2021-03-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Nej. Det är han som ska bevisa att det var samstämmigt. Eftersom det var han som var den som var internerad och inte hon.
Du har fel! Du har fått allt totalt om bakfoten. I Sverige funkar det inte som du vill.
Citera
2021-03-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Din fetning:
Fast så var det väl inte under Nùrnbergprocessen?
Då var det åkl som bevisade att brott hade begåtts. Men du menar att det är ändrat sedan dess?
Med ditt resonemang kunde vilken ondskefull åklagare som helst anklaga dig för vilket brott som helst och du skulle i analogi med din dröm(?) tvingas visa att du är oskyldig.

OnT: Fast vid närmare eftertanke så är det ju faktiskt det som har skett här!
Både D.U. och GL har ju själva, genom sina resp ombud, fått visa att de inte begått brottsliga gärningar.
Fast med din dröm om att få 'waterboarda' dem, så kanske de hade erkänt både våldtäkter och Palmemordet.
Och det hade du funnit önskvärt?

Då lutar det mer åt den amerikanska rättsordningen där man inte ens har som mål att bura in den som är skyldig utan endast att vinna målet - oberoende om MGM är skyldig eller ej. Har du dessutom inte råd att anlita de bästa advokaterna då är loppet kört innan det ens har börjat.

DU:s fall visar mer än tydligt att den risken löper vi även här i Sverige om inte polisen och domarna skärper sig. Inte ens en utbildad jurist kan värja sig när tingsrätten sover och MÄ ljuger.

Som tur är hoppade E.A. till slut i fel säng.
Citera
2021-03-27, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Nej, frivillighet förekom ej som krav i den tidigare lagtexten.
Så vad stod det i den gamla lagtexten?
Citera
2021-03-27, 12:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej. Det är Lambertz som satt internerad och måste bevisa sin oskuld. Men som ondskefull han är inledde han med att förtala Mä.
Det är alltså "ondska" att göra motstånd när någon på falska grunder vill få dig inspärrad?
Citera
2021-03-27, 12:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Särpräglat ordval

Jag tycker att det är lustigt att samma ordval dyker upp både i anklagelsen mot DU, 2018, och mot GL, 2020.

MÄ säger vid båda tillfällena att hon specifikt har "däckat" av någon rusdyck.

Ja, det finns en del likheter med DU 2018. Förutom hennes ordval, även hennes beteende. Som här:

Citat:
Göran Lambertz:

8. Dagen efter att hon hade skickat ljudfilerna till Polisen lät hon fabriksåterställa mobilen ”på grund av mjukvarufel” så att alla eventuella ljudfiler försvann, och därtill i stort sett allt annat material än textmeddelanden. En sådan fabriksåterställning ”på grund av mjukvarufel” gjorde hon också, vid en passande tidpunkt, i 2018 års mål.

http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/

En fabriksåterställning pga "mjukvarufel"... Bägge gångerna... Vid passande tidpunkt.
Citera
2021-03-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag undrar lite vad som skedde efter deras samlag på julaftons kväll/natt: rusade hon ut och ringde taxi eller sov hon ruset av sig först?

GL skrev på sin blogg att:

Nu efteråt känner jag mig säker på att hennes avsikt var att få mig i säng och att sedan kanske använda det material hon samlat in och redigerat i syfte att anmäla mig för våldtäkt. Huruvida hon var helt bestämd på att göra det ända från början, eller om hon bara ville hålla möjligheten öppen, det vet jag inte.

6. EP spelade in stora delar av hennes och min samvaro på julafton och juldagen i sin telefon. Det gjorde hon utan att berätta det för mig. På samma sätt gjorde hon i ett mål där dom meddelades år 2018. Varför talar man inte om för de personer man umgås med att man spelar in samtalen på sin telefon?

http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/#menu

Så hon var kvar för att avsluta sitt lömska värv på juldagen.
Citera
2021-03-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det krävdes frivillighet även i tidigare versioner av lagen. Det som ändrats är att man måste vara säker på att inhämta den andra partens samtycke. Tidigare kunde man komma undan med att motparten inte sade "nej". Nu måste man inhämta direkt samtycke.

