2021-04-01, 03:05
Avslutad
urtrist avsnitt, bara massa tomt pladder
jävligt avslaget
Citera
2021-04-01, 03:19
Medlem
Nu har jag sett senaste avsnittet.

Den här jävla produktionen. Och sexologen med nazi-frissan. Det är oseriöst att låta ett experiment fortgå när en deltagare behandlas så grovt illa, och det är helt kört för paret att åstadkomma någon som helst relation. Stackars Grävis alltså, utsättas för detta. Susanna behöver en liten utredning och sedan ett antal år i egenterapi. Det är så uppenbart att Susanna valt socionomyrket för att genom att härja med andra människors liv, få möjlighet att utöva makt och kontroll, det hon saknat själv hela sin barndom och sitt liv. Socionomyrket är perfekt med sin myndighetsutövning på det sättet för en störd person som Susanna. Hon kommer att njuta av att skada de människor hon möter.

Johan Grävis stod på sig bra i det här avsnittet, han gav henne motstånd och höll på sin integritet och gränser. Susanna flinar mot honom och är så stolt över sig själv och sin mobbning av honom. För Susanna finns bara en verklighet, hennes. Och hon har alltid rätt, alltid tolkningsföreträde.

Hade det varit en seriös produktion hade man avbrutit här och markerat mot Susanna hårt.
Det hade också visat på mer realitet i programmet. Nu blir det bara plågsamt att tvingas följa misären, Johans lidande i Mordor.

Johan kommer definitivt att hitta en bra kvinna som uppskattar alla hans fina egenskaper och humor, det är jag inte minsta orolig över.

Så till Lars och hans resa med Ellinor för att besöka föräldrarna i Göteborg. Jag är riktigt besviken över att allt verkligen handlar om att han skäms över radhuset och trädgårdstäppan, och för föräldrarna också antar jag. Hur många får ens uppleva en sån barndom han hade, med föräldrar som hållit ihop? Nej, jag är riktigt besviken över Kalle Kaviar Lars. Så bortskämd. Så hemskt för föräldrarna att se det här programmet och inse att sonens stora trauma är att vara uppväxt i radhus?

Ellinor uppfattade jag som rena mardrömskvinnan i det här avsnittet, det kommer att ta ett tag att återhämta mig från det. Hon har fått det hon vill ha, och tar det och kör hela skutan i sank pga av ångesten det väcker hos henne. Måtte hon inte vara en sån kvinna som är mest lycklig som olycklig!

Och Anton är pedant. Men då slipper ju Sofia städa, det kan han göra. Jag tycker att hon är väldigt tolerant mot honom, tror de kommer att växa ihop på ett bra sätt.

Det är inte konstigt att tidigare deltagare gått ut i gemensamt brev där man vill att produktionen av programiden ska upphöra. Det är inte seriöst, och att som terapeuter ställa upp på detta år efter år säger något om deras moral.
Citera
2021-04-01, 03:31
Medlem
Ja Sofia är väldigt tolerant. De behöver mötas på halva vägen vilket Anton ännu inte tycks se som ett alternativ. Och: får vi veta mer om Antons inställning till sex, tro?
Citera
2021-04-01, 03:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Ja Sofia är väldigt tolerant. De behöver mötas på halva vägen vilket Anton ännu inte tycks se som ett alternativ. Och: får vi veta mer om Antons inställning till sex, tro?
Jo då, han har ju redan omvärderat vad som är okej musik, efter hennes krav.
Citera
2021-04-01, 04:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Så till Lars och hans resa med Ellinor för att besöka föräldrarna i Göteborg. Jag är riktigt besviken över att allt verkligen handlar om att han skäms över radhuset och trädgårdstäppan, och för föräldrarna också antar jag. Hur många får ens uppleva en sån barndom han hade, med föräldrar som hållit ihop? Nej, jag är riktigt besviken över Kalle Kaviar Lars. Så bortskämd. Så hemskt för föräldrarna att se det här programmet och inse att sonens stora trauma är att vara uppväxt i radhus?
Jag känner en som växte upp i en hyreslägenhet i Djursholm. Som jag förstår det var han väldigt utanför socialt. Retad för sin "fattigdom". Då kan klass bli en väldigt känslig grej.
Citera
2021-04-01, 04:11
Avslutad
Susanna är en så kallad "fast life history strategist".
Citera
2021-04-01, 05:15
Medlem
kulturstrategs avatar
Susanna är ett utmärkt exempel på den typ av kvinna som en mansjour för kvinnor verkligen skulle kunna hjälpa och få att blomma ut i sin kvinnlighet. Vi ser ju att det finns mycket känslor i henne.

