Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Nej. Ifall man verkligen vill hålla varianterna ute, så går det. Man behöver inte stänga dom ute för evigt. Det räcker med att stänga ute varianterna tills man har ett vaccin som biter på varianterna.
Jag anser att det är bättre att låsa in befolkningen bakom rikets gränser, än att låsa in befolkningen i sina bostäder.
Man får välja: öppna gränser eller öppet samhälle?
Struntprat!
Naturligtvis bryr sig viruset om gränser. Gränser som stoppar människors rörlighet, stoppar samtidigt virusets rörlighet. Viruset är beroende av människors rörlighet för sin spridning.
Viruset färdades inte för egen maskin från Kina till Europa. Viruset fick skjuts med flygplan.
Vi kan inte stänga ute dom varianter som redan har tagit sig in i landet. Men vi kan fortfarande stänga ute nya varianter. Nya mutationer kan när som helst kan uppstå någonstans i Världen. Nästa variant som uppstår, kanske fullständigt tar sig förbi den immunitet som vaccinerna ger. Då har vi förstört hela vaccineringen. Och nästa vinter blir en upprepning av den förra.
Jag hoppas att du har fel. (Jag klarar inte av smaken av öl. Vidrig dryck. Jag vill inte behöva dricka öl för att skydda min hälsa.)
1. Vaccin som biter på varianterna har vi redan så det är en icke-fråga. Dessutom är varianterna ett minimalt problem då de inte tycks spridas särskilt väl i samhället. UK-mutationen har tagit över helt och är sedan länge den nya normala varianten.
2. Jag anser det är bättre att inte låsa in sin befolkning någonstans. Varken i sina hem eller inom sina gränser. Det är vansinne och leder inget vart överhuvudtaget. Vilket vi har facit på under detta vansinnes-år.
3. Nej, viruset bryr sig inte om några gränser. Vare sig nu eller historiskt sett. Den hittar en väg att sprida sig oavsett. Den enda gränsen som egentligen existerar är den mellan jorden och en annan planet. Där går gränsen.
4. Så vi ska stänga en hel värld i decennier framöver för att det kanske kan uppstå en mutati0n nånstans som kanske tar sig förbi ett vaccin nånstans...
Du här inte hur du låter? Det låter som du har panikat fullständigt. Nej, detta är såklart fullständigt orealistiskt.
Dessutom på ett virus som har visat sig mutera väldigt lite. Detta viruset är ju ganska harmlöst även på det sättet. Det muterar knappt alls av någon betydelse.