2011-12-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeepersCreepers
Det är helt O.K. med en liten schweizare så vida du inte lunchar i en skola. Där gäller andra regler än i samhället i övrigt.

Öh, nej

Allt handlar om behov (och då snackar vi inte äta äpple). Är du byggarbetare, målare, bananskördare eller liknande kan du bära kniven under arbetstid samt till och från jobbet oavsett om du är i närheten av skola eller inte. Bra att ha, äter mycket äpplen, jag täljer trägubbar på fikarasten eller liknande förklaringar är inte okej oavsett om det är en "schweizare" eller annat blad.
Citera
2011-12-02, 19:39
Medlem
borrizs avatar
Jag har hört grunkas att det finns prejudikat på att det är ok att bära en schweizare på skola (har tyvärr inga närmare uppgifter).
Citera
2011-12-02, 22:42
Medlem
ArmeCykels avatar
Ta med dig din fällkniv och skär äpplen du. Behöver jag av någon anledning en kniv så tar jag den med mig utan att fråga nån. Och de gånger jag bär kniv så anser jag att jag har en giltig anledning till det. Kan tilläggas att jag INTE bär kniv i våldsligt syfte.
Citera
2011-12-02, 23:20
Medlem
HermesSalibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Ta med dig din fällkniv och skär äpplen du. Behöver jag av någon anledning en kniv så tar jag den med mig utan att fråga nån. Och de gånger jag bär kniv så anser jag att jag har en giltig anledning till det. Kan tilläggas att jag INTE bär kniv i våldsligt syfte.

Exakt, bär man kniv så har man den av en anledning, att bara bära på kniv för sakens skull förtjänar man att bli gripen, våldtagen och kanske även bötad. Vem vet
Citera
2011-12-03, 00:59
Medlem
Tänk såhär, om du har din lilla fruktkniv i fickan, vad är chansen att polisen skulle kolla din ficka till att börja med? rukar du bli spontan visiterad ofta? Bara för att du har en kniv osynlig i fickan betyder det inte att polisen ser på dig att du bär kniv

Och även om dom nu skulle hitta den, tycker jag "jag har den till äpplena" är helt rimlig förklaring om man har ett äpple eller en skrutt på sig.
Citera
2011-12-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Tänk såhär, om du har din lilla fruktkniv i fickan, vad är chansen att polisen skulle kolla din ficka till att börja med? rukar du bli spontan visiterad ofta? Bara för att du har en kniv osynlig i fickan betyder det inte att polisen ser på dig att du bär kniv

Och även om dom nu skulle hitta den, tycker jag "jag har den till äpplena" är helt rimlig förklaring om man har ett äpple eller en skrutt på sig.

Enligt dig men inte enligt första instansen.
Citera
2011-12-03, 10:40
Medlem
Bergakungens avatar
Saken kommer ju att prövas efter rekvisiten i "knivlagen". Då kan det ju vara bra att veta att den täcker alla former av tillhyggen och "mördarverktyg", som skruvmejslar, sylar, baseballträ och andra bra-å-ha-grejor.

Lagtexten: https://lagen.nu/1988:254

Myndigheten har inget intresse av att plåga den vanlige medborgaren som har en brukskniv av någon giltig anledning. Sitter man fredligt på en bänk i lunchsolen och delar sitt äpple ed en "lagom" kniv lär det gå bra. Luktar det däremot "påhittad förklaring" åker man förmodligen dit.
Citera
2011-12-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Saken kommer ju att prövas efter rekvisiten i "knivlagen". Då kan det ju vara bra att veta att den täcker alla former av tillhyggen och "mördarverktyg", som skruvmejslar, sylar, baseballträ och andra bra-å-ha-grejor.

Lagtexten: https://lagen.nu/1988:254

Myndigheten har inget intresse av att plåga den vanlige medborgaren som har en brukskniv av någon giltig anledning. Sitter man fredligt på en bänk i lunchsolen och delar sitt äpple ed en "lagom" kniv lär det gå bra. Luktar det däremot "påhittad förklaring" åker man förmodligen dit.

Jo, bra formulering.

Delar sitt äpple 03.00 Lördag natt med samma kniv = ej ok.
Citera
2011-12-03, 16:14
Medlem
borrizs avatar
Tycker att frågan borde flyttas till Juridik-forumet.
Citera
2021-04-01, 16:16
Medlem
Tribolts avatar
Man ska säga att man ska plocka svamp eller fiska. End of story.
Citera
2021-04-01, 16:54
Medlem
sprithitlers avatar
Oj, någon idkar trådarkeologi.
Nåväl.
"Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg" är uttryckligen tillåtet i knivlqaen (om den inte ändrats sedan sist jag läste den).
Så en schweizisk armekniv eller en Letterman skall du alltså kunna bära utan problem.
Frågan är dock om du kan ha en lite robusta enkelbladigk iv med ett blad i längd och form för att dela ett äpple bekvämt och säkert. Där är jag osäker på vad praxis säger.
Men i såna här fall gäller också elfte budet. Du skall icke bliva ertappad.
Ge helt enkelt inte polisen skäl att visitera dig.
Citera
2021-04-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Man ska säga att man ska plocka svamp eller fiska. End of story.

Funkar inte med det argumentet om du blir plockad packad på väg hem från krogen.

Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Oj, någon idkar trådarkeologi.
Nåväl.
"Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg" är uttryckligen tillåtet i knivlqaen (om den inte ändrats sedan sist jag läste den).
Så en schweizisk armekniv eller en Letterman skall du alltså kunna bära utan problem.
Frågan är dock om du kan ha en lite robusta enkelbladigk iv med ett blad i längd och form för att dela ett äpple bekvämt och säkert. Där är jag osäker på vad praxis säger.
Men i såna här fall gäller också elfte budet. Du skall icke bliva ertappad.
Ge helt enkelt inte polisen skäl att visitera dig.

Exakt, tillhör du av någon anledning gruppen som polisen muddrar av praxis så kommer du att åka dit. En vanlig typ kan utan problem ha en fällkniv eller liknande på sig om syftet är bra att ha för att fixa saker eller skära upp en äpple. Är syftet att den är bra att ha ifall du blir påhoppad så gillas det dock inte av polis och åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in