2021-04-05, 08:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jo det är förstås sant. Men du måste skilja på begreppet Immunitet och Flockimmunitet. Vid flockimmunitet skyddar dom immuna den mindre gruppen som inte är immuna från att infekteras.

Det tycks inne alls fungera vid vattkoppor där i princip alla som inte har egen immunitet kommer att insjukna.

Nä. Det finns massor av vuxna som inte haft vattkoppor. Blir man inte smittad som barn brukar man inte bli det senare heller.

Vattkoppor är väldigt smittsamt om jag förstått det rätt.
Citera
2021-04-05, 08:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Lyckas man med det går antal avlidna ner, det är ju bra, men det löser inte problemet med överbelastad IVA.
jo ju fler sköra som skyddas fram till vaccineringen desto mindre problem för iva.

Citat:
Det har aldrig handlat om antal avlidna, förra året lät man de bara dö, man brydde sig inte ett smack. Sedan fick man ju skämma lite när man fick kritik, och styrde upp det en smula för de äldre.

Jag håller med om att det var dåligt skött. Man borde agerat mkt snabbare med skyddet av de äldre och trångbodda. Det hade kunnat spara många liv.

Citat:
Vad det handlar om nu och har under hela denna tiden handlat om är att hålla samhället så öppet det går utan att vården stupar.
ja det verkar gå ganska bra trots allt.

Citat:
Man vill hålla vården och IVA på stupets rand men inte får den att falla över. Det är ju det hela "platta till kurvan så att vården hinner med" går ut på. Inte att skydd liv, i all fall inte äldre liv.
man borde fråga sig varför vi har så få iva-platser jämfört med övriga Europa. Det borde vara mångdubbelt fler.

Citat:
Och om du nu vad den som fattade besluten hur hade du hanterat IVA? Hade du låtit vården bara kollapsa då eller så att 50 och 60 åringarna bara fick dö?
iva hade fungerat bättre och inte varit lika överbelastat om vi satsat på skydd av de sköraste från början. Nu vet jag inte om vi kan göra så mkt annorlunda än vad vi redan gör givet situationen.

På sikt så kan vi samtidigt inte heller ha världen stängd hur länge som helst. Vi är helt enkelt inte gjorda för ett sådant liv.
Citera
2021-04-05, 08:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tar man elitens parti om man förespråkar nerslängningar? Hur får du ens till det? Vi stängde inte gränserna i pandemins början (det hade ju varit allt som hade krävts då) "fri rörlighet" fick inte offras för skadan den skulle orsaka ekonomin och då också eliten.
ja indirekt gör du det eftersom de rika är de som tjänar mest på eländet det för med sig medan fattiga får det ännu jävligare. Kollektiv bestraffning av de fattiga medan eliten gottar sig och har alla möjligheter till skydd.

Citat:
Många gånger i tråden har jag läst om statskulder och nerslängningar. Kostnader för restriktioner.
mm det kostar oerhörda summor.

Citat:
Den artikeln du länkade handlar om att överklasen inte följer rekommendationerna och det finns misstankar även att politiker inte gör det i Paris.
har du sett någon maskförespråkande politiker i Sverige bära en sådan själv? Nope. Det säger allt. Reglerna är bara till för andra att följa och eliten lever som vanligt.

Citat:
Jag menar inte på att de gör rätt som stänger ner, hade de gjort rätt hade de inte behövt att stänga ner.
jaha vad är att göra rätt då?

Citat:
Hur Europa har hanterat denna pandemi är pinsamt. Europa bär en stor del av skulden till att smittan spreds över hela världen och gjorde det omöjligt att stoppa den, något som hade varit lätt om man gjort rätt i början och offrat vissa delar av ekonomin, temporärt.
vem är det du offrar egentligen tror du?
Citera
2021-04-05, 09:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det framstår som att Sverige har rätt klena undantagslagar jämfört med många andra länder. Det vore väl bra att vara förbered på det värsta.

Det framkom ju tidigt förra året att Sverige blev helt tagen på sängen. Inte hade lager, ingen tillverkningskapacitet och var tvungen att be EU om lov för att få skyddsutrustning godkänd.

Inget tyder på att vi lämnat gärdsgårdsserien när det kommer till att visa handlingskraft att kunna skydda befolkningen.

