2021-04-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har ingen övertro på någonting, jag bara tittar på befintligt data. Min åsikt har jag aldrig redogjort för.

Att de övergripande effekterna på en lockdown är diskutabla är ingenting jag motsätter mig, dock undrar man ju hur någon är skapt rent intellektuellt när denne hävdar att de epidemiska effekterna av en lockdown inte är påtagliga och vitsordade via empiri.

Det är ju till och med så dumt att klockorna stannar. Du får föra din lågnivå-diskussion med någon annan.

*dumblock*

Som vanligt så blir det sådana här trams-svar när man blir påkommen med brallorna nere. Förmodligen gjorde du som jag sade och drog ut kurvorna litegranna och upptäckte till din stora förvåning att "Oj... där försvann de skarpa nedgångarna".

Men alla kan ha fel. Inget ont i det.

De epidemiologiska effekterna på en Lockdown är precis så usla som vi nu har facit på ute i Europa sen över 1 år tillbaka. Konstigare än så är det inte. Vi har ju facit nu.

Tänk ändå att man på allvar trodde att smittan skulle försvinna bara man låste in folket några veckor förra våren? Den enda riktiga Lockdown som faktiskt varit... sen gav alla upp. Av en anledning

En nedstängning fungerar ett par veckor, absolut. Men i det stora hela har det noll betydelse på en pandemi. Därför gör ju heller inte länderna om samma misstag längre.
Citera
2021-04-04, 11:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så vad ska vi göra åt det då tänkte du? Små länder med få invånare verkar vara vinnare. Vi kan inte kopiera lilleputtelandet i väster tyvärr.

Vi kan till exempel kopiera Danmarks strategi och införa munskyddskrav vid slutna platser. Vi kan börja smittspåra/isolera som Tyskland har gjort istället för att skicka pengar till Italien och Spanien. Vi borde ha köpt kinesiska och ryska vaccin även utanför Eu-s regler och så vidare. Vi kunde och borde ha gjort många saker för att bromsa smittspridningen.
Citera
2021-04-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steelguru
Blir så trött på muppar som jämför oss med övriga Europa eller Brasilien eller USA. Det är Norden vi ska jämföra oss med. Hur ligger vi till där?

Självklart ska vi jämföra oss med den kontinent vi tillhör. Nämligen i Europa. Vi har ungefär likadana förutsättningar och vi testar ungefär lika mycket och mäter de döda på i alla fall snarlika sätt även om det skiljer en del.

Nu är hela Norden nere på den bättre halvan i Europa i antal döda/capita.

Alla länder är topp 10 i Europa om vi ska se till överdödligheten år 2020.

Och vad har de nordiska länderna gemensamt?
Jo, de har använt ansiktsblöja minimalt jämfört med övriga Europa.
De har inte närmandevis stängt ner så hårt som övriga Europa.
De har i stora drag litat på sin befolkning framför kraftfulla bötesbelopp.

Det är också i Norden som de stora demonstrationerna uteblivit. Av en anledning såklart.

Och för var dag som går så går det bättre i Sverige och Norden. Land efter land går förbi oss i dödstalen.

Knappast detta som det gapades om tidigare i tråden när Sverige låg på 6:e plats i Europa i antal döda/capita och folk på riktigt trodde att pandemin skulle sluta så

Giesecke får alltmer rätt i sin profetia att övriga Europa kommer komma ifatt oss.

Nu är vi alltså nere på 22:a plats i Europa och fler länder går strax förbi...
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. Du hänvisande inte till fakta utan en mening i en text. Jag hänvisade till några vetenskapliga publikationer som pekar på hur snabbt mutationer selekteras i närvaro av antikroppar. Detta sker inte bara på ett liter labb utan precis överallt i hela världen och har redan skett under förra året. Det tar minst ett och troligen två år innan världen fått vaccin till alla. Vaccin kommer inte att påverka uppkomst av mutationer som anpassar viruset varken till människa eller för vaccingenombrott/reinfektion. Det har redan skett.
Jo, vaccinerna kommer minska uppkomsten av mutationer genom att minska antalet möjligheter för viruset att mutera.

Hope that helps.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi kan till exempel kopiera Danmarks strategi och införa munskyddskrav vid slutna platser. Vi kan börja smittspåra/isolera som Tyskland har gjort istället för att skicka pengar till Italien och Spanien. Vi borde ha köpt kinesiska och ryska vaccin även utanför Eu-s regler och så vidare. Vi kunde och borde ha gjort många saker för att bromsa smittspridningen.

Problemet är bara att munskydd inte fungerar. Vill vi verkligen ha hit munskyddsfascismen från övriga Europa? Jag säger nej tack.
Citera
2021-04-04, 12:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
PHE-data:

Period Excess Registered covid Difference
0327-0612 55533 46113 9420
1002-0226 47562 74477 −26915

Detta är baserat på excess i jämförelse med ett genomsnitt 2015-2019, vilket då inkluderar alla överdöda i influensa. Överdödligheten är således högre om man räknar med baslinje enligt MOMO. Data är för England ovan.

Något som du borde kunna bidra med här.
Du har fel data.

Antalet registrerade döda i COVID-19 för 2020 i UK är inte 74,477 personer. Den siffran stämmer inte heller för England. Kontrollera kvalitén på ditt data så blir det enklare för dig att förstå hur fel du har.

Hope that helps.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-04 kl. 12:03.
Citera
2021-04-04, 12:03
Medlem
Citat:

1. Den där evinnerliga ansiktsblöjan som inte fungerar. Nej, den fungerade inte i Danmark heller. Titta på deras kurva hur den ser ut sedan kravet på ansiktsblöja kom till. Kurvan formligen skenade...

Helt andra faktorer som styr en pandemi än en trasa runt käften. Har man inte förstått det efter 460 dgr med pandemin så... herregud.

2. Tyskland har sedan lång, lång tid haft långt högre dödlighet per capita än Sverige. De har sedan länge tappat sin kontroll att smittspåra och isolera. Smittan är alltför hög sedan lång, lång tid tillbaka.

Detta funkar så länge smittan är på en låg nivå. Sedan ohanterbart såklart. Som för Tyskland sedan länge.

3. Nej, vi borde inte ha köpt otestade vaccin inom EU. Det hade fått människor att bli skeptiska och det hade fått en lägre vaccinationsgrad i slutändan.
Citera
2021-04-04, 12:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är bara att munskydd inte fungerar. Vill vi verkligen ha hit munskyddsfascismen från övriga Europa? Jag säger nej tack.

Vi har gått igenom detta innan. Jag har länkat 15 studier till dig som visar att munskydd minskar smittspridningen. Tusen gånger har jag också skrivit till dig om att bara munskydd inte löser allting. Vi behöver inte diskutera munskydd.
Senast redigerad av AttCza 2021-04-04 kl. 12:10.
Citera
2021-04-04, 12:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Som vanligt så blir det sådana här trams-svar när man blir påkommen med brallorna nere. Förmodligen gjorde du som jag sade och drog ut kurvorna litegranna och upptäckte till din stora förvåning att "Oj... där försvann de skarpa nedgångarna".
Man kan kanske till och med dra ut grafen fram till år 2046, då blir ju nedgången ÄNNU mindre?

Herregud...
Citera
2021-04-04, 12:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Vi har gått igenom detta innan. jag har länkat 15 studier till dig som visar att munskydd minskar smittspridningen. Tusen gånger har jag också skrivit till dig om att bara munskydd inte löser allting. Vi behöver inte diskutera munskydd.
Han är en idiot och ett troll. Blocka killen och sluta svara - han är bara ute efter att provocera.

"Don't feed the trolls"
Citera
2021-04-04, 12:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Den där evinnerliga ansiktsblöjan som inte fungerar. Nej, den fungerade inte i Danmark heller. Titta på deras kurva hur den ser ut sedan kravet på ansiktsblöja kom till. Kurvan formligen skenade...

Helt andra faktorer som styr en pandemi än en trasa runt käften. Har man inte förstått det efter 460 dgr med pandemin så... herregud.

2. Tyskland har sedan lång, lång tid haft långt högre dödlighet per capita än Sverige. De har sedan länge tappat sin kontroll att smittspåra och isolera. Smittan är alltför hög sedan lång, lång tid tillbaka.

Detta funkar så länge smittan är på en låg nivå. Sedan ohanterbart såklart. Som för Tyskland sedan länge.

3. Nej, vi borde inte ha köpt otestade vaccin inom EU. Det hade fått människor att bli skeptiska och det hade fått en lägre vaccinationsgrad i slutändan.

En metaanalys av 15 studier som visar att munskydd minskar smittspridningen.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536

Nej. Tyskland har färre covidöda per 1 miljon invånare än vad Sverige har. Sverige ligger på plats 27 medan Tyskland ligger på plats 44.

Det finns vetenskapliga studier som visar att Rysslands och Kinas vaccin fungerar. Bara för att någonting är kinesiskt eller ryskt behöver inte vara dåligt.
Citera
2021-04-04, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om det är något som kallas beprövad erfarenhet så är det väl ändå munskydd för att minska spridning av smitta. Det har väl använts i åtminstone 50 år i vården nu trots ”limited evidence”.

Undrar vad en kirurg skulle säga om Tegnell stormade in på operationssalen och röt: Ta av er munskydden! Det är väldigt oklart hur mycket de skyddar! Men se till att tvätta händerna och håll avstånd!”.
Fast skyddsutrustning i en operationssal är inte samma sak som att ha samma skyddsutrustning när man går på Ica. Om alla har plastförkläden och hårskydd på tunnelbanan gör det förmodligen varken till eller från men i en operationssal kan det rädda liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in