Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
jo ju fler sköra som skyddas fram till vaccineringen desto mindre problem för iva.
Jag håller med om att det var dåligt skött. Man borde agerat mkt snabbare med skyddet av de äldre och trångbodda. Det hade kunnat spara många liv.
ja det verkar gå ganska bra trots allt.
Men vad fint att du tycker att det går bra, i bland får jag intrycket att du tycker man ska öppna nu.
Jag tycker inte det går bra. Vi har levt under dessa restriktioner allt för länge. Att hålla samhället så öppet det går men ändå så att vården hinner med är inte enligt mig en fungerande strategi. Det skapar bara en allt för lång kedja av restriktioner. Hade man blivit immun efter ha haft sjukdomen en gång hade det kanske funkat men det ser ju ut som om vi kan smittas en gång per år (jag är i all fall på runda två). För mig är det logiska sättet att sköta detta som om det vore en vatten läcka eller ett skadedjur i huset. Man gör allt man kan så fort som möjligt, det är det billigaste och bästa sättet. Väntar man för länge blir det dyrare och mer problematiskt.
Vad jag menar är att man gör mer tidigt, man börjar alltså inte varje ny våg med att lätta på restriktioner utan man sätter lite hårt mot hårt så att man kan lätta snabbare. det bästa hade varit om man stängt gränserna under 3 månader i början, ja då hade vi sluppit troligtvis hela pandemin.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
man borde fråga sig varför vi har så få iva-platser jämfört med övriga Europa. Det borde vara mångdubbelt fler.
iva hade fungerat bättre och inte varit lika överbelastat om vi satsat på skydd av de sköraste från början. Nu vet jag inte om vi kan göra så mkt annorlunda än vad vi redan gör givet situationen.
På sikt så kan vi samtidigt inte heller ha världen stängd hur länge som helst. Vi är helt enkelt inte gjorda för ett sådant liv.
Nej, det går självklart inte och ha hela eller delar av samhället stängda hur länge som helst. Vi valde denna väg när vi inte kunde offra "fri rörlighet" temporärt i början, det hade varit lätt att slippa denna pandemi men ekonomiska intressen förstörde den möjligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
ja indirekt gör du det eftersom de rika är de som tjänar mest på eländet det för med sig medan fattiga får det ännu jävligare. Kollektiv bestraffning av de fattiga medan eliten gottar sig och har alla möjligheter till skydd.
Jag känner inte till ett ända krig eller katastrof då inte fattiga, kvinnor och barn blivit lidande. Fattigare blir ännu fattigare och våldet och det sexuella våldet mot barn och kvinnor ökar, så har det väl alltid sett ut. Man kan ju knappast förvänta sig att det skulle bli annorlunda denna gång. Om det inte skulle se ut så måste man göra något aktivt för att skydda dessa. I Sverige har vi inte inte gjort något för att öka skyddet till kvinnor och barn. Likaså så har vi i de rikare delarna av världen ens försökt att göra något för att skydda dessa grupper i de fattigare delarna av världen.
Vi hade kunnat gjort mycket i början, kvävt smittan och då hade de fattiga, våldsutsatta kvinnor och barn inte blivit så "straffade". Men man valde att lyssna på ekonomin och då också "eliten", vi höll gränserna öppna, smittade ner hela världen. För det var vi rika som gjorde det, de som flög runt fast vi hade en början av pandemi i världen. Det var inte de "fattiga i pengar men rika i frihet" skogs folket som drog smittan till Sverige utan det var de rika som unnar sig flyg skidturer. Men nu sitter t.ex. Värmland i en pissig situation, en situation som de inte satt sig i själva. Och så här är det alltid.
Det är inte restriktionerna som skapar det, utan överklassens hunger att unna sig in i fördärvet, och tyvärr drar de alla andra med sig i sitt fall.