Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Han sköt inte ihjäl 8 människor för att han var kåt. Han gjorde det antingen för att han är en idiot eller psykiskt sjuk på ett eller annat vis. Du kan vara okåt och galen precis som att du kan vara kåt och galen. Att sexualitet är en synd är något religiösa ledare tutat i oss. Det är inte sant. Och stämmer antagligen inte överrens med hur Jesus ursprungligen levde och förespråkade. Det är präster som tillrättalagt den berättelsen i efterhand eftersom de inte kunde acceptera att Jesus levde med en kvinna. Då gjorde man henne till hora och löste den lilla detaljen.
Som jag förstår honom så kände han en oemotståndlig lockelse till kvinnorna på massageinstitutet och varje gång han besökt dem fick han ångest över sin synd. Han funderade över självmord men valde istället att attackera kvinnorna för att hjälpa andra män i hans situation. Detta är vad jag läst mig till och hans galenskap är uppenbar och härrör ju uppenbarligen från hans fixering vid sexualitet som synd. Att döda är en avsevärt större synd än att besöka prostituerade.
Inte någonstans i Bibeln fördöms prostitution, vad jag vet, utan det handlar mest om de prostituerade kvinnornas låga status. Visserligen är det någon som ondgör sig över tempeltärnor och tempelbolare, men det verkar mest handla om prestige och stolthet.