2021-03-28, 14:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Många meningar här. Kortfattat vill jag inflika att äktenskapet verkligen inte innebär "grönt ljus" för vad som helst på det sexuella området. Övergrepp och perversion inom äktenskapet är definitivt synd.
Det finns givetvis synd som inte är sexuell synd. Sexualitet inom äktenskapet kan omöjligt vara sexuell synd. Att tex skada sin äkta hälft är synd, oavsett hur det görs.

Edit;
Våldtäkt kan per definition inte finnas inom äktenskapet. Våld kan förekomma. Att göra våld på någon är per definition att inkräkta på dennes rättigheter, tex rätten till hälsa.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-28 kl. 14:40.
Citera
2021-03-28, 14:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns givetvis synd som inte är sexuell synd. Sexualitet inom äktenskapet kan omöjligt vara sexuell synd. Att tex skada sin äkta hälft är synd, oavsett hur det görs.

Edit;
Våldtäkt kan per definition inte finnas inom äktenskapet. Våld kan förekomma. Att göra våld på någon är per definition att inkräkta på dennes rättigheter, tex rätten till hälsa.
Våld och övergrepp kan förekomma. Det är synd.
Citera
2021-03-28, 14:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Våld och övergrepp kan förekomma. Det är synd.
Ja

Jag vill dock mena att det är viktigt att hålla isär begreppen, speciellt då vi lever i en tid då äktenskapet är under allehanda attacker och folk får lära sig att det är våldtäkt om den äkta hälften "ställer upp". Det kallas då att ha sex "mot sin vilja", vilket helt enkelt inte är sant. Den här inställningen har förstört många äktenskap.

Edit;
Att göra våld på sin äkta hälft kan också vara att hustrun nekar mannen sex (eller tvärtom att mannen nekar hustrun).
Citera
2021-03-28, 15:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja

Jag vill dock mena att det är viktigt att hålla isär begreppen, speciellt då vi lever i en tid då äktenskapet är under allehanda attacker och folk får lära sig att det är våldtäkt om den äkta hälften "ställer upp". Det kallas då att ha sex "mot sin vilja", vilket helt enkelt inte är sant. Den här inställningen har förstört många äktenskap.

Edit;
Att göra våld på sin äkta hälft kan också vara att hustrun nekar mannen sex (eller tvärtom att mannen nekar hustrun).
Våldtäktsbegreppet i Sverige är annorlunda än i många andra länder. Men inga övergrepp är OK. Gäller självklart också psykisk terror och sexvägran kan även vara ett inslag i det.
Citera
2021-03-28, 15:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Våldtäktsbegreppet i Sverige är annorlunda än i många andra länder. Men inga övergrepp är OK. Gäller självklart också psykisk terror och sexvägran kan även vara ett inslag i det.
Ja, och vi behöver erkänna att sexualitet är en drift. Det är inom äktenskapet den driften ska finnas.

Övergrepp är någonting annat och kan, som du sa, ta sig olika uttryck. Om någon nu inte vill ha sex med sin äkta hälft så har denne ett problem som snarast behöver klaras ut. Att ha lägre drift än den äkta hälften är ingen ursäkt för att låta denne svälta.
Citera
2021-03-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Vad har du för åsikt om att du smygrunkar i tid och otid?? Blir du rättfärdigad då?

