2021-03-28, 14:23
Bannlyst
Vad är egentligen skillnaden mellan Sabunis förslag och reservanternas förslag?

Sabuni: Vi tänker inte låta SD budgetförhandla med en borgerlig regering

Reservanterna: Vi tänker inte låta SD budgetförhandla med en borgerlig regering

Det enda som skiljer är att Sabuni är öppen för att säga "hej hej" till SD vid riksdagens korridorer.

Reservanterna vill inte ens säga hej.

Så vad är den stora skillnaden? Varför detta möte?
Citera
2021-03-28, 14:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. det är väl inte hela sanningen. När liberalismen översätts som *gränslös* frihet för en individ t.ex. att bosätta sig i vilket land man vill, omfatta vilken kutur man vill, så landar man i anything goes=kulturrelativism.

Den gränslösa världen är en utopisk nyliberal vision. L är i grunden ett pragmatiskt socialliberalt parti.
Citera
2021-03-28, 14:27
Medlem
Hahahahah vem är hysteriska LUF - Galningen
Citera
2021-03-28, 14:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Liberalism har inget gemensamt med postmodernismen, som kulturrelativismen kommer från. Jag skulle tvärtom säga att de är ideologiska motpoler.
Om du tittar på den faktiska politiken som liberaler världen över för så är riktningen tydlig: Mer mångkultur, mer dekadens, mer bidrag, mer federalism. Det vill säga: mer av allt som begränsar makten för den enskilde medborgaren. Om det hade varit tekniskt möjligt så hade liberaler på sikt förespråkat ett galaktiskt imperium med en senat 20000 ljusår från jorden, fri invandring för utomjordingar, med mera. Det kan låta som att jag raljerar, men om du som sagt tittar på den faktiska politiken så är riktningen tydlig.
Citera
2021-03-28, 14:28
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Haha tjejen nu låter som en riktig fjortis. Ilsk och upprörd och med näsan i vädret haha. Röstade nej till Sabunis linje naturligtvis.
Citera
2021-03-28, 14:29
Medlem
Hallonbackens avatar
"Våra hjärtan blir till stenar på Medelhavets botten" hahahah

Det citatet från Luf-tjejen ska jag minnas!
Citera
2021-03-28, 14:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Den gränslösa världen är en utopisk nyliberal vision. L är i grunden ett pragmatiskt socialliberalt parti.

Tja.. det är väl det, som striden inom L handlar om. Ska partiet vara utopiskt eller realistiskt inför perspektivet att inte klara riksdagsspärren?

Med kniven mot strupen=den egna försörjningen som riksdagsman, så väljer de flesta politiker looking after number one - om de inte kan bespetsa sig på att bli ambassadör, landshövning el ngt annat lukrativt.
Citera
2021-03-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal

Det enda som skiljer är att Sabuni är öppen för att säga "hej hej" till SD vid riksdagens korridorer.

Sabuni vill regera med stöd av SD, hon vill samarbeta med SD i sakfrågor, hon vill inte ha ett budgetsamarbete (men stänger inte helt dörren till det)

Reservanterna vill inte ha med SD (eller V) att göra överhuvudtaget
Citera
2021-03-28, 14:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om du tittar på den faktiska politiken som liberaler världen över för så är riktningen tydlig: Mer mångkultur, mer dekadens, mer bidrag, mer federalism. Det vill säga: mer av allt som begränsar makten för den enskilde medborgaren. Om det hade varit tekniskt möjligt så hade liberaler på sikt förespråkat ett galaktiskt imperium med en senat 20000 ljusår från jorden, fri invandring för utomjordingar, med mera. Det kan låta som att jag raljerar, men om du som sagt tittar på den faktiska politiken så är riktningen tydlig.

Det finns en postmodernistisk strömning i dagens politik, som bland annat yttrar sig som värderelativism, kulturrelativism och sanningsrelativism. Min åsikt är att detta inte är liberalism. Liberalismen är en rationell ideologi med rötter i upplysningstidens ideal.
Citera
2021-03-28, 14:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det finns en postmodernistisk strömning i dagens politik, som bland annat yttrar sig som värderelativism, kulturrelativism och sanningsrelativism. Min åsikt är att detta inte är liberalism. Liberalismen är en rationell ideologi med rötter i upplysningstidens ideal.
Med andra ord så håller jag mig till verkligheten och du till teorin.
Citera
2021-03-28, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Med andra ord så håller jag mig till verkligheten och du till teorin.
Teorin är det rätta.
Citera
2021-03-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal

Om jag får spekulera i partistyrelsens tanke så var man tvunget att sälja in förslaget med att inte budgetförhandla med SD, men att man lätt kan backa från det efter valet. Sabuni kan gråta en skvätt på en regisserad presskonferens och snyfta att hon ”inte nått ända fram” därför att Moderaterna sagt nej.

Men det blir en knepig valrörelse då L ska förklara gång på gång hur man ska kunna hålla SD utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in