Citat:
Ursprungligen postat av
sockerpumlan
Alla människor bär på ett trauma, det kan finnas ett grövre som hackar på Lars. Mobbning kan sätta i länge på en person.
Men just för en person som jobbar som läkare är det lite lustigt att inte kommit längre i sin personliga utveckling. Han har växt upp i ett radhus med älskande föräldrar, det finns barn som växer upp utan kärlek. Som läkare - i praktiken och på utbildningen - måste han möta många ensamma människor som tex han måste ge besked utan att ha en anhörig, han måste ge folk besked att de kommer bli blinda, har ögoncancer osv. Det känns som han inte kan ta till sig att livet inte bara är roligt, man måste diskutera svåra saker ibland.
Han verkar inte ha accepterat att livet är orättvist och jobbigt - vissa växer upp i villa och vissa i lägenhet, vissa blir mobbade, vissa inte. Istället skämtar han bort det hela och lutar sig åt sin intelligens att göra "revange" på sin uppväxt.
Jag skulle inte vilja ha en smilande skämtande läkare förklara att jag håller på att bli blind.
Jag tycker också han är så himla ytlig så för mig skulle det vara totalt ointressant att umgås med honom.
Han är fåfäng och uppslukad av materiella saker. En sån divig människa kan det faktiskt bli väldigt intetsägande och drygt att umgås med, tycker jag.
Det håller ju inte riktigt att säga att han vill ha det så, heller, för på kvällen uttryckte han sin tacksamhet att Elinor fått honom att öppna sig på ett sätt som han aldrig gjort förr.
Det tycker jag tyder på att ändå uppskattar hennes sätt.
Naturligtvis är det helt okej att vara en personlighet som tar livet med en klackspark, då kan man ju bara leta upp en annan person som tar livet som en klackspark.
Men jag tycker Lars ger sken av att vara en förnekare, med beröringsskräck och håller upp en fasad för att dölja dolda trauman.
Men nu är jag ute på djupt vatten

. Det där får Lars avgöra själv.
Jag håller med dig om att personligen skulle jag inte alls vara bekväm med att gå till en ögonläkare som har svårt att ta i mental ledsenhet hos en patient.
Som blind kan man vara oerhört deprimerad också. Det har jag erfarenhet av bland släktingar.