2021-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Förklara då varför det går bättre för Florida än Kalifornien.

För att Florida och Kalifornien inte är lika i allt annat.
Citera
2021-04-03, 18:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nej men du behöver inte vara legitimerad sjuksköterska eller läkare för att ha samma virus-skydd, det är bara att skaffa och använda.
Och det gör alla i allmänheten? Tror du på det själv eller?
Citera
2021-04-03, 18:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skulle sett ännu värre ut utan.
Vi har inte haft masktvång och vad jag kan se har det går alldeles utmärkt utan munskydd jämfört de mest fascistoida länderna i Europa.
Citera
2021-04-03, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Förklara då varför det går bättre för Florida än Kalifornien.

Nu kanske jag är fördomsfull, men bor det inte mycket "rebelliska" människor i Kalifornien? Sådana som inte bryr sig om restriktioner. Beach bums, övervintrade hippies, missbrukare..? Och med detta följer även dålig hälsa, såklart.

Har för mig att det är mer stabila och disciplinerade människor, som blivit rika på eget arbete, som flyttar till Florida efter en - ofta tidig - pensionering. Dessa har förstås möjlighet att isolera sig i sina villor, samt även att de har bättre grundhälsa.
Citera
Medlem
I Region Stockholm använder man sig inofficiellt av en annan prioriteringsordning där boendet och inte ålder avgör när du kommer att bli vaccinerad. Bor du i 'rätt' stadsdel så får du din spruta före prioriterade åldersgrupper. Du kan alltså runda vaccineringskön genom att bo i 'rätt' stadsdel.
Citera
Medlem
Kikar in i denna tråden ibland. Det man slås av är hur extremt duktig inläggarna är på att hantera en pandemi och den totala folkhälsan i ett land.

FB borde styra folkhälsan och pandemier framöver!
Citera
2021-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Vi har inte haft masktvång och vad jag kan se har det går alldeles utmärkt utan munskydd jämfört de mest fascistoida länderna i Europa.

Sverige skulle troligtvis haft färre covid-döda ifall man haft masktvång.
Citera
2021-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Hävdar du att andningsskydd kombinerat med visir inte skyddar mot något virus alls?

Fram med fakta som styrker det, tack.

Jag hävdar att ansiktsblöja inte fungerar mot denna pandemi vilket vi har facit på sedan länge. Det är det jag hävdar.

Och några andningsskydd + visir kommer du aldrig se folk springa runt i ändå så den frågan är död innan den kommit till dagordningen.
Citera
2021-04-03, 18:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kikar in i denna tråden ibland. Det man slås av är hur extremt duktig inläggarna är på att hantera en pandemi och den totala folkhälsan i ett land.

FB borde styra folkhälsan och pandemier framöver!

Ja, det tänker jag ofta, att en kommitté härifrån skulle ha styrt Sverige mycket bättre under pandemin. Och det menar jag helt utan ironi. Här finns mycket kunskaper, men framförallt människokännedom och sunt förnuft - vilket maktens män och kvinnor ofta saknar, då de kommer från privilegierade grupper i samhället och alltid har levt skyddat. Man måste vara mycket naiv, om man tror att en hel befolkningen ska hålla sig i skaklarna, om det bara är frivilliga rekommendationer och inga lagar eller påföljder.
Citera
2021-04-03, 18:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För att Florida och Kalifornien inte är lika i allt annat.

Nord och syd Dakota då? Hur förklarar du det här?

https://www.postbulletin.com/newsmd/coronavirus/6824462-North-Dakota-got-a-mask-mandate-South-Dakota-didnt.-COVID-19-cases-have-plummeted-in-both

Tvärtom verkar det som att det är bättre att skippa munskydden för att platta till kurvan.
Citera
2021-04-03, 18:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sverige skulle troligtvis haft färre covid-döda ifall man haft masktvång.

Knappast. Folk har dött för deras hälsa sviktat i första hand. För vanligt folk har munskydd ingen betydelse alls. Inom vården är det en annan sak.

Munskydd stoppar inte covid. Hade det gjort det hade viruset stannat kvar i kina.
Citera
2021-04-03, 18:28
Medlem
Citat:
Nord och syd Dakota då? Hur förklarar du det här?

https://www.postbulletin.com/newsmd/coronavirus/6824462-North-Dakota-got-a-mask-mandate-South-Dakota-didnt.-COVID-19-cases-have-plummeted-in-both

Tvärtom verkar det som att det är bättre att skippa munskydden för att platta till kurvan.

Det är andra faktorer som spelar in, folk kanske är mer riskbenägna att utsätta sig för smitta när de bär munskydd.

Munskydd är inte hela lösningen, det är en del av lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in