Men vadå rimligt antagande? Är det någons slags försök till historieomskrivning på g?
Det är helt jävla självklart att vi hade flest sjuka i mars-april. Sverige testade bara folk som behövde sjukhusvård fram till juni någon gång.
I slutet av maj var det 0,3% av invånarna i region Stockholm som hade en pågående infektion, dvs en åttondel av siffran för månadsskiftet mars/april (2,3%).
Vilket innebär att då vi inte har data på det så gör vi ett antagande utefter den datan vi har och den verklighet vi ser, ett rimligt antagande....
Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:
Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.
Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.
– Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.
Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många:
Att det nu kommer allt fler indikationer på att människor börjar tröttna på restriktionerna gör Sofia orolig.
– Det var ju det som gjorde att jag höll mig frisk i ett helt år, att vi höll oss till restriktionerna. Men de sista veckorna började även vi slappna av lite i takt med att ljuset kom och det blev varmare. Vi sänkte garden för mycket helt enkelt och blev sjuka. Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna.
Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.
Ja, det var många felaktiga rekommendationer som kom från FHM och när det visade sig vara felaktiga då var motiveringen att med den information som vi hade då tyckte vi det var rätt beslut.
Faktum är att om man inte har tillräckligt med information då ska man låta bli att rekommendera felaktigheter.
Det fungerar under förutsättning att människor också håller avstånd och så vidare.
Håller du avstånd och inte trängs behöver du munskydd lika mkt som en snuttefilt . Vi bor i ett mkt glesbefolkat land så vi har ont riktigt det behovet.
Det är helt obegripligt att du skulle ha det jobb du påstår dig ha men så bristfällig analysförmåga. Antal intensivvårdade (per 100 000) är det surrogatmått som är mest tillförlitligt över tid och mellan länder för att mäta smittspridning på samhällsnivå.
I Sverige toppade antalet inlagda på IVA med en platå kring ca 550 patienter i mitten av april. Genomsnittlig tid från insjuknande till inläggning i intensivvård är 10-11 dagar, alltså toppade smittspridning i Sverige våren 2020 i början/mitten av april.
Ovan stöds också av att antalet på IVA under andra vågen toppade ca 1-2 veckor efter toppen av smittade i Sverige.
Du verkar ha svårt att sätta statistik i sitt sammanhang och förstå att brister i insamlingen av data påverkar hur man analyserar resultatet (hur stor andel av befolkningen som testas, att dödscertifikat inte är en helt säkra vad gäller dödsorsak).
Region Stockholm har lägst andel vaccinerade i landet. Samtidigt finns ett stort antal lediga vaccinationstider för den som är 75 plus. Det beror bland annat på att man har ett stort lager av Astra Zenecas vaccin – som nu går att använda igen.
Det här var läskigt. Fullt frisk och vältränad tjej, själv sjuksköterska, som blev jättesjuk:
Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.
Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.
– Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.
Även hennes man blev sjuk, men inte lika sjuk som hon. Hon säger så här i artikeln, och det tror jag är sant för många:
Att det nu kommer allt fler indikationer på att människor börjar tröttna på restriktionerna gör Sofia orolig.
– Det var ju det som gjorde att jag höll mig frisk i ett helt år, att vi höll oss till restriktionerna. Men de sista veckorna började även vi slappna av lite i takt med att ljuset kom och det blev varmare. Vi sänkte garden för mycket helt enkelt och blev sjuka. Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna.
Samtidigt är det i grunden Folkhälsomyndighetens fel, att så många har fått för sig att de "antagligen redan har haft det, fast med milda symptom, och är immuna nu, så vi kan springa runt på sta'n". Det var ju de som spred den missuppfattningen från början. Sanningen är ju att förhållandevis få har gått igenom infektionen, och de som har gjort det - ja, de har inte kunnat undgå att märka det.
Det som är oroväckande är att vaccinationen är pausad för sjukvårdspersonal (åtminstone i Stockholm) medan den är öppen för 75+ som vill inte ens komma ut och vaccinera sig.
Tusentals lediga tider har funnits de senaste dagarna pga lågt intresse från 75+ som inte ville boka tiderna.
Ärman isolerad och följer hygien rådet varför ska man vaccinera sig?
Däremot vårdpersonal som är den mest utsatta gruppen för Covid smittan får inte vaccinera sig !!! Den är pausad.
Ser ikke bra ut i Frankrike - verst i Vest-Europa.
President Macron har fått kritikk fra opposisjonen og medisinske eksperter for å ikke å ha innført nasjonale tiltak tidligere.
Krisen i Paris-området er et resultat av at Frankrike nå er det hardest rammede av de store landene i Vest-Europa.
Frankrike registrerte 60.992 nye koronasmittede søndag. Det er det høyeste tallet for en enkelt dag siden begynnelsen av november.
Region Stockholm har lägst andel vaccinerade i landet. Samtidigt finns ett stort antal lediga vaccinationstider för den som är 75 plus. Det beror bland annat på att man har ett stort lager av Astra Zenecas vaccin – som nu går att använda igen.
Johan Bratt, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm medger ju själv att informationen varit bristfällig men som han uttrycker sig "Man kan möjligen se det som lite orättvist"
Det är helt obegripligt att du skulle ha det jobb du påstår dig ha men så bristfällig analysförmåga. Antal intensivvårdade (per 100 000) är det surrogatmått som är mest tillförlitligt över tid och mellan länder för att mäta smittspridning på samhällsnivå.
I Sverige toppade antalet inlagda på IVA med en platå kring ca 550 patienter i mitten av april. Genomsnittlig tid från insjuknande till inläggning i intensivvård är 10-11 dagar, alltså toppade smittspridning i Sverige våren 2020 i början/mitten av april.
Ovan stöds också av att antalet på IVA under andra vågen toppade ca 1-2 veckor efter toppen av smittade i Sverige.
Du verkar ha svårt att sätta statistik i sitt sammanhang och förstå att brister i insamlingen av data påverkar hur man analyserar resultatet (hur stor andel av befolkningen som testas, att dödscertifikat inte är en helt säkra vad gäller dödsorsak).
Akta dig så att inte Takadongtakadang och hans akademikervänner skrattar åt dig runt fikabordet medan de försöker räkna ut hur många procent fler bullar det ligger på fatet med 10 bullar än det med 5 bullar.
Kanske står det inte "det här är bullar" på en skylt heller, så enligt Takadongtakadang har de då 0 bullar.
Alla former av karantäner skadar ekonomin så det hade du inte lyckats med.
Jag hade satsat mer på skydd av de som behövts skyddats. Till exempel lagt allt krut på att alla gamlingar får maten hemkörd och all service de kan tänka sig behöva. Är de trångbodda får man se över hur de bor tillfälligt och ordna med annat boende under pandemin och se till att testa alla i deras närhet i första hand och ha karantän för de som är sjuka.
Samtidigt hade man då kunnat ha samhället öppet i stort sett som vanligt.
Nej din modell hade inte fungerat. Viruset hade flödat in och spritt sig fritt i samhället. Du hade fått för stor samhällsspridning och dom som skulle ta hand om dom gamla och sjuka hade smittat sina vårdtagare.
Hade du haft karantän kanske du fått mindre samhällsspridning och kunnat skydda dom äldre. Minns att du måste hålla R talet kring 1,0.
Du pratar om något helt annat. Du verkar ha VÄLDIGT svårt att acceptera att antalet smittade ökade i Sverige fram till Juni 2020.
Det är HELT obegripligt att svenska inte begriper detta. Total hjärnsmälta och komplett faktaresistens.