Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-03-30, 23:29
Medlem
En tråd skapad av en annan användare hamnade i papperskorgen så jag gör ett försök att starta en ny tråd med tydligare ämne.

Kan ett perfekt klot existera?

Klotet ska alltså vara helt rundt, och inte vara en 3D variant av månghörning som går mot ett klot när antal hörn ökar. Kan det perfekta klotet existera i vår faktiska värld, i verkligheten, eller blir det fel på partikelnivå (som om varje atom blir ett hörn och inget perfekt klot kan formas). Vad händer på kvantfysiknivå? Hur mäter vi rundhet? Sett till atomkärnornas position? Någon ytterkant på elektronmolnet?
Citera
2021-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja bowlingklot
Tydligen ska planeten jorden, trots alla sina höga berg och djupa dalar, ha en jämnare yta än ett bowlingklot.
Citera
2021-03-30, 23:43
Medlem
sommarlovs avatar
Men vafan är nyttan med att starta nya trådar hela tiden, bara för att ni inte accepterar svaren ni redan fått??
Varför svarar ni exempelvis inte på mina frågor??

Per definition är en sfär en sfär, för att det är vad en sfär är!
Citera
2021-03-30, 23:57
Medlem
526s avatar
Bara i människan huvud.
Citera
2021-03-31, 00:04
Medlem
Kanske beror graden rundhet man kan få på ämnet. Jag tänker på en droppe vatten som precis ska falla som nog borde vara rundare än ett aluminiumklot. Dessutom har ju metall metallbindningar mellan atomer där atomer ständigt rör sig på atomnivå pga spänningar som uppkommer. Det borde inte vara runt då överhuvudtaget förutom i det ögonblicket då exakt alla atomer vid ytan ligger perfekt.

Tänker man rent allmänt på ett material så består det ju av atomer som är ordnade på ett visst sätt och redan där går det väl inte att göra det helt runt. Men eftersom elektroner kretsar kan det ju hända att de råkar vara ”perfekt” placerade i ett klot i ett ögonblick, men ”rundheten” på elektronerna vet jag fan.
Citera
2021-03-31, 00:22
Medlem
BiggusDs avatar
Det blir inte bättre än nya kilot

https://www.nist.gov/si-redefinition/kilogram/kilogram-silicon-spheres-and-international-avogadro-project
Citera
2021-03-31, 00:44
Medlem
spermaoffrets avatar
Hur definierar du perfekt?
Citera
2021-03-31, 02:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tydligen ska planeten jorden, trots alla sina höga berg och djupa dalar, ha en jämnare yta än ett bowlingklot.

Jag var bara tvungen att kontrollräkna, och (på sätt och vis) kan det stämma. Höjdskillnaden mellan Mt. Everests topp och Challengerdjupet i Marianergraven utgör c:a 0,16 % av Jordens diameter, motsvarande 0,34 mm på ett bowlingklot (218 mm diameter).

Enstaka och någorlunda jämnt fördelade ojämnheter på en tredjedels millimeter på ett använt bowlingklot låter helt rimligt. Å andra sidan skulle ett bowlingklot med lika många och ojämnt fördelade ojämnheter som vår planet har antagligen ändå framstå som oacceptabelt ojämnt för allt annat än fyllebowling. Och sedan är det ju det där med att Jorden inte ens är riktigt sfärisk.
Citera
2021-03-31, 02:24
Medlem
Pungpuckels avatar
(1) atom är väl ett klot?
Citera
2021-03-31, 07:07
Medlem
Iaf kan dom inte kontrollera det eftersom dom inte hittat hela pi ?
Men min känsla säger ja.
Citera
2021-03-31, 08:10
Medlem
SkepticVikings avatar
Det mest perfekta klot vi observerat i Universum är stjärnan Kepler 11145123.
Dess radie är ca 1,5 miljoner km och differensen mellan polerna och ekvatorn är endast 3 km.

På Jorden är det helt klart den nya kilostandarden från Heason Technology.
Citera
2021-03-31, 10:20
Medlem
Nej, det tror jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem