2021-04-03, 13:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dina siffror är felaktiga. Är det av misstag eller medvetet du sprider denna desinformation?

Sveriga har vaccinerat 14,2% av den vuxna befolkningen, Finland 17,3% av HELA befolkningen,
Siffran 17.3% stämmer inte med mina uppgifter som säger att Finland administrerat 1.1 miljoner doser, vilket skulle motsvara 9.6% av befolkningen om INGEN fått mer än EN dos. Om man räknar på den vuxna befolkningen skulle 25% ha blivit vaccinerad med minst en dos om alla fått EN dos.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-03 kl. 13:19.
Citera
2021-04-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan inte räkna på "andelen" yngre, eftersom den beror på hur många äldre som överhuvudtaget får en chans till IVA-vård. 2020 fick ju många äldre inte det - de fick en överdos morfin i stället, som om de hade varit uttjänta gamla hästar... Idag vågar nog inte vårdpersonalen göra så i samma utsträckning, på grund av all - rättmätig - kritik som blev. Man måste jämföra absoluta tal, och någon som ids får gärna göra en sådan sammanställning i tråden.

Nej, du har helt fel. som vanligt. Man kan INTE mäta i absoluta tal då självklart fler yngre kommer våras på sjukhus vid större smittspridning. Men det betyder ju inget annat än att det just är en större smittspridning i samhället. Det säger ju absolut ingenting om viruset drabbar yngre hårdare eller ej.

Men det är en icke-fråga. Nu VET vi att så inte är fallet så de diskussionen kan vi lägga ner.
Citera
2021-04-03, 13:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skrev jag inte de siffrorna?

Färdigvaccinerade Sverige 6,1%, påbörjade 14,2 %
Färdigvaccinerade Norge 5,26%, påbörjade 12,97%
Färdigvaccinerade Finland 1,6%, påbörjade 17,3%

Sverige har dock färdigvaccinerat 6,1%, Finland har färdigvaccinerat 1,6%.

Så som du ser ligger antingen Norge eller Finland sist, beroende på hur man räknar.
Men varför fortsätter du att förvränga och blanda ihop olika siffror?

14,2% av den vuxna befolkningen är 11,3% av hela befolkningen.
11,3% ska du jämföra med 17,3%
Eller 14,2% med 21,7% av den vuxna befolkningen.
Citera
2021-04-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Ifall man verkligen vill hålla varianterna ute, så går det. Man behöver inte stänga dom ute för evigt. Det räcker med att stänga ute varianterna tills man har ett vaccin som biter på varianterna.

Jag anser att det är bättre att låsa in befolkningen bakom rikets gränser, än att låsa in befolkningen i sina bostäder.

Man får välja: öppna gränser eller öppet samhälle?

Struntprat!

Naturligtvis bryr sig viruset om gränser. Gränser som stoppar människors rörlighet, stoppar samtidigt virusets rörlighet. Viruset är beroende av människors rörlighet för sin spridning.

Viruset färdades inte för egen maskin från Kina till Europa. Viruset fick skjuts med flygplan.

Vi kan inte stänga ute dom varianter som redan har tagit sig in i landet. Men vi kan fortfarande stänga ute nya varianter. Nya mutationer kan när som helst kan uppstå någonstans i Världen. Nästa variant som uppstår, kanske fullständigt tar sig förbi den immunitet som vaccinerna ger. Då har vi förstört hela vaccineringen. Och nästa vinter blir en upprepning av den förra.

Jag hoppas att du har fel. (Jag klarar inte av smaken av öl. Vidrig dryck. Jag vill inte behöva dricka öl för att skydda min hälsa.)

1. Vaccin som biter på varianterna har vi redan så det är en icke-fråga. Dessutom är varianterna ett minimalt problem då de inte tycks spridas särskilt väl i samhället. UK-mutationen har tagit över helt och är sedan länge den nya normala varianten.

2. Jag anser det är bättre att inte låsa in sin befolkning någonstans. Varken i sina hem eller inom sina gränser. Det är vansinne och leder inget vart överhuvudtaget. Vilket vi har facit på under detta vansinnes-år.

3. Nej, viruset bryr sig inte om några gränser. Vare sig nu eller historiskt sett. Den hittar en väg att sprida sig oavsett. Den enda gränsen som egentligen existerar är den mellan jorden och en annan planet. Där går gränsen.

4. Så vi ska stänga en hel värld i decennier framöver för att det kanske kan uppstå en mutati0n nånstans som kanske tar sig förbi ett vaccin nånstans...

Du här inte hur du låter? Det låter som du har panikat fullständigt. Nej, detta är såklart fullständigt orealistiskt.

Dessutom på ett virus som har visat sig mutera väldigt lite. Detta viruset är ju ganska harmlöst även på det sättet. Det muterar knappt alls av någon betydelse.
Citera
2021-04-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag pratar inte om IVA utan om att skolungdomar lättare blir smittade och lättare smittar vidare nu än förut. Har dock ingen vetenskaplig rapport som stöd utan har fått dessa uppgifter från bla Osterholm update (han har fått rätt i det mesta) https://youtu.be/oCnQ5v2Sf6A?t=961

Ja eftersom UK-varianten sprider sig lite enklare så blir ju såklart även fler skolungdomar smittade. Som alla andra i samhället som inte är vaccinerade.
Citera
2021-04-03, 13:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
331 patienter på IVA just nu.

