2021-03-26, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag anser att det snarare handlar om att minska smittspridningen så mycket som möjligt så att sjukvården står pall.

Att minska antalet i riskgrupp är självklart också viktigt men kommer inte lösas under denna pandemi.

Smittspridningen är inget större problem så länge det sker bland folk som tål att bli smittade. Nu har ganska många blivit det verkar det som inkl undertecknad och i stort sett alla jag känner. Det är bara att inse att alla kommer att få covid och sedan får man förhålla sig till det som vilken annan sjukdom som helst och försöka skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt att klara av det. Och har man inte det är det rimligt att ta det väldigt försiktigt fram till dess att vaccinet kommer.

Det har gått ett år nu och på ett år hinner man ganska långt med att göra hälsosamma justeringar till det bättre.

att vi unga och hälsosamma ska förlita oss på att alla ska vaccinera sig och springa runt och lajva tandläkare är inte rätt väg att gå tror jag.
Citera
2021-03-26, 15:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som vanligt så innehåller dina inlägg mest en massa förolämpningar och lite substans.

"Jag tror"

Vad du tror är det ingen som är intresserad av, jag tror du är en liten "utländsk" kille som blev mobbad som barn och började med boxning med tennisracket på huvudet för att hävda dig.
Jag tror du är en liten ensam (kan omöjligt ha familj) statistiker som lider av en narcissistisk personlighetsstörning och ett otroligt behov av att hävda sig anonymt på ett forum då du är lite för rädd för att säga något i det stora riktiga världen.
Låt mig omformulera mig - jag har inga problem att förstå att du inte begriper affärer på internationell nivå. Stryk "tror".
Citera
2021-03-26, 15:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Smittspridningen är inget större problem så länge det sker bland folk som tål att bli smittade. Nu har ganska många blivit det verkar det som inkl undertecknad och i stort sett alla jag känner. Det är bara att inse att alla kommer att få covid och sedan får man förhålla sig till det som vilken annan sjukdom som helst och försöka skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt att klara av det. Och har man inte det är det rimligt att ta det väldigt försiktigt fram till dess att vaccinet kommer.

Det har gått ett år nu och på ett år hinner man ganska långt med att göra hälsosamma justeringar till det bättre.

att vi unga och hälsosamma ska förlita oss på att alla ska vaccinera sig och springa runt och lajva tandläkare är inte rätt väg att gå tror jag.

Vi har inte samma uppfattning helt enkelt. Trevlig helg!
Citera
2021-03-26, 15:23
Medlem
kubuns avatar
Förutom Danmark så har nu även Norge valt att pausa vaccinering med AstraZenecas vaccin. Här i Sverige är det pausat för alla utom de som är 65 år och äldre. Hur sjukt låter inte detta? Hur har man tänkt sig motivera äldre att ta detta i mitt tycke sekunda vaccin?

Det brukar ju alltid heta att det inte finns tillräckligt med studier för ditten o datten när FHM rättfärdigar sina åtaganden eller icke. Vad med detta att åldringar klarar AZ:s vaccin bättre än unga, var är det verifierat?

Det är så inhumant så det är skrämmande att äldre inte har rätt att neka bli vaccinerade med AZ:s vaccin utan att för den skull hamna allra sist i vaccinationskön.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/norge-forlanger-paus-av-astra
Citera
2021-03-26, 15:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det var ett konstigt sätt att räkna på. Antal döda utgående ifrån hela befolkningen trots att endast en liten del bekräftats med covid?
Med den logiken borde man sträva efter att legalisera mord eftersom "mortality rate" när det kommer till mord då är ca 0,0001%. Inte lönt att slösa på rättstatens resurser för nått sånt.

Hade vi krav att alla skulle bära skyddsväst, och propagerade vi för att införa utegångsförbud då de flesta mord sker kväll/nattetid? Krävde vi även att de som inte är gäng-kriminella oxå skulle utsättas för samma restriktioner.. som vi nu gör med de som inte är i riskgrupp?

