2021-04-03, 07:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad vaccinera de med? Vi får väl se till att det inte kommer en ny våg av halvindianer vällande in som efter Allendes fall.

Miljöpartister kanske kan skickas dit men en låda riktigt bra vaccin. Må de aldrig komma hem igen.

Mest SinoVac verkar det:

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3128121/chiles-big-coronavirus-vaccine-bet-chinas-sinovac-shots

Fast det är ju kaos i Brasilien också. Jag misstänker att det har med indianblodet att göra, snarare att det skulle vara fel på vaccinet. Deras immunförsvar fungerar helt enkelt annorlunda, fortfarande efter kontakt med - och blandning med - vita i 500 år. Evolutionen tar längre tid.
Senast redigerad av Merwinna 2021-04-03 kl. 08:25.
Citera
2021-04-03, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi var många här i tråden som förstod direkt att detta var riktigt allvarligt. Trodde ni regimlakejer att Kina spikade igen dörrar för skojs skull?

Vi ”alarmister” tyckte att det var helt bisarrt när Tegnell lät Italien-resenärer promenera rakt in i Sverige från Arlanda utan karantän, uppmanade folk att gå till jobbet så länge de inte hade symtom. Uppmanade familjemedlemmar att gå till jobbet och skolan även om en familjemedlem hade aktiv coronainfektion osv.

En 12-åring med någorlunda intelligens borde fattat vad som var på gång. T.ex jag själv bunkrade upp med 200 N95-masker när de fortfarande kostade typ $1.50 styck. När Regionerna många veckor senare fattade att det var på allvar gick dessa knappt att få tag på längre och kostade tio gånger mer. Dessa imbeciller var för sena på bollen som vanligt.

Nej, försök inte släta över misstagen som begåtts. Minst tio tusen dog helt i onödan. Tegnell motverkade i nästan ett år att vård-, äldreomsorg- och hemtjänstpersonal skulle bära mask. Gamla vägrades syrgas och sjukhusvård och blev avlivade som hundar i stället. Jag skulle kunna rada upp en lång lista med oförlåtliga misstag och en fullständig brist på respekt för människoliv.

Tyvärr tillsatte ju regeringen en kommission med avdankade politruker och präster för att släta över dessa misstag så detta kommer väl aldrig komma fram till allmänheten utan allt kommer utmålas som att Sverige rent av var framgångsrikt. Men vi som har högt IQ och följt med i vad som hänt vet att det i Sverige anno 2020-2021 skedde mer eller mindre ett folkmord med massmedias goda minne och utfrysning/förlöjligande av de få som öppet vågade peka på vad som pågick.
Nu menade jag givetvis inte nästan verkningslösa åtgärder på individnivå, som munskydd och utegångsförbud i Sverige. Jag menade att det internationella samfundet gemensamt borde ha stoppat alla flygresor till/från Kina redan i januari. Med din höga IQ borde du också förstå att Anders Tegnell inte bestämmer sånt, utan det måste ske och sanktioneras på global nivå, t.ex. genom WHO och EU.

Om viruset etablerar sig i något större land i Västeuropa är det nästan per automatik kört för Sveriges del. Den socioekonomiska kostnaden för ett land att "stänga gränsen och göra sig till en ö", som Norge eller Nya Zeeland, är så ohyggligt stor att det inte är försvarbart. Enbart den ekonomiska kostnaden får finanskrisen att likna en frisk fläkt.

Det hade däremot kunnat vara värt ett försök att isolera Kina eller Asien. Att isolera Kina hade också skickat rätt signal, riktad mot kommunisterna.
Citera
2021-04-03, 07:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ganska uppenbart att yngre nu blir mer sjuka, det märks mer påtagligt sätt. Men vård behöver de bara i undantagsfall. Sedan har jag aldrig hört någon "expert" självsäkert uttala sig om att Sydafrika och Brasilien kommer att konkurreras ut. Brasilien har många mutationer parallellt den ena värre än den andra. Men de har viss svårigheter att ta sig hit. Och de fall som redan finns här har svårt att konkurrera av en rad skäl, ett är att ett nytt virus måste vara smittsammare än det dominerande annars hinner det inte fram.
Om man är så korkad som förnekarna i tråden som tittar på ett samlat genomsnitt sedan förra våren så är det klart att man inte ser det uppenbara (video):

