2021-04-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det inte någon som har kontakt med tidningen?
Det här skulle vara något för dem att gräva i.
Journalister brukar ha koll på offentlighetsprincipen och vet hur man överklagar felaktig sekretess.

Är det inte under minst fem år vanliga privatpersoner ska spara kontoutdrag och liknande, ifall skattemyndigheterna vill veta?
Företag ska spara räkenskaperna i minst 7 år.
Något liknande måste gälla kommuner och regioner.

Det skulle vara trevligt att få veta hur mycket pengar de fick.
Kanske var det inte så mycket och då behöver en inte fundera mer på det.

Det finns bara en tidning i Örebro (av skaplig storlek).

När allt detta är över hoppas jag att någon av de stora drakarna tar på sig grävandet.
Misstänker att NA inte har lust att göra sig obekväma med polisen i samma stad, de är för beroende av bra kontakter.

Det blev inget grävande från NA:s sida för att försöka få fram summan som geo-eventet fick.
Vad som framkom vid tiden, från Region Örebro, var en totalsumma för olika event i Örebro (kommer ej ihåg summan). Men jag tänker att ger de ett antal slantar till geo, borde dessa redovisas i efterskott med kvitton på alla utlägg... blir det pengar över så ska dessa lämnas tillbaka (va fan... det är mina skattepengar)! Om jag kommer ihåg rätt från det jag såg på något av SD:s konton (från FUP), så betalade han ut summor till olika personer (inom geo). Inga stora summor det rörde sig om men det tyder kanske på att han var kassör för eventet.
Citera
2021-04-03, 09:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det finns bara en tidning i Örebro (av skaplig storlek).

När allt detta är över hoppas jag att någon av de stora drakarna tar på sig grävandet.
Misstänker att NA inte har lust att göra sig obekväma med polisen i samma stad, de är för beroende av bra kontakter.

Det blev inget grävande från NA:s sida för att försöka få fram summan som geo-eventet fick.
Vad som framkom vid tiden, från Region Örebro, var en totalsumma för olika event i Örebro (kommer ej ihåg summan). Men jag tänker att ger de ett antal slantar till geo, borde dessa redovisas i efterskott med kvitton på alla utlägg... blir det pengar över så ska dessa lämnas tillbaka (va fan... det är mina skattepengar)! Om jag kommer ihåg rätt från det jag såg på något av SD:s konton (från FUP), så betalade han ut summor till olika personer (inom geo). Inga stora summor det rörde sig om men det tyder kanske på att han var kassör för eventet.

Antagligen eftersom LW ville lämna kvitton till honom och få betalt när han sa att pengarna var slut. LW svarade: "Ni kan väl ta det på ett annat konto? Ni behöver väl inte vara så noga?" Kreativ bokföring?
Citera
2021-04-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Antagligen eftersom LW ville lämna kvitton till honom och få betalt när han sa att pengarna var slut. LW svarade: "Ni kan väl ta det på ett annat konto. Ni behöver väl inte vara så noga."

Var har LW sagt "Ni kan väl ta det på ett annat konto. Ni behöver väl inte vara så noga"?

Och i vilket sammanhang kom de orden i så fall? Kanske hade LW köpt något och det var slut i den kontogruppen i SD:s redovisning. Han hade kanske delat upp redovisningen i olika kontogrupper, så som bokföring ska skötas. Jag har svårt att se LW vilja luras... kanske har HD ifrågasatt om hon ska få pengar för vissa utlägg?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-03 kl. 10:06.
Citera
2021-04-03, 10:04
Medlem
Citat:
Antagligen eftersom LW ville lämna kvitton till honom och få betalt när han sa att pengarna var slut. LW svarade: "Ni kan väl ta det på ett annat konto? Ni behöver väl inte vara så noga?" Kreativ bokföring?

... Och hur kan du veta det? Ett samtal mellan SD och LW...?
Citera
2021-04-03, 10:15
Medlem
Citat:

Om det stämmer visar det vidare på de samarbetsproblem som omgärdar SD. Att använda slut på pengarna utan att meddela de övriga i projektet.
Citera
2021-04-03, 10:57
Medlem
Honan6s avatar
Mål: B 1752-20
Göta Hovrätt

7 april Kl 9.00 Sal 2, Örebro Tingsrätt.