Är det UK du pratar om?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Siffran 17.3% stämmer inte med mina uppgifter som säger att Finland administrerat 1.1 miljoner doser, vilket skulle motsvara 9.6% av befolkningen om INGEN fått mer än EN dos. Om man räknar på den vuxna befolkningen skulle 25% ha blivit vaccinerad med minst en dos om alla fått EN dos.
Finland har 5,525miljoner invånare och har administrerat 968 501 första doser.
968501 / 5 525000 = 0,175.
17,5% enligt dagens siffror.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men varför fortsätter du att förvränga och blanda ihop olika siffror?

14,2% av den vuxna befolkningen är 11,3% av hela befolkningen.
11,3% ska du jämföra med 17,3%
Eller 14,2% med 21,7% av den vuxna befolkningen.
Men är du dum i huvudet? Jag har inte förvrängt eller blandat ihop en endaste siffra.

Vad är oklart?
Citera
2021-04-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ganska uppenbart att yngre nu blir mer sjuka, det märks mer påtagligt sätt. Men vård behöver de bara i undantagsfall. Sedan har jag aldrig hört någon "expert" självsäkert uttala sig om att Sydafrika och Brasilien kommer att konkurreras ut. Brasilien har många mutationer parallellt den ena värre än den andra. Men de har viss svårigheter att ta sig hit. Och de fall som redan finns här har svårt att konkurrera av en rad skäl, ett är att ett nytt virus måste vara smittsammare än det dominerande annars hinner det inte fram.

Jasså, är det uppenbart? Enligt dig själv då eller?
Men du har fel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-aldersspannet-ut-bland-patienterna-pa-iva

Anledningen till att fler blivit sjuka är för att smittspridningen är större pga UK-varianten. Ingenting tyder på nått annat.

I Sverige har varken den Sydafrikanska eller Brasilianska varianten etablerat sig särskilt väg. Nu har upp emot 90% av de smittade UK-varianten. I Vissa regioner ännu fler.

Så det är ju helt uppenbart vilken variant som "vann" det racet. De andra är ett icke-problem.
Citera
2021-04-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Chile,Ungern och Förenade Arabemiraten börjar väl närma sig den nivån och där ökar smittan?

Nej, det börjar inte närma sig den nivån.

Förenade arabemiraten 22%
Chile 20%
Ungern 9%

Ingen är ens i närheten.

Israel 56%
Citera
2021-04-03, 13:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Som jag tidigare påpekat, att certifiera dödsorsak är ingen exakt vetenskap. Dock kan jag med förbluffande stor säkerhet säga att graden av exakthet gällande avlidna i COVID-19 i det här landet är vansinnigt mycket exaktare än normalt. Jag mörkar ingenting, det är du som med en smått patetisk foliehattsteori vill göra gällande att alla som avlider gör det av COVID-19. Det gör de inte.

Är det inte lustigt dock hur ni faktaresistenta bygger halmgubbar och vänder på argument i parti och minut? Ena sekunden menar ni att det i själva verket INTE har dött så många i COVID-19 som statistiken visar och andra sekunden har det avlidit många FLER. Det enklaste vore om ni lärde er att statistik och vetenskap inte är där för att försöka luras (vilket är vad DU hävdar) utan att datat i själva verket samlas och analyseras av folk som i motsats till dig faktiskt vet vad de pysslar med.

Alla "mörkar"....

Herregud, skaffa dig ett liv människa.
The UK experienced unprecedented levels of excess mortality during the spring of 2020 and again in the autumn and winter of 2020 and 2021, reflecting the two waves of the COVID-19 pandemic in the UK so far.
Listan på relativ kumulativ åldersstandardiserad dödlighet under 2020 visar hur dåligt lockdown har fungerat, källan Office for National Statistics UK( https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/2020):
Polen 11,6

Spanien 10,6

Belgien 9,7

Bulgarien 8,9

Tjeckien 8,4

Slovenien 8,2

England 7,8

Storbritannien 7,2

Österrike 5,7

Skottland 5,7

Nordirland 5,0

Nederländerna 4,4

Wales 4,1

Portugal 3,7

Frankrike 2,6

Malta 2,2

Litauen 1,9

Sverige 1,7

Ungern 1,6

Estland -3,0

Finland -3,6

Lettland -3,9

Danmark -4,1

Norge -5,0

Island -6,2
Citera
2021-04-03, 13:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men är du dum i huvudet? Jag har inte förvrängt eller blandat ihop en endaste siffra.

Vad är oklart?

Det är nog någon annan som är dum i huvudet vad det verkar.

Sverige vaccinerade med minst en dos:
1 167 532 personer
Befolkning: 10 343 403 (2020)

Finland vaccinerade med minst en dos:
968 501 personer
befolkning: 5 541 309 (2020)

Vaccinerade i procent av befolkingen:

Sverige 11,288%
Finland 17,478%

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
https://www.thl.fi/episeuranta/rokotukset/coronavaccination_uppfoljning.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in