2021-03-30, 14:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
13,5% är alltså vaccinerade med första dosen.

Denna och nästa vecka får vi över 800.000 doser totalt. Med andra ord kommer vi efter den här veckan ha vaccinerat 20-25% av befolkningen med en dos. Då måste man fan kunna se skillnaden i antalet nya smittade alltså.
Tar ju lite tid innan vaccinet kickar in och sen är det inte gruppen som vaccineras som smittas. Detta är folk som sköter isoleringen redan nu.

De som smittas är unga och medelålders. Ovaccinerade.
Citera
2021-03-30, 14:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vad är detta baserat på egentligen?
Dumheter troligen. Immunitet handlar inte bara om antikroppar.
Citera
2021-03-30, 14:14
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vitryssland har bland den absolut lägsta förväntade livslängden i Europa. En svensk förväntas leva nästan 10 år längre än en vitryss.

Det beror på att landet är hårt drabbat av cancer. Samt, så skördar alkoholen många liv. Men trots allt är de långt mer nogranna med hälsokontroller än i väst. Det var poängen.
Citera
2021-03-30, 14:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Skönt att se att dödstalen minskar, vaccinet fungerar!
Jo, det är bra.
Både Israel och UK har mycket bra resultat av vaccinen (PB och AZ)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=193..433&picker Sort=asc&pickerMetric=new_deaths_smoothed_per_mill ion&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~ISR~GBR
Citera
2021-03-30, 14:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur har det gått i tidigare pandemier? När tillräckligt många genomgått infektionen så tappar viruset fart och försvinner mer eller mindre. Varför skulle det vara annorlunda denna gång?
Tidigare pandemier har ju inte så mycket med den pågående pandemin att göra, så det är en rätt ointressant jämförelse.

Vissa pandemier har dött ut snabbare än andra och vissa har hållit i sig i många år.

Det går inte att dra några slutsatser utifrån historiska uppgifter.
Citera
2021-03-30, 14:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
200 döda i trafiken VS 14.000 döda i Covid19.

Medelåldern för döds är 84 år och medianåldern 85 år.

14000 säger ungefär ingenting. Det enda rimliga är att titta på den totala överdödligheten.

Samtidigt är det bara ca 160 pers under 70 utan bakomliggande sjukdomar som dött med covid. Det är alltså farligare att vara ute i trafiken för en normalt frisk person under 70 år.
Citera
2021-03-30, 14:22
Medlem
Citat:
Det gör vi inte heller. Den stora krisen skedde för ett år sedan. Nu är det en helt annan situation.

SÖS är alltid smockfullt och har alltid varit det. Det är inget nytt under solen och är ett politiskt problem som härrör från en tid långt innan pandemin slog till.

Så hur tror du det är nu? Folk blir fortfarande sjuka i andra sjukdomar precis som vanligt. Så nu är det alltså vanlig vård + Covid.

Från pressträffen idag:

Citat:
– En majoritet av landets regioner har under 20 procents ledig kapacitet.

Därför är det viktigare än nånsin att hålla restriktioner

Spelar ingen roll om det är pga politiken eller om månen står på en viss position. Sjukhuset är fortfarande fullt. Du kan skylla på politiken, blir inte mindre patienter för det...

Håll dig hemma om du inte vill att Sveriges sjukvård ska kollapsa
Citera
2021-03-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Är det motiverar tycker du ? Att neka människor ett beprövat vaccin till medborgarna i tio år som vill ta det för att inte riskera sjukdom?

1. Det är inte beprövat.
2. Sedan är inte mitt främsta problem att man inte nekar idioter till att ta det utan att man pushar människor till att ta det med vaccinpass etc.

Förstår du nu?
Citera
2021-03-30, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Så hur tror du det är nu? Folk blir fortfarande sjuka i andra sjukdomar precis som vanligt. Så nu är det alltså vanlig vård + Covid.

Från pressträffen idag:

Därför är det viktigare än nånsin att hålla restriktioner

Spelar ingen roll om det är pga politiken eller om månen står på en viss position. Sjukhuset är fortfarande fullt. Du kan skylla på politiken, blir inte mindre patienter för det...

Håll dig hemma om du inte vill att Sveriges sjukvård ska kollapsa

Jag håller mig knappast hemma då jag ägnar mkt tid åt träning utomhus. Ska jag stänga in mig hemma menar du? Och vad vinner jag på det som redan genomgått infektionen?
Citera
2021-03-30, 14:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, det är bra.
Både Israel och UK har mycket bra resultat av vaccinen (PB och AZ)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=193..433&picker Sort=asc&pickerMetric=new_deaths_smoothed_per_mill ion&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~ISR~GBR

Slänger man på Sverige i det där diagrammet så tycker jag inte att man ser så speciellt stor skillnad.
Citera
2021-03-30, 14:34
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Jag håller mig knappast hemma då jag ägnar mkt tid åt träning utomhus. Ska jag stänga in mig hemma menar du? Och vad vinner jag på det som redan genomgått infektionen?

Det är väl alldeles utmärkt att vara ute och må bra av det men distansering är något som jag förespråkar. Att du genomgått smittan betyder inte att du är fri ifrån risken att smittas igen.
Citera
2021-03-30, 14:35
Medlem
Citat:
Medelåldern för döds är 84 år och medianåldern 85 år.

14000 säger ungefär ingenting. Det enda rimliga är att titta på den totala överdödligheten.

Samtidigt är det bara ca 160 pers under 70 utan bakomliggande sjukdomar som dött med covid. Det är alltså farligare att vara ute i trafiken för en normalt frisk person under 70 år.

Ja om du bara räknar antal döda. Men då skall man ju veta att det är ganska många som överlever på grund av avancerad sjukvård. Det är ungefär 3000 personer under 60 som har fått intensivvård. Av dessa hade troligen nästan alla dött utan vård.
Skulle vi inte ha några restriktioner så skulle säkert antalet fall varit betydligt högre och då skulle inte alla ha kunnat få vård, med följd att många yngre hade strukit med.
Dessutom är det ju väldigt illa om man hamnar på intensiven även om man överlever. Att ligga i respirator är ju inget som man vill göra och de som har blivit friska kan få en lång konvalescenstid och kan få bestående men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in