Beräknas 18 dgr, varav 9 dgr är öppna för press och allmänhet. Huvudförhandlingen är planerad att avslutas den 5 maj 2021 (tillika SD:s födelsedag).

Dagar öppna för press och allmänhet:
7 - 8 - 9 april
12 - 13 - 15 april (parternas sakframställningar)
3 - 4 - 5 maj (personalia och parternas slutanföranden)

www.domstol.se/nyheter/2021/0...artar-i-april/

Den misstänktes tidigare hustru blundar, är medhjälpare eller anstiftare?
Vid mordet låg den misstänkte i skilsmässa på hustruns initiativ för att hon inte litade på sin otrogne man. Samtidigt var hon själv otrogen med en gift man som senare tog ut skilsmässa (för hennes skull?).
Det pågick en konflikt mellan mordoffret och den misstänktes blivande exfru eftersom den brutalt mördade hade tagit bort 17 fuskloggningar för hennes geocacher. En knapp månad efter offret mördats återloggade exfrun de borttagna cacherna. Ett magstarkt tilltag som gav frukt till misstankar om att prestige inom hobbyn hade lett till mord. Exfrun saknar också alibi och satt utredningshäktad en vecka, men släpptes i brist på bevisning och avfördes.
Under rättegången vittnade exfrun stödjande till den åtalade och berättade att offret berättat för henne att hon blödde ymnigt vid akrobatiskt sex med hennes man överallt högt och lågt i deras dåvarande gemensamma hem. Exhustrun visste då inte att den misstänkte nyligen hade vittnat om att det det ymniga blodet blev till en liten fläck i hans kalsonger.

Saknar alibi
Den misstänkte har inte något alibi och har uppvisat ett selektivt minne. Han minns vissa saker oerhört detaljrikt och hans uppvisade dåliga minne stämmer inte riktigt ihop med hans visade personlighet i övrigt. Åklagaren undrade i tingsrätten om han hade sökt för sin "minnesproblematik".

Direkt bevisning
DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Följt av en mängd omständigheter som pekar i riktning mot SD
Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

Psykisk obalans? HD ny manlig vän, LW:s intresse för JH m fl, separation/skilsmässa, ville inte skiljas och behöll vigselringen på, velade om USA-resa, spelade in förhör med dotter för att hon smygätit strössel, bråkade om kaninburar, ville att barnen skulle bo hos sin mormor

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med *cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tog han tillbaka under rättegången då han efter FUP-studier förstått att ingen sett honom?

Grannen J*dith vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med reviewer HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, berättar otroliga historier om att hon skulle haft sex med hans cykelsadel och har spottat blodblandad sperma mot cykelhjul. Han pekar ut möjliga platser i hemmet där hennes blod kan finnas. Påhitt för att ha förklaring ifall hennes DNA hittas? Under rättegången blev det påstådda ymniga blödandet från Len* ändrat till knappt synliga fläckar i hans kalsonger. Då hade han via FUP fått reda på att Len* haft sex med flera än honom i nära tid innan mordet och de vittnade inte om att hon blödde vid sex.

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på en särskild epostadress som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång SD lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto i november -18.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

SD hade under våren -18 plockat ut saker från sin arbetsgivares företagsbil och ställt i sitt garage. Efter flera påminnelser från chefen lämnade SD tillbaka föremålen, men då saknades ett skaft till en domkraft. Utredarna har efter rättegången kollat med rättsläkaren om ett skaft från en domkraft kan ha varit ett mordtillhygge och det bekräftas kunna vara så. SD plockades in till förhör om vart skaftet tagit vägen, men han vet inte vart det är. Han "hittar" sen ett skaft under en riggad filmning, han lägger skaftet in en plastpåse, tejpar och skriver en lapp "Jag hatar Åsa...". Han tänkte spara skaftet till hovrättsförhandlingen, men hans advokater rådde honom att lämna in skaftet till utredningen. Skaftet passade inte till chefens domkraft vars skaft fortfarande är borta.

