Lite karma ändå att han råkar ut för sin egen medicin. ”Seriemördaren” Sture Bergwall lever idag ett stillsamt liv i Norrland.
Citat från SVD.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kr...er_7443072.svd
Hans uttalanden om att Sture Bergwall, tidigare Thomas Quick, kan vara skyldig till mord han friats för är mycket olämpliga. Det anser både Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet, och Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare.
......
......
– Jag tycker att det är utomordentligt förvånande att ett justitieråd går ut och leker privatdomstol mitt i ett rättsligt förfarande och dessutom hävdar skuld där personen blivit friad. Det är djupt olyckligt och olämpligt och skapar inte tilltro – man kan inte ha på sig olika hattar och vara justitieråd ena minuten och före detta justitiekansler den andra, säger Anne Ramberg.
Även Sven-Erik Alhem anser att Lambertz agerande är ogenomtänkt, och att det hela förvärrats för varje nytt framträdande i media.
– Det är för mig oförklarligt att han som justitieråd gått in och uttalat sig i skuldfrågan i pågående, och i några fall avslutade, prövningar. Att han till sin debattartikel, som var synnerligen illa underbyggd, dessutom säkerställer faktauppgifter från till exempel polisen Seppo Penttinen är märkligt, säger Sven-Erik Alhem som tycker att Lambertz borde ha varit mer ödmjuk i förhållande till den granskning som lades ner av JK 2006.