Jag kan som sagt inte alls delta i det infantila, av flockmentalitet baserade, drevet mot Susanna i tråden. Allt jag ser är en traumatiserad, ledsen och vilsen individ - som egentligen är väldigt varm och omhändertagande. Hon vill så gärna vara den varma och omhändertagande kvinna hon egentligen är, men hennes rotlösa och traumatiserande uppväxt - vilken har gjort henne till ett enkelt offer för den destruktiva "kvinnofrigörelsen" - hindrar henne från att blomma ut i sin kvinnliga prakt.
Hon gråter. Inte bara av medkänsla för Johan, utan också för att hon inser att hennes kvinnlighet har stulits ifrån henne och hon är oförmögen att ta den tillbaka den på egen hand.

Gift vid första ögonkastet är helt fel forum för Susanna. Hon behöver helas, läkas av en vis man över tid. Jag vill så ett frö av hopp genom att säga: Jag ser dig Susanna. Jag ser dig Susanna. Jag ser den kvinna du egentligen är...
Citera
2021-04-01, 05:36
Medlem
Besticks avatar
Tråkigt avsnitt nu sist. Gäsp.
Citera
2021-04-01, 06:33
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Jag kan som sagt inte alls delta i det infantila, av flockmentalitet baserade, drevet mot Susanna i tråden.

Fint att du har kommit till den insikten efter dina otaliga haranger om "cp-Sofia".
Citera
2021-04-01, 06:43
Medlem
SoulShouters avatar
Första säsongen jag ser av denna smörja. Inte så hemskt som jag först trodde, men inget som direkt blåser en av stolen heller. Tycker inget av paren imponerar, men det minst plågsamma att se är Anton och Björn Rosenström. Samtliga kvinnor gör ett relativt dåligt intryck, det är således förbluffande för mig att så många i denna tråd kan vara så sålda på känslosåsen Ellinor. Har man verkligen så låga krav på en partner att Ellinor framstår som rena drömkvinnan för många? Fascinerande. Förstår Lars som blir obekväm och bara vill bli klar med skiten. Johan? Skön grabb. Avslappnad. Humoristisk. Varför är han ens med i detta? Och varför hatade produktionen honom så pass mycket att han blev ihopparad med en av de mest osympatiska karaktärerna i SVTs programutbud? Anton och Sofia kommer säkert funka. Båda är lika desperata för en relation. Sofia får bara vara schysst nog att ge Anton tillgång till Google Maps så han hittar hennes fitta. Och Anton får ej glömma att låta Sofia ratta musiken på festerna, viktigt att lyssna på PK-vänliga trudelutter! Inget höjer stämningen mer än Di Leva!

Personlighetsbetyg:
1) Johan - 8/10
2) Anton - 7/10
3) Lars - 6/10
4) Ellinor - 4/10
5) Sofia - 2/10
6) Susanna - 0/10
Citera
2021-04-01, 07:12
Medlem
Jag kan tänka mig att sexologen Kalle tyckte att det skulle bli spännande tv att filma Anton och Sofias diskussion om sex. Särskilt bra tv blir det med en Anton som har svårt att tala öppet om sex och samlevnad, och att då tvinga honom att göra det först i studion sittandes på en stol med lampa rakt i ansiktet, och sedan filma honom tillsammans med Sofia när de ska ha sin intima samtalstund. Fint jobbat sexologen! Empatiskt och moraliskt, verkligen. Vi hoppas att du iscensätter samma scen i nästa omgång av Gift vid första ögonkastet och då med en kvinna i hijab som öppet inför tvkamerorna ska diskutera sina känslor kring sex i tv. Framför manliga kameramän så klart! Det fixar ni väl, det blir bra tv!
Citera
2021-04-01, 09:45
Medlem
dialektikers avatar
Ha, ha, ha Anton ger en dammvippa i present till Sofia med insinuationen att hon ska städa bättre (här hade det varit stor risk att feministerna hade gått i spinn och blivit tokrasande) men så visar det sig att Anton lider av ett tvångsmässigt pedanteri med städning ( som han kräver att Sofia ska gå med på , nej man ska verkligen inte inrätta sig efter någon som har det där tvångsmässiga behovet var saker ska ligga. Jag har två sådana i min bekantskapskrets och den ena ligger inne på psyket mellan varven, och den andra har grava autistiska diagnoser).

Sen visar det sig att Anton har problem att prata om sex (jag har aldrig stött på en sån partner i mitt liv) men han har inga problem att sjunga om incest och våldtäkter.
Nä, nu sätter jag diagnosen autism på Anton.
Stackars Sofia.

Va, måste man göra en sån där tavla och skriva upp vad sex betyder i sin relation?
Detta har jag missat totalt.
Jag får ta det med sambon när han kommer hem efter jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in