2021-03-31, 19:34
Medlem
Hittade inget liknade ämne så jag undrar att hur stort och stark propell man kunde göra. I diameter alltså, och höjden också. Hur skulle den fungera? Skulle man kunna ha nån nytta av sånt? T.ex ta bort avgaser osv. från städer? De
n skulle vara liggandes... Eller hur stor propell
kunde man göra stående?

Så hur stor och stark propell kunde människorna göra. Av vilket material skulle den vara konstruerad?

Om man skulle göra en blåsande propell som låg horizonelt. Så kunde kanske om vi säger att diametern var 50km, så fanns det propeller under, mindre propeller under som höll att den stora propellen inte föll. Det skulle behövas några ingengörer till det.

Berätta mera. Försök tänka ut hur stor och stark din största propell på jorden skulle vara.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-31 kl. 20:34.
Citera
2021-03-31, 19:55
Medlem
Det kräver verkligen tanke att försöka tänka ut att hur stor och stark propell människorna kunde göra. Dom har ju gjort Large Hadron Collider som är en partikelaccelerator som är nästan 27-kilometrer i omkrets

The Large Hadron Collider (LHC) is the world's largest and most powerful particle accelerator. It consists of a 27-kilometre ring of superconducting magnets with a number of accelerating structures to boost the energy of the particles along the way.

Så man borde kunna göra lika stor propell. Med propeller under som höll upp propellen. Alltså fullt med propeller under den stora propellen. Sen kunde man öka kraft från mitten. Eller kanske genom propellernars sammarbete under den stora propellen.

Vad kunde man göra med en megastor och stark propell? Ändra på jordens riktning? Skulle det vara möjligt på något vis?

Skulle nog krävas några styckna propeller för att få den att ändra jordens riktning skulle jag gissa om det vore möjligt
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-31 kl. 20:02.
Citera
2021-03-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Hittade inget liknade ämne så jag undrar att hur stort och stark propell man kunde göra. I diameter alltså, och höjden också. Hur skulle den fungera? Skulle man kunna ha nån nytta av sånt? T.ex ta bort avgaser osv. från städer?
Är det en propeller vi pratar om nu eller en fläkt?
Citera
2021-03-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Är det en propeller vi pratar om nu eller en fläkt?

Du får själv välja. Men se till att den blir stor och stark. Så stor och stark som du tror är möjligt.

Jag undrar om man skulle kunna ha någon nytta av sånt här. En megastor och stark fläkt/rotor/propell. Jag är ingen propellexpert tyvärr.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-31 kl. 20:14.
Citera
2021-03-31, 20:14
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Det kräver verkligen tanke att försöka tänka ut att hur stor och stark propell människorna kunde göra. Dom har ju gjort Large Hadron Collider som är en partikelaccelerator som är nästan 27-kilometrer i omkrets

The Large Hadron Collider (LHC) is the world's largest and most powerful particle accelerator. It consists of a 27-kilometre ring of superconducting magnets with a number of accelerating structures to boost the energy of the particles along the way.

Så man borde kunna göra lika stor propell. Med propeller under som höll upp propellen. Alltså fullt med propeller under den stora propellen. Sen kunde man öka kraft från mitten. Eller kanske genom propellernars sammarbete under den stora propellen.

Vad kunde man göra med en megastor och stark propell? Ändra på jordens riktning? Skulle det vara möjligt på något vis?

Skulle nog krävas några styckna propeller för att få den att ändra jordens riktning skulle jag gissa om det vore möjligt

kan du inte försöka tänka färdigt innan du skriver en mening, och sen läsa din mening för att kolla att den inte är helt snurrig...

du kan tex inte blanda dåtid och nutid i samma mening och dessutom skippa bokstäver i ord. vad fan är propell?
Citera
2021-03-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
kan du inte försöka tänka färdigt innan du skriver en mening, och sen läsa din mening för att kolla att den inte är helt snurrig...

du kan tex inte blanda dåtid och nutid i samma mening och dessutom skippa bokstäver i ord. vad fan är propell?