Den misstänkte rör sig snabbt i skogsterrängen på stigar och cykelvägar i närområdet. Han kan området som i sin egen ficka. Det förmodade tillhygget försvann sannolikt redan under mordnatten och är möjligen kastat i vattnet vid naturreservatet Boglundsäng*n som han verkar röra sig runt ganska ofta.
www.bildtagg.se/bild/nlvwynyi3wetui3mv7copfi

Efter första förhöret den 15 maj verkar SD:s mobil befinna sig i Vivallaområdet eftersom han blir mastad av masten Poesigatan 21 bl a kl 16.57 och kl 17.14 (bör täcka upp området vid Boglundsäng*n?) och mast Vivalla TM 5V, 240 kl 17.22 då han hade ett drygt 2,5 minuter facetime-samtal med HD.

Gjorde SD några slags efterjusteringar vid Boglandsängen? Kontrollade att ingen hittat tillhygget?
Ligger det sänkt i vatten eller i en rörgömma som SD kan återkomma till och njuta av sin hemlighet - bara han vet?

-----

Lokala NA har publicerat en stor mängd artiklar om "Hjärstamordet
Huvudförhandlingen har utlovats bevakas av NA-journalisterna Christin* E och Stef*n H som följt fallet sen Len* upptäcktes vara försvunnen.
www.na.se/artikelserie/rattegangen-hjarstamordet/9bf20080-671f-410d-9290-a5e122dc5513

www.na.se/artikelserie/hjarstamordet/48b8483e-434a-44fc-9e56-2875a56b6d82

Trådmedlemmen piastrone har samlat FUP, Ljudfiler rättegången, Handlingar till HR m m för nedladdning:
www.flashback.org/sp74764523

Len*a om sig på Facebook:
"Pratar fort Äter sakta Skrattar högt Trivs i skogen Längtar skidspår Geocachar soft Älskar ungarna"

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

Den misstänkte om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Bästa vännen om hans samtal med den misstänktes som hade tankar om att hjälpa hustrun dö när hon önskade det
https://vocaroo.com/5RrSZiUEd01

P7 där den misstänktes uppges ha berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Senast redigerad av Honan6 2021-04-03 kl. 11:52.
Citera
2021-04-03, 11:05
Avslutad
Citat:
Har du mer info om hur det ekonomiska sköttes, lägg ut det här.
Citera
2021-04-03, 11:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Om det stämmer visar det vidare på de samarbetsproblem som omgärdar SD. Att använda slut på pengarna utan att meddela de övriga i projektet.

Eller de samarbetsproblem LW hade? "Jag har handlat frimodigt eftersom jag trodde att det fanns pengar." Fritt ur minnet. Handlar utan att kolla med kassören. Jag ska leta reda på konversationen när jag sitter vid datorn.
Citera
2021-04-03, 11:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mål: B 1752-20
//

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med *cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tog han tillbaka under rättegången då han efter FUP-studier förstått att ingen sett honom?

Grannen J*dith vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med reviewer HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, berättar otroliga historier om att hon skulle haft sex med hans cykelsadel och har spottat blodblandad sperma mot cykelhjul. Han pekar ut möjliga platser i hemmet där hennes blod kan finnas. Påhitt för att ha förklaring ifall hennes DNA hittas? Under rättegången blev det påstådda ymniga blödandet från Len* ändrat till knappt synliga fläckar i hans kalsonger. Då hade han via FUP fått reda på att Len* haft sex med flera än honom i nära tid innan mordet och de vittnade inte om att hon blödde vid sex.

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på en särskild epostadress som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång SD lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto i november -18.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

SD hade under våren -18 plockat ut saker från sin arbetsgivares företagsbil och ställt i sitt garage. Efter flera påminnelser från chefen lämnade SD tillbaka föremålen, men då saknades ett skaft till en domkraft. Utredarna har efter rättegången kollat med rättsläkaren om ett skaft från en domkraft kan ha varit ett mordtillhygge och det bekräftas kunna vara så. SD plockades in till förhör om vart skaftet tagit vägen, men han vet inte vart det är. Han "hittar" sen ett skaft under en riggad filmning, han lägger skaftet in en plastpåse, tejpar och skriver en lapp "Jag hatar Åsa...". Han tänkte spara skaftet till hovrättsförhandlingen, men hans advokater rådde honom att lämna in skaftet till utredningen. Skaftet passade inte till chefens domkraft vars skaft fortfarande är borta.

