2021-04-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
men är det verkligen det Lars har sagt, att han växte upp i misär? Jag tror att han sa något i stil med att han inte var van vid de omständigheter som Ellinor verkar ha haft. Det innebär väl inte att han anser det vara något fel på hans föräldrar? Säkert har han träffat på både en och annan, om inte annat på läkarlinjen, som har hus i Bromma, Stocksund eller liknande samt fjällstuga, hus i Frankrike med mera och han har antagligen koll på priser i Stockholmsområdet. Ett hus i Bromma av storleken som Ellinors föräldrar har går lätt på mellan 15 och 20 miljoner i dagsläget. Det är långt ifrån ett radhus i Göteborg. Vet inte om han sa så mycket mer än det faktiskt!

Helt korrekt, han nämnde dessutom att hans känslor var banala. Och att det var få förunnat att ha en sådan uppväxt som han haft.
Citera
2021-04-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, det lyste ju verkligen med sin närvaro i det här avsnittet hur mycket obearbetade trauman Lars har.

Och älta en jävla tågresa, hur de ska köpa biljetter och sen sitta och analysera även hela tågresan om dessa biljetter.
Snacka om tråkig tillvaro att en sån grej kan bli så stort problem.
Och hur Lars gick upp i att förstora upp denna resa innan de åker, hur fullständigt fantastiskt det skulle bli med denna första klass biljett han beställt, samtidigt som Elinor inte brydde sig ett skit. Och så var Lars tvungen att predika hur mycket han älskar att planera sånt här för att deklarera sin personlighet. Och så utredde de detta utan och innan och fortsatte att analysera och diskutera detta hela resan.

Lars vurmar för detta med att planera och bussar på Elinor sin far med fru som också säger att deras äktenskap har hållit på grund av att de älskar att planera.

På kvällen krackelerar Lars för han har väl insett att han besitter en extrem form av förträngningsmekanism och då får Elinor höra att han aldrig träffat någon som får honom att öppna upp så, som hon gör.
Fasaden rämnar för Lars.

Edit: Ja, nu skriver även jag nedlåtande om Lars, men det här är flashback. Jag är inget etablerad journalist som Svante Tidholm och skriver om att Lars har ett falskt smil.

Alla människor bär på ett trauma, det kan finnas ett grövre som hackar på Lars. Mobbning kan sätta i länge på en person.

Men just för en person som jobbar som läkare är det lite lustigt att inte kommit längre i sin personliga utveckling. Han har växt upp i ett radhus med älskande föräldrar, det finns barn som växer upp utan kärlek. Som läkare - i praktiken och på utbildningen - måste han möta många ensamma människor som tex han måste ge besked utan att ha en anhörig, han måste ge folk besked att de kommer bli blinda, har ögoncancer osv. Det känns som han inte kan ta till sig att livet inte bara är roligt, man måste diskutera svåra saker ibland.

Han verkar inte ha accepterat att livet är orättvist och jobbigt - vissa växer upp i villa och vissa i lägenhet, vissa blir mobbade, vissa inte. Istället skämtar han bort det hela och lutar sig åt sin intelligens att göra "revange" på sin uppväxt.

Jag skulle inte vilja ha en smilande skämtande läkare förklara att jag håller på att bli blind.
Citera
2021-04-01, 20:34
Medlem
Improvisationsteatern?!

Skämskudden framme hela tiden här.

Men säger som många andra här, en mittpunkt mellan Ellinor och Lars vore nog det optimala.

Stackars Johan som inte ens får hålla handen.

Längtar till nästa avsnitt redan!
Citera
2021-04-01, 20:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpumlan
Alla människor bär på ett trauma, det kan finnas ett grövre som hackar på Lars. Mobbning kan sätta i länge på en person.

Men just för en person som jobbar som läkare är det lite lustigt att inte kommit längre i sin personliga utveckling. Han har växt upp i ett radhus med älskande föräldrar, det finns barn som växer upp utan kärlek. Som läkare - i praktiken och på utbildningen - måste han möta många ensamma människor som tex han måste ge besked utan att ha en anhörig, han måste ge folk besked att de kommer bli blinda, har ögoncancer osv. Det känns som han inte kan ta till sig att livet inte bara är roligt, man måste diskutera svåra saker ibland.

