2021-04-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nu var det inte mig du frågade angående detta. Men jag tycker Giesecke har sina poänger. Särskilt det han tog upp om bilden av covid som något övernaturligt och magiskt - håller helt med om det. Självklart vill man att även vaccinerade ska följa restriktionerna, annars skulle det bli orättvist. Lättare att "fösa" hela befolkningen dit man önskar.

Sen har jag tyckt ända sen början att han är rejält gaggig, men han har ändå en väldigt lång erfarenhet av det han arbetat med.
Nejdå, det är bara onaturligt eftersom det troligen kommer från ett labb där de gjort gain-of-function experiment. Det beter sig mycket underligt i min mening, allt i från inga symptom alls till påverkan på många olika organ till förstörda lungor och död! Ca 10% får långdragna problem med bland annat smak och luktbortfall.
More than 50 Long-term effects of COVID-19: a systematic review and meta-analysis
Citera
2021-04-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får läsa på lite om direkta och INDIREKTA effekter. Det är ett tips.

Överdödligheten är ett resultat av pandemins direkta OCH INDIREKTA påverkan TILLSAMMANS med alla andra faktorer. Inget annat. Överdödligheten är helt ointressant ur ett epidemiskt perspektiv.

Jag vet precis vad jag talar om. Att det finns andra faktorer som påverkar överdödligheten är jag fullt medveten om. Jag är också fullt medveten om att det finns massor som är underrapporterat vad gäller covid-19 i många länder och att dödligheten i 95% av länderna hänger ihop med epidemikurvan. Varför tror du annars att överdödligheten under epidemiperioden i Sverige ger nästan samma värde som antalet döda i covid-19? Det är ingen annan epidemi som pågår just nu. Nederländerna har mätt det och även erkänt att de underrapporterat de direkta effekterna av epidemin. Liksom många andra länder. Gör ingen halmgubbe av det direkt uppenbara här.
Citera
2021-04-01, 17:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det låter jättekonstigt. Varför skulle man inte bry sig om indirekta effekter av en naturkatastrof?
Det var ett dåligt exempel. Om vi säger så här istället:
Om man i ett land som har 10,000 trafikdöda / år går in i ett epidemiskt skede där man efter 10,000 döda i en infektion väljer att införa utegångsförbud som resulterar i att 10,000 färre dör i trafiken, betyder det då att epidemin inte skördat några direkta dödsoffer? Överdödligheten är ju 0, eller hur?

Om du frågar de största haveristerna här på FB så är det NOLL personer som avlidit i epidemin ovan och vi kan därför ta bort utegångsförbudet. Det är dock 10,000 som har avlidit. Precis om det har avlidit drygt 13,000 personer i COVID-19 i Sverige. Det här verkar ytterst svårt för haveristerna att förstå.
Citera
2021-04-01, 17:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet precis vad jag talar om.
Nej. Du har i själva verket inte en aning om vad du pratar om. Du TROR att du har koll, men så är det tyvärr inte.

Citat:
Att det finns andra faktorer som påverkar överdödligheten är jag fullt medveten om. Jag är också fullt medveten om att det finns massor som är underrapporterat vad gäller covid-19 i många länder och att dödligheten i 95% av länderna hänger ihop med epidemikurvan. Varför tror du annars att överdödligheten under epidemiperioden i Sverige ger nästan samma värde som antalet döda i covid-19? Det är ingen annan epidemi som pågår just nu. Nederländerna har mätt det och även erkänt att de underrapporterat de direkta effekterna av epidemin. Liksom många andra länder. Gör ingen halmgubbe av det direkt uppenbara här.
Det finns naturligtvis massor med länder som underrapporterar (av en mängd olika orsaker) men det är en helt annan diskussion. Att använda överdödlighet som underlag i avsaknad på tillförlitlig statistik är naturligtvis en möjlighet, men kvalitén på ett sådant underlag blir lidande av att den endast representerar en historisk bild. Om man tar Sverige som exempel - som dessutom utmålat sig som världsbäst på statistik (asgarv!) - torde man kunna förutsätta att de faktiskt har koll på anledningen till att folk dör. Då blir "överdödlighet" bara användbart som ett dålig komplement till annars urvattnade och minst sagt pinsamma ursäkter för att inte ha tilltro till vetenskap och befintlig data.
Citera
2021-04-01, 17:29
Medlem
Citat:
Om man i ett land som har 10,000 trafikdöda / år går in i ett epidemiskt skede där man efter 10,000 döda i en infektion väljer att införa utegångsförbud som resulterar i att 10,000 färre dör i trafiken, betyder det då att epidemin inte skördat några direkta dödsoffer? Överdödligheten är ju 0, eller hur?

