Detta är ju, om jag förstått det hela rätt, ett fängelse fast för ungdomar.
"För pojkar 16-21 år, med kriminellbakgrund, missbruk och psykosocial-problematik" vad nu det sistnämnda betyder.
Tydligen 31 platser, varav 10 är avsatta för drogavgiftning, allt uppdelat i tre gårdar.
Vad som gör denna anstalt intressant är att den ligger ute på Visingsö mitt ute i Vättern, vilket alltså borde göra den jävligt svår att rymma ifrån. Inget stängsel alltså.
Har en kompis, en gammal barndomsvän, som är en slagskämpe och sprutpundare som ska sitta 6 månader.
Vad vet vi om platsen? Hur rymmer man och hur har de rymt som tagit sig därifrån?
Vart kommer folk ifrån, och varför hamnade dom där?
Hur är mat personal miljö etc.
Mata på med allt, kanske nån som suttit där och kan dela med sig?
Avvakta permissionerna och rym då istället, dvs var skötsam under den obligatoriska tiden på den mest låsta avdelningen (är vanligtvis någon månad eller två innan man slussas ut till öppnare enheter). Is i magen och bra rymningsrisk kommer uppenbara sig. Under tiden kan vederbörande passa på att bli drogfri.
Har han åkt dit än? Om nej, be honom sticka från stan, helst från Sverige om pengarna finns.
Om ja, säg åt honom att göra som ovanstående säger och vänta till permis, sen kan han göra sakerna jag skrev raden över.
Jag var där 89-90. Det var mycket bra då tyckte jag. Har förstått att det blivit hårdare och mer slutet nu. En del av personalen från min tid är kvar. Bra folk. Jag hade en bra tid där, skötte mig och styrde upp livet. Rövslickare enligt de coola killarna vars syfte bara var att jävlas med "plitarna". Man blir helt enkel behandlad som man förtjänar. Jag såg aldrig någon personal använda våld mer än när saker gått överstyr riktigt rejält. Det jobbade ingen där som hade som avsikt att vara dum eller bråka med de intagna. Min "årskull" var ett skönt gäng och vi hade kul. Flera av dem gick det dock inte så bra för. Döda pga narkotika.