2021-04-03, 20:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Covid-19 har tagit ganska många människoliv men väldigt få människo-år.

Det är också något man ska ha i beaktande när man yrar om diverse restriktioner hit och dit. Den ena mer sjukare än den andra.

Väldigt få människo-år har gått till spillo i den här sjukdomen jämfört med hur många som faktiskt dött eller blivit smittade.

Och kom inte och påstå att en 89-årings liv är lika mycket värd som en 3-årings nu för det stämmer inte. Och det vet ALLA 89 åringar själva om.

16 år förloras i snitt per coviddöd enligt den här studien. Så de flesta av de som dör av covid-19 hade haft många år kvar att umgås med barn o barnbarn.

https://www.nature.com/articles/s41598-021-83040-3
Citera
2021-04-03, 20:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Som sagt så är det bara andningsskydd vi har tillgång till just nu, men kanske att vi behöver höja skyddet ytterligare en nivå.
Just nu har vi en smitta som inte är dödlig för majoriteten, men om det muteras så vet vi inte vad vi har att göra med.

Dödligheten minskar. Den ökar inte trots mutationerna.

Sanningen är att den här typen av virus går lika bra att skydda sig emot som vattkoppor. Alla kommer att få det. Det är bara en fråga om tid.
Citera
2021-04-03, 20:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nej stanna du i din källare där behöver du inte bära munskydd.

Jag behöver inte ha det någonstans som tur är. Finns noll anledning att använda det. Och särskilt inte utomhus.
Citera
2021-04-03, 20:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du inte trängs behöver du inte andningsskydd. Simple as that .

Enligt fohm smittas de flesta på skolor o arbetsplatser. Går inte undvika trängsel på skolor tex.

Men visst går det bra att undvika trängsel för de som jobbar hemifrån o inte behöver åka kollektivt.

Tom fohm säger att munskydd hjälper i kollektivtrafiken när folk pendlar.
Citera
2021-04-03, 20:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag behöver inte ha det någonstans som tur är. Finns noll anledning att använda det. Och särskilt inte utomhus.

Noll anledning för de som inte bryr sig om sina medmänniskor ja.
Citera
2021-04-03, 20:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Noll anledning för de som inte bryr sig om sina medmänniskor ja.

Det handlar inte om det, jag är inte nära någon och därför behöver jag inte ha det. Det är ute svårare än så. Lajva tandläkare själv om du vill känna dig god. Men skyddar någon gör du knappast. Mer än i ditt eget huvud då möjligen.
Citera
2021-04-03, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Enligt fohm smittas de flesta på skolor o arbetsplatser. Går inte undvika trängsel på skolor tex.
jag fattar inte varför undervisningen inte flyttat ut utomhus. Det hade löst mkt av problemen. Men som tur är är barn inte särskilt drivande i pandemin och blir inte särskilt sjuka alls. Inte deras lärare heller mer än andra yrkesgrupper.

Citat:
Men visst går det bra att undvika trängsel för de som jobbar hemifrån o inte behöver åka kollektivt.
det är precis det jag gör. Jag åker egen bil eller cyklar dit jag ska. Och handlar på lugna tider där jag inte behöver trängas.

Citat:
Tom fohm säger att munskydd hjälper i kollektivtrafiken när folk pendlar.
det är nog på marginalen. Bäst gör man nog att undvika kollektivtrafiken helt och hållet.
Citera
2021-04-03, 20:26
Medlem
Citat:
Det handlar inte om det, jag är inte nära någon och därför behöver jag inte ha det. Det är ute svårare än så. Lajva tandläkare själv om du vill känna dig god. Men skyddar någon gör du knappast. Mer än i ditt eget huvud då möjligen.

Ifall du har munskydd kommer folk vara mer benägna att hålla avstånd till dig.
Citera
2021-04-03, 20:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
När ska covidioterna fatta att deras hälsa inte är mitt eller någon annans ansvar?

"Public health" - det finns ingen "public health"

Var och en har ansvar för sin egen hälsa, svårare än så är det inte.

Dags att öppna upp nu. Den som av någon anledning är rädd kan stanna hemma om den vill.

I Sverige är det redan öppet, var bor du?
Citera
2021-04-03, 20:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ifall du har munskydd kommer folk vara mer benägna att hålla avstånd till dig.

Haha ja det kanske är sant. Det ser ju ganska motbjudande ut dessutom.
Citera
2021-04-03, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Det är tydligt att smittspridningen minskar till följd av restriktioner, och det finns gott om vetenskapligt stöd för det. Sen kan man ändå tycka att det inte är värt kostnaderna det innebär men det betyder inte att man behöver förneka verkligheten.

Det är ju på kort sikt men på längre sikt drar vi bara ut på eländet och gör oss mer och mer vaccinberoende samtidigt som folkhälsan försämras. Det håller inte i längden.
Citera
2021-04-03, 20:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Enligt Kurt-Sune och Ulf-Utredaren har vårdpersonalen dessa skydd i onödan.

Inom vården använder man skyddsutrustning och munskydd på ett helt annat sätt. Det är en evinnerlig procedur att ta på och av - i rätt ordning - dessutom byter man munskydd så fort man vidrört skyddet.

Man kan ju tänka sig hur länge folk i allmänhet bär sina munskydd och hur ofta de fingrar på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in