2021-04-04, 16:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu har jag inte läst studien, men problemet med den där typen av försök att kvantifiera antalet döda i en epidemi är att den inte bygger analysen på en dynamisk problembild.

Jag tror inte att det finns EN expert som menar att COVID-19 i sig är någon form av mega-dödare, men bekymret är att sjukvården inte är dimensionerad för att hand om det stora antal patienter som kräver vård samtidigt, vilket i sig för med sig att det inte bara dör fler än vad som skulle varit fallet med en normal sjukvårdsapparat som fungerar per kapacitet, det dör även andra patienter som inte får vård i tid.

För att för många har en så förbannat dålig hälsa i botten. Det är egentligen inte så många men det räcker för att vården ska korka igen. Problemet är att restriktionerna gör att folkhälsan blir ännu sämre och nästa pandemi ännu värre sannolikt om vi inte börjar prata om varför så många blir sjuka samtidigt.
Citera
2021-04-04, 16:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"basically signed an agreement with the UK three months before we did have it with Europe"

I princip tre månader före säger han för saningen är att dom skrev på dagen EFTER EU självklart för att vänta in EU:s kontrakt och se till att skaffa sig monopol på leveranserna.
Jävla fulspel!! Så enkelt är det.

Menar du att Storbritannien inte hade fördel i form av tidig beställning?

Skrev Storbritannien inte avtalet före Europeiska Unionen? Pascal Soriot säger att en överenskommelse gjordes med Storbritannien 3 månader innan Europeiska Unionen skrev avtal. Kan Pascal Soriot syfta på någon annan sorts överenskommelse, exempelvis att brittiska regeringen betalade kostnaden för att bygga upp tillverkningen redan innan en formell beställning lades?

I så fall har ju Astra-Zeneca ingenting att förlora på att starta tillverkningen innan det finns en formell beställning.
Citera
2021-04-04, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det detta inlägg du menar?

Jag gör inte samma koppling som du, det är väl inte tester på ICA som lett fram till att smittspridningen minskar om man använder munskydd.

Vad var det jag inte förstod?

Min tanke är att heltäckande klädsel inte är särskilt effektivt för att minska smittspridningen av corona eftersom corona smittar från näsa och mun.

Däremot är det inte så svårt att tänka sig att ett skydd som täcker näsa och mun kan minska smittspridningen.
Jaha. Men man kan inte påstå att om det används i specifika situationer i vården så har det effekt i samhället om folk använder det på ICA, vilket folk brukar ge uttryck för.
Citera
2021-04-04, 16:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Menar du att Storbritannien inte hade fördel i form av tidig beställning?

Skrev Storbritannien inte avtalet före Europeiska Unionen? Pascal Soriot säger att en överenskommelse gjordes med Storbritannien 3 månader innan Europeiska Unionen skrev avtal. Kan Pascal Soriot syfta på någon annan sorts överenskommelse, exempelvis att brittiska regeringen betalade kostnaden för att bygga upp tillverkningen redan innan en formell beställning lades?

I så fall har ju Astra-Zeneca ingenting att förlora på att starta tillverkningen innan det finns en formell beställning.
Det finns ett leveransavtal som är signerat redan i Maj - TRE månader före EU.
Citera
2021-04-04, 16:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"basically signed an agreement with the UK three months before we did have it with Europe"

I princip tre månader före säger han för saningen är att dom skrev på dagen EFTER EU självklart för att vänta in EU:s kontrakt och se till att skaffa sig monopol på leveranserna.
Jävla fulspel!! Så enkelt är det.
Nä. Det finns ett kontrakt som stipulerar leverans och övernskommelse mellan UK oxh AZ som är signerat i Maj. Jag gissar att det kontraktet dyker upp om UK blir alltför hårt ansatt från skurkarna inom EUs korridorer. Vad AZ håller på med är som sagt en anna sak, men...credit where credit is due.
Citera
2021-04-04, 16:20
Medlem
Citat:
Nej, det är de inte. Du är så patetisk så det finns inte.

Du har naturligtvis begripit att jag bara sitter och väntar på att få dra ner brallorna på dig din tönt. Men du kommer naturligtvis inte lägga ut några siffror för du är som en feg liten lögnande råtta.

OK, jag skall hjälpa dig. HÄR är antalet excess death för England för perioden 21 Mars - 31 Jan 2020:
Antalet registrerade dödsfall: 445,711
Förväntat antal dödsfall (beräknat på fem års genomsnitt för motsvarande period): 373,537
Överdödlighet: 72,174

Hur många dödsfall har då registrerats i England under perioden 21 Mars - 31 Jan 2020?
COVID-19 deaths: 76,594

Jag är SÅ trött på personer som dig som sprider lögner, skitsnack och substanslöst dravel som du inte kan backa upp.

Logga ur, och kom inte tillbaka.