Om du frågar de största haveristerna här på FB så är det NOLL personer som avlidit i epidemin ovan och vi kan därför ta bort utegångsförbudet. Det är dock 10,000 som har avlidit. Precis om det har avlidit drygt 13,000 personer i COVID-19 i Sverige. Det här verkar ytterst svårt för haveristerna att förstå.

Men vi vet ju inte hur många som dött av covid som direkt eller bidragande orsak.. om inte ny statistik har kommit som jag missat
Citera
2021-04-01, 17:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Men vi vet ju inte hur många som dött av covid som direkt eller bidragande orsak.. om inte ny statistik har kommit som jag missat
Man får väl utgå ifrån att Sverige som utmålat sig som världsbäst på statistik faktiskt har koll på hur många som avlidit av COVID-19. Här i UK har vi stenkoll på det.

Tills dess att någon kommer med andra uppgifter litar jag på den statistik som Socialstyrelsen publicerar.
Citera
2021-04-01, 17:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
En sak som kan ha spelat in att vi i skåne inte fått ökade fall nu den senaste vågen kan ju vara att våra högstadieskolor stängde vid jullovet och har ännu inte öppnat helt. Mitt barn går i 7 an och har ännu inte fått komma tillbaka till skolan. Det verkar ju som den senaste vågen med brittiska mutationen spridits mycket bland högstadiebarn i Sverige men vi i Skåne har ju haft distansundervisade barn sedan i december.

Ja det borde göra stor skillnad, ju färre som träffas desto mindre smittspridning.
Citera
2021-04-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Region Stockholm presenterar sin vaccination strategi.
Jag säger ingenting!

”Redan för knappt två veckor sedan beslutade vi att pausa all vaccinering av personal i hälso- och sjukvården, och nu kommer vi alltså att gå ännu längre och mer eller mindre pausa vaccineringen av personal i den kommunala vården och omsorgen, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.”

Pausa? Varför då? Det är nu man bara ska brassa på för att hejda skiten.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-vaccin-covid-19/2021/03/folkhalsomyndigheten-skarper-prioriteringen-och-rekommenderar-senarelaggning-av-andra-vaccindosen/

Citat:
"Åtgärderna" syftar till att folk inte träffas på mikronivå. Spelar ingen roll vad det är för "åtgärder", om dessa får folk att träffas mindre oavsett om man svetsar in folk eller om folk stannar hemma självmant.

Överdödligheten är helt relevanta faktorer när det kopplas till epidemikurvan av registrerade avlidna i covid-19. Vissa länder har missat massor av fall, både smittade och döda, andra i mindre grad.

Folk kommer fortsätta träffas, lite nya kontakter nu i påsk och coviden toppar ur ett tag efter.

Smittspridningen är nog närapå dubbelt upp var det visar i statistiken.
Citera
2021-04-01, 17:49
Medlem
Citat:

Så långt håller jag med. Men om man inför förbud mot att vara inomhus, och 10.000 fryser ihjäl, så måste man ju rimligtvis räkna även dem som offer för pandemins hantering?
Citera
2021-04-01, 17:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Så långt håller jag med. Men om man inför förbud mot att vara inomhus, och 10.000 fryser ihjäl, så måste man ju rimligtvis räkna även dem som offer för pandemins hantering?
Självklart. De är direkta offer av hanteringen men pandemins indirekta offer.
Citera
2021-04-01, 17:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Precis. Så att UK hade näst högst överdödligheten bland de under 65 förra året(bara Ungern var värre) så kan det mycket väl bero på indirekta orsaker som påminner om ditt exempel. T. ex en vårdapparat som låter folk dö av alla möjliga orsaker för att de tar hand om covid-patienter.
Citera
2021-04-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nejdå, det är bara onaturligt eftersom det troligen kommer från ett labb där de gjort gain-of-function experiment. Det beter sig mycket underligt i min mening, allt i från inga symptom alls till påverkan på många olika organ till förstörda lungor och död! Ca 10% får långdragna problem med bland annat smak och luktbortfall.
More than 50 Long-term effects of COVID-19: a systematic review and meta-analysis

Fast det har hittats i Spanien och Italien redan i hösten 2019.

Sen är det lite beroende på vältränade idrottare Zlatan och Ronaldo hade inga symptom, så det drabbar ju inte dessa lika hårt som ”vanliga” människor.

Tror för låga intag av näring gör att många åker på en hård covid istället för en mer harmlös variant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in