Så du hade inget att säga om min teori om MÄ och DU heller?
Du framstår mer och mer som okunnig och låst i dina egna teorier
Citera
2021-03-27, 12:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Så du hade inget att säga om min teori om MÄ och DU heller?
Du framstår mer och mer som okunnig och låst i dina egna teorier
Som du kanske kan se så är mitt svar riktat till till ett annat inlägg från en helt annan användare än dig.
Citera
2021-03-27, 12:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
14. Det finns mer bevisning, men jag tror det räcker med det jag har berättat. Kanske kan jag tillägga att hennes beteende under ”våldtäkten” var allt annat än det hon själv sagt. Hennes berättelse var helt och hållet lögnaktig. Det kan jag inte bevisa, men jag vet att det var så eftersom jag var med, och jag har mycket starka minnen av vissa detaljer.

15. Jag tror att denna sorts beteenden bör beivras. Jag anmälde EP för falsk tillvitelse under utredningen mot mig, men åklagaren lade ner anmälan strax efter att hon lagt ner utredningen mot mig. Kanske blir resultatet annorlunda om alla vi fyra som EP anmält för brott (varav tre gånger våldtäkt) gör en gemensam anmälan.

Så, hon stannade kvar till juldagen.
En gemensam anmälan (om falsk tillvitelse ?), är det möjligt att göra gemensam sak?
Hennes initialer är alltså EP, kan någon förklara P:et?

http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/#menu

Juldagen. Inte annandag jul.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-03-27 kl. 13:05.
Citera
2021-03-27, 12:34
Medlem
Citat:
Nej. Det är Lambertz som satt internerad och måste bevisa sin oskuld. Men som ondskefull han är inledde han med att förtala Mä.
Det funkar inte så. En gärningsman behöver aldrig bevisa sin oskuld - det är åklagaren som ska bevisa gärningsmannens eventuella skuld.
Har man inte insett det så ska man inte uttala sig.
Citera
2021-03-27, 12:34
Medlem
Starbacks avatar
Lambertzs offerroll klär honom väldigt illa. Jag tycker snarare det lutar åt att han är en predator som i kraft av sitt större kunnande i "rättvisans" labyrinter noga har planerat sitt övergrepp mot den stackars Joanitha.

Han har redan på förhand bara genom utanverket kunnat avgöra att en rom inte skulle imponera med nån större trovärdighet inför rätten. När han så börjat studera och kartlägga sitt offer har han genast stött på hennes tidigare våldtäktasanklagelser mot män.

Detta avgör för Lambertz del saken. Han börjar smida sina planer mot sitt hjälplösa offer. Sprit anskaffas i riklig mängd och en inbjudan till kalas serveras henne. Allt går som planerat och han fyller generöst på hennes glas; "det är ju julafton". Hela tiden suger han på det faktum att hon kommer att göra en slät figur inför rätta.

Denna attack mot en ungdom som ville kalla honom för pappa var utstuderat välplanerad och gick Lambertz väg ända fram till fri släppandet. I dag kan han sitta där och gotta sej åt vilken smart person han är. Han kommer till och med undan med brottslig handling om han så vill.

Jag säger som GW: han är en skit. Vi som har döttrar gillar inte det här kvinnohatet eller kvinnoföraktet. Och då är jag ändå ingen meto-vurmare.
Citera
2021-03-27, 12:38
Medlem
Citat:
Nej. Det är han som ska bevisa att det var samstämmigt. Eftersom det var han som var den som var internerad och inte hon.

Du har fått detta om bakfoten helt. Läs på här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda

Citat: "Inom straffrätten är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att agerandet inte varit straffritt."

Oskuldspresumtion är inskriven i allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna som antogs 1948 av FN.

Tyskland följer givetvis samma regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in