Han verkar inte ha accepterat att livet är orättvist och jobbigt - vissa växer upp i villa och vissa i lägenhet, vissa blir mobbade, vissa inte. Istället skämtar han bort det hela och lutar sig åt sin intelligens att göra "revange" på sin uppväxt.

Jag skulle inte vilja ha en smilande skämtande läkare förklara att jag håller på att bli blind.

Jag tycker också han är så himla ytlig så för mig skulle det vara totalt ointressant att umgås med honom.
Han är fåfäng och uppslukad av materiella saker. En sån divig människa kan det faktiskt bli väldigt intetsägande och drygt att umgås med, tycker jag.

Det håller ju inte riktigt att säga att han vill ha det så, heller, för på kvällen uttryckte han sin tacksamhet att Elinor fått honom att öppna sig på ett sätt som han aldrig gjort förr.
Det tycker jag tyder på att ändå uppskattar hennes sätt.
Naturligtvis är det helt okej att vara en personlighet som tar livet med en klackspark, då kan man ju bara leta upp en annan person som tar livet som en klackspark.
Men jag tycker Lars ger sken av att vara en förnekare, med beröringsskräck och håller upp en fasad för att dölja dolda trauman.
Men nu är jag ute på djupt vatten . Det där får Lars avgöra själv.

Jag håller med dig om att personligen skulle jag inte alls vara bekväm med att gå till en ögonläkare som har svårt att ta i mental ledsenhet hos en patient.
Som blind kan man vara oerhört deprimerad också. Det har jag erfarenhet av bland släktingar.
Citera
2021-04-01, 20:42
Medlem
wendy1s avatar
O r k a r inte m e d Ellinor. Så jobbig.
Citera
2021-04-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Där är vi överens, man kan inte hålla på och ändra en person för att förhållandet ska funka.

Fast betänk på kvällen, då Lars helt plötsligt tycker om att Elinor brutit ned hans fasad. Då verkade han ju gilla det hon tog fram hos honom. Ja, ja, jag tycker han känns forcerad med sin fasad och jag skulle inte ha ut något av att umgås med honom överhuvudtaget.

Jag tycker inte Elinor är svårmodig eller verkar vara svår att ha och göra med,
men hon är ju ute och cyklar om hon ger sig in i att forcera fram känslor och personligheter.

Undrar vad det är hon tycker om med Lars? Det framgår inte riktigt.

Vad tror ni det är hon gillar med honom?

Lars är läkare och hon vill vinna "tävlingen". Det gör honom intressant i hennes ögon.

Lars gjorde verkligen en bullseye i sin analys om att Ellinor tycks ointresserad av vem han är egentligen utan att hon bara är ute efter att söka och att diskutera lidande. Hon hade tydligen inte ens frågat vad han har för intressen. Hur är det möjligt efter tre veckor tillsammans?

Det är uppenbart att Lars är fel man för henne och att Ellinor är fel kvinna för honom. Lars verkar ha förstått det nu. En man som vill leva ständigt glatt och en kvinna som älskar att gräva ner sig i att diskutera missär. Matchen är rent perdonlighetsmässigt fullständigt bedrövlig.
Senast redigerad av avec 2021-04-01 kl. 20:50.
Citera
2021-04-01, 20:51
Medlem
wendy1s avatar
Susanna må stå hårt fast vid sitt, men går ju att ha ett samtal med henne. Ellinor däremot
....my god. Stackars Lars.
Citera
2021-04-01, 21:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Helt övertygad om att det är Lars status hon ser upp till. Dels är det vanligt att kvinnor imponeras av status men även hennes uppväxt bidrar till att en lyxigare levnadsstandard lockar.

Vad tråkigt. Tror du det?
Annars är det ju tydligt att Lars är jättemycket för materiella ting själv (och statussträvande).
Kan det inte vara så att hon har en illusion om att han borde vara klok och bra eftersom han är läkare (alltså att man har en förutfattad mening om att alla läkare har social kompetens och trygghet i sig). Kanske har han visat sig ha en viss intellektuell kapacitet, som inte direkt gått ut genom tv-rutan, men som Elinor uppskattar?