Allt yngre intensivvårdas: ”Medelålders och 90-talister”

Ansträngd läge i flera regioner: ”Det kommer bli värre”
Bo Tideholm är ansvarig för intensivvården i region Sörmland och han berättar om hur läget är just nu. Den brittiska mutationen av viruset har ett stormande förlopp, och människor verkar bli allt mer sjuka av det.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/allt-yngre-intensivvardas-medelalders-och-90-talister/

Det är enormt viktigt nu att få ner smittspridningen. Så länge viruset sprids över så stora områden och till så många människor riskerar vi att riktigt obehagliga mutationer dyker upp. Jag har sagt det förut och jag gör det igen: det skulle inte förvåna om COVID19 har fler obehagliga överraskningar åt oss framöver.

Edit:

Kolla in videon! En scen ser man en hand med manikyrerade fingrar med lackerade naglar. Väldigt effektfullt för det framgår att det måste vara en hyfsat ung kvinna som ligger där.
Senast redigerad av arbetet 2021-04-03 kl. 07:52.
Citera
2021-04-03, 07:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi var många här i tråden som förstod direkt att detta var riktigt allvarligt. Trodde ni regimlakejer att Kina spikade igen dörrar för skojs skull?

Vi ”alarmister” tyckte att det var helt bisarrt när Tegnell lät Italien-resenärer promenera rakt in i Sverige från Arlanda utan karantän, uppmanade folk att gå till jobbet så länge de inte hade symtom. Uppmanade familjemedlemmar att gå till jobbet och skolan även om en familjemedlem hade aktiv coronainfektion osv.

En 12-åring med någorlunda intelligens borde fattat vad som var på gång. T.ex jag själv bunkrade upp med 200 N95-masker när de fortfarande kostade typ $1.50 styck. När Regionerna många veckor senare fattade att det var på allvar gick dessa knappt att få tag på längre och kostade tio gånger mer. Dessa imbeciller var för sena på bollen som vanligt.

Nej, försök inte släta över misstagen som begåtts. Minst tio tusen dog helt i onödan. Tegnell motverkade i nästan ett år att vård-, äldreomsorg- och hemtjänstpersonal skulle bära mask. Gamla vägrades syrgas och sjukhusvård och blev avlivade som hundar i stället. Jag skulle kunna rada upp en lång lista med oförlåtliga misstag och en fullständig brist på respekt för människoliv.

Tyvärr tillsatte ju regeringen en kommission med avdankade politruker och präster för att släta över dessa misstag så detta kommer väl aldrig komma fram till allmänheten utan allt kommer utmålas som att Sverige rent av var framgångsrikt. Men vi som har högt IQ och följt med i vad som hänt vet att det i Sverige anno 2020-2021 skedde mer eller mindre ett folkmord med massmedias goda minne och utfrysning/förlöjligande av de få som öppet vågade peka på vad som pågick.

Man uppmanade folk som varit i först regionen lombardiet sedan utökades det till hela Italien att INTE åka på jobbet utan arbeta hemma i möjligaste mån.
Citera
2021-04-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Man uppmanade folk som varit i först regionen lombardiet sedan utökades det till hela Italien att INTE åka på jobbet utan arbeta hemma i möjligaste mån.

I samband med att sportlovsresenärerna kom tillbaka till Stockholmsområdet så menade FHM att alla utan symtom från Italien skulle tillbaka till jobbet. På sin hemsida argumenterade de dessutom att det inte kunde smitta utan symtom, eller innan att en person fått symtom. Och familjemedlemmar till de som var sjuka skulle inte heller vara hemma.

(Jag läste själv mars 2020 på EDC och andra utländska myndigheters hemsidor, och redan då skrev dessa om att det kunde smitta ca två dagar INNAN symptom. På FHM argumenterade de dock tvärtom i en slags omvänd försiktighetsprincip).

Däremot var en del kommuner och andra arbetsgivare smartare, och uppmanade till hemkarantän, som dock inte var i linje med FHM. På den kommun där jag jobbar lät man de från Italien jobba måndag-onsdag, men från torsdagen kom nya direktiv (från den enskilda kommunen, inte FHM!) där de skulle vara hemma för säkerhets skull.

FHM har generellt alltid varit typ trea på bollen.
Citera
2021-04-03, 08:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Edit:

Kolla in videon! En scen ser man en hand med manikyrerade fingrar med lackerade naglar. Väldigt effektfullt för det framgår att det måste vara en hyfsat ung kvinna som ligger där.

”Några enstaka fall” var det väl? Vad är det att dra för stora växlar på?

Av att döma av handen ser det inte ut att vara en särskilt ung kvinna.

Lugna ner dig ett par hekto..
Citera
2021-04-03, 08:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tullingebo
I samband med att sportlovsresenärerna kom tillbaka till Stockholmsområdet så menade FHM att alla utan symtom från Italien skulle tillbaka till jobbet. På sin hemsida argumenterade de dessutom att det inte kunde smitta utan symtom, eller innan att en person fått symtom. Och familjemedlemmar till de som var sjuka skulle inte heller vara hemma.

(Jag läste själv mars 2020 på EDC och andra utländska myndigheters hemsidor, och redan då skrev dessa om att det kunde smitta ca två dagar INNAN symptom. På FHM argumenterade de dock tvärtom i en slags omvänd försiktighetsprincip).

Däremot var en del kommuner och andra arbetsgivare smartare, och uppmanade till hemkarantän, som dock inte var i linje med FHM. På den kommun där jag jobbar lät man de från Italien jobba måndag-onsdag, men från torsdagen kom nya direktiv (från den enskilda kommunen, inte FHM!) där de skulle vara hemma för säkerhets skull.

Som chef inom offentlig verksamhet fick vi en instruktion av FHM med en karta över vilka regioner vi skulle fråga våra medarbetare om det varit i och om sätta i hemarbete i två veckor oavsett symtom eller ej. Min syster arbetar som chef på en storbank och hennes man som chef på ett försäkringsbolag, vi fick alla samma instruktioner. Vi diskuterade även som arbetsgivare om det fanns arbetsrättsliga åtgärder för de som skulle åka kommande veckor och inte hade möjlighet till distansarbete ..
Citera
2021-04-03, 08:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
”Några enstaka fall” var det väl? Vad är det att dra för stora växlar på?

Av att döma av handen ser det inte ut att vara en särskilt ung kvinna.

Lugna ner dig ett par hekto..

Fast nu sa ju läkaren i videon att det ligger 90-talister där. Det är unga människor i 20-åren. Väldigt otäckt.
Citera
2021-04-03, 08:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

FHM och smittskyddsläkarna i en del regioner MOTARBETADE ju till och med de företag, som uppmanade sina sportlovsresenärer till hemkarantän! Det här var så sanslöst illa skött från början.
Citera
2021-04-03, 08:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu sa ju läkaren i videon att det ligger 90-talister där. Det är unga människor i 20-åren. Väldigt otäckt.

Det har alltid legat unga människor på sjukhus i alla tider men först nu ojar du dig om det.

Hur stor är sannolikheten att en ung och frisk människa hamnar på iva?

Det är sannolikt farligare att ta en tur på cykeln än att bli smittad med covid-19 som ung och frisk.
Citera
2021-04-03, 08:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Dock vill jag hålla med om att vi inte har någon bra beredskap gällande smittskydd i detta land som mycket annat vi monterar ned. Man kunde tex åka in och ut i Sverige från Liberia hur man ville utan karantän när epicentrum för Ebola härjade som värst. Och då har det viruset 90% dödlighet ..
Citera
2021-04-03, 08:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har alltid legat unga människor på sjukhus i alla tider men först nu ojar du dig om det.

Hur stor är sannolikheten att en ung och frisk människa hamnar på iva?

Det är sannolikt farligare att ta en tur på cykeln än att bli smittad med covid-19 som ung och frisk.

Det är väl illa nog att det händer alls..? Det visar ju, att denna sjukdomen inte bara tar de gamla och sköra "som skulle ha dött ändå" (vilket också är ett cyniskt sätt att se på det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in