Du ser fortfarande inte det bisarra i hella denna överdrivna C19 reaktion?
Citera
2021-03-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
1 034 547 har fått första dosen. Det blir väl ganska exakt 10% av hela befolkningen?
Förstår inte varför det går så långsamt, man har inte ens fått 80+ gruppen färdig ännu. Regionerna ligger nog vid taket för vad dom klarar av för vaccinerstakt med tanke på att man sackar efter många andra europeiska länder.

Ser man på Finland och Danmark så ser det ut som att Sverige har flera hundratusen doser som bara ligger och skräpar på lager?

Inte på långa vägar.

Det är tillgången på vaccin som är flaskhalsen. Det står tomma lokaler och folk som skulle jobba med vaccineringar har inget att göra.

EU samarbetar med vaccinet och tillgängligt vaccin fördelas mellan medlemsländerna.

Alla länder i EU ligger i princip lika när det gäller vaccinationstakten - den lilla skillnaden mellan länderna beror på hur man gör med andra doserna - hur många man sparar men det ska vara smp skillnader nu.

Vilka länder halkar vi efter inom EU?

Ungern har kommer längre vet jag men det beror på att de fått vaccin från Kina och Ryssland.
Citera
2021-03-26, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi har inte samma uppfattning helt enkelt. Trevlig helg!

Så kan det vara... jag ser covid utifrån det faktiska problemet dvs ett dolt folkhälsoproblem. Och covid utlöste lavinen kan man säga. Så hur gör man för att lösa det så att det aldrig mer händer igen?

Det finns inga genvägar med vaccin och munskydd på alla. Folkhälsan måste bli mycket bättre och nedstängningarna i världen kommer att försämra folkhälsan inför nästa pandemi.

Trevlig helg själv.
Citera
2021-03-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag klippte hårt i ditt inlägg.

Jag undrar om du har en källa för dit påstående att vaccinpass är samma sak som att tvinga folk till att ta vaccinet och i vilket land det i så fall gäller?

Jag vet att Danmark vill införa covidpass, men då handlar det inte bara om vaccin, negativt test eller genomgången infektion funkar också. Man kan alltså välja. Detta är som jag förstår det för att kunna öppna upp snabbare. För egen del kan jag tänka mig att göra ett covid test inför en festival, bara för att få nöjet att gå på en. Hellre det en att hålla allt stängt. Det är alltså bara de som just nu har en infektion som inte kan gå, alla som är friska, har varit sjuka, eller har vaccinerat sig kan gå.

Det är ju indirekt tvång per automatik. Så vadå källa? Ett negativt test måste nog förnyas hela tiden om du ska leva som den nya överklassen (de med vaccinpass).

Det finns ett annat alternativ och det är att återgå till det normala helt kravlöst, då det inte har funnits någon anledning öht att vidta dessa åtgärder ändå.
Citera
2021-03-26, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hade vi krav att alla skulle bära skyddsväst, och propagerade vi för att införa utegångsförbud då de flesta mord sker kväll/nattetid? Krävde vi även att de som inte är gäng-kriminella oxå skulle utsättas för samma restriktioner.. som vi nu gör med de som inte är i riskgrupp?

Du ser fortfarande inte det bisarra i hella denna överdrivna C19 reaktion?

Tycker de som förespråkar hårda restriktioner frivilligt kan försätta sig i lockdown på egen bekostnad, så kan vi andra gå vidare med våra liv.

Är man orolig för covid får man stanna hemma helt enkelt, men inte tvinga oss andra att anpassa oss efter deras sjuka spelregler.
Citera
2021-03-26, 15:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
300 på IVA nu.
Citera
2021-03-26, 15:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
300 på IVA nu.

Ok.
Citera
2021-03-26, 15:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du bör titta på målet. Målet med att bära munskydd är att minska smittspridningen och rädda liv. Målet med koncentrationslägren var inte att rädda liv.

Du målar upp en hotbild som är extremt liten.

Hotbilden att dö är 0,7% för de som är 70+ (12.000 av 1,7 M totalt).. för de som är yngre är risken 0,01%

Viruset har härjat at fritt i mer än ett år nu.. endast 20% har blivit smittade.

hur långt är du beredd att inskränka friheten för unga friska människor, verksamheter för att komma ner till 0 döda i högriskgruppen där absoluta majoriteten befinner sig redan i livets slutskede?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in