Återigen du jämför med medeltal och inte MOMO och heller inte mellan de två perioderna. Det är snedfördelningen mellan perioderna som är relevant att jämföra. Du mörkar igen. Patetiskt.
Citera
2021-04-04, 16:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det intressanta är att du först anklagar någon för skitsnack (trots att denne underbyggt sina argument på fakta), för att sedan dra till med det värsta skitsnacket jag sett på ett bra tag i den här tråden.

Det är INTE antalet inlagda som visar på smittläget - det är antalet smittade. Antalet inlagda visar på exakt det - antalet inlagda.

Du menar alltså att varken Nordkorea eller Tanzania har någon smittad?
För de har ju inte testat någon.

Måste vara det bästa sättet att avsluta denna pandemi helt enkelt.
Bara att sluta testa. Inga testade, inga fall.. perfekt!

Jävla idiot!
Citera
2021-04-04, 16:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I våras sa man stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna, sen körde man mello med publik. Det kanske du tycker är tuffa åtgärder. Det där med att åka mellan regioner gav de flesta blanka fan i. Anledningen till att det var tomt på restauranger mm var att folk var rädda och gömde sig självmant, hade inget som helst med åtgärder att göra.

Har Björn Olsen sagt att vi ska skänka bort vaccinet? Jag har bara hört det från en miljöpartist minister.

https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-olsen-sverige-bor-dela-med-sig-av-vaccin/
Citera
2021-04-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha. Men man kan inte påstå att om det används i specifika situationer i vården så har det effekt i samhället om folk använder det på ICA, vilket folk brukar ge uttryck för.

Om en N95-mask skyddar personal på en covid-intensiv så skyddar det nog åtminstone en hel del på ICA också.

Jag vet inte hur långt ni plattjordare är villiga att gå för att slippa erkänna att ni haft helt fel men nu börjar det nästan bli löjligt. Är det något speciellt med luften i en ICA-affär som gör att det inte fungerar där? Låt mig gissa - chem trails ?
Citera
2021-04-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan man tro men verkligheten visar något annat och om man tänker efter så förstår man varför vården och allmänheten är två helt skilda saker.

Jag har frågat en läkare om det är komplicerat att hantera ett munskydd. Han sa att den ”utbildning” han fått motsvarade ungefär 5 minuter. Det verkar inte krävas någon enorm ansträngning att lära sig att sätta fast två öglor bakom öronen med andra ord och att försöka undvika att pilla på masken eller kanske tvätta händerna efter att man rört skyddet (även om detta förmodligen är helt riskfritt det också eftersom viruset inte verkar smitta via kontaktsmitta).
Citera
2021-04-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I våras sa man stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna, sen körde man mello med publik. Det kanske du tycker är tuffa åtgärder. Det där med att åka mellan regioner gav de flesta blanka fan i. Anledningen till att det var tomt på restauranger mm var att folk var rädda och gömde sig självmant, hade inget som helst med åtgärder att göra.

Har Björn Olsen sagt att vi ska skänka bort vaccinet? Jag har bara hört det från en miljöpartist minister.

Jajamensan. Läs media idag. Dåren Björn Olsen är igång igen. Blir totalt sågad av Jimmie Åkesson...

Miljöpartisten vill också samma sak, helt rätt.

Du ljuger. ALL data på rörelsemönstret i Sverige genom telia visade på en MYCKET stor följsamhet i reserestriktionerna. Aldrig nånsin har folk rört sig så lite i Sverige under modern tid.

Så du ljuger helt enkelt. Eller så är du okunnig och vet inte vad du pratar om. Kanske en kombination?

Japp, folk var livrädda. Vilket du tycks vara fortfarande... men att påstå att Sverige inte gjorde någonting är ännu en lögn ifrån dig.
Vi införde en massa restriktioner som byggde på fri vilja som det gjort hela tiden. Och följsamheten var otroligt god i våras. Långt, långt bättre än de varit någonsin under pandemin.

Till skillnad mot nu då de flesta skiter i det högaktningsfullt. Med all rätt. Vem orkar hålla på med det här tramset som inte tar oss eller nån annan vidare?
Vi bör återgå till normalitet snarast möjligt.
Citera
2021-04-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar alltså att varken Nordkorea eller Tanzania har någon smittad?
För de har ju inte testat någon.

Måste vara det bästa sättet att avsluta denna pandemi helt enkelt.
Bara att sluta testa. Inga testade, inga fall.. perfekt!

Jävla idiot!

Personen ifråga förstår inte sambandet mellan antalet tester utförda och antalet smittade man hittar.

Om man inte förstått det sambandet 460dgr in i pandemin men ändå sitter här och spelar Allan så kommer man förmodligen inte förstå det de närmsta 460 dagarna heller...

Tajikistan har nu också slutat rapportera och testa. Även dem blev Coronafria

Annars kan man ju göra som Kina. Inte rapportera asymptomatisk smitta utan bara rapportera de som på riktigt blir sjuka. då får man också rätt bra siffror.

Eller som i Turkmenistan, förbjuda ordet "Corona". Vips så var man fri från smitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in