2021-04-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hehe, det är DU som får ordna fram siffror om du vill presentera en teori eller en tes. Det är inte JAG som skall ordna fram siffror för att motbevisa den. Bara den idén säger mig att du har noll koll på detta.

Jag tror inte ens du har koll på hur många som avlidit i COVID-19 enligt den officiella statistiken.

Jodå ONS och PHE sifforrna har jag sedan länge. Från siffrorna är det klart att det är missat en hel del fall i den första vågen, pga av den snedfördelning som råder till överdödligheten mellan de två. Att du mörkar MOMO-data säger bara att du inte kan eller vill göra analysen, för det är för känsligt för dig och dina politiker. Jag använder "Deaths with covid-19 in the Death certifikate" i datafilen.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYmUwNmFhMjYtNGZhYS00NDk2LWFlMTAtOTg 0OGNhNmFiNGM0IiwidCI6ImVlNGUxNDk5LTRhMzUtNGIyZS1hZ DQ3LTVmM2NmOWRlODY2NiIsImMiOjh9
Citera
2021-04-03, 12:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
USA - 31% fått första dosen & 17% helt färdigvaccinerade.

Det är nu bara en fråga om veckor innan vi kan se typ under 1000 fall i USA.

Dom vaccinerar 1 till 2% PER DAG vilket innebär att inom en månad har större delen av befolkningen fått första dosen.
Njaej, jag tror de administrerar doser motsvarande 0.8-0.9% av befolkningen per dag.
Citera
2021-04-03, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi var många här i tråden som förstod direkt att detta var riktigt allvarligt. Trodde ni regimlakejer att Kina spikade igen dörrar för skojs skull?

Vi ”alarmister” tyckte att det var helt bisarrt när Tegnell lät Italien-resenärer promenera rakt in i Sverige från Arlanda utan karantän, uppmanade folk att gå till jobbet så länge de inte hade symtom. Uppmanade familjemedlemmar att gå till jobbet och skolan även om en familjemedlem hade aktiv coronainfektion osv.

En 12-åring med någorlunda intelligens borde fattat vad som var på gång. T.ex jag själv bunkrade upp med 200 N95-masker när de fortfarande kostade typ $1.50 styck. När Regionerna många veckor senare fattade att det var på allvar gick dessa knappt att få tag på längre och kostade tio gånger mer. Dessa imbeciller var för sena på bollen som vanligt.

Nej, försök inte släta över misstagen som begåtts. Minst tio tusen dog helt i onödan. Tegnell motverkade i nästan ett år att vård-, äldreomsorg- och hemtjänstpersonal skulle bära mask. Gamla vägrades syrgas och sjukhusvård och blev avlivade som hundar i stället. Jag skulle kunna rada upp en lång lista med oförlåtliga misstag och en fullständig brist på respekt för människoliv.

Tyvärr tillsatte ju regeringen en kommission med avdankade politruker och präster för att släta över dessa misstag så detta kommer väl aldrig komma fram till allmänheten utan allt kommer utmålas som att Sverige rent av var framgångsrikt. Men vi som har högt IQ och följt med i vad som hänt vet att det i Sverige anno 2020-2021 skedde mer eller mindre ett folkmord med massmedias goda minne och utfrysning/förlöjligande av de få som öppet vågade peka på vad som pågick.
Nåja, trots allt har ju folkmordet inte varit lika stort som i USA där du bor om jag inte missminner mig, alltid något som vi svenskar kan vara tacksamma för.

Och vi kände oss inte heller nödgade att köpa elefantstudsare eller vad du beskrev att du köpte tillsammans med maskerna, så även om det varit dåligt i Sverige kan vi trösta oss med att det åtminstone slipper USAs hantering!

Lyckades du skjuta några virus b t w?
Citera
2021-04-03, 12:30
Medlem
Citat:
Exakt. Det är precis det JAG säger. Mutationer sker slumpmässigt och man minskar chansen för mutationer genom att minska antalet tillfällen för viruset att mutera.

Det DU säger är att vacciner får viruset att börja mutera i större omfattning. Så är det inte.

Säg till om det är något mer du behöver bättre koll på.

Hope that helps.

Lägg ner och läs på. Det är precis det jag sagt hela tiden, men du har HELT fel att ett vaccin vid det här laget får antalet mutationer att minska. Däremot ökar det på selektionen för de varianter som ger vaccinationsgenombrott. Viruset har tillräckligt stor genpool och tid för att mutera fram dessa varianter. Frihetsgraderna för detta viruset är inte oändliga så genpoolen är redan tillräckligt stor. Krävs bara tid.

Du är inte mikrobiolog eller evolutionsbiolog, det märks tydligt.
Citera
2021-04-03, 12:34
Medlem
Citat:
Njaej, jag tror de administrerar doser motsvarande 0.8-0.9% av befolkningen per dag.

Ja den totala befolkningen. Men motsvarande den vuxna ska vara mellan 1 och 2% tyckte jag mig läsa i NY Times. Med start 1 april ska sägas.
Citera
2021-04-03, 12:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jodå ONS och PHE sifforrna har jag sedan länge. Från siffrorna är det klart att det är missat en hel del fall i den första vågen, pga av den snedfördelning som råder till överdödligheten mellan de två. Att du mörkar MOMO-data säger bara att du inte kan eller vill göra analysen, för det är för känsligt för dig och dina politiker. Jag använder "Deaths with covid-19 in the Death certifikate" i datafilen.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYmUwNmFhMjYtNGZhYS00NDk2LWFlMTAtOTg 0OGNhNmFiNGM0IiwidCI6ImVlNGUxNDk5LTRhMzUtNGIyZS1hZ DQ3LTVmM2NmOWRlODY2NiIsImMiOjh9
Som jag tidigare påpekat, att certifiera dödsorsak är ingen exakt vetenskap. Dock kan jag med förbluffande stor säkerhet säga att graden av exakthet gällande avlidna i COVID-19 i det här landet är vansinnigt mycket exaktare än normalt. Jag mörkar ingenting, det är du som med en smått patetisk foliehattsteori vill göra gällande att alla som avlider gör det av COVID-19. Det gör de inte.

Är det inte lustigt dock hur ni faktaresistenta bygger halmgubbar och vänder på argument i parti och minut? Ena sekunden menar ni att det i själva verket INTE har dött så många i COVID-19 som statistiken visar och andra sekunden har det avlidit många FLER. Det enklaste vore om ni lärde er att statistik och vetenskap inte är där för att försöka luras (vilket är vad DU hävdar) utan att datat i själva verket samlas och analyseras av folk som i motsats till dig faktiskt vet vad de pysslar med.

Alla "mörkar"....

Herregud, skaffa dig ett liv människa.
Citera
2021-04-03, 12:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ja den totala befolkningen. Men motsvarande den vuxna ska vara mellan 1 och 2% tyckte jag mig läsa i NY Times. Med start 1 april ska sägas.
Det kan nog stämma!
Citera
2021-04-03, 12:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Lägg ner och läs på. Det är precis det jag sagt hela tiden, men du har HELT fel att ett vaccin vid det här laget får antalet mutationer att minska. Däremot ökar det på selektionen för de varianter som ger vaccinationsgenombrott. Viruset har tillräckligt stor genpool och tid för att mutera fram dessa varianter. Frihetsgraderna för detta viruset är inte oändliga så genpoolen är redan tillräckligt stor. Krävs bara tid.

Du är inte mikrobiolog eller evolutionsbiolog, det märks tydligt.
Nej, det har jag HELT rätt i. Det märks att DU inte har klarat av biologin som man läste i femte klass, det är nämligen ungefär vad som krävs för att lista ut detta.

Att vaccinera så många som möjligt är EXAKT vad som krävs för att begränsa antalet chanser viruset får att mutera.

Att du argumenterar emot detta är anmärkningsvärt. Det finns nämligen inte en enda "mikrobiolog eller evolutionsbiolog" som håller med dig. Bortsett från galenpannor som Vanden Bossche då, möjligtvis.
Citera
2021-04-03, 12:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
331 patienter på IVA just nu.
Citera
2021-04-03, 12:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej. Beroende på hur man räknar är antingen Norge eller Finland sämst i klassen.

Färdigvaccinerade Sverige 6,1%, påbörjade 14,2 %
Färdigvaccinerade Norge 5,26%, påbörjade 12,97%
Färdigvaccinerade Finland 1,6%, påbörjade 17,3%
Dina siffror är felaktiga. Är det av misstag eller medvetet du sprider denna desinformation?

Sveriga har vaccinerat 14,2% av den vuxna befolkningen, Finland 17,3% av HELA befolkningen,
Citera
2021-04-03, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dina siffror är felaktiga. Är det av misstag eller medvetet du sprider denna desinformation?

Sveriga har vaccinerat 14,2% av den vuxna befolkningen, Finland 17,3% av HELA befolkningen,
Skrev jag inte de siffrorna?

Färdigvaccinerade Sverige 6,1%, påbörjade 14,2 %
Färdigvaccinerade Norge 5,26%, påbörjade 12,97%
Färdigvaccinerade Finland 1,6%, påbörjade 17,3%

Sverige har dock färdigvaccinerat 6,1%, Finland har färdigvaccinerat 1,6%.

Så som du ser ligger antingen Norge eller Finland sist, beroende på hur man räknar.
Citera
2021-04-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Vi kan inte i normaltillståndet ha karantänkrav för svenska medborgare, det skulle föra för långt. Men för en medborgare i ett land utanför EU som ska resa in genom EU:s yttre gräns, skulle det mycket väl kunna finnas ett sådant krav. De behöver inte sitta i månader, det räcker med två-tre veckor om man samtidigt tar relevanta blodprov.

Så alla ska sitta i 3 veckor utom Svenskar

Du är inte seriös och maken till dårskap har jag aldrig hört. Det här viruset verkar i ärlighetens namn ha satt sig på hjärnan hos folk snarare än i luftvägarna.

Nej, det ska såklart inte vara några karantäner någonstans i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in