Den misstänkte rör sig snabbt i skogsterrängen på stigar och cykelvägar i närområdet. Han kan området som i sin egen ficka. Det förmodade tillhygget försvann sannolikt redan under mordnatten och är möjligen kastat i vattnet vid naturreservatet Boglandsängen som han verkar röra sig runt ganska ofta.

Efter första förhöret den 15 maj verkar SD:s mobil befinna sig i Vivallaområdet eftersom han blir mastad av masten Poesigatan 21 bl a kl 16.57 och kl 17.14 (bör täcka upp området vid Boglandsängen?) och mast Vivalla TM 5V, 240 kl 17.22 då han hade ett drygt 2,5 minuter facetime-samtal med HD.

Gjorde SD några slags efterjusteringar vid Boglandsängen? Kontrollade att ingen hittat tillhygget?
Ligger det sänkt i vatten eller i en rörgömma som SD kan återkomma till och njuta av sin hemlighet - bara han vet?

-----

Lokala NA har publicerat en stor mängd artiklar om "Hjärstamordet
Huvudförhandlingen har utlovats bevakas av NA-journalisterna Christin* E och Stef*n H som följt fallet sen Len* upptäcktes vara försvunnen.
www.na.se/artikelserie/rattegangen-hjarstamordet/9bf20080-671f-410d-9290-a5e122dc5513

www.na.se/artikelserie/hjarstamordet/48b8483e-434a-44fc-9e56-2875a56b6d82

Trådmedlemmen piastrone har samlat FUP, Ljudfiler rättegången, Handlingar till HR m m för nedladdning:
www.flashback.org/sp74764523

Len*a om sig på Facebook:
"Pratar fort Äter sakta Skrattar högt Trivs i skogen Längtar skidspår Geocachar soft Älskar ungarna"

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

Den misstänkte om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Bästa vännen om hans samtal med den misstänktes som hade tankar om att hjälpa hustrun dö när hon önskade det
https://vocaroo.com/5RrSZiUEd01

P7 där den misstänktes uppges ha berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp

Tack för en ny och fin sammanfattning!
Tog bort ett större stycke då det blev för många tecken.

Kom och tänka på det här som du skrev:

"om att hon skulle haft sex med hans cykelsadel och har spottat blodblandad sperma mot cykelhjul"

Jag undrar om SD visste att man kan skilja på vätskor som kommer från blod och spermier ?
Om han visste det, är det kanske därför han planterar (ja, jag är säker på att detta är en lögn) blodig sperma där, för att han är orolig för att hans spermier har fastnat på cykeln.

Nu får jag plötsligt misstankar på att de spermafläckar som fanns på Lenas kjol, faktiskt kan ha kommit till vid mordet.

Varför ens prata om att spotta ut sperma på en cykel annars? Minns jag fel, men det var väl en av döttrarnas cyklar? Kanske han bara ville visa att det förekom sådant spott, eller kanske cyklarna stod nära varandra. Minns inte längre detaljerna kring denna bisarra historia.
Citera
2021-04-03, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så vems är hårstrået? Varför är det inte inttessant att utreda när det inte är SDs?

Läs Tries svar nedan. Det kan ju finnas fler förklaringar:

https://www.flashback.org/p75330340#p75330340
Citera
2021-04-03, 11:58
Medlem
Honan6s avatar
www.flashback.org/sp75349192

Ovan länk till mitt långa inlägg tidigare idag. Jag tror man kan tjäna på att söka efter ett domkraftskaft i vattnen vid naturreservatet Boglundsäng*en alternativt kontrollera möjliga rörgömmor i området vid/från mordplatsen, vid skogen på andra sidan motorvägen vid St Mikaelskyrk*an, runt City Gr*ss, Biltem* och runt trafikplatsen Vivalla.
Citera
2021-04-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Är det klarlagt att det var kolsvart ute? Andra halvan av maj, en stund innan midnatt?

Japp, mot väderdata. Ca 22.30 vill jag minnas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in