2021-03-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Lite mer info här:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x32Xyl/tyskland-31-tilfeller-av-blodpropp-blant-astrazeneca-vaksinerte

Enligt uppgift har 1,78 miljoner kvinnor under 70 fått AZ men siffran är förmodligen större då bara 8 av 16 delstater kan lämna ut den sortens information.

För inte ihop matematiken bara.

Så, 2,7 miljoner har fått vaccinet och av dessa så har 1,78 miljoner gått till kvinnor under 70 år.

Och 800 har fått två doser.
Citera
2021-03-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Otroligt att folk fortfarande sitter och jämför detta med en influensa.

Ja, covid är ju mycket mildare. Två dagars mild feber, pfft... men nu är jag immun iaf.
Citera
2021-03-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, det är ju många som varit smittade redan innan förra sommaren och som nu åkt på skiten igen under vintern, så din anekdotiska "vetenskap" ger jag inte mycket för

Hur många då?

Ge mig en andel som är bekräftat återsmittade och sjuka, dvs enligt fällande definitioner. Bekräftade fall och sekvenserade virusisolat.
Citera
2021-03-30, 21:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad snackar du om?

Det finns mig veterligen 4 stycken olika Coronavirus som sprids i samhället och ger upphov till förkylningar. Tillkommer gör den variant som orsakar Covid-19.

Sen finns de två till som orsakat utbrott, en heter väl MERS och den andra SARS?

Vad pratar du om för 50 varianter av Corona?

40 varianter bara på Island och det var för 1 år sedan.

https://news.upday.com/sv/40-variationer-av-coronaviruset-hittade-pa-island-ser-hur-det-muterar/
Citera
2021-03-30, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur många då?

Ge mig en andel som är bekräftat återsmittade och sjuka, dvs enligt fällande definitioner. Bekräftade fall och sekvenserade virusisolat.

Bara jag känner en handfull. Skulle gissa att mellan 10-25% av de som nu smittas av viruset redan varit infekterade tidigare.
Citera
2021-03-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Otroligt att folk fortfarande sitter och jämför detta med en influensa.

Tj a det är bara att jämföra antalet döda vecka 40-20 under de senaste 5-6 säsongerna. Redovisa siffrorna så ser du att skillnaden inte är särskilt stor.
Citera
2021-03-30, 21:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Bara jag känner en handfull. Skulle gissa att mellan 10-25% av de som nu smittas av viruset redan varit infekterade tidigare.

Det är skillnad på att ha ett positivt resultat på ett test och vara infekterad på riktigt. De som genomgått den riktiga infektionen ordentligt blir sannolikt inte sjuka två gånger. I synnerhet inte man har har antikroppar och t-cellsimmunitet.
Citera
2021-03-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I SvD står det "Totalt har 796 445 sjukdomsfall registrerats i Sverige sedan pandemin startade". Om så många registrerade fall finns borde väl med tanke på mörketalet typ hela befolkningen haft det nu, tycker jag. Jag förstår nästan inte hur det kan fortsätt "öka" hela tiden. Eller är det mutationer som kommer tillbaka och smittar igen.
https://www.svtplay.se/video/29611304/aktuellt/aktuellt-30-mars-21-00-1?modalId=jVkoBYY

Inte konstigt det ökar för många ta inte sitt ansvar. Lyssna på dessa Stockholmsbrudar 6.53 in i sändningen
Citera
2021-03-30, 21:30
Medlem
Citat:
Och hade det visat sig att två personer börjat gå konstant på händer efter infektion så hade du känt minst en handfull av dessa.
Citera
2021-03-30, 21:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
AstaZeneca hävdar 79% effektivitet på sitt vaccin.. Men har stött på patrull i USA då effektiviteten egentligen är betydligt lägre. Snarare runt 69-74%. Sverige tycks ha satsat på fel häst och måste prångla ut AZ'as vaccin till varje pris verkar det som.

Först var det ju illa för 60+ för att sedan kovända 100% till det bästa för de äldre och sedan ny kovändning igen. Inte undra på att folk börjar tvivla på politikernas propaganda svammel om vaccinet.

"Seems like a pretty big gap. AstraZeneca was claiming a 79% efficacy using the February data whereas most reports show a Feb/March efficacy around 69–74%. The argument is that AZ has been holding back the complete dataset and cherry picking data which isn’t that great."

Sosse regeringen har otvivelaktigt gjort fadäs efter fadäs och otal gånger "med säkerhet" sagt de ena och det andra för att sedan göra 100% kovändningar och då med lika 100% fakta som de lögner de fösrt kläckte ur sig. Fantastiskt att folk inte slängt ut dessa idioter till politiker och tagit över styret av landet. Mycket sämre än vad regeringen hanterat corona får man leta efter.

Sitter det en panel med Somalier och Afghaner och rullar tärning som rådgivare åt Lövet "svetsarn"..?

Siffrorna från Storbritannien indikerar att Astra-Zenecas vaccin är ett bra vaccin. Astra-Zenecas vaccin står för en stor del av Storbritanniens vaccinationer.

Antalet dödsfall i Storbritannien befinner sig i fritt fall sedan slutet av januari. Antalet svårt sjuka patienter på brittiska sjukhus sjunker snabbt. För 5 dagar sedan, så hade Storbritannien 711 allvarligt sjuka patienter. Idag är siffran 583. Skulle siffrorna rasa så snabbt, ifall Astra-Zenecas vaccin inte hade varit bra?

Under samma period har antalet svårt sjuka patienter på franska sjukhus ökat. För 5 dagar sedan, så hade Frankrike 4634 allvarligt sjuka patienter. Idag är siffran 5072. Skillnaden mot Storbritannien är uppseendeväckande. Frankrike har ungefär samma befolkningsstorlek som Storbritannien.

Ifall jag blir erbjuden, så tar jag gärna Astra-Zenecas vaccin. Men jag vill helst att vaccinet kommer Astra-Zenecas fabriker i Storbritannien, och inte från den otursförföljda fabriken i Belgien.
Citera
2021-03-30, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderade på en sak.

Det råder ju högst delade meningar om olika vaccins effektivitet.
Om man nu exempelvis tagit Astras vaccin, men är osäker på om man har något skydd. Kan man då gå och göra ett antikroppsresultat och därigenom få kunskap om vaccinet fungerat?
Citera
2021-03-30, 21:38
Medlem
Citat:

Det var inte riktigt svar på frågan. Mer än en handfull har också varit falskt positiva i diagnos...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in