Det duger inte att sätta till utredningar när det redan är för sent. Vi är säkert i Europatopp vad gäller mängden lång utredningar men i botten när det kommer till att fatta beslut. Utöver det vimsar man runt och ändra sig.

Ja Sverige är fullständigt bakbundet när det gäller kriser. Men vi har i alla fall en broschyr: "När kriget eller krisen kommer".
Citera
2021-04-05, 09:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du är verkligen korkad på riktigt? Eller hur? Nått annat kan man ju inte förklara det vansinne du just nu håller på med.

Du är den enda tillsammans med en annan galning här inne som anser att med ökade smittotal så kommer lägre dödlighet.

Om det stämde så ska vi ju släppa smittan HELT fritt överallt

Dödstalen peakade kraftigt i April. där vände också smittspridningen. Vilket är bekräftat sedan länge av precis alla. sitter man och hävdar motsatsen så ljuger man.

Smittotalen och dödstalen följde varandra även andravågen som peakade vid nyår. Ingen skillnad där heller.

Det är nu, under de senaste månaderna som vaccinet gjort sin verkan och kurvorna skiljer sig.

Att dödstalen peakade berodde inte på något jävla besöksförbud på äldreboendena. De var hårt drabbade hela 2020. Det berodde på att smittan peakade då. Hur jävla svårt ska det vara?

Anledningen till att du inte har kompetens nog att förstå vad du läser är att vi testade 4ggr så många i Juni som i april.
Och då drar du slutsatsen att smittan ökade När det i själva verket var att vi för första gången testade vår befolkning

I April dog upp emot 115 pers om dagen i Sverige.
I juni var siffran nere på ca 30st per dag.

Inlagda på sjukhus i april var upp emot 2200 pers inlagda.
I Juni var den siffran hälften ca 1100st.

Och då dras slutsatsen ifrån den skarpa epidemiologen på +50 år att smittan peakade i Juni

HAHAHAHAHA! Episkt roligt. Är det den här nivån då har hållit på med under detta år i tråden? Vad får du ut av det trams och lögner du håller på med ärligt talat?
Nej, du är inte +50 år. Glöm det.

Hela din text är ett sammelsurium av motsägelser, nej jag sa att smittan peakade dvs vände ner, inte ökade. Läser du ens vad du själv skriver? Du begriper väl att de sköraste stryker med först därav peakar dödsfallen före smittkurvan, lägg därtill stängda äldreboenden. Så mycket text och mest svammel.
Citera
2021-04-05, 09:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du länkade till en graf med antal smittade i Sverige och hävdade att det visade smittspridningen i Sverige.

Ja?
Citera
2021-04-05, 09:14
Medlem
kurt-sunes avatar
https://twitter.com/m6info/status/1378089447271596038?s=21

Den franska eliten är oberörd av pandemin som sig bör...

Medan vanligt folk tvingas stanna hemma för att de inte har råd med böterna om de skulle råka ta en kvällspromenad.

Den som stödjer detta är en riktig sick puppy.
Citera
2021-04-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag är inte ett dugg ledsen, däremot borde du vara ledsen som står med brallorna nere vid anklarna.

Eller har du tänkt om nu och vill plocka fram siffrorna som stöder dina vidriga anklagelser?

FRAM MED SIFFRORNA NU - DUKTIGA KILLEN - VISA NU HUR DUKTIG DU ÄR!!

De är redovisade, snedfördelning råder.
Citera
2021-04-05, 09:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jo ju fler sköra som skyddas fram till vaccineringen desto mindre problem för iva.

Jag håller med om att det var dåligt skött. Man borde agerat mkt snabbare med skyddet av de äldre och trångbodda. Det hade kunnat spara många liv.

ja det verkar gå ganska bra trots allt.

Men vad fint att du tycker att det går bra, i bland får jag intrycket att du tycker man ska öppna nu.

Jag tycker inte det går bra. Vi har levt under dessa restriktioner allt för länge. Att hålla samhället så öppet det går men ändå så att vården hinner med är inte enligt mig en fungerande strategi. Det skapar bara en allt för lång kedja av restriktioner. Hade man blivit immun efter ha haft sjukdomen en gång hade det kanske funkat men det ser ju ut som om vi kan smittas en gång per år (jag är i all fall på runda två). För mig är det logiska sättet att sköta detta som om det vore en vatten läcka eller ett skadedjur i huset. Man gör allt man kan så fort som möjligt, det är det billigaste och bästa sättet. Väntar man för länge blir det dyrare och mer problematiskt.
Vad jag menar är att man gör mer tidigt, man börjar alltså inte varje ny våg med att lätta på restriktioner utan man sätter lite hårt mot hårt så att man kan lätta snabbare. det bästa hade varit om man stängt gränserna under 3 månader i början, ja då hade vi sluppit troligtvis hela pandemin.
Citat:
man borde fråga sig varför vi har så få iva-platser jämfört med övriga Europa. Det borde vara mångdubbelt fler.

iva hade fungerat bättre och inte varit lika överbelastat om vi satsat på skydd av de sköraste från början. Nu vet jag inte om vi kan göra så mkt annorlunda än vad vi redan gör givet situationen.

På sikt så kan vi samtidigt inte heller ha världen stängd hur länge som helst. Vi är helt enkelt inte gjorda för ett sådant liv.
Nej, det går självklart inte och ha hela eller delar av samhället stängda hur länge som helst. Vi valde denna väg när vi inte kunde offra "fri rörlighet" temporärt i början, det hade varit lätt att slippa denna pandemi men ekonomiska intressen förstörde den möjligheten.

Citat:
ja indirekt gör du det eftersom de rika är de som tjänar mest på eländet det för med sig medan fattiga får det ännu jävligare. Kollektiv bestraffning av de fattiga medan eliten gottar sig och har alla möjligheter till skydd.

Jag känner inte till ett ända krig eller katastrof då inte fattiga, kvinnor och barn blivit lidande. Fattigare blir ännu fattigare och våldet och det sexuella våldet mot barn och kvinnor ökar, så har det väl alltid sett ut. Man kan ju knappast förvänta sig att det skulle bli annorlunda denna gång. Om det inte skulle se ut så måste man göra något aktivt för att skydda dessa. I Sverige har vi inte inte gjort något för att öka skyddet till kvinnor och barn. Likaså så har vi i de rikare delarna av världen ens försökt att göra något för att skydda dessa grupper i de fattigare delarna av världen.

Vi hade kunnat gjort mycket i början, kvävt smittan och då hade de fattiga, våldsutsatta kvinnor och barn inte blivit så "straffade". Men man valde att lyssna på ekonomin och då också "eliten", vi höll gränserna öppna, smittade ner hela världen. För det var vi rika som gjorde det, de som flög runt fast vi hade en början av pandemi i världen. Det var inte de "fattiga i pengar men rika i frihet" skogs folket som drog smittan till Sverige utan det var de rika som unnar sig flyg skidturer. Men nu sitter t.ex. Värmland i en pissig situation, en situation som de inte satt sig i själva. Och så här är det alltid.

Det är inte restriktionerna som skapar det, utan överklassens hunger att unna sig in i fördärvet, och tyvärr drar de alla andra med sig i sitt fall.
Citera
2021-04-05, 09:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nä. Det finns massor av vuxna som inte haft vattkoppor. Blir man inte smittad som barn brukar man inte bli det senare heller.

Jag blev smittad i vuxen ålder av mitt barn. Ingen trevlig upplevelse.
Citera
2021-04-05, 09:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Enligt Kry är det efter 12 års ålder bara några få procent som inte har haft vattkoppor. (av dom ovaccinerade)

https://www.kry.se/fakta/vattkoppor/
Citera
2021-04-05, 09:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
https://twitter.com/m6info/status/1378089447271596038?s=21

Den franska eliten är oberörd av pandemin som sig bör...

Medan vanligt folk tvingas stanna hemma för att de inte har råd med böterna om de skulle råka ta en kvällspromenad.

Den som stödjer detta är en riktig sick puppy.
Finns det någon som stödjer detta? Du har nu försökt påskina det i två inlägg nu.

Såg i klippet att de till och med kind pussades. Detta är måste ju reta gallfeber på folk. I artikeln du länkade tidigare fanns det misstankar om att det även var politiker med på dessa tillställningar. Är det så och det kommer fram vilka lär de få gå.
Detta är definitivt strået vassare en löfven jul shopping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in