Säger samma som NT om onani: Inget.
Citera
2021-03-28, 15:17
Moderator
Maviels avatar
Han sköt inte ihjäl 8 människor för att han var kåt. Han gjorde det antingen för att han är en idiot eller psykiskt sjuk på ett eller annat vis. Du kan vara okåt och galen precis som att du kan vara kåt och galen. Att sexualitet är en synd är något religiösa ledare tutat i oss. Det är inte sant. Och stämmer antagligen inte överrens med hur Jesus ursprungligen levde och förespråkade. Det är präster som tillrättalagt den berättelsen i efterhand eftersom de inte kunde acceptera att Jesus levde med en kvinna. Då gjorde man henne till hora och löste den lilla detaljen.
Citera
2021-03-28, 15:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han sköt inte ihjäl 8 människor för att han var kåt. Han gjorde det antingen för att han är en idiot eller psykiskt sjuk på ett eller annat vis. Du kan vara okåt och galen precis som att du kan vara kåt och galen. Att sexualitet är en synd är något religiösa ledare tutat i oss. Det är inte sant. Och stämmer antagligen inte överrens med hur Jesus ursprungligen levde och förespråkade. Det är präster som tillrättalagt den berättelsen i efterhand eftersom de inte kunde acceptera att Jesus levde med en kvinna. Då gjorde man henne till hora och löste den lilla detaljen.
Som jag förstår honom så kände han en oemotståndlig lockelse till kvinnorna på massageinstitutet och varje gång han besökt dem fick han ångest över sin synd. Han funderade över självmord men valde istället att attackera kvinnorna för att hjälpa andra män i hans situation. Detta är vad jag läst mig till och hans galenskap är uppenbar och härrör ju uppenbarligen från hans fixering vid sexualitet som synd. Att döda är en avsevärt större synd än att besöka prostituerade.

Inte någonstans i Bibeln fördöms prostitution, vad jag vet, utan det handlar mest om de prostituerade kvinnornas låga status. Visserligen är det någon som ondgör sig över tempeltärnor och tempelbolare, men det verkar mest handla om prestige och stolthet.
Citera
2021-03-28, 21:12
Bannlyst
Jesus dog väl som oskuld? Fast författaren Dan Brown har nya uppgifter.

Skökan Maria Magdalena ska i hemlighet haft ett förhållande med Jesus och tillsammans ska de ha fört barnet ända till Skottland som den enda obrutna linjen till jesus kristus.

I filmen hittar man grafitti på en valfri vägg som karaktären Robert Langdon spenderar lång tid att förstå sig på.
Citera
2021-03-29, 09:56
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Jesus dog väl som oskuld? Fast författaren Dan Brown har nya uppgifter.

Skökan Maria Magdalena ska i hemlighet haft ett förhållande med Jesus och tillsammans ska de ha fört barnet ända till Skottland som den enda obrutna linjen till jesus kristus.

I filmen hittar man grafitti på en valfri vägg som karaktären Robert Langdon spenderar lång tid att förstå sig på.
Dina inlägg påminner mig om den där sketchen från Monte Python, tror jag det var.

Citat:
-Ni är känd för att säga emot.

-Nej, det är jag inte alls!
Citera
2021-03-29, 13:20
Bannlyst
Jag respekterar alla trosuppfattningar så länge dom inte går emot grundläggande mänskliga rättigheter.

Gamla kyrkolokaler är väldigt spännande att gå runt och titta i. En framtida dröm är att besöka katedralen i Köln som ser väldigt spännande ut!

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lnerdomen

Citat:
Dina inlägg påminner mig om den där sketchen från Monte Python, tror jag det var.
Senast redigerad av Godisglad 2021-03-29 kl. 13:38.
Citera
2021-03-29, 20:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Äktenskapsbrott är synd, otukt hos ogifta är synd, homosexualitet är synd och styggelse. Det är allt man behöver veta i detta.

Detta med sex är ju lite av den "stora" saken hos västvärldens befolkning idag pga all sexism, ständig exponering till sexualitet, sexuell frigjordhet och lössläppthet. Därav betoningen på det.

Fast Jesus betonade som sagt att det bästa vore att vara könlös för himmelrikets skull. Att då implicit även sex inom äktenskapet är att anse som syndigt.

Det väl en av anledningarna till att katolska kyrkan envist, och teologiskt med rätta, avkräver prästerna celibat.

Detta till skillnad från den gängse judiska synen på äktenskapligt sex som av Jahve beordrat. Så här har Jesus en annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in