2021-03-29, 20:42
Medlem
LukeRhineharts avatar
Har varit mycket prat om lockdowns och självmord. Den självmordsvåg som vissa förväntade sig har dock uteblivit helt och hållet.
From the earliest days of the pandemic there was concern that suicide would increase.2 It wasn’t hard to see where the risks might come from: anxiety about infection, isolation, disrupted care, domestic violence, alcohol, recession. Actual figures, though, took months to appear. Now we have reports from several countries, based on national or state level suicide data. They come from Australia, Canada, New Zealand, Norway, Peru, Sweden, and the US—high income countries in most cases—and they carry a consistent message. Suicide rates have not risen.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n834
Citera
2021-03-29, 20:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hur Paracetamol minskar värk är ju dessbättre bevisat. Jag har dessutom refererat till forskning som förklarar saken. Du missade det helt och hållet eller är endast faktaresistent?

Din "forskning" bevisar inte hur paracetamol fungerar, den lägger fram teoretiska belägg men den bevisar inte. Mitt argument är precis som förra gången samma sak: det behövs inte bevis. Vi kan sälja paracetamol för värk och antiinflammatoriska egenskaper enbart genom korrelation och hypotes. Och vi kan rekommendera D-vitamin enbart genom korrelation och hypotes.

edit: oavsett fallet så kom din "studie" ut långt efter att Paracetamol godkändes som läkemedel så jag fattar inte vad din poäng är i sammanhanget.
Citera
2021-03-29, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad är det här för sick puppies till föräldrar?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/barn-haalls-hemma-foeraeldrar-riskerar-vite.5fBNH0D3Z

Citat:
Barn hålls hemma – föräldrar riskerar vite
Tre barn i Svedala kommun har inte varit i skolan sedan före sommaren förra året – då vårdnadshavarna vill hålla dem undan smittspridningen. Om de inte kommer tillbaka efter påsklovet kommer föräldrarna begära att föräldrarna åläggs vite, rapporterar Sydsvenskan.

Personal på de två skolor som berörs har varit i kontakt med vårdnadshavarna för att försöka få dem att låta barnen återvända till skolan, men inte lyckats med det.

Ärendet har varit uppe i kommunens utbildningsnämnd, där man avvaktat med att agera för att eleverna ska följa sin skolplikt, då det har bedömts pågå en dialog. Om barnen inte är på plats på måndag om en vecka tänker kommunen begära föreläggande om vite hos förvaltningsrätten, berättar utbildningsnämndens ordförande Hans Järvestam (M) för Sydsvenskan. (TT)
Citera
2021-03-29, 20:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Din "forskning" bevisar inte hur paracetamol fungerar, den lägger fram teoretiska belägg men den bevisar inte. Mitt argument är precis som förra gången samma sak: det behövs inte bevis. Vi kan sälja paracetamol för värk och antiinflammatoriska egenskaper enbart genom korrelation och hypotes. Och vi kan rekommendera D-vitamin enbart genom korrelation och hypotes.

edit: oavsett fallet så kom din "studie" ut långt efter att Paracetamol godkändes som läkemedel så jag fattar inte vad din poäng är i sammanhanget.
Nehej, då får du då helt enkelt ta kontakt med forskarna ifråga och be dem ändra i konklusionerna av den studien. Jag menar, att de använder ord som "evidence" måste ju rimligen tillrättavisas å det snaraste av FB-eliten när den vevar igång åsikts-positivet.

Lycka till du!
Citera
2021-03-29, 20:57
Medlem
Fortsatt underdödlighet och vaccineringstakten ökar, det ser bra ut. Efter lång vilsam vinter är brudarna extra feta och fina i år. På med solbrillorna, det är vår!
Citera
2021-03-29, 21:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vad tänker du på att vi kan göra utöver att införa vaccinationsintyg?

Det viktigaste är att minska resandet. I första hand behöver resandet mellan kontinenter minskas. Dom resenärer som fortfarande behöver resa mellan kontinenter, bör sättas i karantän.

Strömmarna med "flyktingar" över Medelhavet borde ha stoppats för länge sedan.

Såvida Europas länder fortsätter att släppa in alla möjliga mutationer som uppstår i omvärlden, så riskerar den pågående vaccineringen att raseras.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
För övrigt är ungdomar inte så sugna på att ställa in hela sina liv för att dementa 90-åringar eller tjockisar som du inte ska riskera att dö av ett förkylningsvirus.
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Alla är inte sängvätande tjockisar som du.