Jag kan hålla med om att Elinor håller på att vända ut varje blad för att få ut något av honom, samtidigt kanske han gett signaler till henne som vi tittare inte får se, att han delvis gillar det?

Han visade iallafall i slutet av programmet att han uppskattade det. Och i så fall ger han ju dubbla signaler till henne själv.
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-01 kl. 21:07.
Citera
2021-04-01, 21:04
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Tror du missuppfattat hela den diskussionen. Kärnan är att Ellinor vältrar sig i olycka hela tiden. Det var Lars poäng. Han ville maximera Ellinors upplevelse och hon svarade med att bli sur över att Lars planerade. Deras ”ältande” på tåget visar klart och tydligt att Lars vill ha en mer positiv attityd från Ellinor.

Ellinor framstår mer och mer som bromsklossen i förhållandet. Om inte ens inledningen av ett förhållande är fyllt av positivitet och glädje, när ska det då inträffa?

Exakt mina tankar.
Citera
2021-04-01, 21:07
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Även om Lars framstår som falsk ofta växte han i senaste avsnittet. Helt rätt, varför ska ett förhållande främst bestå av diskussioner som tynger dig och din partner? Har dejtat tjejer som mest pratar om hur jobbigt allt är. Vem står ut med den typen av samtal en längre tid? Lars vill ha en partner som skänker honom glädje och är positiv. Ellinor är motsatsen.

Susannas typ har jag också dejtat. Den egoistiska där hela relationen handlar om henne. Omöjlig att ha att göra med.

Sofia visade dock sig från sin bättre sida. Anton hade jag kastat ut direkt. Alldeles för pedant utan möjlighet till kompromisser. Hoppas han inser hur jobbig han är innan relationen tar slut.
Sexfrågan misstänker jag gäller prestationsångest. Något väldigt många killar brottas med. Främst för att vi förväntas veta allt och styra allt utan någon som helst aning om vad tjejen gillar. Sofia tycker jag ändå hanterade situationen bra och hon verkar ha en väldigt sund inställning till sex. Det ska vara kul, mycket bra sagt.

Människor som tycker att sex "är kul" är besatta av lust. Sex ska inte vara "kul", det ska vara magiskt. Det blir det automatiskt om äkta, romantiskt attraktion finns mellan mannen och kvinnan. Inte förvånande att halsknull-Sofia bekräftade att hon är perverst lagd - det har varit uppenbart från första början. Detta eftersom hon inte har något eget sinne överhuvudtaget utan ägs helt och hållet av mörkret.

När Susanna har dominerat Johan med politisk korrekthet gråter hon. När halsknull-Sofia har PK-dominerat Fjanton uppvisar hon duper's delight och njuter sexuellt av det. Där har vi skillnaden. Susanna är räddningsbar, Sofia är det inte.

En frisk människa besvarar bögkalles lilla sexassociations-uppgift såhär: Romantik och P-i-V.
Citera
2021-04-01, 21:13
Medlem
FedupFlorences avatar
Ellinor vill se hur långt hon kan driva det? Näe... bottenbetyg. Kalle är fullt ut sympatisk och nu har K blivit både avslappnad och ärlig och han växer fortsatt. Men dom har inte samma ton i livet. K kan nog få en framtid som tv-doktor.

Anton. Snudd på pedantisk? Alla koppar har öronen åt samma håll. Och han är rädd sex eller bara för att prata om sex?

Och kära Grävis. Att en tjej har mobbat honom. Vem är tjejen? Hon ska fan hängas ut! Du är mycket sympatisk men du kan inte kalla din kvinna kärring, även om ordet inte är laddat för dig, inte under några omständigheter kan du göra det. Så är det bara och det är en förändring du måste göra.
Citera
2021-04-01, 21:14
Medlem
dialektikers avatar
Susanna: "I början gillar folk mig men sen när de lär och känna mig tycker de jag är jobbig och tar mycket plats, och så lämnar de mig."

Nähä, säger du det. Det har vi ju inte kunnat ana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in