Du får själv välja. Propell, fläkt eller rotor. Jag är ingen propellexpert som jag skrev tidigare. Så du får göra som du vill. Men man skulle vilja att den blåser luft uppåt? Eller neråt? Hur man nu vill. Vad för andra slags typer av system kunde man konstruera med liknande sätt? Någon sorts energikraftverk? Hmm... idk.
Citera
2021-03-31, 20:21
Medlem
Största jag hittar vid en snabbgoogling, propellern till Emma Maersk, uppemot 10 m i diameter. Drivs av 80 MW dieselmotor.
Citera
2021-03-31, 20:21
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:

Kan inget om detta, men jag trodde att partiklarna sköts iväg utav en laser till en början?

Förstår inte varför det du antyder skulle vara ett mått för hur stor propeller man kan bygga?

Ts uppgav inte om det skulle vara på jorden eller i rymden?
Han angav heller inte hur den skulle drivas eller vilket motstånd den skulle behöva möta såsom ex vatten, luft eller motor, laser eller magentism solljus.

Han efterfrågade material dock.
Vad gällande material så skulle jag utan att haen djupare kunskap överhuvudtaget säga att det antagligen skulle skilja i storlek i stallastående form mot rörelseform.

Tänker mig som ex ämne som är hårdareän diamant men med liknande gummi utanpå.

Teor aöltså inte att självaste storleken på propellen skulle vara det största problemet utan frågan är väl hur mycket kraft man skulle behöva för att bygga den största proppellern i motsvarighet till energikällan.
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-03-31 kl. 20:24.
Citera
2021-03-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Kan inget om detta, men jag trodde att partiklarna sköts iväg utav laser till en början?

Förstår inte varför det du antyder skulle vara ett mått för hur stor propeller man kan bygga?

Ts uppgav inte om det skulle vara på jorden eller i rymden?
Han angav heller inte hur den skulle drivas eller vilket motstånd den skulle behöva möta såsom ex vatten, luft eller motor, laser eller magentism solljus.

Han efterfrågade material dock.
Vad gällande material så skulle jag utan att haen djupare kunskap överhuvudtaget säga att det antagligen skulle skilja i storlek i stallastående form mot rörelseform.

Tänker mig som ex ämne som är hårdareän diamant men med liknande gummi utanpå.

Jag menar en mekanisk propell som är på jorden antingen horizonelt eller vertikalt. Som snurrar, med en enorm fart. Och den är så stor som det går att konstruera på jorden. Och att den funkade.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-31 kl. 20:28.
Citera
2021-03-31, 20:28
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Jag menar en mekanisk propell som är på jorden antingen horizonelt eller vertikalt.
Ok. Svaret är antagligen inte vad du söker, men det enkla svaret är antagligen vad gällande horisontellt läge att du kan bygga en så pass stor sålänge som materialet klarar att hålla sin egna vikt samt motstånd i relation till vad för typ av motstånd det ska möta samt att det inte viker sig allt för mycket halvvägs alt bryts av.. Vad gällande vertikalt så handlar det antagligen hur mycket kraft (rörelseenergi) du helt enkelt har tillgång till.

Men jag kan inte sånt här så kan mycket väl ha fel. Är bara en privat filosof mer eller mindre.
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-03-31 kl. 20:34.
Citera
2021-03-31, 20:29
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Största jag hittar vid en snabbgoogling, propellern till Emma Maersk, uppemot 10 m i diameter. Drivs av 80 MW dieselmotor.
De största vindkraftverken är 220m i diameter.
Citera
2021-03-31, 20:34
Medlem
Telepatisks avatar
Säg att du satt mitt ute i rymden på en stol, och i handen har du en stor fläkt som du har igång. Fläkten kommer inte hjälpa dig att ändra din bana, om du inte slänger fläkten ifrån dig d.v.s. Samma princip bör gälla Jorden, d.v.s. även om du har en fläkt lika stor som Sverige, så kommer du inte kunna flytta eller påverka Jordens omloppsbana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in