Du skulle göra succé i "Tråden där vi anklagar varandra för att vara feta".
Citera
2021-03-29, 21:16
Moderator
OYs avatar
Finns det siffror som visar hur stor andel av de som har symptom som går och testar sig?

Enligt Novus(20210311) har minst 1,5 miljoner svenskar haft Covid-19, siffran visar de fall som vården känner till.

Det verkliga antalet som har haft sjukdomen bör vara större än vad vården känner till, frågan är hur många individer det kan röra sig om, någon som har sett någon uppskattning?
Citera
2021-03-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det ser mörkt ut är jag rädd. De senaste siffrorna från sjukvården pekar tydligt mot att en våg av muterade coronavirus just nu sköljer över landet.

Vi vet att den gamla stammen kunde smitta på 7 meters avstånd inomhus efter fem minuters exponering. Hur är det då med de nya varianterna som kan vara dubbelt så smittsamma och upp till dubbelt så dödliga? Är man ens säker på 20 meters avstånd?

Jag skulle vara riktigt orolig nu över att vistas inomhus där det finns andra människor i Sverige. Särskilt där de inte bär mask.

Vore kul att veta hur det ser ut på svenska restauranger nu - sitter det fortfarande fullt av självgoda flinande mongoloider där och glufsar i sig mat utan mask och sprutar coronaaerosoler genom hela lokalen?
Det är verkligen dags stänga ner så mycket som möjligt. Folk ska verkligen inte träffas som det är nu.
Citera
2021-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, vi får hoppas på en tidig och varm och solig vår. Då löser det sig kanske ändå (d.v.s. inte för dom som redan hunnit bli smittade, såklart). Det är milt i luften där jag är idag. Har aldrig varit så glad och tacksam för varje vårtecken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA2zxX/vaccinsamordnaren-alla-har-fatt-en-spruta-till-sommaren

Går det lita på det här?
Citera
2021-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om du läst det jag länkade så finns det epidemiologiska bevis för att masker funkar. Men du bryr dig inte om hur det egentligen ligger till utan fortsätter med dina lögner. Sluta hitta på

Inte från verkligheten. Räcker att titta på LA kontra Florida. Både vad gäller munskydd och nedstängningar. Helt paradoxalt mot vad man kanske skulle kunna förvänta sig. Bättre studie från verkligheten är svårt att önska sig.
Citera
2021-03-29, 21:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fast det är nog tyvärr just så. Vi i västvärlden äter ihjäl oss och med corona då blir det en ytterligare tankeställare. Redan vid bmi över 25 ökar risken markant att drabbas av högt blodtryck, diabetes, hjärtproblem och leversjukdomar.
Mem va fan vi ska alla dö till slut och du kan se ut som en sparris och dö en stroke i ändå.

Risken att dö i corona är forfarande mikroskopisk även om du är en halvfet medelålder hen.
Javisst, vi äter uppenbarligen ihjäl oss i västvärlden eftersom vi har en medellivslängd på över 80!!! Det kan ju vem som helst se om man kniper ihop ögonen och blundar riktigt hårt för verkligheten. Inte ens corona är särskilt farligt om man inte är äldre, eftersom medelåldern på de avlidna är så hög. Så jag förstår inte riktigt den här fixeringen vid övervikt och corona.

Följande länk för svenska förhållanden ger i och för sig enbart statistik för BMI > 40, men det är talande att andelen IVA-patienter i den viktklassen faktiskt sjunker markant med stigande ålder (för vuxna), trots att risken att dö i corona samtidigt ökar med åldern.

Så varför inte överge tjatet om tjockisar i just det här sammanhanget till förmån för något mer givande?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-03-29 kl. 21:37.
Citera
2021-03-29, 21:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA2zxX/vaccinsamordnaren-alla-har-fatt-en-spruta-till-sommaren

Går det lita på det här?

Vet ej, men Janssens är på gång nu i alla fall. Ska börja komma den 19:de april. Och det behövs bara en dos av det, så två veckor efter att man fått den sprutan är man safe. Jag tycker att vi skulle kunna köra en lockdown nu i elfte timmen - fyra veckor kanske - så skulle vi åtminstone nu kunna spara några hundra människoliv nu på sluttampen. Sedan kommer ju sommarvärmen och det starka solskenet, och fler och fler blir vaccinerade... Vi skulle kunna avsluta pandemin nu, om bara våra makthavare skulle ha lite bollar! Finns ingen anledning att dra ut på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in