätt som sina egna utfärdade valutor. Bitcoin har klara regler, t.ex. 21milj bitcoins som någonsin kommer att existera. Du vet exakt hur mycket bitcoins som utfärdas, men har du någon koll på hur mycket dollar/kronor som trycks upp? https://fred.stlouisfed.org/series/M2SL

Sök lite på dess roll som utmanare till guld i store of value aspekten.
2021-04-05, 17:27
Medlem
Citat:

På samma vis som FB, Google etc har värde genom sina användningsområden såklart. Google hjälper dig att hitta rätt på internet. Bitcoin låter dig transferera begränsade värden decentraliserat utan att någon politiker etc kan stoppa dessa transaktioner.

För att få transferera värden måste du först göra någon form av insats (dvs det är inte gratis) för att förvärva Bitcoin. Detta kan du göra genom att garantera nätverkets decentralisering genom att "minea" och då få del av "block rewards och fees" (nyskapade Bitcoin och avgifter) eller byta till dig Bitcoin genom Kronor, dollar, varor, tjänster etc.

När du väl har dina BTC så kan du använda dessa till att skicka till en annan person för att byta till dig varor, tjänster, kronor etc.

Värdet ligger alltså att det är en begränsad resurs som används för att skickas på ett decentraliserat nätverk för att byta till sig andra saker av värden. Det ger dig frihet och kontroll över dina "pengar" på ett vis som inte finns i samhället i övrigt.

Förstår att det kan vara svårt att förstå men värdet ligger helt enkelt i värdet av att få använda det decentraliserade nätverket och att det är en begränsad resurs.

Vet inte hur mycket koll du har angående FIAT-pengar? (De pengar vi använder idag sen vi gav upp myntfoten på 70-talet). Dessa pengar fungerar på liknade sätt som BTC förutom att det är centraliserat (dvs stater kan stänga av konton, beslagta dina pengar godtyckligt etc) samt att FIAT-pengar är en obegränsad resurs. Det finns inget som helst "värde" bakom FIAT-pengar än att vi låtsas att de har ett värde. (Det krävs ingen insats att skapa nya FIAT-pengar medan BTC kräver datorkraft för att skapa nya BTC)

Därför är BTC som kronor fast mycket bättre av 2 anledningar.

1: Det kommer bara finnas 21 miljoner BTC medan det kan komma finnas obegränsat med kronor. Inflationen i BTC är begränsad och minskar. Inflationen i SEK är obegränsad.

2: Transaktioner görs decentraliserat med BTC vilket betyder att stater/politikerrövhål/rika rövhål/allmänna rövhål inte kan hindra/stoppa transaktioner eller beslagta dina BTC. När det gäller kronor så kan du komma att kallas för terrorist/nazist/fyll i med vad fan som helst och då kan de spärra din konto, beslagta dina pengar och göra dig helt medellös dvs du måste blidka den nuvarande styrande klassen annars kommer du bli ekonomiskt "persona non grata" och får tigga till dig din mat för dagen.

Edit: Glömde ett par saker till. Att det är otroligt säkert och har fungerat dygnet runt i över 10 år nu och att det är anonymt. Rätten till privatliv är en otroligt viktig faktor också. Speciellt i dessa "big-data tider" där det sparas så mycket information om oss alla och används på vis vi inte ens kan drömma om.

Edit2: Är säkert fler saker jag glömt.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2021-04-05 kl. 17:41.
2021-04-05, 17:31
Medlem
Citat:

Dagens pengar är inte längre uppbackade av guld eller andra metaller i märkvärd utsträckning. Se bara på hur mycket pengar man har tryckt upp senaste året. Men frågan hur bitcoin kan ha något värde leder till att ifrågasätta sig vad pengar är för något.
All datorkraft krigar för att det aldrig ska finnas mer än 21 miljoner bitcoins så därav kan en bitcoin också ha ett värde.
Bitcoin har växt sig enormt som ett betalningsmedel, främst i u-länder men sen kan man ju välja att blunda för det.
2021-04-05, 17:45
Medlem
Tack för ett väldigt bra svar, det är just sådana här svar man behöver för att förstå bättre hur det fungerar.
Återigen tack för att du bemödade dig att svara på mitt inlägg på ett trevligt sätt.
Vilket är något som många inte klarar av på Flasback

QUOTE=FriedrichvonHayek|75377483]På samma vis som FB, Google etc har värde genom sina användningsområden såklart. Google hjälper dig att hitta rätt på internet. Bitcoin låter dig transferera begränsade värden decentraliserat utan att någon politiker etc kan stoppa dessa transaktioner.

För att få transferera värden måste du först göra någon form av insats (dvs det är inte gratis) för att förvärva Bitcoin. Detta kan du göra genom att garantera nätverkets decentralisering genom att "minea" och då få del av "block rewards och fees" (nyskapade Bitcoin och avgifter) eller byta till dig Bitcoin genom Kronor, dollar, varor, tjänster etc.

När du väl har dina BTC så kan du använda dessa till att skicka till en annan person för att byta till dig varor, tjänster, kronor etc.

Värdet ligger alltså att det är en begränsad resurs som används för att skickas på ett decentraliserat nätverk för att byta till sig andra saker av värden. Det ger dig frihet och kontroll över dina "pengar" på ett vis som inte finns i samhället i övrigt.

Förstår att det kan vara svårt att förstå men värdet ligger helt enkelt i värdet av att få använda det decentraliserade nätverket och att det är en begränsad resurs.

Vet inte hur mycket koll du har angående FIAT-pengar? (De pengar vi använder idag sen vi gav upp myntfoten på 70-talet). Dessa pengar fungerar på liknade sätt som BTC förutom att det är centraliserat (dvs stater kan stänga av konton, beslagta dina pengar godtyckligt etc) samt att FIAT-pengar är en obegränsad resurs. Det finns inget som helst "värde" bakom FIAT-pengar än att vi låtsas att de har ett värde. (Det krävs ingen insats att skapa nya FIAT-pengar medan BTC kräver datorkraft för att skapa nya BTC)

Därför är BTC som kronor fast mycket bättre av 2 anledningar.

1: Det kommer bara finnas 21 miljoner BTC medan det kan komma finnas obegränsat med kronor. Inflationen i BTC är begränsad och minskar. Inflationen i SEK är obegränsad.

2: Transaktioner görs decentraliserat med BTC vilket betyder att stater/politikerrövhål/rika rövhål/allmänna rövhål inte kan hindra/stoppa transaktioner eller beslagta dina BTC. När det gäller kronor så kan du komma att kallas för terrorist/nazist/fyll i med vad fan som helst och då kan de spärra din konto, beslagta dina pengar och göra dig helt medellös dvs du måste blidka den nuvarande styrande klassen annars kommer du bli ekonomiskt "persona non grata" och får tigga till dig din mat för dagen.

Edit: Glömde ett par saker till. Att det är otroligt säkert och har fungerat dygnet runt i över 10 år nu och att det är anonymt. Rätten till privatliv är en otroligt viktig faktor också. Speciellt i dessa "big-data tider" där det sparas så mycket information om oss alla och används på vis vi inte ens kan drömma om.

Edit2: Är säkert fler saker jag glömt.[/quote]
2021-04-05, 19:09
Avslutad
Bästa argumentet för:
Den ultimata store of valuen. Den ersätter inte bara guldet, utan det mesta som används som alternativ till att ha pengarna på banken.

Enda argumentet emot:
Alla regeringar i hela världen skulle sammarbeta för första gången, och kriminalisera handel med Bitcoin.

Det intressanta här är att det finns massor av argument som backar upp det första, och ganska lite som talar emot det. Samtidigt finns det väldigt lite som backar upp det sistnämnda, och ganska mycket som istället talar emot det.

Energifrågan är hur som helst inget argument emot. Då Bitcoin drar mindre resurser än dagens finansiella system. Är man ok med att sociala medier drar massa energi, så ska man ha i åtanke att Bitcoin drar mindre.
2021-04-05, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...

Energifrågan är hur som helst inget argument emot. Då Bitcoin drar mindre resurser än dagens finansiella system. Är man ok med att sociala medier drar massa energi, så ska man ha i åtanke att Bitcoin drar mindre.

Energiåtgången är beroende av hur många transaktioner som görs. BTC-nätverket drar mindre energi än dagens finansiella system, ja, men föreställ dig hur det skulle se ut om antal BTC-transaktioner var lika många som dagens antal dollar-transaktioner.
2021-04-05, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bästa argumentet för:
Den ultimata store of valuen. Den ersätter inte bara guldet, utan det mesta som används som alternativ till att ha pengarna på banken.
Det där är inget argument, det är ett påstående. VARFÖR är det den ultimata store of valuen?
2021-04-05, 19:33
Avslutad
Citat:
Energiåtgången är beroende av hur många transaktioner som görs. BTC-nätverket drar mindre energi än dagens finansiella system, ja, men föreställ dig hur det skulle se ut om antal BTC-transaktioner var lika många som dagens antal dollar-transaktioner.

Och därför kommer inte alla transaktioner ske on-chain i Bitcoin lagret, heller.

Om man inte förstår detta påstående, så är man dåligt påläst och bör hålla sig borta från att argumentera emot Bitcoin med att det drar energi.
Senast redigerad av se_där... 2021-04-05 kl. 19:42.
2021-04-05, 19:35
Avslutad
Citat:
Det där är inget argument, det är ett påstående. VARFÖR är det den ultimata store of valuen?

Orkar inte skriva en uppsats just nu, men denna bild säger ändå en del.
https://bitcoinexchangeguide.com/wp-content/uploads/2019/03/image1-123.png

*edit*
Denna ger dig svaret rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=8N6wxzZCu4M&ab_channel=DailyDoseOfBitcoin
Senast redigerad av se_där... 2021-04-05 kl. 19:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in